Nelson Panciatici z ekipy Signatech-Alpine był najszybszy w pierwszej sesji treningowej ELMS na torze Silverstone. Kierowca Alpine A450 wykorzystał końcówkę treningu i wysychający wtedy tor.
Choć w sobotni poranek, nad Silverstone było dość słonecznie – na torze wciąż widać było skutki padającego w nocy deszczu. Z tego też powodu, raczej nie spodziewano się szybkich okrążeń w pierwszej części treningu – z drugiej jednak strony, podobnie jak w przypadku testu serii FIA WEC na torze Paul Racing, mogliśmy się tu przekonać, która z ekip będzie dobrze radziła sobie w takich właśnie warunkach. Jak się okazało – mokry tor może sprzyjać ekipie byłych mistrzów serii ELMS, Thiriet by TDS Racing – a także brytyjskiej JOTA Sport, która przez dłuższy czas okazała się nie do pokonania. Thiriet szybki był zresztą również, gdy tor już wysychał – wtedy jednak na czele pojawił się zmodernizowany prototyp ekipy Signatech pod nazwą Alpine A450, którego rezultat z końca sesji wyraźnie pokonał konkurentów. Zaskoczeniem okazały się także wyniki pojazdów z grupy GT – teoretycznie słabsza kategoria GTC pokonała niemal wszystkie załogi z silniejszej GTE.
Pierwsza, mokra część sesji, w kategorii LMP2 należała do ekip Murphy Prototypes, Thiritet, JOTA i Morand Racing. Brendon Hartley z Murphy jako pierwszy zszedł poniżej 2:20 – drugi natomiast zrobił to nieco później Oliver Jurvey z JOTA Sport. 25 minut po starcie, wymienione cztery ekipy zeszły już poniżej 2:17 – z czego najszybszym był Jurvey z 2:16, przed Frankiem Mailleux z Morand Racing i jego 2:16,2. Trzeci był Pierre Thiriet, a czwarty Hartley – słabo natomiast spisywały się załogi Boutsen Ginion, Greaves, DKR i Signatech. Tylko ta ostatnia, dzięki Pierrowi Raguesowi, 37 minut po starcie sesji dołączyła do czołówki – a gdy po chwili zmienił go Nelson Panciatici, Francuz poprawił wynik Jurvey’a o przeszło 5 sekund, wykorzystując wysychający już tor. Na kolejnych okrążeniach, Panciatici był jeszcze szybszy – aż w samej końcówce sesji uzyskał czas 2:06,179. W tym okresie, swoje rezultaty poprawiły jeszcze dwie inne załogi: Jonathan Hirschi w Thiriet by TDS uzyskując 2:09,862, a Natacha Gachnang z Morand Racing 2:14,196. Czas Olivera Jurveya uplasował załogę JOTA Sport na miejscu czwartym.
W całej stawce, przed brytyjskim zespołem znalazł się jednak także jeden z pojazdów kategorii LMPC, który również wykorzystał ostatnie minuty sesji i wysychający wtedy tor. Wcześniej, na czele trzech prototypów Team Oreca widniał Soheil Ayari z załogi nr 49 – którego dopiero 20 minut po starcie pokonał młody Paul Loup-Chatin, pierwszy z czasem na poziomie 2:19. Ayari powrócił na czoło kategorii po kwadransie, uzyskując jednak czas tylko o 0,2 sekundy lepszy od Loup-Chatina – Ayariemu odegrał się zmiennik młodego kierowcy załogi 49, tylko nieco starszy Gary Hirsch, w końcówce uzyskując 2:14,582. Trzecia załoga, nr 47, była od czołowej dwójki wyraźnie gorsza.
W kategorii GTE ponownie zabłysnął Matt Griffin, który szybki był już w testach na Paul Ricard. Początkowo, w czołówce widniał zmiennik Irlandczyka, Johnny Mowlem – na mokrym torze najlepiej radził sobie jednak Piergiuseppe Perazzini w Ferrari nr 55 od AF Corse. To on jako pierwszy zszedł poniżej 2:40, wkrótce schodząc już do poziomu 2:34 – a gdy jeszcze lepszy był przez chwilę Joël Camathias z siostrzanego 458 Italia od JMW – Perazzini odpowiedział wynikiem na poziomie 2:30. Jedynym mocnym akcentem ze strony załóg w Porsche był trzeci czas Sébastiena Crubilé z nr 75 od ProSpeed, uzyskany kwadrans przed końcem sesji – wkrótce jednak, na wysychającym torze kierowcy Ferrari przeskoczyli wynik Francuza – a na czele znalazł się właśnie Matt Griffin, pierwszy schodząc poniżej 2:30. Kolega z ekipy RAM Racing, Franck Montecalvo z pojazdu nr 53, zaliczył natomiast trzeci czas – a Griffin i Perazzini, w samej końcówce spróbowali jeszcze pokonać pojazdy z kategorii GTC, które niespodziewanie zaliczały wyniki lepsze, od załóg GTE. Udało się to jednak tylko Griffinowi, pod sam koniec uzyskując 2:17,756 – Włoch z czasem 2:22 pokonał tylko jeden z pojazdów GT3.
Wyniki trzech załóg GTC to największa niespodzianka pierwszej sesji treningowej – szczególnie, że pojazdy te dominowały nad kategorią GTE praktycznie przez cały trening. Na torze nie pojawiły się dwa Porsche ekipy Autorlando – szybko natomiast przyśpieszył Dylan Derdaele w Audi ekipy MOMO Megatron, przez chwilę plasując się nawet tylko za czterema czołowymi prototypami LMP2. Wyniki kierowców BMW od Ecurie Ecosse i Ferrari od AF Corse były słabsze – ale i one znajdowały się w górnej części tabeli wyników. Dopiero 35 minut po starcie sesji, Belga z Audi pokonał Andrea Rizzoli z AF Corse, a do dwójki zbliżył się Andrew Smith z Ecurie – gdy jednak pod koniec treningu Derdaela zmienił Kuba Giermaziak, Polak uzyskał wynik o 0,6 sekundy lepszy od Włocha i zwyciężył kategorię GTC, plasując się na dziewiątym miejscu w całej stawce.
Poz. | Nr | Kierowca | Zespół | Samochód | Czas | ||||
1 | 1 | 36 | Pierre Ragues Nelson Panciatici |
Signatech Alpine | Alpine A450 Nissan |
2:06,179 | |||
2 | 2 | 1 | Pierre Thiriet Jonathan Hirschi |
Thiriet by TDS Racing | Oreca 03 Nissan |
2:09,862 | |||
3 | 3 | 43 |
Natasha Gachnang |
Morand Racing | Morgan OAK Judd |
2:14,196 | |||
4 | 1 | 49 |
Paul Loup Chatin |
Team Endurance Challenge |
Oreca FLM09 Chevrolet |
2:14,582 | |||
5 | 4 | 38 |
Simon Dolan |
Jota Sport | Zytek Z11SN Nissan |
2:16,024 | |||
6 | 5 | 18 | Brendon Hartley Mark Patterson |
Murphy Prototypes | Oreca 03 Nissan |
2:16,719 | |||
7 | 1 | 52 | Johnny Mowlem Matt Griffin |
RAM Racing | Ferrari 458 Italia GTC |
2:17,756 | |||
8 | 2 | 48 | Anthony Pons Soheil Ayari |
Team Endurance Challenge |
Oreca FLM09 Chevrolet |
2:18,770 | |||
9 | 1 | 65 |
|
Dylan Derdaele Raffi Bader Kuba Giermaziak |
Momo Megatron DF1 | Audi R8 LMS | 2:21,283 | ||
10 | 6 | 34 | Michel Frey Patric Niederhauser |
Race Performance | Oreca 03 Judd |
2:21,292 |
Kategorie: LMP2 LMPC GTE GTC
Pogrubiono nazwiska kierowców, do których należały najlepsze czasy załogi
Pełne wyniki znajdziesz klikając TUTAJ
Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.