Peugeot pokazał hipersamochód 9X8 na sezon 2024

Peugeot Sport pokazał światu drugą generację swojego hipersamochodu Le Mans. Model 9X8 otrzymał nową karoserię, zawierającą tym razem tylne skrzydło.

Francuski producent popisał się niecodzienną konstrukcją, wykorzystując efekt przyziemny do uzyskania stawianych przez organizatora celów co do generowanego docisku i oporu aerodynamicznego. O ile koncept sprawdzał się na niektórych torach – jak Le Mans i Lusail, gdzie 9X8 prowadził w wyścigach – miał poważne ograniczenia i przede wszystkim tracił swoje właściwości na nierównej nawierzchni.

Peugeot był zmuszony do ewolucji swojego samochodu, ponieważ został on zbudowany według nieistniejących już przepisów z początku nowej klasy Le Mans Hypercar, narzucających wykorzystanie wszystkich czterech kół o jednakowym rozmiarze. Założenie węższych opon z przodu i szerszych z tyłu nie mogło się odbyć bez zmiany balansu aerodynamicznego i mechanicznego całej konstrukcji, co inżynierowie wykorzystali do przyjęcia bardziej konwencjonalnej koncepcji i generowania docisku tylnej osi poprzez skrzydło na górze samochodu.

„Dokonaliśmy wyborów, które teraz już nie są właściwe, a ta różnica w wydajności nie została wystarczająco zrównoważona przez balans osiągów w 2023 roku”, wyjaśnił Olivier Jansonnie, dyrektor techniczny Peugeot Sport. „Pomysłem było więc powrót do projektu samochodu, który jest podobny do naszych rywali, aby otrzymał on następnie równoważne traktowanie przez BoP. Dlatego zdecydowaliśmy się zrezygnować z użycia identycznych opon o szerokości 31 cm na wszystkich kołach, wybierając opony o szerokości 29 cm z przodu i 34 cm z tyłu”.

„Ścisłe mówiąc, to nie jest nowy samochód, ponieważ ma ten sam monokok, ale jest wiele ulepszeń. Aby opony działały efektywnie, musieliśmy zmienić środek ciężkości Peugeota 9X8, co oznaczało przesunięcie niektórych komponentów i pracę nad tym, aby inne były lżejsze. Aby uzyskać lepszy balans aerodynamiczny, musieliśmy również rozważyć redystrybucję obciążeń aerodynamicznych, co skutkowało przeprojektowaniem około 90% paneli karoserii, z czego najbardziej zauważalne jest dodanie tylnego skrzydła. Poza tym zdecydowaliśmy się wykorzystać nową homologację, aby dodać pewne ulepszenia niezawodności i wydajności, które dadzą nam największe szanse w mistrzostwach”.

Peugeot 9X8 drugiej generacji zadebiutuje podczas wyścigu 6 godzin Imoli w kwietniu.

Źródło: Z wykorzystaniem informacji prasowej Peugeot Sport

Galeria:

Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.

Postaw mi kawę na buycoffee.to
Pokaż komentarze