25 załóg widnieje na ostatecznej liście startowej rundy ELMS na torze Silverstone. W inauguracyjnym wyścigu pojawi się jeden Polak – Kuba Giermaziak obecny w pojeździe kategorii GTC.
29 samochodów zgłoszonych do sezonu, 30 na wstępnej liście startowej Silverstone – tak zapowiadała się pierwsza runda sezonu 2013 Europejskiej Serii Le Mans, wyraźnie odmienionej po ubiegłorocznych problemach. Niestety, na tydzień przed planowanym startem, ilość pojazdów zapisanych do rywalizacji zmniejszyła się o 5 – co budzi obawy tym bardziej, gdy popatrzymy na listę pod względem konkretnych kategorii. Faktem jest, że po skreśleniu z niej pojazdów GT3 obecnych w nowej kategorii GTC, liczba załóg wynosi już tylko 20 – czyli o jedną mniej, niż na starcie ubiegłorocznego sezonu, wyścigu na torze Paul Ricard HTTT. Że może być jeszcze gorzej, udowodnił nam to niedawno zespół jednego z Polaków zapisanego do rywalizacji na Silverstone, Kessel Racing Michała Broniszewskiego – szwajcarska ekipa jeszcze do niedawna była pewna swojej obecności w inauguracyjnej rundzie w Anglii – i dopiero pod koniec ubiegłego tygodnia poinformowała o rezygnacji ze startu wskutek problemów z jednym ze sponsorów. Ile takich sytuacji czeka nas w tym sezonie, i czy pomimo poważnych zmian (przede wszystkim skrócenia czasu wyścigów o połowę), nie dojdzie do powtórki organizacyjnego dramatu z roku 2012? Miejmy nadzieję, że tak się nie stanie – licząc m.in. właśnie na nową kategorię GTC.
Czołowych prototypów LMP2 miało na Silverstone być dziesięć – ze stawki wypadła jednak brytyjska OREX Competition, jedyna wystawiająca do walki prototyp HPD ARX-03b. Właśnie owy prototyp stał się powodem nieobecności Brytyjczyków – pojazd wypożyczony od amerykańskiego Starworks Motorsport został odesłany tej ekipie, ponieważ (wskutek problemów ich wenezuelskiego sponsora), Amerykanie nie zapłacili na czas za swój zmodernizowany prototyp HPD i przez to nie mogli go wpisać w odpowiednim terminie na listę startową FIA WEC. Pozostałe dziewięć ekip pojawi się na pewno – i tak, z broniącymi tytułu Pierrem Thirietem i jego nowym partnerem Jonathanem Hirschi walczyć będą m.in. Chris Dyson w Zyteku Z11SN ekipy Greaves, Brendon Hartley i Mark Patterson w Oreca 03 od Murphy Prototypes – a także Frank Mailleux dołączający do Natachy Gachnang, Szwajcarki startującej w Morganie OAK rodzimego zespołu Morand Racing. Udział zatwierdziła również ekipa Signatech-Alpine, która przywraca do życia słynny francuski warsztat związany z marką Renault – a na torze prezentuje zmodyfikowany prototyp Oreca 03 pod nazwą Alpine.
W kategorii LMPC poznaliśmy kierowców wszystkich trzech prototypów Team Oreca przygotowanych do konfrontacji w tzw. Team Endurance Challenge – podobnie, jak w testach na Paul Ricard, na czele wysuwa się tu załoga nr 48 z Anthonym Ponsem i Soheilem Ayari. Pozostałe składy to natomiast Paul Loup Chatin i Gary Hirsch oraz Matthieu Lecuyer i pochodzący z Andory Alex Loan.
O dwie załogi zmniejszyła się stawka pojazdów w kategorii GTE – oprócz znanego już nam przypadku Kessel Racing, nieobecna w Silverstone będzie również Corvette zespołu Larbre Competition. Francuski mistrz sezonu 2012 FIA WEC, w tym roku widocznie postawił przede wszystkim na obronę owego tytułu – lista ELMS składa się więc jak na razie wyłącznie z Ferrari i Porsche. Dwa 458 Italia wystawia włoski AF Corse, zapowiadając m.in. obecność Piergiuseppe Perazziniego, Marco Ciociego i Federica Leo – w jednej z dwóch Italii brytyjskiego RAM Racing pojawią się natomiast Johnny Mowlem i bardzo szybki w testach na Paul Ricard Matt Griffin. Ubiegłoroczny mistrz kategorii GTE Pro w ELMS, JMW Motorsport, w ostatniej chwili poinformował o starcie mistrzowskiej pary: byłego zwycięzcy serii International GT Open Joela Camathiasa oraz wielokrotnego mistrza FIA GT, Andrea Bertoliniego. Porsche reprezentować będą trzy pojedyncze ekipy: prócz znanego już składu Proton Competition, pojawią się także m.in. Wolf Henzler w pojeździe od IMSA Performance oraz Emmanuel Collard w GT3-RSR od ProSpeed Competition.
O dwa pojazdy zmniejszyła się także lista kategorii GTC – tu zabraknie Lamborghini ekipy Kox Racing, która wybrała udział w wyścigu serii Blancpain Endurance na torze Monza – a także drugiego Ferrari od AF Corse. W tym pierwszym natomiast, Włosi zmienili załogę – i tak, w pojeździe nr 62 pojawią się Andrea Rizzoli, Stefano Gai i Lorenzo Casé. Konkurencją będą natomiast: BMW Z4 szkockiego Ecurie Ecosse z Ollie Millroyem zastępującym Joe Twymana, dwa różne Porsche ekipy Autorlando Sport (w GT3-RSR Emilio di Guida i Jeroen Bleekemolen, w GT3-R Archie Hamilton, Dimitris Deverikos i Gianluca Carboni) – a także Audi R8 LMS jedynego w stawce zespołu spoza Europy, amerykańskiego MOMO Megatron DF1. Tej ekipie, z pewnością będą przyglądali się Polacy – gdyż tu, Raffiego Badera i Dylana Derdaela już na pewno wspomagać będzie Kuba Giermaziak.
Plan serii ELMS zakłada dwa dni rywalizacji: w piątek dwie sesje treningowe w godzinach 10:00 i 15:10, w sobotę rozgrzewkę o godzinie 10:00, kwalifikacje rozpoczynające się o 12:10 oraz 3-godzinny wyścig zaplanowany na godzinę 16:00 czasu polskiego.
Nr | Kierowca | Zespół | Samochód | |||
LMP2 | ||||||
1 | ![]() ![]() |
Pierre Thiriet Jonathan Hirschi |
![]() |
Thiriet by TDS Racing | ![]() |
Oreca 03 Nissan |
3 | ![]() ![]() |
Chris Dyson |
![]() |
Greaves Motorsport | ![]() |
Zytek Z11SN Nissan |
4 | ![]() ![]() ![]() |
Dagoneau Thomas John Hartshorne Bastien Brieré |
![]() |
Boutsen Ginion Racing | ![]() |
Oreca 03 Nissan |
18 | ![]() ![]() |
Brendon Hartley Mark Patterson |
![]() |
Murphy Prototypes | ![]() |
Oreca 03 Nissan |
34 | ![]() ![]() |
Michel Frey Patric Niederhauser |
![]() |
Race Performance | ![]() |
Oreca 03 Judd |
36 | ![]() ![]() |
Pierre Ragues Nelson Panciatici |
![]() |
Signatech Alpine | ![]() |
Alpine 03 Nissan |
38 | ![]() ![]() |
Simon Dolan Oliver Turvey |
![]() |
Jota Sport | ![]() |
Zytek Z11SN Nissan |
39 | ![]() ![]() |
Olivier Porta Romain Brandela |
![]() |
DKR Engineering | ![]() |
Lola B11/40 Judd |
43 | ![]() ![]() |
Natasha Gachnang Frank Mailleux |
![]() |
Morand Racing | ![]() |
Morgan OAK Judd |
LMPC |
||||||
47 | ![]() ![]() |
Alex Loan Matthieu Lecuyer |
![]() |
Team Endurance Challenge |
![]() |
Oreca FLM09 Chevrolet |
48 | ![]() ![]() |
Anthony Pons Soheil Ayari |
![]() |
Team Endurance Challenge |
![]() |
Oreca FLM09 Chevrolet |
49 | ![]() ![]() |
Paul Loup Chatin Gary Hirsch |
![]() |
Team Endurance Challenge |
![]() |
Oreca FLM09 Chevrolet |
GTE |
||||||
52 | ![]() ![]() |
Johnny Mowlem Matt Griffin |
![]() |
RAM Racing | ![]() |
Ferrari 458 Italia GTC |
53 | ![]() ![]() |
Gunnar Jeanette Franck Montecalvo |
![]() |
RAM Racing | ![]() |
Ferrari 458 Italia GTC |
54 | ![]() ![]() ![]() |
Yannick Mallegol Jean-Marc Bachelier Howard Blank |
![]() |
AF Corse | ![]() |
Ferrari 458 Italia GTC |
55 | ![]() ![]() ![]() |
Piergiuseppe Perazzini Marco Cioci Federico Leo |
![]() |
AF Corse | ![]() |
Ferrari 458 Italia GTC |
66 | ![]() ![]() |
Joel Camathias Andrea Bertolini |
![]() |
JMW Motorsport | ![]() |
Ferrari 458 Italia GTC |
67 | ![]() ![]() |
Patrice Milesi Wolf Henzler |
![]() |
IMSA Performance Matmut |
![]() |
Porsche 911 GT3-RSR (997) |
75 | ![]() ![]() ![]() |
Francois Perrodo Emmanuel Collard Sébastien Crubile |
![]() |
ProSpeed Competition | ![]() |
Porsche 911 GT3-RSR (997) |
77 | ![]() ![]() ![]() |
Christian Ried Gianluca Roda Nick Tandy |
![]() |
Proton Competition | ![]() |
Porsche 911 GT3-RSR (997) |
|
||||||
62 | ![]() ![]() ![]() |
Andrea Rizzoli |
![]() |
AF Corse | ![]() |
Ferrari 458 Italia GT3 |
64 | ![]() ![]() ![]() |
Archie Hamilton Dimitris Deverikos Gianluca Carboni |
![]() |
Autorlando Sport | ![]() |
Porsche 911 GT3-R |
65 |
|
Dylan Derdaele Raffi Bader Kuba Giermaziak |
![]() |
Momo Megatron DF1 | ![]() |
Audi R8 LMS |
79 | ![]() ![]() ![]() |
Andrew Smith Ollie Millroy Alasdair McCaig |
![]() |
Ecurie Ecosse | ![]() |
BMW Z4 GT3 |
84 | ![]() ![]() |
Emilio di Guida Jeroen Bleekemolen TBA |
![]() |
Autorlando Sport | ![]() |
Porsche 911 GT3-RSR |
Wesprzyj nas na Patronite.