Zwycięski debiut Premy w ELMS

Lorenzo Colombo, Ferdinand Habsburg i Louis Delétraz z debiutującego zespołu Prema Racing odnieśli zwycięstwo w 4-godzinnym wyścigu na torze Paul Ricard, inaugurującym sezon 2022 Europejskiej Serii Le Mans.

Prowadzenie po starcie z pole position utrzymał Tijmen van der Helm z TDS Racing. Szybko wystartował za nim Lorenzo Colombo z Premy, który już na pierwszych metrach wyprzedził Phila Hansona z United Autosports. Włoch próbował od razu wyjść na prowadzenie, lecz nie zmieścił się w drugim zakręcie i po powrocie na tor wrócił na trzecią pozycję.

Świetnie wystartowali kierowcy Inter Europol Competition – Fabio Scherer w #43 przebił się z 9. na 4. pozycję w klasie LMP2, a Charles Crews w #13 z 11. na 2. w klasie LMP3. Mateusz Kaprzyk w #14 był natomiast uwiązany w zamieszanie na końcu pierwszego okrążenia, które zakończyło wyścig Samuela De Haana w Astonie Martinie #69, za co otrzymał karę drive-through. Unieruchomione auto ekipy TF Sport spowodowało wyjazd samochodu bezpieczeństwa po pięciu minutach.

Po wznowieniu rywalizacji van der Helm kontynuował prowadzenie, lecz tylko do 14. minuty wyścigu, kiedy to popełnił błąd w zakręcie Beausset i dał się wyprzedzić Hansonowi. Niedługo później zmieniło się także prowadzenie w klasie LMP3 – Charles Crews wysunął się na prowadzenie w prototypie Inter Europol Competition #14, wyprzedzając Maurice’a Smitha w ostatnim zakręcie toru Paul Ricard.

Kierowca polskiej ekipy zdążył tuż przed kolejnym wyjazdem samochodu bezpieczeństwa – ten interweniował po tym jak Horst Felbermayr Jr uderzył w betonową barierę i zatrzymał się na poboczu.

Pierwsza seria pit-stopów nastąpiła po 45 minutach. Przegranym był w niej Hanson, u którego zespół miał problem z odkręceniem lewego przedniego koła. Kierowca United Autosports spadł z pierwszej na szóstą lokatę, lecz na torze znalazł się tuż za liderami – jeszcze przed końcem pierwszej godziny po raz trzeci wyjechał bowiem samochód bezpieczeństwa, po tym jak Jean-Ludovic Foubert został uderzony przez prototyp Rodrigo Salesa i pozostawił na torze szczątki opony i swojego prototypu.

Po wznowieniu rywalizacji, Hanson potrzebował tylko jednego okrążenia, żeby zyskać jedną pozycję, lecz Yifei Ye przeprowadził kontratak i wyprzedził Brytyjczyka na 33. kółku. Startujący z końca stawki Chińczyk następnie wyprzedził w jednym manewrze Sophię Flörsch i Fabio Scherera, awansując na trzecią pozycję. Flörsch i Hanson podążyli jego śladem, również wyprzedzając Scherera. Był to objaw poważniejszych problemów kierowcy Inter Europol Competition, który zjechał do boksów jeszcze na tym samym okrążeniu.

Po niecałej półtorej godzinie rywalizacji ogłoszono neutralizację, co zespoły LMP2 wykorzystały do zmian kierowców. Najszybciej swój samochód obsłużyła Prema, wypuszczając Ferdinanda Habsburga na prowadzeniu. Philippe Cimadomo szybko zaczął tracić dystans do lidera w aucie TDS Racing, a na drugie i trzecie miejsce wyszli Niklas Krütten i Nicolas Jamin. Krütten nie był w stanie jednak długo utrzymać swojej lokaty, a wkrótce po półmetku jego miejsce w pierwszej trójce zajął Duncan Tappy z United Autosports, który musiał odrabiać straty po tym jak przebita opona zmusiła ekipę do zmiany strategii.

Czołowa trójka w pewnym momencie mocno zbliżyła się do siebie, lecz Habsburg oparł się presji i oddał prototyp #9 w ręce Louisa Delétraza na pierwszej pozycji na 75 minut do mety.

Kolejna neutralizacja na niecałą godzinę przed końcem nastąpiła akurat w odpowiednim momencie na ostatnie pit-stopy w klasie LMP3. Zespół United Autosports skorzystał na tym, że ekipa Inter Europol Competition musiała jeszcze wykonać swój obowiązkowy dłuższy postój i wypuścił Joshuę Caygilla w prototypie #2 przed Nicolasa Pino w #13. Reprezentant polskiej ekipy potrzebował jednak tylko kilkudziesięciu sekund, aby wyprzedzić gorzej klasyfikowanego od siebie rywala i powrócić na prowadzenie.

Żółtą flagę próbował wykorzystać zespół Algarve Pro Racing, ściągając Sophię Flörsch do alei serwisowej, by oddała kierownicę w ręce Benta Viscaala na niecałe 50 minut do mety. Viscaal miał 26 sekund przewagi nad Delétrazem, gdy ten zjechał na ostatni postój 26 minut do mety, podobnie jak reszta liderów.

Holender musiał wykonać jeszcze swój ostatni pit-stop, lecz mimo to decyzja o postoju podczas neutralizacji była korzystna dla Algarve Pro Racing. Gdy Viscaal odbył swoje ostatnie tankowanie na 17 minut do mety, oddał prowadzenie Delétrazowi, lecz wyjechał na tor tuż przed Jobem van Uitertem z Panis Racing, na drugiej pozycji.

Delétraz od tego momentu pewnie zmierzał do mety, zapewniając wspólnie z Habsburgiem i Colombo zwycięstwo w debiucie zespołu Prema w ELMS. Viscaal obronił drugą lokatę i stanął na podium wraz z Sophią Flörsch, a van Uitert dojechał do mety na trzeciej pozycji, dzieląc prototyp z Julienem Canalem i Nicolasem Jaminem. Pietro Fittipaldi, Fabio Scherer i David Heinemeier Hansson z ekipy Inter Europol Competition zakończyli wyścig na 11. miejscu w klasie LMP2.

Zwycięstwo w klasie LMP3 było w zasięgu zespołu Inter Europol Competition, lecz ostatecznie nie było dane polskiej ekipie. Malthe Jakobsen popisał się fenomenalnym ostatnim przejazdem, odrabiając 20 sekund do Nicolasa Pino i wyprzedzając go na początku ostatniego okrążenia. Duńczyk wykręcił najlepszy czas okrążenia o prawie pół sekundy szybszy od reszty stawki i dzielił zwycięstwo z Mauricem Smithem i Mikaelem Benhamem.

Po starcie z 11. pozycji, załoga Charles Crews/Guilherme Oliveira/Nicolas Pino zajęła drugie miejsce, przed Finnem Gehrsitzem, Joshuą Caygillem i Bailey Voisinem z United Autosports.

Nicolás Varrone, Memo Gidley i Pierre Ehret odnieśli zwycięstwo w klasie GTE. Varrone do ostatniej prostej musiał bronić się przed Gianmarią Brunim i pokonał na mecie kierowcę Porsche o zaledwie 0,120 sekundy.

Kolejna runda ELMS odbędzie się w połowie maja na torze Imola.

PNrKierowcaKlasaZespół Rezultat
19


Louis Delétraz
Ferdinand Habsburg
Lorenzo Colombo
LMP2Prema Racing120 okr.
219

Sophia Flörsch
Bent Viscaal
LMP2Algarve Pro Racing+ 10,936
365


Julien Canal
Nicolas Jamin
Job van Uitert
LMP2Panis Racing+ 13,484
428


Paul-Loup Chatin
Paul Lafargue
Patrick Pilet
LMP2Idec Sport+ 30,027
537


Nicolas Lapierre
Niklas Krütten
Yifei Ye
LMP2COOL Racing+ 30,537
634


Salih Yoluç
Charlie Eastwood
Jack Aitken
LMP2P/ARacing Team Turkey+ 33,737
722


Duncan Tappy
Tom Gamble
Philip Hanson
LMP2United Autosports+ 1:01,958
888


Nicklas Nielsen
François Perrodo
Alessio Rovera
LMP2P/AAF Corse+ 1:12,820
921


Ugo De Wilde
Matthias Kaiser
Thomas Laurent
LMP2Mühlner Motorsport+ 1 okr.
1031


Philippe Cimadomo
Mathias Beche
Tijmen van der Helm
LMP2P/ATDS Racing x Vaillante+ 1 okr.
1143


Pietro Fittipaldi
Fabio Scherer
David Heinemeier Hansson
LMP2Inter Europol Competition+ 1 okr.
1230


Memo Rojas
Richard Bradley
Reshad De Gerus
LMP2Duqueine Team+ 1 okr.
1324


Rodrigo Sales
Matthew Bell
Ben Hanley
LMP2P/ANielsen Racing+ 1 okr.
1435


Markus Pommer
Sergio Campana
Francesco Dracone
LMP2BHK Motorsport+ 2 okr.
1551


Gabriel Aubry
Rob Hodes
Jazeman Jaafar
LMP2P/ATeam Virage+ 2 okr.
1640


David Droux
Sébastien Page
Eric Trouillet
LMP2P/AGraff Racing+ 2 okr.
1717


Maurice Smith
Mikael Benham
Malthe Jakobsen
LMP3COOL Racing+ 5 okr.
1813


Guilherme Oliveira
Nicolas Pino
Charles Crews
LMP3Inter Europol Competition+ 5 okr.
1947


James Allen
John Falb
Alexander Peroni
LMP2P/AAlgarve Pro Racing+ 6 okr.
202


Finn Gehrsitz
Joshua Caygill
Bailey Voisin
LMP3United Autosports+ 6 okr.
215


Nicholas Adcock
Alex Kapadia
Mikkel Jensen
LMP3RLR MSport+ 6 okr.
2210


Xavier Lloveras
Glenn van Berlo
Tom Cloet
LMP3EuroInternational+ 6 okr.
236


Terrence Woodward
Ross Kaiser
Mark Richards
LMP3360 Racing+ 6 okr.
247

Tony Wells
James Littlejohn
LMP3Nielsen Racing+ 7 okr.
2532


Nicolás Varrone
Memo Gidley
Pierre Ehret
LMGTERinaldi Racing+ 7 okr.
2677


Lorenzo Ferrari
Christian Ried
Gianmaria Bruni
LMGTEProton Competition+ 7 okr.
2793


Zacharie Robichon
Michael Fassbender
Richard Lietz
LMGTEProton Competition+ 7 okr.
2883


Michelle Gatting
Rahel Frey
Sarah Bovy
LMGTEIron Lynx+ 7 okr.
2957


Frederik Schandorff
Takeshi Kimura
Mikkel Jensen
LMGTEKessel Racing+ 7 okr.
3095


Henrique Chaves
John Hartshorne
Jonathan Adam
LMGTEOman Racing with TF Sport+ 7 okr.
3160


Matteo Cressoni
Claudio Schiavoni
Davide Rigon
LMGTEIron Lynx+ 7 okr.
3218


Martin Rump
Andrew Haryanto
Alessio Picariello
LMGTEAbsolute Racing+ 7 okr.
333


James McGuire
Andrew Bentley
Kay van Berlo
LMP3United Autosports+ 8 okr.
3455


David Perel
Matthew Griffin
Duncan Cameron
LMGTESpirit of Race+ 8 okr.
3514


Noam Abramczyk
James Dayson
Mateusz Kaprzyk
LMP3Inter Europol Competition+ 8 okr.
3666


Giacomo Petrobelli
Sean Hudspeth
Matthew Payne
LMGTEJMW Motorsport+ 8 okr.
3733


Christian Hook
Fabrizio Crestani
Oscar Tunjo
LMGTERinaldi Racing+ 8 okr.
384


Aleksandr Buchancow
Tom Van Rompuy
Sebastián Álvarez
LMP3DKR Engineering+ 8 okr.
NSK11


Marcos Siebert
Max Koebolt
Adrien Chila
LMP3EuroInternational
NSK27


Nicolas Maulini
Antoine Doquin
Jean-Ludovic Foubert
LMP3COOL Racing
NSK15


Valentino Catalano
Austin McCusker
Horst Felbermayr Jr.
LMP3RLR MSport
NSK69


Ahmad Al Harthy
Sam De Haan
Marco Sørensen
LMGTEOman Racing with TF Sport

Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.

Postaw mi kawę na buycoffee.to
Pokaż komentarze