W ten weekend, tegoroczny sezon kończy Europejska Seria Le Mans. Wyścig na francuskim torze Paul Ricard HTTT zdecyduje, kto cieszył się będzie z tytułów mistrzów.
Dla wielu rozmaitych serii wyścigowych, tor położony pod francuskim Le Castellet służy najczęściej do przedsezonowych sesji testowych – w tym roku jednak, będzie to także miejsce decydującej rywalizacji o mistrzostwo sezonu 2013 ELMS. Jest to dla tego obiektu duża zmiana w stosunku do lat ubiegłych – dotychczas, Circuit Paul Ricard był mianowicie sesją otwierającą sezon tej serii – a przed rokiem 2010 w ogóle nie był on zapisywany w niej jako miejsce punktowanej rywalizacji. W ten weekend przekonamy się więc, czy dość nietypowy tor to odpowiedni obiekt dla decydującego starcia – szczególnie w czołowej kategorii LMP2, gdzie wynik wyścigu bezpośrednie będzie również wynikiem walki o mistrzostwo.
Po wygranej Signatech-Alpine na Hungaroring i nieco słabszym tam występie załogi Thiriet TDS Racing, na czele klasyfikacji zrównali się tu mianowicie Nelson Panciatici i Pierre Ragues oraz Pierre Thiriet – cała trójka mając na koncie po 73 punkty. Dla Panciaticiego i Raguesa, wyścig będzie szansą do zdobycia dla Alpine mistrzostwa już w pierwszym sezonie po powrocie owej francuskiej marki do sportu – jednak i Thiriet TDS ma tu coś do powiedzenia, gdyż w razie pokonania Signatech-Alpine, zespół dowiedzie swojej pozycji wypracowanej już rok temu w skróconym sezonie ELMS. Jako, że Thiriet TDS i Signatech to zwycięzcy trzech z czterech wyścigów sezonu 2013 – mało prawdopodobne, że we Francji wygra ktoś inny.
Taką szansę stawia się w praktyce tylko ekipie Jota Sport, do której należy zwycięstwo w pierwszym, „mokrym” wyścigu na Silverstone. Strata Olivera Turveya i Simona Dolana do lidera wynosi obecnie 18 punktów – ale jak pokazała kategoria Pro-Am w serii Blancpain Endurance, nawet większa różnica wcale nie oznacza braku szans na mistrzostwo sezonu. Brytyjczycy musieliby jednak we Francji pokazać 100% swoich możliwości – oraz liczyć, że obu konkurentom z czoła klasyfikacji, na własnym terenie powinie się noga…
Dla innych załóg, puchar mistrza jest już niedostępny – niektóre mogą jednak jeszcze zahaczyć nawet o drugie miejsce w tej kategorii. Taką szansę na m.in. Jonathan Hirschi z Murphy Prototypes – a także jeden z kierowców Race Performance, Michel Frey, gdyż jego zmiennikiem nie będzie tym razem Patrick Niederhauser. Nie wiadomo natomiast, kto zmieniał będzie Alexa Kapadię w prototypie od Boutsen Ginion – tu informacja pojawi się zapewne przy treningach.
W kategorii LMPC, sytuacja jest znacznie prostsza – Gary Hirsch i Paul Loup Chatin musieliby nie ukończyć wyścigu, by przegrać z Anthonym Ponsem i Soheilem Ayarim. Przewaga 23 punktów praktycznie zapewnia tym pierwszym mistrzostwo – szczególnie, że w Francji pojawiają się tylko te dwie załogi.
23 punkty przewagi nad konkurentem mają również Johnny Mowlem i Matt Griffin z RAM Racing – podobnie więc, Christian Ried z Proton Competition ma tylko teoretyczne szanse na odebranie im mistrzostwa serii. Co prawda, na Hungaroring to właśnie jego załoga wygrała wyścig – jednak Mowlem i Griffin zajęli wtedy drugie miejsce, a bez pole position była to ich najsłabsza zdobycz punktowa w tym sezonie. Zresztą, ważniejszym dla Proton Competition będzie tu raczej nie mistrzostwo, a utrzymanie drugiego miejsca – gdyż to daje im automatyczny start w przyszłorocznym Le Mans 24h. A tu może być już ciekawie – 12 punktów mniej mają Frank Montecalvo i Gunnar Jeanette z drugiego Ferrari od RAM Racing, a 14 tracą Federico Leo, Piergiuseppe Perazzini i Marco Cioci z 458 Italia od AF Corse.
W GTC, gdyby trójka Babini-Ładygin-Szajtar zdobyła punkty także na Silverstone, zapewne mogłaby być dziś o wiele bardziej pewna mistrzostwa w ELMS. Niestety, załogi Ferrari nr 69 od SMP w Anglii po prostu nie było – dlatego teraz tylko o 5 przeważają oni nad Włochami z AF Corse – Lorenzo Casem, Stefano Gaiem i Andrea Rizzolim. Rywalizacja o mistrzostwo będzie więc trwała do samego końca – a teoretycznie, z 20-punktową stratą do lidera szanse mają również Andrew Smith i Ollie Millroy z BMW od Ecurie Ecosse. Oni musieliby jednak liczyć na pech czołowych konkurentów – a razem z BMW będzie ich we Francji aż 8. Prócz BMW, Ferrari od AF Corse oraz Lamborghini od Kox Racing, aż trzy załogi wystawi tu SMP Racing, w tym jedną z Finem Miką Salo – a dwójkę gości stanowić będzie znana z serii GT Open Scuderia Villorba Corse (choć bez startujących tam kierowców) oraz luksemburski DKR Engineering, próbujący swoich sił w GTC po utracie prototypów LMP2.
Runda rozpocznie się w piątek treningami o godzinie 11:20 i 15:40 – w sobotę, o 10:20 odbędą się kwalifikacje, a o 16:30 pojazdy ruszą do 2 okrążeń formujących, poprzedzających wyścig.
Nr | Kierowcy | Klasa | Zespół | Samochód | |||
1 | ![]() ![]() |
Pierre Thiriet Mathias Beche |
LMP2 | ![]() |
Thiriet by TDS Racing | ![]() |
Oreca 03 Nissan |
4 | ![]() ![]() ![]() |
Alex Kaparia James Swift Renaud Kuppens |
LMP2 | ![]() |
Boutsen Ginion Racing | ![]() |
Oreca 03 Nissan |
18 | ![]() ![]() |
Brendon Hartley Jonathan Hirschi |
LMP2 | ![]() |
Murphy Prototypes | ![]() |
Oreca 03 Nissan |
34 | ![]() ![]() |
Michel Frey Marcello Marateotto |
LMP2 | ![]() |
Race Performance | ![]() |
Oreca 03 Judd |
36 | ![]() ![]() |
Pierre Ragues Nelson Panciatici |
LMP2 | ![]() |
Signatech Alpine | ![]() |
Alpine A450 Nissan |
37 | ![]() ![]() |
Maurizio Mediani Siergiej Żłobin |
LMP2 | ![]() |
SMP Racing | ![]() |
Oreca 03 Nissan |
38 | ![]() ![]() |
Simon Dolan Oliver Turvey |
LMP2 | ![]() |
Jota Sport | ![]() |
Zytek Z11SN Nissan |
43 | ![]() ![]() |
Natasha Gachnang Christian Klien |
LMP2 | ![]() |
Morand Racing | ![]() |
Morgan OAK Judd |
48 | ![]() ![]() |
Anthony Pons Soheil Ayari |
LMPC | ![]() |
Team Endurance Challenge |
![]() |
Oreca FLM09 Chevrolet |
49 | ![]() ![]() |
Paul Loup Chatin Gary Hirsch |
LMPC | ![]() |
Team Endurance Challenge |
![]() |
Oreca FLM09 Chevrolet |
52 | ![]() ![]() |
Johnny Mowlem Matt Griffin |
LMGTE | ![]() |
RAM Racing | ![]() |
Ferrari 458 Italia GTC |
53 | ![]() ![]() |
Gunnar Jeanette Franck Montecalvo |
LMGTE | ![]() |
RAM Racing | ![]() |
Ferrari 458 Italia GTC |
54 | ![]() ![]() ![]() |
Yannick Mallegol Jean-Marc Bachelier Howard Blank |
LMGTE | ![]() |
AF Corse | ![]() |
Ferrari 458 Italia GTC |
55 | ![]() ![]() ![]() |
Piergiuseppe Perazzini Marco Cioci Federico Leo |
LMGTE | ![]() |
AF Corse | ![]() |
Ferrari 458 Italia GTC |
66 | ![]() ![]() |
Joel Camathias Andrea Bertolini |
LMGTE | ![]() |
JMW Motorsport | ![]() |
Ferrari 458 Italia GTC |
67 | ![]() ![]() |
Patrice Milesi Jean-Karl Vernay |
LMGTE | ![]() |
IMSA Performance Matmut |
![]() |
Porsche 911 GT3-RSR (997) |
75 | ![]() ![]() |
Francois Perrodo Emmanuel Collard |
LMGTE | ![]() |
ProSpeed Competition | ![]() |
Porsche 911 GT3-RSR (997) |
77 | ![]() ![]() ![]() |
Christian Ried Klaus Bachler Nick Tandy |
LMGTE | ![]() |
Proton Competition | ![]() |
Porsche 911 GT3-RSR (997) |
60 | ![]() ![]() ![]() |
Peter Kox Nico Pronk Dennis Retera |
GTC | ![]() |
Kox Racing | ![]() |
Lamborghini Gallardo GT3 FL2 |
62 | ![]() ![]() ![]() |
Andrea Rizzoli Stefano Gai Lorenzo Casé |
GTC | ![]() |
AF Corse | ![]() |
Ferrari 458 Italia GT3 |
68 | ![]() ![]() ![]() |
Aleksandr Frołow Dewi Markozow Luca Persiani |
GTC | ![]() |
SMP Racing | ![]() |
Ferrari 458 Italia GT3 |
69 | ![]() ![]() ![]() |
Kirył Ładygin Wiktor Szaitar Fabio Babini |
GTC | ![]() |
SMP Racing | ![]() |
Ferrari 458 Italia GT3 |
72 | ![]() ![]() ![]() |
Anton Ładygin Borys Rotenberg Mika Salo |
GTC | ![]() |
SMP Racing | ![]() |
Ferrari 458 Italia GT3 |
79 | ![]() ![]() ![]() |
Andrew Smith Ollie Millroy Phil Quaife |
GTC | ![]() |
Ecurie Ecosse | ![]() |
BMW Z4 GT3 |
85 | ![]() ![]() ![]() |
Matthieu Lecuyer |
GTC | ![]() |
DKR Engineering | ![]() |
BMW Z4 GT3 (2011) |
86 | ![]() ![]() |
Steve Hiesse Cédric Mezard |
GTC | ![]() |
Scuderia Villorba Corse | ![]() |
Ferrari 458 Italia GT3 |
Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.