Zrozumieć IndyCar: Niebieskie flagi

Amerykańskie wyścigi samochodów jednomiejscowych różnicą się pod wieloma względami od tych europejskich – od startów lotnych po organizację pit-stopów. Pośród wielu rozbieżności w przepisach znajduje się również to, jak obie kultury postrzegają rolę dublowanych samochodów w przebiegu rywalizacji.

O ile w Europie przeszkadzanie liderowi w jakikolwiek sposób jest uważane za niedopuszczalne i bezwzględnie karane, w IndyCar wolniejsi kierowcy mają prawo walczyć o utrzymanie się na okrążeniu lidera lub nawet późniejsze wyprzedzenie lidera.

Niebieskie flagi pokazywane kierowcom przez sędziów flagowych pełnią jedynie rolę informacyjną o tym, że nadjeżdża szybszy samochód i będzie próbować wyprzedzać.

Zdublowany samochód

Regulamin IndyCar definiuje dublowanego zawodnika poprzez stratę okrążenia do wszystkich aut będących na okrążeniu lidera. Jest to znacząca różnica względem europejskich zasad, które mówią o byciu zdublowanym, gdy tylko zostanie się wyprzedzonym przez lidera.

Command blue

Dopiero zdublowanemu samochodowi niebieska flaga pokazywana jest na linii startu/mety. W połączeniu z komunikatem dyrekcji wyścigu (command blue), zobowiązuje ona do natychmiastowego przepuszczenia dublujących samochodów.

Od sezonu 2022 IndyCar zapewniło sobie dodatkowe narzędzie, jakim jest możliwość wyłączenia systemu push-to-pass w samochodach zobowiązanych do oddania pozycji na torze.

Samochód bezpieczeństwa

W wyścigach IndyCar nie istnieje procedura pozwalająca na odzyskanie okrążenia względem lidera przez zdublowane samochody podczas neutralizacji. Kierowca może wyprzedzić samochód bezpieczeństwa tylko w sytuacji, gdy znajdzie się pomiędzy nim, a liderem wyścigu – np. gdy ten zjedzie do boksów. Oznacza to, że w momencie restartu auta na okrążeniu lidera mogą być wymieszane z pozostałymi.

Jedynym odejściem od tej reguły jest restart przeprowadzony na nie więcej niż 15 okrążeń do mety (20 na krótkich owalach lub 10 na torze Road America). Wtedy samochody niebędące na okrążeniu lidera są zobowiązane przejechać przez aleję serwisową i zająć miejsce na końcu stawki.

Chcesz czytać więcej artykułów z cyklu Zrozumieć wyścigi? Postaw nam kawę!

Postaw mi kawę na buycoffee.to
Pokaż komentarze