Nathanaël Berthon z załogi Murphy Prototypes był najszybszy w pierwszym dniu testów ELMS na torze Paul Ricard. Podczas testów miały miejsce dwa dość groźne wypadki.
Nie wszyscy tak wyobrażali sobie oficjalny, przedsezonowy test na torze Paul Ricard. Dla dwóch załóg LMP2, pierwszy dzień testów nie należał do przyjemnych – przy czym jednej z nich udało się z sukcesem powrócić na tor na sesję nocną. Spośród liderów, udany dzień zaliczyła natomiast przede wszystkim ekipa Morand Racing – dzięki znanemu z Formuły 1 Christianowi Klienowi, piąty zespół ubiegłorocznej serii ELMS znalazł się w czołówce dwóch "dziennych" wtorkowych sesji. W obu kategoriach GT, wyraźnie na czoło wysuwają się za to załogi w Ferrari – szczególnie w silniejszej GTE, gdzie najszybsze były pojazdy ekip AF Corse i SMP.
Pechowcem pierwszej sesji testowej była załoga Signatech-Alpine, która do momentu feralnej kraksy miała na koncie najlepszy czas sesji. Niestety, niecałe 2 godziny po starcie, o prototyp Alpine 450 prowadzony przez Paula-Loupa Chatina zahaczył Alaksandr Talkanitsa Jr w swoim Ferrari – przez co Alpine uderzyło tyłem w barierę i musiało zakończyć sesję. Z rezultatem Nelsona Panciaticiego, załoga nr 36 stała jednak na czele tabeli wyników jeszcze przez pół godziny – dopiero wtedy, jej czas poprawił Christian Klien z Morgana od Newblood Morand Racing, ostatecznie schodząc poniżej granicy 1:49. Morgany znalazły się również na miejscach 3-4, Ludovic Badey z Thiriet TDS Racing pokonując Keiko Iharę z Larbre Competition – piąty był natomiast Simon Dolan w Zyteku ekipy Jota Sport.
W kategorii GTE, rano bezkonkurencyjne okazały się Ferrari – na czele z nr 55 od AF Corse. 2.5 godziny po starcie, Michele Rugolo zaliczył czas 1:54.3 – a chwilę później, niewiele gorszy był Andrea Bertolini z nr 72 od SMP Racing. Trzeci wynik należał do Marco Ciociego z drugiej 458 Italia od AF Corse, nr 54 – a kolejne dwa miejsca zajęły załogi od Sofrev-ASP i AT Racing. Załoga Michała Broniszewskiego, nr 80 od Kessel, uzyskała ósmy czas.
W przeciwieństwie do GTE, w słabszej GTC górą było Porsche – Franck Perera w 911 ekipy Pro GT pokonując Alessandro Pier Guidiego z Ferrari nr 64 od AF Corse o 0.15 sekundy. Trzeci czas zaliczył ojciec tegorocznego kierowcy Formuły 1, Jan Magnussen w Ferrari nr 60 duńskiej Formula Racing – a i kolejne cztery pozycje zajęły załogi startujące w Ferrari. Dopiero ósmy był McLaren zespołu ART Grand Prix, przed BMW od Team Russia Barwell i drugim McLarenem – a przedostatni czas zaliczyło Audi zespołu Sébastien Loeb Racing.
P | Nr | Kierowca | Klasa | Zespół | Rezultat | Strata | ||||
1 | 43 | Christian Klien Gary Hirsch Romain Brandela |
1 | LMP2 | NewBlood by Morand Racing | 1:48.764 | ||||
2 | 36 |
Nelson Panciatici |
2 | LMP2 | Signatech Alpine | 1:49.417 | +0.653 | |||
3 | 46 | Pierre Thiriet Ludovic Badey Tristan Gommendy |
3 | LMP2 | Thiriet by TDS Racing | 1:49.539 | +0.775 | |||
4 | 50 | Jacques Nicolet Olivier Pla Keiko Ihara |
4 | LMP2 | Larbre Competition | 1:49.823 | +1.059 | |||
5 | 38 | Simon Dolan Harry Tincknell Filipe Albuquerque Marc Gené |
5 | LMP2 | Jota Sport | 1:50.407 | +1.643 | |||
6 | 28 | James Littlejohn Tony Wells Matthew McMurry Jon Lancaster |
6 | LMP2 | Greaves Motorsport | 1:50.571 | +1.807 | |||
7 | 24 | Vincent Capillaire Nicolas Marroc Jan Charouz René Rast |
7 | LMP2 | Sébastien Loeb Racing | 1:50.631 | +1.867 | |||
8 | 41 | Tom Kimber-Smith Chris Dyson Matthew McMurry |
8 | LMP2 | Greaves Motorsport | 1:50.848 | +2.084 | |||
9 | 34 | Michel Frey Franck Mailleux Dani Clos |
9 | LMP2 | Race Performance | 1:50.869 | +2.105 | |||
10 | 48 | Rodolfo Gonzalez Nathanaël Berthon Dillon Battistini Karun Chandhok |
10 | LMP2 | Murphy Prototypes | 1:51.472 | +2.708 | |||
... | ... | ... | ||||||||
12 | 55 | Duncan Cameron Matt Griffin Michele Rugolo |
1 | LMGTE | AF Corse | 1:56.330 | +7.566 | |||
13 | 72 | Andrea Bertolini Wiktor Szajtar Siergiej Żłobin |
2 | LMGTE | SMP Racing | 1:56.376 | +7.612 | |||
14 | 54 | Piergiuseppe Perazzini Marco Cioci Michael Lyons |
3 | LMGTE | AF Corse | 1:56.550 | +7.786 | |||
... | ... | ... | ||||||||
17 | 93 | Franck Perera Lucas Laserre Eric Dermont |
1 | GTC | Pro GT by Almeras | 1:57.089 | +8.325 | |||
18 | 64 | Andij Kruglyk Sergij Czukanow Alessandro Pier Guidi |
2 | GTC | AF Corse | 1:57.234 | +8.470 | |||
... | ... | ... | ||||||||
20 | 60 |
Jan Magnussen Johnny Laursen Mikkel Mac Jensen |
3 | GTC | Formula Racing | 1:57.344 | +8.580 | |||
... | ... | ... | ||||||||
25 | 80 | Michał Broniszewski Giacomo Piccini Marco Frezza |
8 | LMGTE | Kessel Racing | 1:57.942 | +9.178 |
Ofiarą sesji drugiej był zespół Race Performance, który zaliczył dość poważnie wyglądający wypadek na prostej Mistral. Jadący prototypem nr 34 Michel Frey został zabrany do centrum medycznego, gdzie nie stwierdzono u niego żadnych większych obrażeń – niestety, pojazd ten raczej już w teście się nie pokaże. W tabeli wyników, Christian Klien z Morand Racing zajął tym razem drugie miejsce – jego czas z sesji pierwszej przebił Nathanaël Berthon z Oreca nr 48 ekipy Murphy Prototypes. Ponownie, w czołówce pojawiły się również załogi Larbre Competition i Thiriet TDS Racing, a także Jota Sport – słabo wypadła natomiast Sébastien Loeb Racing.
W GTE, czołówkę znowu zajęła cała grupa Ferrari – a najszybsze znów było to z nr 55, choć tym razem dzięki Mattowi Griffinowi. Z czasem nieco gorszym od wyniku Michela Rugolo z sesji pierwszej, Irlandczyk o 0.1 sekundy pokonał Daniela Zampieriego z JMW Motorsport – a niewiele wolniejszy był Andrea Bertolini z nr 72 od SMP Racing. Ponownie ósma była załoga Michała Broniszewskiego.
W kategorii GTC, pierwsze trzy miejsca także należały do Ferrari – za nimi jednak pojawił się McLaren nr 98 od ART Grand Prix kierowany przez Yanna Goudego. Francuz przegrał z dwoma Rosjaninami, Kiryłem Ładyginem oraz Dawidem Markozowem – a także Ukraińcem Andijem Kruglykiem, który wyjątkowo startuje w testach w załodze AF Corse nr 64. Dwa kolejne miejsce również padły łupem Ferrari – siódme było BMW ekipy Team Russia Barwell.
P | Nr | Kierowca | Klasa | Zespół | Rezultat | Strata | ||||
1 | 48 | Rodolfo Gonzalez Nathanaël Berthon Dillon Battistini Karun Chandhok |
1 | LMP2 | Murphy Prototypes | 1:48.342 | ||||
2 | 43 | Christian Klien Gary Hirsch Romain Brandela |
2 | LMP2 | NewBlood by Morand Racing | 1:49.088 | +0.746 | |||
3 | 50 | Jacques Nicolet Olivier Pla Keiko Ihara |
3 | LMP2 | Larbre Competition | 1:49.105 | +0.763 | |||
4 | 46 | Pierre Thiriet Ludovic Badey Tristan Gommendy |
4 | LMP2 | Thiriet by TDS Racing | 1:49.502 | +1.160 | |||
5 | 38 | Simon Dolan Harry Tincknell Filipe Albuquerque Marc Gené |
5 | LMP2 | Jota Sport | 1:50.099 | +1.757 | |||
6 | 29 | Julien Schell Nicolas Leutwiler Jonathan Coleman Chun-Yu "Adderly" Fong |
6 | LMP2 | Pegasus Racing | 1:50.145 | +1.803 | |||
7 | 28 | James Littlejohn Tony Wells Matthew McMurry Jon Lancaster |
7 | LMP2 | Greaves Motorsport | 1:50.574 | +2.232 | |||
8 | 34 | Michel Frey Franck Mailleux Dani Clos |
8 | LMP2 | Race Performance | 1:50.958 | +2.616 | |||
9 | 41 | Tom Kimber-Smith Chris Dyson Matthew McMurry |
9 | LMP2 | Greaves Motorsport | 1:51.682 | +3.340 | |||
10 | 24 | Vincent Capillaire Nicolas Marroc Jan Charouz René Rast |
10 | LMP2 | Sébastien Loeb Racing | 1:55.212 | +6.870 | |||
11 | 55 | Duncan Cameron Matt Griffin Michele Rugolo |
1 | LMGTE | AF Corse | 1:55.917 | +7.575 | |||
12 | 66 | Daniel McKenzie George Richardson Daniel Zampieri |
2 | LMGTE | JMW Motorsport | 1:56.024 | +7.682 | |||
13 | 72 | Andrea Bertolini Wiktor Szajtar Siergiej Żłobin |
3 | LMGTE | SMP Racing | 1:56.192 | +7.850 | |||
... | ... | ... | ||||||||
18 | 80 | Michał Broniszewski Giacomo Piccini Marco Frezza |
8 | LMGTE | Kessel Racing | 1:57.082 | +8.740 | |||
19 | 71 | Anton Ładygin Aleksiej Basow Kirył Ładygin Luca Persiani |
1 | GTC | SMP Racing | 1:57.149 | +8.807 | |||
20 | 57 |
|
Borys Rotenberg |
2 | GTC | SMP Racing | 1:57.384 | +9.042 | ||
21 | 64 | Andij Kruglyk Sergij Czukanow Alessandro Pier Guidi |
3 | GTC | AF Corse | 1:57.474 | +9.132 |
W dwugodzinnej sesji nocnej, część załóg zrezygnowała ze startu – dlatego na torze nie zobaczyliśmy m.in. ekip Thiriet TDS Racing, Larbre Competition czy Pegasus Racing. Dzięki czasom z początku sesji, najlepsi okazali się natomiast René Rast z Sébastien Loeb Racing przed Nelsonem Panciaticim, który na torze pojawił się w naprawionym po porannej kolizji Alpine A450 zespołu Signatech-Alpine. Nieco później, trzeci czas sesji uzyskał Tom Kimber-Smith w Zyteku od Greaves Motorsport – który niewiele gorsze czasy zaliczał także już późno wieczorem.
W kategorii GTE, jeszcze raz na czele znalazła się grupa pojazdów Ferrari – po raz pierwszy jednak, najszybszym był pojazd inny, niż nr 55 od AF Corse. Ten uzyskał tym razem dość słaby czas – a najlepiej wypadł Andrea Bertolini w nr 72 od SMP Racing. Drugi czas należał do zmiennika Michała Broniszewskiego z nr 80 od Kessel Racing, Giacomo Picciniego, a trzeci do Soheila Ayariego z nr 58 od Sofrev-ASP – Polak w sesji nocnej nie pojawił się za kierownicą Ferrari.
Wśród pojazdów GTC, Ferrari było tym razem dopiero trzecie – Dawid Markozow z nr 57 od SMP Racing był gorszy od Francka Perery z Porsche ekipy Pro GT, a przede wszystkim od Alexandre Prémata z McLarena nr 98 od ART Grand Prix. W przeciwieństwie jednak do pozostałych kierowców, Rosjanin uzyskał swój najlepszy wynik na kwadrans przed końcem sesji, dopiero wtedy schodząc poniżej granicy 2:00.
Dwie ostatnie sesje testowe odbędą się w środę – zaplanowane są dzienne sesje cztero- i trzygodzinna.
P | Nr | Kierowca | Klasa | Zespół | Rezultat | Strata | ||||
1 | 24 | Vincent Capillaire Nicolas Marroc Jan Charouz René Rast |
1 | LMP2 | Sébastien Loeb Racing | 1:49.781 | ||||
2 | 36 |
Nelson Panciatici |
2 | LMP2 | Signatech Alpine | 1:49.791 | +0.010 | |||
3 | 41 | Tom Kimber-Smith Chris Dyson Matthew McMurry |
3 | LMP2 | Greaves Motorsport | 1:50.109 | +0.328 | |||
4 | 38 | Simon Dolan Harry Tincknell Filipe Albuquerque Marc Gené |
4 | LMP2 | Jota Sport | 1:50.141 | +0.360 | |||
5 | 43 | Christian Klien Gary Hirsch Romain Brandela |
5 | LMP2 | NewBlood by Morand Racing | 1:50.223 | +0.442 | |||
6 | 28 | James Littlejohn Tony Wells Matthew McMurry Jon Lancaster |
6 | LMP2 | Greaves Motorsport | 1:50.381 | +0.600 | |||
7 | 48 | Rodolfo Gonzalez Nathanaël Berthon Dillon Battistini Karun Chandhok |
7 | LMP2 | Murphy Prototypes | 1:50.776 | +0.995 | |||
8 | 72 | Andrea Bertolini Wiktor Szajtar Siergiej Żłobin |
1 | LMGTE | SMP Racing | 1:55.828 | +6.047 | |||
9 | 80 | Michał Broniszewski Giacomo Piccini Marco Frezza |
2 | LMGTE | Kessel Racing | 1:56.111 | +6.330 | |||
10 | 58 | Fabien Barthez Anthony Pons Soheil Ayari |
3 | LMGTE | Team Sofrev-ASP | 1:57.066 | +7.285 | |||
... | ... | ... | ||||||||
15 | 98 | Kevin Korjus Grégoire Demoustiér Alexandre Prémat Yann Goudy |
1 | GTC | ART Grand Prix | 1:58.938 | +9.157 | |||
16 | 93 | Franck Perera Lucas Laserre Eric Dermont |
2 | GTC | Pro GT by Almeras | 1:59.436 | +9.655 | |||
17 | 57 |
|
Borys Rotenberg |
3 | GTC | SMP Racing | 1:59.586 | +9.805 |
Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.