Kierowcy podczas weekendów grand prix popełniają wykroczenia, ich gorące głowy studzą sędziowie nadający odpowiednie kary.

Kierowcy są karani najczęściej za - spowodowanie wypadku, blokowanie innych kierowców podczas kwalifikacji, nieustępowanie szybszemu kierowcy (wywieszenie niebieskiej flagi) czy przekraczanie prędkości w alej serwisowej.

Dwoma najczęściej stosowanymi karami są - przejazd przez aleję serwisową i 10 sekundowy postój na miejscu serwisowym. W przypadku przejazdu przez aleje serwisowe, kierowca zobowiązany jest do jazdy z dozwoloną prędkością i może włączyć się do wyścigu bez postoju. 

Podczas drugiej kary, kierowca jest zobowiązany zjechać do alej serwisowej i zatrzymać się na miejscu serwisowym, gdzie musi stać dokładnie 10 sekund. Podczas wykonywania kary, przy samochodzie nie mogą być prowadzone żadne prace serwisowe.

W ekstremalnych sytuacjach sędziowie mogą narzucić trzeci typ kary, przesunięcie na polach startowych. Jeśli nawet kierowca zakwalifikuje się na pole position, to i tak wystartuje kilka pozycji niżej. Na przykład w przypadku przyznania kary przesunięcia o 10 pozycji, wystartuje on do wyścigu z 11 pozycji.

W przypadku przyznania kary przejazdu przez boksy i 10 sekundowego postoju na miejscu serwisowym, kierowca ma 3 okrążenia na wykonanie kary (jeśli kierowca nie zastosuje się do kary, zostaje zdyskwalifikowany z wyścigu).

Jedynym wyjątkiem jest, gdy kara zostanie przyznana podczas pięciu ostatnich okrążeń wyścigu. W tym przypadku kierowca może dokończyć wyścig. Jednakże, do czasu wyścigu jest doliczana kara 25 sekund, przez co kierowca może znacznie spaść w wynikach wyścigu.

Źródło: www.formula1.com

Redakcja

Tomasz Kubiak
Filip Cygan
Wojtek Paprota
Daniel Wawiórka
Roksana Ćwik
Maja Kozłowska
Kamil Topczewski
Olga Białczak
Agata Kurek
Dariusz Szymczak
Mikołaj Suchocki

Informacje

Redaguj z nami
Polityka prywatności
Gdzie oglądać wyścigi?
Kalendarz
Wyniki

Partnerzy

rally and race