Oliver Turvey z JOTA Sport wywalczył pole position w wyścigu Silverstone – pierwszej eliminacji sezonu 2013 ELMS. Dobrze spisał się Kuba Giermaziak, uzyskując najlepszy czas kategorii GTC.
Załogi ELMS miały szczęście – w czasie ich kwalifikacji, tor Silverstone był jeszcze suchy, a deszczowe chmury mające przynieść kolejną zmianę pogody dopiero się nad nim gromadziły – dzięki czemu kierowcy mogli starać się o dobre wyniki nie zwracając uwagi na takie elementy, jak np. opony. W części pierwszej, znów zaskakująco dobre okazały się rezultaty pojazdów GTC, na czele z Polakiem Kubą Giermaziakiem i jego czasem gorszym od tylko trzech kierowców z kategori GTE – wszystkie trzy pojazdy zmieściły się natomiast w czołowej ósemce stawki. Oczywiście, gdy na tor wyjechały prototypy wyścigowe, automatycznie wyszły one przed grupę GT – a wśród nich, ponownie z dobrej strony pokazała się załoga „gospodarzy”, wywalczając pole position w popołudniowej, 3-godzinnej rywalizacji. Bardzo szybki w sesjach treningowych prototyp Signatech-Alpine, tym razem musiał ulec także ekipie Murphy Prototypes – dopiero szósty czas uzyskali natomiast byli mistrzowie LMP2, Thiriet by TDS Racing.
Pierwszą częścią kwalifikacji była wspólna sesja dla GTE i GTC. W GTE na torze pojawili się m.in. Francois Perrodo w Porsche od ProSpeed, Nick Tandy w 911 od Proton Competition, Johnny Mowlem i Franck Montecalvo w dwóch Ferrari od RAM Racing, Andrea Bertolini w 458 Italia od JMW oraz Federico Leo i Yannick Mallegol w Ferrari od AF Corse. Perrodo jako pierwszy zszedł poniżej granicy 2:03 – minimalnie gorsi byli jednak Mowlem oraz Tandy, kierowcy, którzy ową granicę przekroczyli razem z Włochem. Mowlem wkrótce zaliczył czas 2:02,3 – a na trzecie miejsce wszedł Leo z 2:02,7, gorszy od Perroda tylko o 0,05 sekundy. Po chwili, drugi czas zanotował Tandy, 2:02,6 – rezultat Mowlema pozostał już jednak na czele tej kategorii. Małą niespodzianką może być tu jednak fakt, iż dwa kolejne miejsca zajęły nie Ferrari, ale Porsche.
W kategorii GTC natomiast, dość późno na tor wyjechał Kuba Giermaziak w Audi ekipy MOMO – na czoło natomiast wyszedł Andrew Smith w BMW od Ecurie Ecosse, czasem 2:03,7, o niemal 3 sekundy pokonując Lorenza Case z Ferrari od AF Corse. Gdy jednak Polak pojawił się na torze w połowie sesji, już pierwsze szybkie okrążenie przejechał w czasie 2:03,5, wychodząc na czoło GTC – i na szóste miejsce w całej stawce pojazdów GT. Case pod koniec sesji poprawił swój wynik na 2:04,2, dzięki czemu przesunął się ma pozycję ósmą w stawce GT – w swojej kategorii pozostał jednak jako trzeci, za Giermaziakiem i Smithem.
Prototypy LMP2 i LMPC pojawiły się w drugiej części rywalizacji – wtedy, szybko do poziomu 1:49,2 zszedł Nelson Panciatici w Alpine A450 ekipy Signatech-Alpine. Trzy sekundy gorszy był Chris Dyson reprezentujący Greaves Motorsport, a trzeci czas miał na koncie Jonathan Hirschi z Thiriet by TDS. W kolejnych minutach, na drugie miejsce przesunął się jednak Patric Niederhauser w Oreca 03 ekipy Race Performance – a Hirschi przeskoczył Dysona. Po chwili Szwajcar był już drugi – lecz wtedy, czas 1:48,5 zaliczył Oliver Turvey z JOTA Sport, wychodząc na czoło kategorii LMP2. W dodatku, na trzecią pozycję wyszedł Brendon Hartley z Murphy Prototypes, spychając Hirschiego na miejsce czwarte – a Turvey zszedł do poziomu 1:48,0. O odzyskanie pole position starał się Panciatici – jednak Włoch poprawił się tylko na 1:49,0, co przy 1:48,9 uzyskanym przez Brendona Hartleya zrzuciło go na pozycję trzecią. Pod koniec kwalifikacji, przyśpieszył także Franck Mailleux z Morand Racing, uzyskując czwarty czas sesji – lecz ostatecznie pobił go Niederhauser, któremu do pobicia granicy 1:50 zabrakło zaledwie 0,01 sekundy.
Wśród prototypów LMPC, na czele znów widnieli Soheil Ayari i Paul Loup-Chatin – i znów młody kierowca pojazdu nr 48 był szybszy, choć w połowie sesji Ayari przebił jego czas o prawie sekundę. Luop-Chatin zaliczył jednak po chwili 1:54,1, pokonując czas Ayariego o 0,6 sekundy – i choć starszy z kierowców poprawił pod koniec sesji swój wynik, była to poprawa minimalna i nie pozwoliła na pokonanie Francuza z załogi nr 48. Obaj zawodnicy zamknęli czołową dziesiątkę sesji kwalifikacyjnej – trzeci reprezentant kategorii LMPC, Andy Loan z załogi nr 47, był dwunasty.
Poz | Nr | Kierowca | Zespół | Samochód | Czas | ||||
1 | 1 | 38 | ![]() ![]() |
Simon Dolan |
![]() |
Jota Sport | ![]() |
Zytek Z11SN Nissan |
1:48,032 |
2 | 2 | 18 | ![]() ![]() |
Brendon Hartley Mark Patterson |
![]() |
Murphy Prototypes | ![]() |
Oreca 03 Nissan |
1:48,863 |
3 | 3 | 36 | ![]() ![]() |
Pierre Ragues Nelson Panciatici |
![]() |
Signatech Alpine | ![]() |
Alpine A450 Nissan |
1:49,063 |
4 | 4 | 34 | ![]() ![]() |
Michel Frey Patric Niederhauser |
![]() |
Race Performance | ![]() |
Oreca 03 Judd |
1:50,010 |
5 | 5 | 43 | ![]() ![]() |
Natasha Gachnang |
![]() |
Morand Racing | ![]() |
Morgan OAK Judd |
1:50,139 |
6 | 6 | 1 | ![]() ![]() |
Pierre Thiriet Jonathan Hirschi |
![]() |
Thiriet by TDS Racing | ![]() |
Oreca 03 Nissan |
1:50,157 |
7 | 7 | 4 | ![]() ![]() ![]() |
Dagoneau Thomas John Hartshorne Bastien Brieré |
![]() |
Boutsen Ginion Racing | ![]() |
Oreca 03 Nissan |
1:52,072 |
8 | 8 | 3 | ![]() ![]() |
Chris Dyson Michael Marsal |
![]() |
Greaves Motorsport | ![]() |
Zytek Z11SN Nissan |
1:52,529 |
9 | 1 | 49 | ![]() ![]() |
Paul Loup Chatin |
![]() |
Team Endurance Challenge |
![]() |
Oreca FLM09 Chevrolet |
1:54,102 |
10 | 2 | 48 | ![]() ![]() |
Anthony Pons Soheil Ayari |
![]() |
Team Endurance Challenge |
![]() |
Oreca FLM09 Chevrolet |
1:54,721 |
... | |||||||||
13 | 1 | 52 | ![]() ![]() |
Johnny Mowlem Matt Griffin |
![]() |
RAM Racing | ![]() |
Ferrari 458 Italia GTC |
2:02,358 |
... | ... | ||||||||
18 | 1 | 65 | ![]() ![]() ![]() |
Dylan Derdaele Raffi Bader Kuba Giermaziak |
![]() |
Momo Megatron DF1 | ![]() |
Audi R8 LMS | 2:03,484 |
Kategorie: LMP2 LMPC GTE GTC
Pogrubiono nazwiska kierowców, do których należały najlepsze czasy załogi
Pełne wyniki kwalifikacji znajdziesz klikając TUTAJ
Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.