Po trzech latach przerwy, Europejska Seria Le Mans powraca na węgierski tor Hungaroring pod Budapesztem. W czwartej odsłonie tegorocznego sezonu pojawi się 26 załóg.
Znany głównie jako pierwszy tor Grand Prix Formuły 1 na terenie Europy wschodniej, węgierski Hungaroring już nie raz gościł także wyścigi długodystansowe. Największa tego typu impreza odbyła się w roku 2010, kiedy to tor pod Budapesztem zastąpił rundę Europejskiej Serii Le Mans na niemieckim Nürburgring – doszło też wtedy do zaskakującego wydarzenia, gdyż po raz pierwszy w historii, pole position w wyścigu Le Mans Series zdobył prototyp niższej kategorii LMP2, a nie czołowej LMP1. Co więcej – o ile zwycięzca kwalifikacji był tylko 0.4 sekundy szybszy od najlepszego prototypu LMP1 – w samym wyścigu, LMP2 zdobyły aż sześć czołowych pozycji – natomiast ekipy LMP1, m.in. Rebellion i Beechdean, wskutek problemów i błędów przy zmianie kierowców, nie znalazły się nawet na podium.
Także i teraz, czołówkę na mecie stanowić będą najprawdopodobniej prototypy LMP2 – tyle, że jak wszyscy dobrze wiemy, stanie się tak po prostu przez nieobecność w serii ELMS pojazdów LMP1. Coraz bardziej przewidywalne jest jednak również to, kto pojawi się na najwyższym stopniu podium – po zwycięstwach na Imola i Red Bull Ring, faworytem na Węgrzech będzie broniąca tytułu mistrza ekipa Thiriet by TDS Racing, obecnie mająca już 17 punktów przewagi nad czołowym konkurentem. Oznacza to, iż jeśli Mathias Beche i Pierre Thiriet zdobędą tu o 9 punktów więcej od owego przeciwnika – Signatech Alpine – już w Budapeszcie będą mogli się oni cieszyć z triumfu w tym sezonie.
Z tego powodu, zmotywowani do walki są również kierowcy Signatech – Pierre Ragues i Nelson Panciatici. Mimo niemałej straty, Francuzi nadal mogą triumfować w tegorocznym sezonie ELMS – i na Hungaroring nie zamierzają z tej szansy rezygnować. Podobnie myślą zresztą również dwie inne ekipy, tracące do lidera 25 punktów – dla Szwajcarów z Race Performance i Brytyjczyków z Jota Sport, starcie na Węgrzech to „mecz o wszystko” jeśli chodzi o tegoroczny sezon. Na udany wyścig liczą szczególnie kierowcy z Wielkiej Brytanii – w końcu, to oni mają na koncie owe trzecie zwycięstwo – a jeszcze nikt nie potrafił ich pokonać w walce o pole position.
Wśród pozostałych ekip LMP2, kilka musiało natomiast zmienić swoje składy. W szwajcarskiej Morand Racing, wskutek problemów z realizacją kontraktu, Francka Mailleux zastąpi były kierowca Formuły 1, Christian Klien – a w Boutsen Energy doszło do całkowitego przetasowania załogi. Tu, powrócił obecny już wcześniej John Hartshorne – lecz jego partnerami będą teraz Brytyjczyk Alex Kapadia oraz pochodzący z Kuwejtu Khaled Al-Mudhaf, który w tym sezonie sprawdzał się za kierownicą prototypu LMP2 w ekipie Gulf Racing Middle East. Jedna z ekip nie pojawi się natomiast już w ogóle, gdyż wskutek pożaru i spalenia obydwu prototypów Loli, z walki ostatecznie zrezygnował luksemburski zespół DKR Engineering – po nieobecności w Austrii, powróci natomiast brytyjski Greaves Motorsport.
W kategorii LMPC, przez problemy finansowe, na Węgrzech pojawią się tylko dwa prototypy od Team Endurance Challenge. Szanse na triumf mają prowadzący w klasyfikacji generalnej Gary Hirsch i Paul Loup Chatin w prototypie nr 49 – a w nr 48 pozostają Anthony Pons i Soheil Ayari. Po raz drugi, ich przeciwnikami będą C.O. Jones i Nick Catsburg w prototypie Oreca FLM09 od Algarve Pro Racing Team.
Wśród załóg LMGTE, swój skład zmienia tylko niemiecki Proton Competition – tym razem znika nam Gianluca Roda, którego zastąpi (obecny na Red Bull Ring w drugim pojeździe zespołu) Austriak Klaus Bachler. Z przewagą 35 punktów, mistrzostwo sezonu mogą już na Węgrzech zdobyć liderzy – Johnny Mowlem i Matt Griffin z Ferrari nr 52 od RAM Racing – za to ciasno jest na miejscach 2-5., gdzie druga załoga brytyjskiego zespołu ma przewagę co najwyżej 10 punktów nad przeciwnikami z JMW Motorsports, Proton Competition i AF Corse. Tu zdarzyć może się więc jeszcze wiele, gdyż w trzech dotychczasowych wyścigach, załogi te zmieniały się pozycjami na mecie
Jedyną nowość wśród zespołów przynosi nam kategoria GTC – tu pojawi się czwarte Ferrari 458 Italia, które dostarczy włoska ekipa Easyrace. Kilka lat temu, Włosi startowali w poprzednim modelu Ferrari w wyścigach FIA GT – teraz powracają z ubiegłorocznymi drugimi wice-mistrzami krajowej serii GT, Diego Romaninim i Tommaso Roccą oraz doświadczonym Fabio Mancinim. Ich przeciwnikami będzie Lamborghini ekipy Kox Racing, która do Petera Koxa i Nico Pronka dołączyła Dennisa Reterę, Ferrari nr 72 rosyjskiego SMP Racing – a przede wszystkim to z nr 72 od SMP, które walczyć będzie z Ferrari od AF Corse i BMW od Ecurie Ecosse o prowadzenie w klasyfikacji generalnej tej kategorii. W tym ostatnim zabraknie nam jednak jednego z prowadzących obecnie kierowców, Andrew Smitha – pojawi się tylko Ollie Millroy, którego zmieniać będą Alasdair McCaig i Joe Twyman.
W trzydniowej imprezie, sesje Europejskiej Serii Le Mans odbędą się w piątek i sobotę – pierwszego dnia w godzinach 11:00 i 15:40 wystartują dwa treningi, drugiego o 9:35 kwalifikacje oraz wyścig o 16:00. Pozostałe elementy weekendu na Hungaroring to wyścigi Formuły Renault 2.0 i 3.5 oraz Eurocup Megane Trophy – a także pokaz zespołu Formuły 1 Red Bull Racing i wyścigowych pojazdów Renault, w tym nawet ciężarówek.
Nr | Kierowca | Klasa | Zespół | Samochód | |||
1 | ![]() ![]() |
Pierre Thiriet Mathias Beche |
LMP2 | ![]() |
Thiriet by TDS Racing | ![]() |
Oreca 03 Nissan |
4 | ![]() ![]() ![]() |
Khaled Al-Mudhaf Alex Kaparia John Hartshorne |
LMP2 | ![]() |
Boutsen Ginion Racing | ![]() |
Oreca 03 Nissan |
18 | ![]() ![]() |
Brendon Hartley Jonathan Hirschi |
LMP2 | ![]() |
Murphy Prototypes | ![]() |
Oreca 03 Nissan |
34 | ![]() ![]() |
Michel Frey Patric Niederhauser |
LMP2 | ![]() |
Race Performance | ![]() |
Oreca 03 Judd |
36 | ![]() ![]() |
Pierre Ragues Nelson Panciatici |
LMP2 | ![]() |
Signatech Alpine | ![]() |
Alpine A450 Nissan |
37 | ![]() ![]() |
Maurizio Mediani Siergiej Żłobin |
LMP2 | ![]() |
SMP Racing | ![]() |
Oreca 03 Nissan |
38 | ![]() ![]() |
Simon Dolan Oliver Turvey |
LMP2 | ![]() |
Jota Sport | ![]() |
Zytek Z11SN Nissan |
43 | ![]() ![]() |
Natasha Gachnang Christian Klien |
LMP2 | ![]() |
Morand Racing | ![]() |
Morgan OAK Judd |
46 | ![]() ![]() |
Cornelius Jones Nicky Catsburg |
LMPC | ![]() |
Algarve Pro Racing Team | ![]() |
Oreca FLM09 Chevrolet |
48 | ![]() ![]() |
Anthony Pons Soheil Ayari |
LMPC | ![]() |
Team Endurance Challenge |
![]() |
Oreca FLM09 Chevrolet |
49 | ![]() ![]() |
Paul Loup Chatin Gary Hirsch |
LMPC | ![]() |
Team Endurance Challenge |
![]() |
Oreca FLM09 Chevrolet |
52 | ![]() ![]() |
Johnny Mowlem Matt Griffin |
LMGTE | ![]() |
RAM Racing | ![]() |
Ferrari 458 Italia GTC |
53 | ![]() ![]() |
Gunnar Jeanette Franck Montecalvo |
LMGTE | ![]() |
RAM Racing | ![]() |
Ferrari 458 Italia GTC |
54 | ![]() ![]() ![]() |
Yannick Mallegol Jean-Marc Bachelier Howard Blank |
LMGTE | ![]() |
AF Corse | ![]() |
Ferrari 458 Italia GTC |
55 | ![]() ![]() ![]() |
Piergiuseppe Perazzini Marco Cioci Federico Leo |
LMGTE | ![]() |
AF Corse | ![]() |
Ferrari 458 Italia GTC |
66 | ![]() ![]() |
Joel Camathias Andrea Bertolini |
LMGTE | ![]() |
JMW Motorsport | ![]() |
Ferrari 458 Italia GTC |
67 | ![]() ![]() |
Patrice Milesi Jean-Karl Vernay |
LMGTE | ![]() |
IMSA Performance Matmut |
![]() |
Porsche 911 GT3-RSR (997) |
75 | ![]() ![]() |
Francois Perrodo Emmanuel Collard |
LMGTE | ![]() |
ProSpeed Competition | ![]() |
Porsche 911 GT3-RSR (997) |
77 | ![]() ![]() ![]() |
Christian Ried Klaus Bachler Nick Tandy |
LMGTE | ![]() |
Proton Competition | ![]() |
Porsche 911 GT3-RSR (997) |
60 | ![]() ![]() ![]() |
Peter Kox Nico Pronk Dennis Retera |
GTC | ![]() |
Kox Racing | ![]() |
Lamborghini Gallardo GT3 FL2 |
62 | ![]() ![]() ![]() |
Andrea Rizzoli Stefano Gai Lorenzo Casé |
GTC | ![]() |
AF Corse | ![]() |
Ferrari 458 Italia GT3 |
69 | ![]() ![]() ![]() |
Kirył Ładygin Wiktor Szaitar Fabio Babini |
GTC | ![]() |
SMP Racing | ![]() |
Ferrari 458 Italia GT3 |
72 | ![]() ![]() ![]() |
Aleksandr Frołow Dewi Markozow Luca Persiani |
GTC | ![]() |
SMP Racing | ![]() |
Ferrari 458 Italia GT3 |
79 | ![]() ![]() ![]() |
Joe Twyman Ollie Millroy Alasdair McCaig |
GTC | ![]() |
Ecurie Ecosse | ![]() |
BMW Z4 GT3 |
83 | ![]() ![]() ![]() |
Tommaso Rocca Diego Romanini Fabio Mancini |
GTC | ![]() |
Easyrace | ![]() |
Ferrari 458 Italia GT3 |
Wesprzyj nas na Patronite.