Nelson Panciatici wywalczył pole position do sobotniego wyścigu ELMS na torze Red Bull Ring. W bardzo ciekawej konfrontacji, Francuz pokonał załogi JOTA Sport i Murphy Prototypes.
Nie bez problemów rozpoczęła się w sobotę sesja kwalifikacyjna na austriackim torze Red Bull Ring – o kłopotach z wynikami pojazdów GT szybko jednak zapomnieliśmy, gdy do walki stanęły wyścigowe prototypy. W bardzo interesującej rywalizacji, do końca nie było wiadomo, który z prototypów LMP2 wystartuje do popołudniowego wyścigu z pole position – a kandydatów było tu kilku, i każdy z nich przynajmniej przez chwilę znajdował się na czele. Ostatecznie, najlepszy czas uzyskał Nelson Panciatici, zdobywając pole position dla powracającego do rywalizacji Alpine – a z czołowej pozycji w kategorii GTE, cieszyć może się załoga Porsche nr 77 od Proton Competition.
O tym, że zwycięzca kwalifikacji będzie musiał uzyskać naprawdę szybkie okrążenie, widać było już od początku rywalizacji wyścigowych prototypów. W LMP2 rozpoczęli ją Franck Mailleux z Morand Racing i Brendon Hartley z Murpy, szybko schodząc do poziomu 1:25.0 – a na kolejnych okrążeniach bijąc tą granicę i co chwilę zamieniając się miejscami. Wkrótce dołączył do nich Oliver Turvey, który na czoło wyszedł z czasem 1:24.2 – Hartley podwyższył jednak poprzeczkę na 1:24.0. W tym czasie, w czołówce widniał już także Nelson Panciatici – i 6 minut przed końcem sesji, Francuz zaliczył drugi wynik. Po chwili jeszcze lepszy był jednak Mathias Beche z Thiriet TDS – a Turvey wyszedł na czoło z pierwszym w ten weekend czasem poniżej 1:24.
Po chwili, to samo zaliczył także Panciatici, spychając Hartleya na miejsce trzecie – a w samej końcówce, Francuz pokonał Turveya, zdobywając pole position dla załogi Signatech Alpine. Blisko przekroczenia granicy 1:24 byli Hartley i Beche, Mailleux i reprezentujący załogę Race Performance Patric Niederhauser byli nieco gorsi – a blisko 1:25, stawkę LMP2 dopełnili Dominik Kraihamer z Boutsen Ginion i Mauricio Mediani z SMP Racing.
W tym czasie, o pozycje startowe walczyli również kierowcy LMPC – i tu początkowo najszybszy był Nico Verdonck z załogi Team Endurance nr 47. Belga przebił jednak jego spodziewany tu konkurent, Nicky Catsburg z Algarve Pro Racing Team – ale Verdonck odpowiedział mu wynikiem na poziomie 1:28.4. Nieco gorszy był Paul-Loup Chatin z załogi nr 49 – a w połowie sesji, górą znów był Catsburg. 5 minut przed jej końcem, Verdonck zszedł jednak poniżej 1:28, wyraźnie poprawiając czas rywala – a w końcówce, przed Holendra niespodziewanie wyszedł również Francuy, także z wynikiem poniżej 1:28. Catsburg okazał się szybszy tylko od Soheila Ayariego z Team Enduracne nr 48.
Nieco wcześniej, do walki przystąpiły natomiast pojazdy GT. W kategorii GTE, pierwsze minuty należały do Francka Montecalvo z Ferrari nr 53 od RAM, który dość szybko zszedł do poziomu 1:30 – a następnie zaliczył 1:29.780. Minutę po nim, poniżej 1:30 zszedł także Andrea Bertolini w Ferrari nr 66 od JMW – a niedługo potem również Johnny Mowlem z nr 52 od RAM Racing oraz Jean-Karl Vernay w Porsche nr 67 od IMSA. Na kolejnym okrążeniu, Montecalvego pokonał Mowlem oraz Nick Tandy z Porsche nr 77 od Proton – a po chwili także Bertolini. Tandy wciąż jednak przyśpieszał – i cztery minuty przed końcem tej części sesji, Brytyjczyk wyszedł prowadzenie – a Bertoliniemu udało się pokonać już tylko Mowlema. Do końca kwalifikacji, układ ten już się nie zmienił – i tak, Nick Tandy okazał się lepszy od kierowców trzech Ferrari.
Ferrari triumfowały za to w kategorii GTC, gdzie początkowo, najszybszy był Andrea Rizzoli w nr 62 od AF Corse. Pokonał go jednak Luca Persiani z nr 72 od SMP – pierwszy, granicę 1:31 przekroczył jednak kierowca drugiego Ferrari z Rosji, Kirył Ładygin w nr 69. Ten, w kolejnych minutach zaliczył czas 1:30.741, który wydawał się już nie do przebicia – sam Ładygin zjechał zresztą do boksów. Tuż przed końcem sesji, wynik udało się jednak przebić Persianiemu – a niewiele zabrakło również Rizzoliemu, który pozostał jednak na miejscu trzecim. Granicy 1:31 nie przekroczyli Peter Kox i Ollie Milroy – pozostawiając ich Lamborghini i BMW na miejscach 4.-5.
Poz | Nr | Kierowca | Klasa | P(K) | Zespół | Rezultat | Strata | |||
1 | 36 | ![]() ![]() |
Pierre Ragues Nelson Panciatici |
LMP2 | 1 | ![]() |
Signatech Alpine | ![]() |
1:23.737 | |
2 | 38 | ![]() ![]() |
Simon Dolan Oliver Turvey |
LMP2 | 2 | ![]() |
Jota Sport | ![]() |
1:23.871 | +0.134 |
3 | 18 | ![]() ![]() |
Brendon Hartley Jonathan Hirschi |
LMP2 | 3 | ![]() |
Murphy Prototypes | ![]() |
1:24.010 | +0.273 |
4 | 1 | ![]() ![]() |
Pierre Thiriet Mathias Beche |
LMP2 | 4 | ![]() |
Thiriet by TDS Racing | ![]() |
1:24.054 | +0.317 |
5 | 43 | ![]() ![]() |
Natasha Gachnang Frank Mailleux |
LMP2 | 5 | ![]() |
Morand Racing | ![]() |
1:24.318 | +0.581 |
6 | 34 | ![]() ![]() |
Michel Frey Patric Niederhauser |
LMP2 | 6 | ![]() |
Race Performance | ![]() |
1:24.407 | +0.670 |
7 | 4 | ![]() ![]() |
Dominik Kraihamer Thomas Holzer |
LMP2 | 7 | ![]() |
Boutsen Ginion Racing | ![]() |
1:24.794 | +1.057 |
8 | 37 | ![]() ![]() |
Maurizio Mediani Siergiej Żłobin |
LMP2 | 8 | ![]() |
SMP Racing | ![]() |
1:25.083 | +1.346 |
9 | 47 | ![]() ![]() |
Alex Loan Nico Verdonck |
LMPC | 1 | ![]() |
Team Endurance Challenge |
![]() |
1:27.631 | +3.894 |
10 | 49 | ![]() ![]() |
Paul Loup Chatin Gary Hirsch |
LMPC | 2 | ![]() |
Team Endurance Challenge |
![]() |
1:27.942 | (+0.311) |
11 | 46 | ![]() ![]() |
Cornelius Jones Nicky Catsburg |
LMPC | 3 | ![]() |
Algarve Pro Racing Team | ![]() |
1:28.234 | (+0.603) |
... | ... | ... | ||||||||
13 | 77 | ![]() ![]() ![]() |
Christian Ried Gianluca Roda Nick Tandy |
LMGTE | 1 | ![]() |
Proton Competition | ![]() |
1:29.391 | +5.654 |
14 | 66 | ![]() ![]() |
Joel Camathias Andrea Bertolini |
LMGTE | 2 | ![]() |
JMW Motorsport | ![]() |
1:29.513 | (+0.122) |
15 | 52 | ![]() ![]() |
Johnny Mowlem Matt Griffin |
LMGTE | 3 | ![]() |
RAM Racing | ![]() |
1:29.629 | (+0.238) |
... | ... | ... | ||||||||
20 | 72 | ![]() ![]() ![]() |
Aleksandr Frołow Dewi Markozow Luca Persiani |
GTC | 1 | ![]() |
SMP Racing | ![]() |
1:30.705 | +6.968 |
21 | 69 | ![]() ![]() ![]() |
Kirył Ładygin Wiktor Szaitar Fabio Babini |
GTC | 2 | ![]() |
SMP Racing | ![]() |
1:30.741 | (+0.036) |
22 | 62 | ![]() ![]() ![]() |
Andrea Rizzoli Stefano Gai Lorenzo Casé |
GTC | 3 | ![]() |
AF Corse | ![]() |
1:30.836 | (+0.131) |
Wesprzyj nas na Patronite.