Drugie zwycięstwo Thiriet TDS

Załoga Thiriet TDS Racing wygrała drugi wyścig sezonu 2013 Europejskiej Serii Le Mans. Na austriackim torze Red Bull Ring, sukcesy z Włoch powtórzyli także zwycięzcy w pozostałych kategoriach.

Bardzo ciekawe okazały się rezultaty pierwszego wyścigu serii ELMS w Austrii. Sukces na torze Imola, na Red Bull Ring powtórzyli nie tylko byli mistrzowie Europejskiej Serii Le Mans, załoga Thiriet TDS Racing – ale i triumfatorzy pozostałych kategorii, choć nie we wszystkich przypadkach oznaczało to awans na pozycję lidera w klasyfikacji generalnej. Nie wszędzie także, zwycięzcy swój sukces mogliby oprzeć wyłącznie na własnej, skutecznej jeździe – kilka załóg musiało niestety pożegnać się z czołówką z powodu pecha, który jeśli nie wyeliminował ich z wyścigu, to przynajmniej odebrał szanse na zwycięstwo. Jedną z takich załóg była właśnie brytyjska JOTA Sport, choć tym razem przegrana przyszła jej po części na własne życzenie – za to jeszcze przed wyścigiem, kilka pozycji stracił zdobywca pole-position, francuski Signatech Alpine…

Najlepsza załoga kwalifikacji LMP2 została mianowicie przesunięta na pozycję ósmą, gdyż swój najlepszy czas zaliczyła ona pod żółtą flagą. Pierre Ragues na starcie był więc ósmy – a z czoła startował Oliver Turvey z JOTA, który po rozpoczęciu rywalizacji obronił swoją pozycję, a potem zwiększał przewagę nad konkurentami. Na drugie miejsce awansował Mathias Beche z Thiriet TDS, wyprzedzając Jonathana Hirschiego z Murphy – a czwarty był Franck Mailleux z Morand Racing. Wkrótce Hirschi odzyskał pozycję, a 20 minut po starcie Beche spadł za Mailleuxa – po kwadransie natomiast, próbę ataków Bechego na Francuza wykorzystał Patrick Niederhauser z Race Performance. Ten, trzy kwadransie po starcie zjechał jednak na pierwszy pit-stop, razem z Hirschim i ósmym Kraihamerem z Boutsen Ginion – a po chwili to samo zrobił Turvey i Ragues. Wtedy też doszło do pierwszego pecha – awaria zatrzymała w boksach na kilkanaście minut prototyp od Murphy, eliminując go z rywalizacji o zwycięstwo.

Na prowadzeniu pozostał Turvey – a za nim znów był Beche, przed Niederhauserem, Mailleuxem i Raguesem. 70 minut po starcie nastąpił jednak kolejny zwrot – lider wyścigu otrzymał karę 30 sekund postoju za zbyt szybką jazdę w alei serwisowej – przez co załoga JOTA Sport spadła na miejsce czwarte, a Beche został nowym liderem. Szwajcar stopniowo zwiększał przewagę nad Niederhauserem, nad Mailleuxem i Raguesem miał już ją dość sporą – przez co druga seria pit-stopów nie odebrała załodze Thiriet TDS prowadzenia. Problemy miał natomiast zmiennik Niederhausera, Michel Frey, który chwilę po zmianie wypadł poza tor – spadając przez to za zmienniczkę Mailleuxa, Natachę Gachnang, oraz drugiego kierowcę prototypu Alpine, Nelsona Panciaticiego. W tym czasie, na tor powrócił również prototyp Murphy – za to problemy zatrzymały w boksach pojazd od Boutsen Ginion.

70 minut przed końcem wyścigu, Panciatici wyprzedził Natachę Gachnang – i rozpoczął pościg za prowadzącym Pierrem Thirietem. Czwarty był za to Michel Frey z Race Performance – jego jednak, 10 minut później pokonał Simon Dolan z JOTA Sport. Trzy kwadranse przed końcem rywalizacji, na ostatnie pit-stopy zjechali Panciatici i Gachnang – a niecałe 15 minut później zrobili to Thiriet i Dolan, ten drugi powracając za Francuza i Szwajcarkę. Panciatici próbował jeszcze dogonić Thirieta – ten jednak utrzymywał 20-sekundową przewagę już do mety, odnosząc w ten sposób drugie zwycięstwo w tym sezonie. Załoga Signatech-Alpine dojechała jako druga, za nią Morand Racing i JOTA Sport – a piąte miejsce spokojnie dowiózł Michel Frey. Wskutek problemów ekip Murphy i Boutsen Ginion, szósty na mecie była debiutująca w kategorii LMP2 załoga SMP Racing.

W kategorii LMPC, świetny start zaliczył Soheil Ayari z załogi Team Endurance nr 48 – niestety, chwilę później Francuz musiał zjawić się w boksach z powodu awarii w swoim pojeździe. Na czoło wyszedł więc Paul Loup Chatin w nr 49 – a po kłopotach na starcie, na drugie awansował Alex Loan z nr 47, wyprzedzając Corneliusa Jonesa z załogi Algarve Pro Racing Team. W kolejnych minutach, układ ten zmieniał się już tylko podczas rutynowych pit-stopów – nawet, gdy Jonesa zastąpił Nicky Catsburg. Holender ostatecznie dojechał do mety ze stratą niemal dwóch okrążeń do zwycięzcy kategorii, Garego Hirschi – za to tylko 5 sekund stracił do niego zmiennik Loana, Nico Verdonck.

Słabo spisała się natomiast na starcie najlepsza załoga kwalifikacji GTE, Porsche nr 77 od Proton Competition. Gianluca Roda spadł z pierwszego na czwarte miejsce – liderem został Joël Camathias z Ferrari od JMW przed dwoma pojazdami od RAM Racing: Gunnarem Jeanette z nr 53 i Mattem Griffinem z nr 52. Pół godziny po starcie Irlandczyk wyprzedził kolegę z zespołu, a po kolejnym kwadransie był już liderem – na żwir wyjechał natomiast Piergiuseppe Perazzini w Ferrari nr 55 od AF Corse. Ten jako pierwszy zjawił się w boksach – a jeszcze przed rutynowymi wizytami, przed Camathiasem był już także Jeanette.

Po zjazdach, Griffin prowadził przed zmiennikiem Jeanette, Frankiem Montecalvo – a Camathias był trzeci. Daleko do tyłu spadło za to Porsche nr 77 – a pojawiło się 911 nr 88 kierowane przez Klausa Bachlera. Piąty podążał Federico Leo w Ferrari nr 55, a szósty Emmanuel Collard w Porsche nr 75 od ProSpeed. Na początku ostatniej godziny, Bachler zjechał do boksów razem z trójką liderów – a chwilę później zrobił to Leo, oddając kierownicę Marco Ciociemu. Ten wyjechał przed Horstem Felbermayrem z Porsche nr 88 – a gdy bardzo późno pit-stop zaliczyła załoga nr 75, Włoch był czwarty. W czołówce natomiast, pół godziny przed metą Frankiego Montecalvo wyprzedził zmiennik Camathiasa, Andrea Bertolini – i do mety dowiózł on drugie miejsce dla załogi nr 66 od JMW. Prowadzenie do końca utrzymał zmiennik Matta Griffina w Ferrari nr 52, Johnny Mowlem.

W kategorii GTC, tuż po starcie liderem został Kirył Ładygin w Ferrari nr 69, wyprzedzając kolegę z zespołu SMP Racing, Aleksandra Frołowa z nr 72. Kwadrans po starcie, Frołowa pokonał także Stefano Gai w Ferrari nr 62 od AF Corse – a jego zmiennik, Andrea Rizzoli, po serii rutynowych pit-stopów wyszedł na czoło tej kategorii. W połowie wyścigu, nieplanowany pit-stop strącił załogę nr 72 z trzeciej pozycji – tu pojawił się natomiast Alasdair McCraig w BMW od Ecurie Ecosse, od startu ścigającej czołowe załogi. Na ostatni okres, czołowe załogi przygotowały najsilniejszych kierowców – i tak, liderem w Ferrari nr 62 był wtedy Lorenzo Casé, a w nr 69 ścigał go Fabio Babini. 35 minut przed metą, Casé zjechał na ostatnie, krótkie dotankowanie – jednak chwilę później okazało się, że naderwana część tylniego zderzaka ociera o oponę. Włoch zmuszony był jeszcze raz zjawić się w boksach – i właśnie dzięki temu, z drugiego zwycięstwa mogła cieszyć się załoga nr 69. Casé dojechał do mety jako drugi – a Ollie Millroy w BMW jako trzeci.

P Nr Kierowcy Klasa P Zespół   Rezultat
1 1
Pierre Thiriet
Mathias Beche
LMP2 1 Thiriet by TDS Racing 122 okr.
2 36
Pierre Ragues
Nelson Panciatici 
LMP2 2 Signatech Alpine +21.143
3 43
Natasha Gachnang
Frank Mailleux
LMP2 3 Morand Racing  +49.915
4 38
Simon Dolan
Oliver Turvey 
LMP2 4 Jota Sport  + 1 okr.
5 34
Michel Frey
Patric Niederhauser
LMP2 5 Race Performance  (+4.265)
6 37
Maurizio Mediani
Siergiej Żłobin
LMP2 6 SMP Racing + 3 okr.
7 49
Paul Loup Chatin
Gary Hirsch 
LMPC 1 Team Endurance
Challenge 
+ 4 okr.
8 47
Alex Loan
Nico Verdonck
LMPC 2 Team Endurance
Challenge 
(+5.089)
9 46
Cornelius Jones
Nicky Catsburg
LMPC 3 Algarve Pro Racing Team + 6 okr.
10 52
Johnny Mowlem
Matt Griffin
LMGTE 1 RAM Racing  (+6.922)
11 66
Joel Camathias
Andrea Bertolini
LMGTE 2 JMW Motorsport (+1:02.702)
12 53
Gunnar Jeanette
Franck Montecalvo
LMGTE 3 RAM Racing  + 7 okr. 
13 55

Piergiuseppe Perazzini
Marco Cioci
Federico Leo
LMGTE 4 AF Corse (+7.304)
14 48
Anthony Pons
Soheil Ayari
LMPC 4 Team Endurance
Challenge 
(+41.976)
15 75
Francois Perrodo
Emmanuel Collard
LMGTE 5 ProSpeed Competition (+1:12.328)
16 88

Horst Felbermayr
Horst Felbermayr Jr.
Klaus Bachler
LMGTE 6 Proton Competition + 8 okr.
17 67
Patrice Milesi
Jean-Karl Vernay
LMGTE 7 IMSA Performance
Matmut 
(+16.382)
18 69

Kirył Ładygin
Wiktor Szaitar
Fabio Babini
GTC 1 SMP Racing (+1:04.666)
19 77

Christian Ried
Gianluca Roda
Nick Tandy
LMGTE 8 Proton Competition (+1:32.361)
20 62

Andrea Rizzoli
Stefano Gai
Lorenzo Casé
GTC 2 AF Corse + 9 okr.
21 79

Andrew Smith
Ollie Millroy
Alasdair McCaig
GTC 3 Ecurie Ecosse + 10 okr.
22 54

Yannick Mallegol
Jean-Marc Bachelier
Howard Blank
LMGTE 9 AF Corse (+1.403)
23 60
Peter Kox
Nico Pronk
GTC 4 Kox Racing (+27.898)
24 72
Aleksandr Frołow
Dewi Markozow
GTC 5 SMP Racing (+32.631)
25 18
Brendon Hartley
Jonathan Hirschi
LMP2 7 Murphy Prototypes + 20 okr.
NSK 4
Dominik Kraihamer
Thomas Holzer
LMP2 8 Boutsen Ginion Racing  + 53 okr.

 

Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.

Postaw mi kawę na buycoffee.to
Pokaż komentarze