Formuła 1 zmiany w sezonie 2011 – część 2

Druga i ostatnia część artykułu poświęconego zmianom na rok 2011, tym razem kolej na zmiany wprowadzone w regulaminie technicznym.

Skrzynie biegów
W 2010 roku ta sama skrzynia biegów musiała być używana przez cztery kolejne wyścigi. W nadchodzącym sezonie, kierowca będzie mógł użyć nie więcej niż jedną skrzynię biegów przez pięć kolejnych wyścigów, w których udział bierze jego zespół. W razie wymiany skrzyni biegów, otrzyma on obniżenie pozycji startowej o pięć miejsc za pierwszym razem i każdym kolejnym razem, gdy zostanie użyta dodatkowa skrzynia.

Istnieje jednak możliwość nie otrzymania kary, kiedy skrzynia biegów jest wymieniana po raz pierwszy w sezonie przed upływem cyklu pięciu wyścigów. Wymieniona skrzynia biegów będzie musiała wytrzymać tylko pozostałe wyścigi cyklu, nie jest wymagane, aby przejechała nowy, 5-wyścigowy cykl. Przepis ma jedynie zastosowanie w sezonie 2011 i nie ma zastosowania w ostatnim wyścigu sezonu.

Opony
Po decyzji Bridgestone od zaprzestaniu dostarczania opon do Formuły 1. W latach 2011, 2012 i 2013 jedynym dostawcą opon do Formuły 1 będzie włoska firma Pirelli.

Podczas weekendu wyścigowego do wykorzystania będzie 11 kompletów opon. Na pierwszy i drugi trening zostaną dostarczone dwa komplety opon głównych (twardszych) oraz jeden komplet opon wykonanych z opcjonalnej (bardziej miękkiej) mieszanki. Jeden komplet twardszych opon ma być zwrócony przed rozpoczęciem drugiego treningu, a kolejny zestaw wykonany z twardszej mieszanki musi zostać zwrócony przed rozpoczęciem trzeciego treningu.

Na resztę weekendu wyścigowego – trzeci trening, kwalifikacje i sam wyścig - dostarczonych zostanie osiem kompletów opon. Cztery komplety opon głównych i cztery opon opcjonalnych. Po jednym komplecie każdego typu musi zostać zwrócony przed rozpoczęciem kwalifikacji.

Kierowca podczas wyścigu musi użyć co najmniej jednego kompletu opon głównych i opon opcjonalnych, chyba że użył opon przejściowych lub opon na mokrą nawierzchnię. Jeśli wyścig został wstrzymany i nie nastąpiło jego wznowienie, a kierowca nie użył obydwóch kompletów opon do jego czasu zostanie doliczone 30 sekund.

Regulacje techniczne
W regulaminie technicznym zaszły liczne zmiany, zakazano stosowania kanału F i podwójnego dyfuzora, wprowadzając możliwość regulacji tylnego skrzydła.

Z uwagi na chęć poprawienia możliwości wyprzedzania, w sezonie 2011 zostanie wprowadzone ruchome tylne skrzydło. System będzie sterowany elektroniczne, o możliwości jego użycia kierowca zostanie poinformowany  przez umieszczoną w kokpicie elektronikę. Aby móc skorzystać z systemu, kierowca będzie musiał się znajdować mniej niż sekundę za rywalem oraz będzie znajdował się we wcześniej ustalonym sektorze toru. System zostanie dezaktywowany, po naciśnięciu pedału hamulca.

Postarano się również o zwiększenie bezpieczeństwa kierowców i osób znajdujących się na torze, od sezonu 2011 koła samochodów będą musiały być mocowane dwoma linkami, w dwóch wahaczach prowadzących do każdego z kół. 

Wszystkie systemy, urządzenia czy procedury, które wymagają działań ze strony kierowcy i mają wpływ na aerodynamikę samochodu, będą zakazane. Mowa tutaj głównie o kanale F i podwójnym dyfuzorze.

Po roku przerwy, do Formuły 1 powróci System Odzyskiwania Energi Kinetycznej, z tego względu została podniesiona minimalna waga samochodu do 640 kg, w ostatnim sezonie było to 620 kg. Wprowadzono również odgórny rozkład masy, który dla przedniej i tylnej osi wynosi odpowiednio minimum 291 kg i 342 kg podczas kwalifikacji. Samochód będzie ważony na komplecie opon na suchą nawierzchnię wybranych przez delegata technicznego FIA. 

Podsumowanie zmian w sezonie 2011
W skrócie, w sezonie 2011 czeka nas wiele zmian. Poprawione zasady samochodu bezpieczeństwa powinny zapobiec kontrowersyjnym sytuacjom, jakie w tym roku oglądaliśmy podczas GP Europy i GP Monaco. Aleja bezpieczeństwa powinna się stać bezpieczniejszym miejscem, kolejny frustrujący problem – wyprzedzanie dublowanych kierowców – zostało ujęte w bardziej rygorystycznych przepisach i dublowani kierowcy będą musieli reagować na niebieskie flagi natychmiast. Jeśli tego nie zrobią, będą mieli problemy.

Ruchome tylne skrzydło powinno być przydatne przy wyprzedzaniu, jednak obecnie nie wiadomo,  jak duże przyniesie korzyści kierowcy, gdy je aktywuje. W sezonie 2009 wprowadzono ruchome przednie skrzydło, jednak żaden kierowca nigdy nie stwierdził, że aktywowanie przedniego skrzydła pomogło mu w wyprzedzeniu rywala.

Regulamin został również jaśniej sprecyzowany, jeśli chodzi o zachowanie kierowców na torze. Michael Schumacher czy jakikolwiek inny kierowca będzie musiał teraz pomyśleć dwa razy, zanim zdecyduje się przycisnąć rywala do ściany dzielącej tor od alej serwisowej, tak niebezpieczna jazda nie będzie tolerowana. „Wycieczki” poza tor są również zakazane, do tego jakiekolwiek ścinanie zakrętów, szykan, czy skracanie toru w sezonie 2011 podsumować będzie można stanowczo „nie”.

Powrót KERS (nadal nieobowiązkowo) będzie ponownie wyzwaniem dla zespołów oraz inżynierów, w szczególności dla trzech nowych zespołów, które nie miały jeszcze z nim do czynienia.

Międzynarodowa Federacja Samochodowa wraz ze swoimi regulaminami, jest przygotowana do sezonu 2011. Teraz wszystko w rękach inżynierów, by zbudować superszybki samochód przed rozpoczęciem sezonu.

Pierwsza część artykułu: Formuła 1 zmiany w sezonie 2011 – część 1

Źródło: motorsport.comformula1.comf1wm.pl

Chcesz czytać więcej artykułów z cyklu Zrozumieć wyścigi? Postaw nam kawę!

Postaw mi kawę na buycoffee.to
Pokaż komentarze