Aż 42 pojazdy zapisane są do tegorocznego sezonu Europejskiej Serii Le Mans. W jednym z nich pojawi się Polak – Michał Broniszewski wystartuje w Ferrari kategorii GTE.
Po niedawnej zapowiedzi startu dwóch Ferrari tej klasy w wyścigach ELMS, obecność Polaka w Europejskiej Serii Le Mans była określana jako bardzo możliwa – i jak się okazało, oczekiwania te były w pełni słuszne. Startujący dotychczas dla szwajcarskiej ekipy w wyścigach GT Open Broniszewski, w tym roku stanie na czele jednej z tych dwóch załóg – a na całej liście startowej ELMS znalazło się sporo niespodzianek, począwszy od sporej liczby aż 42 pojazdów. Wiele z nich to co prawda samochody najsłabszej kategorii GTC – ale nawet i czołowej LMP2 znalazło się kilka zaskakujących pozycji.
Jedną z nich jest z pewnością francuska ekipa Larbre Competition, która po odrzuceniu prośby o start nowej Corvette C7.R w kategorii GTE Am wyścigów FIA WEC, miała przejść do ELMS ze swoją Corvette C6.R. Zamiast tego, Francuzi pojawię się jednak w ELMS z prototypem LMP2 – z nr 50 pojawi się mianowicie Morgan LMP2 z silnikiem Judd i czołowym kierowcą Jacquesem Nicoletem.
Kolejną niespodzianką jest start zespołu Caterham Racing, który co prawda mówił o planach dotyczących wyścigów Endurance – jednak po współpracy z ekipą Greaves w ubiegłorocznym Le Mans 24h, informacji na ten temat pojawiło się niewiele. Teraz już wiemy, że Caterham pojawi się w ELMS z własnym prototypem Zytek Z11SN Nissan – a na czele załogi stał będzie człowiek, który zapewne wspomógł zespół Caterham własną ekipą startującą do niedawna w USA – Chris Dyson.
Pozostałe pozycje są już mniej zaskakujące. Co ciekawe, z numerami 30 i 36, a nie prezentującym ubiegłoroczny sukces nr 1, w ELMS pojawią się dwa Alpine A450 Nissan zespołu Signatech Alpine. Załoga mistrzów będzie startować z nr 30 i Nelsonem Panciaticim zapisanym jako główny kierowca składu – z nr 36 pojawi się natomiast Paul-Loup Chatin, a więc ubiegłoroczny mistrz kategorii LMPC.
Z ekip ubiegłorocznych, w sezonie 2014 wystartują także Boutsen Ginion Racing, Race Performance, Murphy Prototypes, Greaves Motorsport, Jota Sport, Morand Racing oraz Thiriet TDS Racing. Ten ostatni jest, co ciekawe, zapisany do walki w nowym prototypie Ligier JP P2 Nissan, a więc prawdopodobnie konstrukcji opracowywanej wspólnie przez ekipę Onroak Automotive i Ligier – Morand wystąpi natomiast pod nieco zmodyfikowaną nazwą NewBlood by Morand Racing. Jeśli chodzi o załogi "nowe", do ELMS powracają zespoły widziane tu już w ostatnich latach: Sébastien Loeb Racing oraz Pegasus Racing.
Kategorii LMPC w tym sezonie najprawdopodobniej w ogóle nie będzie. Tylko jedna ekipa w roku ubiegłym plus wprowadzenie za rok nowej specyfikacji LMP3 sprawiły, że nie pojawił się zespół chętny do startów w prototypie Challenge.
To, co najbardziej zainteresowało nas w kategorii LMGTE to oczywiście start Michała Broniszewskiego – Polak nie będzie miał tu jednak łatwego zadania co do zdobycia tytułu mistrza. Do walki staje tu mianowicie 13 załóg – począwszy od dwóch Ferrari od AF Corse oraz trzeciego, wystawionego przez związany z włoską ekipą, rodzinny białoruski skład Alaksandrów Talkanitsa.
Co więcej, Ferrari wystawi także rosyjski zespół SMP Racing, brytyjski JMW i francuski Sofrev-ASP, gdzie zobaczymy m.in. byłego bramkarza reprezentacji Francji Fabiena Bartheza – a do tego dochodzą jeszcze samochody innych producentów. Dwa Porsche pojawią się z logo IMSA Performance Matmut, kolejne 911 GT3 RSR wystawi inny francuski zespół, Crubile Sport – a Porsche będzie także jednym z dwóch pojazdów brytyjskiego Gulf Racing UK. Drugim będzie tu natomiast Aston Martin wystawiony w porozumieniu z fabryczną ekipą Aston Martin Racing i niemieckim promotorem Roaldem Goethe.
Najwięcej samochodów pojawi się w kategorii GTC. Sam włoski zespół AF Corse planuje wystawić tu do walki aż cztery swoje Ferrari – trzy kolejne pojawią się natomiast z logo ubiegłorocznych mistrzów, SMP Racing. Prócz Rosjan, do walki w tegorocznym ELMS staje także zespół z Ukrainy – znany ze startów w Blancpain Endurance Team Ukraine wystawia jeszcze dwie Italie. Dwie inne ekipy wystartują w pojedynczych modelach Ferrari – prócz francuskiego Sofrev obecnego także w kategorii GTE, do rywalizacji dołączy także duński Formula Racing na czele z Janem Magnussenem.
Jeszcze jeden zespół pojawi się w ELMS z więcej niż jednym pojazdem – francuski ART Grand Prix wkracza tu jednak do walki nie z Ferrari, ale dwoma McLarenami MP4-12C. Pojedyncze Porsche wystawi francuski zespół Pro GT by Almeras, ekipa Barwell Motorsport zapisana jako Team Russia by Barwell pojawi się z BMW Z4 GT3 – a zespół Sébastiena Loeba, zgodnie z zapowiedziami przejdzie z McLarenów na wyścigowego Audi R8 LMS Ultra.
Poznani podczas prezentacji list startowych kierowcy, swoich zmienników zapewne już znają – my dowiemy się o nich wkrótce, przynajmniej biorąc pod uwagę zapowiedzi większości zespołów. Rywalizacja ELMS rusza 19 kwietnia na torze Silverstone – niecałe trzy tygodnie wcześniej, na francuskim Paul Ricard HTTT odbędzie się tradycyjny, oficjalny test.
Nr | Kierowca | Klasa | Zespół | Samochód | |||
4 | Vincent Capillaire | LMP2 | Boutsen Ginion Racing | Oreca 03 Nissan | |||
24 | Andreas Zuber | LMP2 | Sébastien Loeb Racing | Oreca 03 Nissan | |||
29 | Julien Schell | LMP2 | Pegasus Racing | Morgan OAK Nissan | |||
30 | Nelson Panciatici | LMP2 | Signatech Alpine | Alpine A450 Nissan | |||
34 | Michel Frey | LMP2 | Race Performance | Oreca 03 Judd | |||
36 | Paul Loup Chatin | LMP2 | Signatech Alpine | Alpine A450 Nissan | |||
38 | Simon Dolan | LMP2 | Jota Sport | Zytek Z11SN Nissan | |||
41 | Tom Kimber-Smith | LMP2 | Greaves Motorsport | Zytek Z11SN Nissan | |||
42 | Chris Dyson | LMP2 | Caterham Racing | Zytek Z11SN Nissan | |||
43 | Christian Klien | LMP2 | NewBlood by Morand Racing | Morgan OAK Judd | |||
46 | Pierre Thiriet | LMP2 | Thiriet by TDS Racing | Ligier JP P2 Nissan | |||
48 | TBA | LMP2 | Murphy Prototypes | Oreca 03 Nissan | |||
50 | Jacques Nicoletg | LMP2 | Larbre Competition | Morgan OAK Judd | |||
54 | Piergiuseppe Perazzini | LMGTE | AF Corse | Ferrari 458 Italia GTC | |||
55 | Duncan Cameron | LMGTE | AF Corse | Ferrari 458 Italia GTC | |||
56 | Alaksandr Talkanitsa Jr | LMGTE | AT Racing | Ferrari 458 Italia GTC | |||
58 | Fabien Barthey | LMGTE | Team Sofrev-ASP | Ferrari 458 Italia GTC | |||
66 | TBA | LMGTE | JMW Motorsport | Ferrari 458 Italia GTC | |||
67 | Erik Maris | LMGTE | IMSA Performance Matmut | Porsche 911 GT3 RSR | |||
76 | Raymond Narac | LMGTE | IMSA Performance Matmut | Porsche 911 GT3 RSR | |||
72 | Andrea Bertolini | LMGTE | SMP Racing | Ferrari 458 Italia GTC | |||
80 | Michał Broniszewski | LMGTE | Kessel Racing | Ferrari 458 Italia GTC | |||
81 | Kola Aluko | LMGTE | Kessel Racing | Ferrari 458 Italia GTC | |||
82 | François Perrodo | LMGTE | Crubile Sport | Porsche 911 GT3 RSR | |||
85 | Roald Goethe | LMGTE | Gulf Racing UK | Aston Martin V8 Vantage GTE | |||
86 | Michael Wainwright | LMGTE | Gulf Racing UK | Porsche 911 GT3 RSR | |||
51 | Henri Hassin | GTC | Sébastien Loeb Racing | Audi R8 LMS Ultra | |||
57 | Boris Rotenberg | GTC | SMP Racing | Ferrari 458 Italia GT3 | |||
59 | Christophe Bourret | GTC | Team Sofrev-ASP | Ferrari 458 Italia GT3 | |||
60 | Jan Magnussen | GTC | Formula Racing | Ferrari 458 Italia GT3 | |||
62 | Yannick Mallegol | GTC | AF Corse | Ferrari 458 Italia GT3 | |||
63 | Mads Radsmussen | GTC | AF Corse | Ferrari 458 Italia GT3 | |||
64 | Per Nielsen | GTC | AF Corse | Ferrari 458 Italia GT3 | |||
71 | Fabio Babini | GTC | SMP Racing | Ferrari 458 Italia GT3 | |||
73 | Stéphane Ortelli | GTC | SMP Racing | Ferrari 458 Italia GT3 | |||
78 | Leonid Machitski | GTC | Team Russia by Barwell | BMW Z4 GT3 | |||
93 | Franck Perera | GTC | Pro GT by Almeras | Porsche 911 GT3 R | |||
95 | Adrien De Leener | GTC | AF Corse | Ferrari 458 Italia GT3 | |||
96 | Andrij Kruglyk | GTC | Team Ukraine | Ferrari 458 Italia GT3 | |||
97 | Rusłan Tsyplakow | GTC | Team Ukraine | Ferrari 458 Italia GT3 | |||
98 | Ricardo Gonzalez | GTC | ART Grand Prix | McLaren MP4-12C GT3 | |||
99 | Kevin Korjus | GTC | ART Grand Prix | McLaren MP4-12C GT3 |
Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.