Aż 42 pojazdy zapisane są do tegorocznego sezonu Europejskiej Serii Le Mans. W jednym z nich pojawi się Polak – Michał Broniszewski wystartuje w Ferrari kategorii GTE.
Po niedawnej zapowiedzi startu dwóch Ferrari tej klasy w wyścigach ELMS, obecność Polaka w Europejskiej Serii Le Mans była określana jako bardzo możliwa – i jak się okazało, oczekiwania te były w pełni słuszne. Startujący dotychczas dla szwajcarskiej ekipy w wyścigach GT Open Broniszewski, w tym roku stanie na czele jednej z tych dwóch załóg – a na całej liście startowej ELMS znalazło się sporo niespodzianek, począwszy od sporej liczby aż 42 pojazdów. Wiele z nich to co prawda samochody najsłabszej kategorii GTC – ale nawet i czołowej LMP2 znalazło się kilka zaskakujących pozycji.
Jedną z nich jest z pewnością francuska ekipa Larbre Competition, która po odrzuceniu prośby o start nowej Corvette C7.R w kategorii GTE Am wyścigów FIA WEC, miała przejść do ELMS ze swoją Corvette C6.R. Zamiast tego, Francuzi pojawię się jednak w ELMS z prototypem LMP2 – z nr 50 pojawi się mianowicie Morgan LMP2 z silnikiem Judd i czołowym kierowcą Jacquesem Nicoletem.
Kolejną niespodzianką jest start zespołu Caterham Racing, który co prawda mówił o planach dotyczących wyścigów Endurance – jednak po współpracy z ekipą Greaves w ubiegłorocznym Le Mans 24h, informacji na ten temat pojawiło się niewiele. Teraz już wiemy, że Caterham pojawi się w ELMS z własnym prototypem Zytek Z11SN Nissan – a na czele załogi stał będzie człowiek, który zapewne wspomógł zespół Caterham własną ekipą startującą do niedawna w USA – Chris Dyson.
Pozostałe pozycje są już mniej zaskakujące. Co ciekawe, z numerami 30 i 36, a nie prezentującym ubiegłoroczny sukces nr 1, w ELMS pojawią się dwa Alpine A450 Nissan zespołu Signatech Alpine. Załoga mistrzów będzie startować z nr 30 i Nelsonem Panciaticim zapisanym jako główny kierowca składu – z nr 36 pojawi się natomiast Paul-Loup Chatin, a więc ubiegłoroczny mistrz kategorii LMPC.
Z ekip ubiegłorocznych, w sezonie 2014 wystartują także Boutsen Ginion Racing, Race Performance, Murphy Prototypes, Greaves Motorsport, Jota Sport, Morand Racing oraz Thiriet TDS Racing. Ten ostatni jest, co ciekawe, zapisany do walki w nowym prototypie Ligier JP P2 Nissan, a więc prawdopodobnie konstrukcji opracowywanej wspólnie przez ekipę Onroak Automotive i Ligier – Morand wystąpi natomiast pod nieco zmodyfikowaną nazwą NewBlood by Morand Racing. Jeśli chodzi o załogi "nowe", do ELMS powracają zespoły widziane tu już w ostatnich latach: Sébastien Loeb Racing oraz Pegasus Racing.
Kategorii LMPC w tym sezonie najprawdopodobniej w ogóle nie będzie. Tylko jedna ekipa w roku ubiegłym plus wprowadzenie za rok nowej specyfikacji LMP3 sprawiły, że nie pojawił się zespół chętny do startów w prototypie Challenge.
To, co najbardziej zainteresowało nas w kategorii LMGTE to oczywiście start Michała Broniszewskiego – Polak nie będzie miał tu jednak łatwego zadania co do zdobycia tytułu mistrza. Do walki staje tu mianowicie 13 załóg – począwszy od dwóch Ferrari od AF Corse oraz trzeciego, wystawionego przez związany z włoską ekipą, rodzinny białoruski skład Alaksandrów Talkanitsa.
Co więcej, Ferrari wystawi także rosyjski zespół SMP Racing, brytyjski JMW i francuski Sofrev-ASP, gdzie zobaczymy m.in. byłego bramkarza reprezentacji Francji Fabiena Bartheza – a do tego dochodzą jeszcze samochody innych producentów. Dwa Porsche pojawią się z logo IMSA Performance Matmut, kolejne 911 GT3 RSR wystawi inny francuski zespół, Crubile Sport – a Porsche będzie także jednym z dwóch pojazdów brytyjskiego Gulf Racing UK. Drugim będzie tu natomiast Aston Martin wystawiony w porozumieniu z fabryczną ekipą Aston Martin Racing i niemieckim promotorem Roaldem Goethe.
Najwięcej samochodów pojawi się w kategorii GTC. Sam włoski zespół AF Corse planuje wystawić tu do walki aż cztery swoje Ferrari – trzy kolejne pojawią się natomiast z logo ubiegłorocznych mistrzów, SMP Racing. Prócz Rosjan, do walki w tegorocznym ELMS staje także zespół z Ukrainy – znany ze startów w Blancpain Endurance Team Ukraine wystawia jeszcze dwie Italie. Dwie inne ekipy wystartują w pojedynczych modelach Ferrari – prócz francuskiego Sofrev obecnego także w kategorii GTE, do rywalizacji dołączy także duński Formula Racing na czele z Janem Magnussenem.
Jeszcze jeden zespół pojawi się w ELMS z więcej niż jednym pojazdem – francuski ART Grand Prix wkracza tu jednak do walki nie z Ferrari, ale dwoma McLarenami MP4-12C. Pojedyncze Porsche wystawi francuski zespół Pro GT by Almeras, ekipa Barwell Motorsport zapisana jako Team Russia by Barwell pojawi się z BMW Z4 GT3 – a zespół Sébastiena Loeba, zgodnie z zapowiedziami przejdzie z McLarenów na wyścigowego Audi R8 LMS Ultra.
Poznani podczas prezentacji list startowych kierowcy, swoich zmienników zapewne już znają – my dowiemy się o nich wkrótce, przynajmniej biorąc pod uwagę zapowiedzi większości zespołów. Rywalizacja ELMS rusza 19 kwietnia na torze Silverstone – niecałe trzy tygodnie wcześniej, na francuskim Paul Ricard HTTT odbędzie się tradycyjny, oficjalny test.
Nr | Kierowca | Klasa | Zespół | Samochód | |||
4 | ![]() |
Vincent Capillaire | LMP2 | ![]() |
Boutsen Ginion Racing | ![]() |
Oreca 03 Nissan |
24 | ![]() |
Andreas Zuber | LMP2 | ![]() |
Sébastien Loeb Racing | ![]() |
Oreca 03 Nissan |
29 | ![]() |
Julien Schell | LMP2 | ![]() |
Pegasus Racing | ![]() |
Morgan OAK Nissan |
30 | ![]() |
Nelson Panciatici | LMP2 | ![]() |
Signatech Alpine | ![]() |
Alpine A450 Nissan |
34 | ![]() |
Michel Frey | LMP2 | ![]() |
Race Performance | ![]() |
Oreca 03 Judd |
36 | ![]() |
Paul Loup Chatin | LMP2 | ![]() |
Signatech Alpine | ![]() |
Alpine A450 Nissan |
38 | ![]() |
Simon Dolan | LMP2 | ![]() |
Jota Sport | ![]() |
Zytek Z11SN Nissan |
41 | ![]() |
Tom Kimber-Smith | LMP2 | ![]() |
Greaves Motorsport | ![]() |
Zytek Z11SN Nissan |
42 | ![]() |
Chris Dyson | LMP2 | ![]() |
Caterham Racing | ![]() |
Zytek Z11SN Nissan |
43 | ![]() |
Christian Klien | LMP2 | ![]() |
NewBlood by Morand Racing | ![]() |
Morgan OAK Judd |
46 | ![]() |
Pierre Thiriet | LMP2 | ![]() |
Thiriet by TDS Racing | ![]() |
Ligier JP P2 Nissan |
48 | TBA | LMP2 | ![]() |
Murphy Prototypes | ![]() |
Oreca 03 Nissan | |
50 | ![]() |
Jacques Nicoletg | LMP2 | ![]() |
Larbre Competition | ![]() |
Morgan OAK Judd |
54 | ![]() |
Piergiuseppe Perazzini | LMGTE | ![]() |
AF Corse | ![]() |
Ferrari 458 Italia GTC |
55 | ![]() |
Duncan Cameron | LMGTE | ![]() |
AF Corse | ![]() |
Ferrari 458 Italia GTC |
56 | ![]() |
Alaksandr Talkanitsa Jr | LMGTE | ![]() |
AT Racing | ![]() |
Ferrari 458 Italia GTC |
58 | ![]() |
Fabien Barthey | LMGTE | ![]() |
Team Sofrev-ASP | ![]() |
Ferrari 458 Italia GTC |
66 | TBA | LMGTE | ![]() |
JMW Motorsport | ![]() |
Ferrari 458 Italia GTC | |
67 | ![]() |
Erik Maris | LMGTE | ![]() |
IMSA Performance Matmut | ![]() |
Porsche 911 GT3 RSR |
76 | ![]() |
Raymond Narac | LMGTE | ![]() |
IMSA Performance Matmut | ![]() |
Porsche 911 GT3 RSR |
72 | ![]() |
Andrea Bertolini | LMGTE | ![]() |
SMP Racing | ![]() |
Ferrari 458 Italia GTC |
80 | ![]() |
Michał Broniszewski | LMGTE | ![]() |
Kessel Racing | ![]() |
Ferrari 458 Italia GTC |
81 | ![]() |
Kola Aluko | LMGTE | ![]() |
Kessel Racing | ![]() |
Ferrari 458 Italia GTC |
82 | ![]() |
François Perrodo | LMGTE | ![]() |
Crubile Sport | ![]() |
Porsche 911 GT3 RSR |
85 | ![]() |
Roald Goethe | LMGTE | ![]() |
Gulf Racing UK | ![]() |
Aston Martin V8 Vantage GTE |
86 | ![]() |
Michael Wainwright | LMGTE | ![]() |
Gulf Racing UK | ![]() |
Porsche 911 GT3 RSR |
51 | ![]() |
Henri Hassin | GTC | ![]() |
Sébastien Loeb Racing | ![]() |
Audi R8 LMS Ultra |
57 | ![]() |
Boris Rotenberg | GTC | ![]() |
SMP Racing | ![]() |
Ferrari 458 Italia GT3 |
59 | ![]() |
Christophe Bourret | GTC | ![]() |
Team Sofrev-ASP | ![]() |
Ferrari 458 Italia GT3 |
60 | ![]() |
Jan Magnussen | GTC | ![]() |
Formula Racing | ![]() |
Ferrari 458 Italia GT3 |
62 | ![]() |
Yannick Mallegol | GTC | ![]() |
AF Corse | ![]() |
Ferrari 458 Italia GT3 |
63 | ![]() |
Mads Radsmussen | GTC | ![]() |
AF Corse | ![]() |
Ferrari 458 Italia GT3 |
64 | ![]() |
Per Nielsen | GTC | ![]() |
AF Corse | ![]() |
Ferrari 458 Italia GT3 |
71 | ![]() |
Fabio Babini | GTC | ![]() |
SMP Racing | ![]() |
Ferrari 458 Italia GT3 |
73 | ![]() |
Stéphane Ortelli | GTC | ![]() |
SMP Racing | ![]() |
Ferrari 458 Italia GT3 |
78 | ![]() |
Leonid Machitski | GTC | ![]() |
Team Russia by Barwell | ![]() |
BMW Z4 GT3 |
93 | ![]() |
Franck Perera | GTC | ![]() |
Pro GT by Almeras | ![]() |
Porsche 911 GT3 R |
95 | ![]() |
Adrien De Leener | GTC | ![]() |
AF Corse | ![]() |
Ferrari 458 Italia GT3 |
96 | ![]() |
Andrij Kruglyk | GTC | ![]() |
Team Ukraine | ![]() |
Ferrari 458 Italia GT3 |
97 | ![]() |
Rusłan Tsyplakow | GTC | ![]() |
Team Ukraine | ![]() |
Ferrari 458 Italia GT3 |
98 | ![]() |
Ricardo Gonzalez | GTC | ![]() |
ART Grand Prix | ![]() |
McLaren MP4-12C GT3 |
99 | ![]() |
Kevin Korjus | GTC | ![]() |
ART Grand Prix | ![]() |
McLaren MP4-12C GT3 |
Wesprzyj nas na Patronite.