Już w ten weekend, Europejska Seria Le Mans powraca na włoski tor Imola. Obecność zapowiada tym razem 28 pojazdów, a większość nowości zapowiadanych jest w kategoriach GT.
Po dramatycznym, deszczowym, skróconym i „zneutralizowanym” wyścigu na Silverstone, kibice z pewnością oczekują, że tym razem rywalizacja będzie już przebiegała w „tradycyjnym” stylu. Co prawda, pogoda także i tu budzi pewne obawy, szczególnie biorąc pod uwagę deszcz zapowiadany przede wszystkim w piątek – do tego, co stało się w drugi weekend kwietnia na południe od Northampton, wygląda to jednak na o wiele za mało. Cieszyć za to możemy się ilością pojazdów zapowiadanych na start na torze imienia Enzo i Dino Ferrariego – szczególnie, że tylko pojazdów z ich nazwiskiem, na „Imoli” pojawić się ma aż dziewięć: pięć obecnych już na Silverstone 458 Italia GTC, jedna Italia zespołu AF Corse z kategorii o nazwie GTC, w której startują jednak pojazdy specyfikacji GT3 – oraz trzy Italie GT3 rosyjskiego SMP Racing, która z tak liczną załogą zamierza we Włoszech zadebiutować w Europejskiej Serii Le Mans. W GT3 zapowiadana jest także jeszcze jedna nowość – a listę dopełni jeden nowy prototyp LMP2.
Ową nowością w czołowej kategorii ELMS będzie Lola B12/80 ekipy HVM Status GP. Ten zapowiadany początkowo do walki w Długodystansowych Mistrzostwach Świata zespół złożony z kanadyjskiej ekipy HVM i irlandzkiej Status GP, po przejściach związanych z problemami finansowymi zdecydował się zejść o poziom niżej i spróbować swoich sił w Europejskiej Serii Le Mans. O tym, czy rzeczywiście HVM się w Imola pojawi, dowiemy się jednak w ostatniej chwili – faktem jest natomiast, że tylko dzięki tej zapowiedzi widnieje on jeszcze na liście startowej prestiżowego Le Mans 24h. Członkowie zespołu, z pewnością robią więc wszystko, by na Imoli się pojawić.
8 z 9 pozostałych ekip LMP2 jest niemal bez zmian w stosunku do Silverstone – po angielskim dramacie, prowadzenia w klasyfikacji generalnej bronić więc będą Oliver Turvey i Simon Dolan z JOTA Sport – a odebrać je starać im się będą przede wszystkim Michael Frey i Patrick Niederhauser ze szwajcarskiego Race Performance oraz broniąca tytułu mistrza ekipa Thiriet TDS Racing w składzie Pierre Thiriet i Jonathan Hirschi. Na dobry występ, z pewnością liczą też Natacha Gachnang i Franck Mailleux z Morand, którzy wskutek nieklasyfikowania, z Silverstone wyjechali bez punktów – tak samo zresztą, jak zespół Greaves, który do Imoli przyjeżdża z nową (i całkiem mocną) załogą Tom Kimber-Smith i David Heinemeier-Hansson. W ostatniej chwili, z przyczyn zdrowotnych zmienił się także trzeci kierowca luksemburskiego DKR Engineering – tam, Stéphana Raffina zastąpił Belg Bernard Delhez.
Nic nie zmienia się również w tegorocznej, wewnętrznej rywalizacji pucharu Team Endurance Challenge w kategorii LMPC – tu znów pojawią się trzy załogi w składach: Soheil Ayari/Anthony Pons, Paul Loup Chatin/Gary Hirsch i Alex Loan/Matthieu Lecuyer. Po Silverstone, ta pierwsza ma na koncie punkty za zwycięstwo, druga zdobyła je za miejsce drugie oraz dodatkowe oczko za pole position – trzecia natomiast nie ma ich jak na razie nawet jednego, gdyż podobnie jak Greaves i Morand, w Anglii nie została sklasyfikowana.
W kategorii GTE, uwagę większości kibiców przykuwa zespół AF Corse. Ekipa Amato Ferrariego, choć ten nie jest spokrewniony z założycielem marki, obecnie jest po startującej w Formule 1 Scuderia Ferrari chyba najbardziej znanym zespołem korzystającym z pojazdów producenta z Maranello. Triumfy w seriach FIA GT3, International GT Open, a przede wszystkim w Długodystansowych Mistrzostwach Świata wręcz wymagają od AF Corse dobrej postawy jako niemalże gospodarza imprezy – tak więc przed załogami pojazdów nr 54 i 55 stoi niełatwe zadanie.
Owe zadanie utrudniać tu będą zarówno siostrzane Italie GTC innych ekip, jak i trzy konkurencyjne Porsche. Ferrari pojawią się znów z logo brytyjskich ekip RAM Racing (dwa) oraz JMW Motorsports – Porsche natomiast to trzy pojedyncze załogi ProSpeed, IMSA Performance, a przede wszystkim prowadzącego w klasyfikacji generalnej Proton Competition. Jeśli chodzi o kierowców, jedyną zmianą będzie nieobecność w składzie IMSA Wolfa Henzlera, którego na Imoli zastąpi, obeznany z Porsche, Amerykanin Patrick Long.
Największą nowość w całej stawce mamy natomiast w kategorii GTC, czyli wśród pojazdów GT3. Tu, na start załóg znanych z tegorocznego sezonu Blancpain Endurance, postawili Rosjanie z ekipy SMP Racing – i to od razu aż w trzech egzemplarzach Ferrari 458 Italia. Pojawią się tu więc m.in. Kirył Ładygin czy Wiktor Szaitar – ale i dwaj Włosi, Fabio Babini oraz Maurizio Mediani. Swój przełożony z Silverstone debiut zapowiada również załoga Lamborghini od Kox Racing – a obecność znanych już trzech składów oznacza, że w ELMS po raz kolejny wystartuje Polak, Kuba Giermaziak.
W planach imprezy zapowiadane są również m.in. mistrzostwa GT Francji oraz puchar Peugeotów RCZ. W przypadku ELMS, na piątek zapowiedziano dwa 60-minutowe treningi (12:00 oraz 16:40), a na sobotni poranek kwalifikacje (10:00). 3-godzinny wyścig rozpocznie się w sobotę po południu, o godzinie 16:00.
Nr | Kierowca | Zespół | Samochód | |||
1 | Pierre Thiriet Jonathan Hirschi |
Thiriet by TDS Racing | Oreca 03 Nissan | |||
3 |
Tom Kimber-Smith |
Greaves Motorsport |
Zytek Z11SN Nissan |
|||
4 | Thomas Dagoneau John Hartshorne Bastien Brieré |
Boutsen Ginion Racing | Oreca 03 Nissan | |||
18 | Brendon Hartley Mark Patterson |
Murphy Prototypes | Oreca 03 Nissan | |||
30 | Jonathan Hirschi Tony Burgess |
HVM Status GP | Lola B12/80 Judd | |||
34 | Michel Frey Patric Niederhauser |
Race Performance | Oreca 03 Judd | |||
36 | Pierre Ragues Nelson Panciatici |
Signatech Alpine | Alpine A450 Nissan | |||
38 | Simon Dolan Oliver Turvey |
Jota Sport |
Zytek Z11SN Nissan |
|||
39 | Olivier Porta Romain Brandela Bernard Delhez |
DKR Engineering | Lola B11/40 Judd | |||
43 | Natasha Gachnang Frank Mailleux |
Morand Racing |
Morgan OAK Judd |
|||
47 | Alex Loan Matthieu Lecuyer |
Team Endurance Challenge |
Oreca FLM09 Chevrolet |
|||
48 | Anthony Pons Soheil Ayari |
Team Endurance Challenge | Oreca FLM09 Chevrolet | |||
49 | Paul Loup Chatin Gary Hirsch |
Team Endurance Challenge |
Oreca FLM09 Chevrolet |
|||
52 | Johnny Mowlem Matt Griffin |
RAM Racing | Ferrari 458 Italia GTC | |||
53 | Gunnar Jeanette Franck Montecalvo |
RAM Racing | Ferrari 458 Italia GTC | |||
54 | Yannick Mallegol Jean-Marc Bachelier Howard Blank |
AF Corse | Ferrari 458 Italia GTC | |||
55 | Piergiuseppe Perazzini Marco Cioci Federico Leo |
AF Corse | Ferrari 458 Italia GTC | |||
66 | Joel Camathias Andrea Bertolini |
JMW Motorsport | Ferrari 458 Italia GTC | |||
67 | Patrice Milesi Patrick Long |
IMSA Performance Matmut | Porsche 911 GT3-RSR (997) | |||
75 | Francois Perrodo Emmanuel Collard Sébastien Crubile |
ProSpeed Competition | Porsche 911 GT3-RSR (997) | |||
77 | Christian Ried Gianluca Roda Nick Tandy |
Proton Competition | Porsche 911 GT3-RSR (997) | |||
60 |
|
Peter Kox |
Kox Racing | Lamborghini Gallardo GT3 FL2 | ||
62 |
Andrea Rizzoli |
AF Corse | Ferrari 458 Italia GT3 | |||
65 |
|
Dylan Derdaele Raffi Bader Kuba Giermaziak |
Momo Megatron DF1 | Audi R8 LMS | ||
68 |
Jurij Ewstigniejew |
SMP Racing | Ferrari 458 Italia GT3 | |||
69 |
Kirył Ładygin |
SMP Racing | Ferrari 458 Italia GT3 | |||
72 |
Borys Rotenberg |
SMP Racing | Ferrari 458 Italia GT3 | |||
79 | Andrew Smith Ollie Millroy Joe Twyman |
Ecurie Ecosse | BMW Z4 GT3 |
Kategorie: LMP2 LMPC GTE GTC
Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.