Decydujące starcie na Paul Ricard

W ten weekend, tegoroczny sezon kończy Europejska Seria Le Mans. Wyścig na francuskim torze Paul Ricard HTTT zdecyduje, kto cieszył się będzie z tytułów mistrzów.

Dla wielu rozmaitych serii  wyścigowych, tor położony pod francuskim Le Castellet służy najczęściej do przedsezonowych sesji testowych – w tym roku jednak, będzie to także miejsce decydującej rywalizacji o mistrzostwo sezonu 2013 ELMS. Jest to dla tego obiektu duża zmiana w stosunku do lat ubiegłych – dotychczas, Circuit Paul Ricard był mianowicie sesją otwierającą sezon tej serii – a przed rokiem 2010 w ogóle nie był on zapisywany w niej jako miejsce punktowanej rywalizacji. W ten weekend przekonamy się więc, czy dość nietypowy tor to odpowiedni obiekt dla decydującego starcia – szczególnie w czołowej kategorii LMP2, gdzie wynik wyścigu bezpośrednie będzie również wynikiem walki o mistrzostwo.

Po wygranej Signatech-Alpine na Hungaroring i nieco słabszym tam występie załogi Thiriet TDS Racing, na czele klasyfikacji zrównali się tu mianowicie Nelson Panciatici i Pierre Ragues oraz Pierre Thiriet – cała trójka mając na koncie po 73 punkty. Dla Panciaticiego i Raguesa, wyścig będzie szansą do zdobycia dla Alpine mistrzostwa już w pierwszym sezonie po powrocie owej francuskiej marki do sportu – jednak i Thiriet TDS ma tu coś do powiedzenia, gdyż w razie pokonania Signatech-Alpine, zespół dowiedzie swojej pozycji wypracowanej już rok temu w skróconym sezonie ELMS. Jako, że Thiriet TDS i Signatech to zwycięzcy trzech z czterech wyścigów sezonu 2013 – mało prawdopodobne, że we Francji wygra ktoś inny.

Taką szansę stawia się w praktyce tylko ekipie Jota Sport, do której należy zwycięstwo w pierwszym, „mokrym” wyścigu na Silverstone. Strata Olivera Turveya i Simona Dolana do lidera wynosi obecnie 18 punktów – ale jak pokazała kategoria Pro-Am w serii Blancpain Endurance, nawet większa różnica wcale nie oznacza braku szans na mistrzostwo sezonu. Brytyjczycy musieliby jednak we Francji pokazać 100% swoich możliwości – oraz liczyć, że obu konkurentom z czoła klasyfikacji, na własnym terenie powinie się noga…

Dla innych załóg, puchar mistrza jest już niedostępny – niektóre mogą jednak jeszcze zahaczyć nawet o drugie miejsce w tej kategorii. Taką szansę na m.in. Jonathan Hirschi z Murphy Prototypes – a także jeden z kierowców Race Performance, Michel Frey, gdyż jego zmiennikiem nie będzie tym razem Patrick Niederhauser. Nie wiadomo natomiast, kto zmieniał będzie Alexa Kapadię w prototypie od Boutsen Ginion – tu informacja pojawi się zapewne przy treningach.

W kategorii LMPC, sytuacja jest znacznie prostsza – Gary Hirsch i Paul Loup Chatin musieliby nie ukończyć wyścigu, by przegrać z Anthonym Ponsem i Soheilem Ayarim. Przewaga 23 punktów praktycznie zapewnia tym pierwszym mistrzostwo – szczególnie, że w Francji pojawiają się tylko te dwie załogi.

23 punkty przewagi nad konkurentem mają również Johnny Mowlem i Matt Griffin z RAM Racing – podobnie więc, Christian Ried z Proton Competition ma tylko teoretyczne szanse na odebranie im mistrzostwa serii. Co prawda, na Hungaroring to właśnie jego załoga wygrała wyścig – jednak Mowlem i Griffin zajęli wtedy drugie miejsce, a bez pole position była to ich najsłabsza zdobycz punktowa w tym sezonie. Zresztą, ważniejszym dla Proton Competition będzie tu raczej nie mistrzostwo, a utrzymanie drugiego miejsca – gdyż to daje im automatyczny start w przyszłorocznym Le Mans 24h. A tu może być już ciekawie – 12 punktów mniej mają Frank Montecalvo i Gunnar Jeanette z drugiego Ferrari od RAM Racing, a 14 tracą Federico Leo, Piergiuseppe Perazzini i Marco Cioci z 458 Italia od AF Corse.

W GTC, gdyby trójka Babini-Ładygin-Szajtar zdobyła punkty także na Silverstone, zapewne mogłaby być dziś o wiele bardziej pewna mistrzostwa w ELMS. Niestety, załogi Ferrari nr 69 od SMP w Anglii po prostu nie było – dlatego teraz tylko o 5 przeważają oni nad Włochami z AF Corse – Lorenzo Casem, Stefano Gaiem i Andrea Rizzolim. Rywalizacja o mistrzostwo będzie więc trwała do samego końca – a teoretycznie, z 20-punktową stratą do lidera szanse mają również Andrew Smith i Ollie Millroy z BMW od Ecurie Ecosse. Oni musieliby jednak liczyć na pech czołowych konkurentów – a razem z BMW będzie ich we Francji aż 8. Prócz BMW, Ferrari od AF Corse oraz Lamborghini od Kox Racing, aż trzy załogi wystawi tu SMP Racing, w tym jedną z Finem Miką Salo – a dwójkę gości stanowić będzie znana z serii GT Open Scuderia Villorba Corse (choć bez startujących tam kierowców) oraz luksemburski DKR Engineering, próbujący swoich sił w GTC po utracie prototypów LMP2.

Runda rozpocznie się w piątek treningami o godzinie 11:20 i 15:40 – w sobotę, o 10:20 odbędą się kwalifikacje, a o 16:30 pojazdy ruszą do 2 okrążeń formujących, poprzedzających wyścig.

Nr Kierowcy Klasa Zespół Samochód
1
Pierre Thiriet
Mathias Beche
LMP2 Thiriet by TDS Racing Oreca 03 Nissan 
4

Alex Kaparia
James Swift
Renaud Kuppens
LMP2 Boutsen Ginion Racing Oreca 03 Nissan 
18
Brendon Hartley
Jonathan Hirschi
LMP2 Murphy Prototypes Oreca 03 Nissan
34
Michel Frey
Marcello Marateotto
LMP2 Race Performance  Oreca 03 Judd 
36
Pierre Ragues
Nelson Panciatici 
LMP2 Signatech Alpine Alpine A450 Nissan 
37
Maurizio Mediani
Siergiej Żłobin
LMP2 SMP Racing Oreca 03 Nissan
38
Simon Dolan
Oliver Turvey 
LMP2 Jota Sport  Zytek Z11SN Nissan
43
Natasha Gachnang
Christian Klien
LMP2 Morand Racing  Morgan OAK Judd
48
Anthony Pons
Soheil Ayari
LMPC Team Endurance
Challenge 
Oreca FLM09 Chevrolet
49
Paul Loup Chatin
Gary Hirsch
LMPC Team Endurance
Challenge 
Oreca FLM09 Chevrolet
52
Johnny Mowlem
Matt Griffin
LMGTE RAM Racing  Ferrari 458 Italia GTC 
53
Gunnar Jeanette
Franck Montecalvo
LMGTE RAM Racing  Ferrari 458 Italia GTC 
54

Yannick Mallegol
Jean-Marc Bachelier
Howard Blank
LMGTE AF Corse Ferrari 458 Italia GTC
55

Piergiuseppe Perazzini
Marco Cioci
Federico Leo
LMGTE AF Corse Ferrari 458 Italia GTC
66
Joel Camathias
Andrea Bertolini
LMGTE JMW Motorsport Ferrari 458 Italia GTC
67
Patrice Milesi
Jean-Karl Vernay
LMGTE IMSA Performance
Matmut 
Porsche 911 GT3-RSR (997) 
75
Francois Perrodo
Emmanuel Collard
LMGTE ProSpeed Competition Porsche 911 GT3-RSR (997)
77

Christian Ried
Klaus Bachler
Nick Tandy
LMGTE Proton Competition Porsche 911 GT3-RSR (997)
60

Peter Kox
Nico Pronk
Dennis Retera
GTC Kox Racing Lamborghini
Gallardo GT3 FL2
62

Andrea Rizzoli
Stefano Gai
Lorenzo Casé
GTC AF Corse Ferrari 458 Italia GT3
68

Aleksandr Frołow
Dewi Markozow
Luca Persiani
GTC SMP Racing Ferrari 458 Italia GT3
69

Kirył Ładygin
Wiktor Szaitar
Fabio Babini
GTC SMP Racing Ferrari 458 Italia GT3
72

Anton Ładygin
Borys Rotenberg
Mika Salo
GTC SMP Racing Ferrari 458 Italia GT3
79

Andrew Smith
Ollie Millroy
Phil Quaife
GTC Ecurie Ecosse BMW Z4 GT3
85

Matthieu Lecuyer
Thomas Accary
Dimitri Enjalbert

GTC DKR Engineering BMW Z4 GT3 (2011)
86
Steve Hiesse
Cédric Mezard
GTC Scuderia Villorba Corse Ferrari 458 Italia GT3

Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.

Postaw mi kawę na buycoffee.to
Pokaż komentarze