25 załóg widnieje na ostatecznej liście startowej rundy ELMS na torze Silverstone. W inauguracyjnym wyścigu pojawi się jeden Polak – Kuba Giermaziak obecny w pojeździe kategorii GTC.
29 samochodów zgłoszonych do sezonu, 30 na wstępnej liście startowej Silverstone – tak zapowiadała się pierwsza runda sezonu 2013 Europejskiej Serii Le Mans, wyraźnie odmienionej po ubiegłorocznych problemach. Niestety, na tydzień przed planowanym startem, ilość pojazdów zapisanych do rywalizacji zmniejszyła się o 5 – co budzi obawy tym bardziej, gdy popatrzymy na listę pod względem konkretnych kategorii. Faktem jest, że po skreśleniu z niej pojazdów GT3 obecnych w nowej kategorii GTC, liczba załóg wynosi już tylko 20 – czyli o jedną mniej, niż na starcie ubiegłorocznego sezonu, wyścigu na torze Paul Ricard HTTT. Że może być jeszcze gorzej, udowodnił nam to niedawno zespół jednego z Polaków zapisanego do rywalizacji na Silverstone, Kessel Racing Michała Broniszewskiego – szwajcarska ekipa jeszcze do niedawna była pewna swojej obecności w inauguracyjnej rundzie w Anglii – i dopiero pod koniec ubiegłego tygodnia poinformowała o rezygnacji ze startu wskutek problemów z jednym ze sponsorów. Ile takich sytuacji czeka nas w tym sezonie, i czy pomimo poważnych zmian (przede wszystkim skrócenia czasu wyścigów o połowę), nie dojdzie do powtórki organizacyjnego dramatu z roku 2012? Miejmy nadzieję, że tak się nie stanie – licząc m.in. właśnie na nową kategorię GTC.
Czołowych prototypów LMP2 miało na Silverstone być dziesięć – ze stawki wypadła jednak brytyjska OREX Competition, jedyna wystawiająca do walki prototyp HPD ARX-03b. Właśnie owy prototyp stał się powodem nieobecności Brytyjczyków – pojazd wypożyczony od amerykańskiego Starworks Motorsport został odesłany tej ekipie, ponieważ (wskutek problemów ich wenezuelskiego sponsora), Amerykanie nie zapłacili na czas za swój zmodernizowany prototyp HPD i przez to nie mogli go wpisać w odpowiednim terminie na listę startową FIA WEC. Pozostałe dziewięć ekip pojawi się na pewno – i tak, z broniącymi tytułu Pierrem Thirietem i jego nowym partnerem Jonathanem Hirschi walczyć będą m.in. Chris Dyson w Zyteku Z11SN ekipy Greaves, Brendon Hartley i Mark Patterson w Oreca 03 od Murphy Prototypes – a także Frank Mailleux dołączający do Natachy Gachnang, Szwajcarki startującej w Morganie OAK rodzimego zespołu Morand Racing. Udział zatwierdziła również ekipa Signatech-Alpine, która przywraca do życia słynny francuski warsztat związany z marką Renault – a na torze prezentuje zmodyfikowany prototyp Oreca 03 pod nazwą Alpine.
W kategorii LMPC poznaliśmy kierowców wszystkich trzech prototypów Team Oreca przygotowanych do konfrontacji w tzw. Team Endurance Challenge – podobnie, jak w testach na Paul Ricard, na czele wysuwa się tu załoga nr 48 z Anthonym Ponsem i Soheilem Ayari. Pozostałe składy to natomiast Paul Loup Chatin i Gary Hirsch oraz Matthieu Lecuyer i pochodzący z Andory Alex Loan.
O dwie załogi zmniejszyła się stawka pojazdów w kategorii GTE – oprócz znanego już nam przypadku Kessel Racing, nieobecna w Silverstone będzie również Corvette zespołu Larbre Competition. Francuski mistrz sezonu 2012 FIA WEC, w tym roku widocznie postawił przede wszystkim na obronę owego tytułu – lista ELMS składa się więc jak na razie wyłącznie z Ferrari i Porsche. Dwa 458 Italia wystawia włoski AF Corse, zapowiadając m.in. obecność Piergiuseppe Perazziniego, Marco Ciociego i Federica Leo – w jednej z dwóch Italii brytyjskiego RAM Racing pojawią się natomiast Johnny Mowlem i bardzo szybki w testach na Paul Ricard Matt Griffin. Ubiegłoroczny mistrz kategorii GTE Pro w ELMS, JMW Motorsport, w ostatniej chwili poinformował o starcie mistrzowskiej pary: byłego zwycięzcy serii International GT Open Joela Camathiasa oraz wielokrotnego mistrza FIA GT, Andrea Bertoliniego. Porsche reprezentować będą trzy pojedyncze ekipy: prócz znanego już składu Proton Competition, pojawią się także m.in. Wolf Henzler w pojeździe od IMSA Performance oraz Emmanuel Collard w GT3-RSR od ProSpeed Competition.
O dwa pojazdy zmniejszyła się także lista kategorii GTC – tu zabraknie Lamborghini ekipy Kox Racing, która wybrała udział w wyścigu serii Blancpain Endurance na torze Monza – a także drugiego Ferrari od AF Corse. W tym pierwszym natomiast, Włosi zmienili załogę – i tak, w pojeździe nr 62 pojawią się Andrea Rizzoli, Stefano Gai i Lorenzo Casé. Konkurencją będą natomiast: BMW Z4 szkockiego Ecurie Ecosse z Ollie Millroyem zastępującym Joe Twymana, dwa różne Porsche ekipy Autorlando Sport (w GT3-RSR Emilio di Guida i Jeroen Bleekemolen, w GT3-R Archie Hamilton, Dimitris Deverikos i Gianluca Carboni) – a także Audi R8 LMS jedynego w stawce zespołu spoza Europy, amerykańskiego MOMO Megatron DF1. Tej ekipie, z pewnością będą przyglądali się Polacy – gdyż tu, Raffiego Badera i Dylana Derdaela już na pewno wspomagać będzie Kuba Giermaziak.
Plan serii ELMS zakłada dwa dni rywalizacji: w piątek dwie sesje treningowe w godzinach 10:00 i 15:10, w sobotę rozgrzewkę o godzinie 10:00, kwalifikacje rozpoczynające się o 12:10 oraz 3-godzinny wyścig zaplanowany na godzinę 16:00 czasu polskiego.
Nr | Kierowca | Zespół | Samochód | |||
LMP2 | ||||||
1 | Pierre Thiriet Jonathan Hirschi |
Thiriet by TDS Racing | Oreca 03 Nissan | |||
3 |
Chris Dyson |
Greaves Motorsport | Zytek Z11SN Nissan | |||
4 | Dagoneau Thomas John Hartshorne Bastien Brieré |
Boutsen Ginion Racing | Oreca 03 Nissan | |||
18 | Brendon Hartley Mark Patterson |
Murphy Prototypes | Oreca 03 Nissan | |||
34 | Michel Frey Patric Niederhauser |
Race Performance | Oreca 03 Judd | |||
36 | Pierre Ragues Nelson Panciatici |
Signatech Alpine | Alpine 03 Nissan | |||
38 | Simon Dolan Oliver Turvey |
Jota Sport | Zytek Z11SN Nissan | |||
39 | Olivier Porta Romain Brandela |
DKR Engineering | Lola B11/40 Judd | |||
43 | Natasha Gachnang Frank Mailleux |
Morand Racing | Morgan OAK Judd | |||
LMPC |
||||||
47 | Alex Loan Matthieu Lecuyer |
Team Endurance Challenge |
Oreca FLM09 Chevrolet | |||
48 | Anthony Pons Soheil Ayari |
Team Endurance Challenge |
Oreca FLM09 Chevrolet | |||
49 | Paul Loup Chatin Gary Hirsch |
Team Endurance Challenge |
Oreca FLM09 Chevrolet | |||
GTE |
||||||
52 | Johnny Mowlem Matt Griffin |
RAM Racing | Ferrari 458 Italia GTC | |||
53 | Gunnar Jeanette Franck Montecalvo |
RAM Racing | Ferrari 458 Italia GTC | |||
54 | Yannick Mallegol Jean-Marc Bachelier Howard Blank |
AF Corse | Ferrari 458 Italia GTC | |||
55 | Piergiuseppe Perazzini Marco Cioci Federico Leo |
AF Corse | Ferrari 458 Italia GTC | |||
66 | Joel Camathias Andrea Bertolini |
JMW Motorsport | Ferrari 458 Italia GTC | |||
67 | Patrice Milesi Wolf Henzler |
IMSA Performance Matmut |
Porsche 911 GT3-RSR (997) | |||
75 | Francois Perrodo Emmanuel Collard Sébastien Crubile |
ProSpeed Competition | Porsche 911 GT3-RSR (997) | |||
77 | Christian Ried Gianluca Roda Nick Tandy |
Proton Competition | Porsche 911 GT3-RSR (997) | |||
|
||||||
62 |
Andrea Rizzoli |
AF Corse | Ferrari 458 Italia GT3 | |||
64 | Archie Hamilton Dimitris Deverikos Gianluca Carboni |
Autorlando Sport | Porsche 911 GT3-R | |||
65 |
|
Dylan Derdaele Raffi Bader Kuba Giermaziak |
Momo Megatron DF1 | Audi R8 LMS | ||
79 | Andrew Smith Ollie Millroy Alasdair McCaig |
Ecurie Ecosse | BMW Z4 GT3 | |||
84 | Emilio di Guida Jeroen Bleekemolen TBA |
Autorlando Sport | Porsche 911 GT3-RSR |
Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.