Załoga Signatech odniosła pierwsze tegoroczne zwycięstwo w wyścigach ELMS. Wyścigu w Austrii nie ukończył nowy pojazd ekipy Thiriet TDS, Ligier JS P2.
Signatech wygrał wyścig po emocjonującej rywalizacji z zespołem JOTA. Trwający ponad 2 godziny pojedynek, swój finał miał dopiero 30 minut przed końcem 4-godzinnej batalii – właśnie wtedy, Signatech po raz ostatni odebrał prowadzenie Brytyjczykom, utrzymując przewagę już do mety. Dużego pecha miała prowadząca w klasyfikacji załoga Thiriet TDS Racing – jej nowy Ligier JS P2, który w Austrii zastąpił dotychczasowego Morgana LMP2, wskutek awarii i oderwanego koła nie dojechał do mety. W kategorii GTE, wyścig zakończył się triumfem załogi nr 55 od AF Corse, która w ostatniej godzinie pokonała ekipę Kessel Racing – a podwójny triumf w kategorii GTC odniósł zespół SMP Racing, który m.in. wykorzystał pecha liderów tej klasy, załogi nr 60 od Formula Racing.
Ekipa JOTA przez cały wyścig widniała wśród faworytów – począwszy od prowadzenia, które na starcie obronił Filipe Albuquerque. Za Michela Freya z Race Performance, na trzecie miejsce awansował Pierre Thiriet w Ligierze – wkrótce jednak, ten spadł za Nelsona Panciaticiego z Signatech, ścigany przez kolejne minuty przez Pierra Raguesa z Morand Racing. Pół godziny po starcie, grupa samochodów GT dała Raguesowi szansę na wyprzedzenie Thirieta – a Thirietowi okazję do pokonania Freya i Panciaticiego. To jednak nie przyniosło zmian – za to niedługo później, Ragues wyprzedził Thirieta w regularnym pojedynku.
Niestety, chwilę później Ragues popełnił błąd, oddając pozycję – a już w boksach zatrzymał się na alei serwisowej, nie mając paliwa aby dojechać do swojego boksu. Panciaticiego zmienił Paul-Loup Chatin, a Albuquerquego Simon Dolan – ci rozpoczęli pościg za Freyem, który po serii zmian objął prowadzenie. Thiriet spadł natomiast na miejsce szóste – a podczas rywalizacji z załogą Pegasus, Ludovic Badey wpadł w poślizg i zatrzymał się przy barierze. Błąd kierowcy szybko okazał się czymś więcej – Badey zjechał do boksów na sprawdzenie pojazdu przez mechaników – a gdy powrócił ze stratą 4 okrążeń do lidera, od samochodu odpadło jedno z kół. Liderzy klasyfikacji musieli pożegnać się z walką – a twórcy prototypu Ligier ze zwycięstwem w pierwszym jego wyścigu w ELMS.
Z przodu, Dolan i Chatin wciąż ścigali Freya – i gdy w końcu go dogonili, jeden z samochodów GT wymusił na Szwajcarze wyjazd po za tor, przez co prowadzenie objął Brytyjczyk z JOTA. Wkrótce, Frey stracił również drugie miejsce – a czołowa dwójka rozpoczęła walkę o pozycję lidera. Po drugiej serii zmian, Chatin wyjechał tuż za Dolanem – i od razu przystąpił do ataku, 100 minut po starcie odbierając mu prowadzenie. Dolan starał się je odzyskać – jednak bez sukcesów, mimo prób podejmowanych przez kolejną godzinę.
Kolejną serię zmian rozpoczął Mark Szulsicki w jednym z prototypów Greaves – nieco później, do boksów zjechał Chatin, co od razu wykorzystał Dolan. Ten jednak także musiał zjechać na pit-stop – i gdy zastąpił go Harry Tincknell, Zytek spadł za Alpine ekipy Signatech. Tincknell rozpoczał więc pościg za Francuzami – i na godzinę przed końcem wyścigu, po 7 minutach arcyciekawego pojedynku, Brytyjczyk objął prowadzenie. Choć Chatinowi udało się skutecznie kontratakować kierowcę JOTA Sport, ten uderzył ponownie – i tym razem szybko zyskał niewielką przewagę.
Ostatni akt tej rywalizacji miał miejsce po ostatniej serii zmian – za kierownicę JOTA wrócił Simon Dolan, a w Signatech pojawił się Oliver Webb. Ten okazał się katem dla konkurencyjnego zespołu – zaraz po wyjeździe na tor, Brytyjczyk zaatakował i w ostrej rywalizacji (doszło do niewielkiego kontaktu) odebrał Dolanowi prowadzenie. Później, Webb już tylko zwiększał przewagę – i zapewnił ekipie Signatech zwycięstwo. Drugi na mecie Dolan stracił do niego 12 sekund – a podium uzupełnił Franck Mailleux z Race Performance.
W kategorii GTE, Siergiej Żłobin w Ferrari nr 72 obronił na starcie prowadzenie – wkrótce jednak, skutecznie zaatakował trzeci Daniel Brown w Aston Martinie. Brytyjczyk szybko oddalił się od konkurentów, utrzymując pozycję aż do połowy wyścigu i swojej zmiany – za nim natomiast pojawi się Daniel McKenzie w Ferrari od JMW. Jego, wkrótce pokonał Alaksandr Talkanitsa Jr, później Białorusina wyprzedził Michael Lyons w Ferrari nr 54 od AF Corse – po pierwszej serii zmian, McKenzie powrócił jednak na drugie miejsce, przed Piergiuseppe Perazziniego z nr 54 i Matteo Cressoniego z Kessel Racing nr 80, który znalazł się przed Talkanitsami.
Co nieco zaskakiwało, liderzy klasyfikacji z nr 72 spadli na dalsze miejsce – a coraz śmielej poczynał sobie Cressoni, który 75 minut po starcie wyprzedził Perraziniego. Pół godziny później, Włoch z Ferrari od Kessel był już drugi – jednak do prowadzącego Browna, jego strata była poważna. Nadchodził jednak czas drugich rutynowych zmian – a to oznaczało, że Brown musiał w końcu ustąpić miejsca swoim kolegom z załogi nr 85. Szybko przyniosło to konsekwencje – o wiele wolniejszy Roald Goethe spadł na dalsze miejsca – a prowadzenie objął Thomas Kemenater z Kessel, przed Mattem Griffinem z nr 55 od AF Corse i Lyonsem. Griffin rozpoczął pościg za liderem, który zakończył się przejęciem prowadzenia pod koniec godziny trzeciej – jednak podczas ostatnich pit-stopów, AF Corse spadła za Kessel. Błąd Lyonsa jeszcze przed pit-stopami sprawił natomiast, że za czołową dwójką pojawili się Talkanitsa i George Richardson z JMW.
Jadący w Ferrari od AF Corse Michele Rugolo rozpoczął więc pościg za liderem – i w połowie ostatniej godziny wyścigu dogonił Cressoniego, bardzo łatwo przejmując od niego prowadzenie. Tego, Włoch nie oddał już do mety – kierowca Kessel musiał zadowolić się miejscem drugim. Trzecie miejsce zajął Rob Bell w Ferrari od JMW, który na tej pozycji wyjechał po ostatniej serii pit-stopów – poza podium znaleźli się m.in. Talkanitsowie i nr 54 od AF Corse. Szóste miejsce zajęli liderzy klasyfikacji z SMP nr 72.
I jeszcze kategoria GTC, gdzie już na starcie doszło do zmiany lidera – Johnny Laursen uległ atakowi Cedrica Sbirrazzuoliego z AF Corse nr 95. Wkrótce, Duńczyka z Formula Racing pokonał także Kirył Ładygin z SMP nr 71 – a jedyny raz, samochód bezpieczeństwa wymusiło BMW od Barwell, trzy minuty po starcie zatrzymując się na torze. Po kwadransie, Ładygin wyprzedził Monakijczyka i objął prowadzenie – i tak stawka wyglądała również po zmianach, gdzie kierowców zmienili odpowiednio Luca Persiani i Adrien De Leener. Trzeci był już jednak Anton Ładygin w Ferrari nr 73 od SMP, który wyprzedził dwa jadące za czołówką McLareny ekipy ART – a Mikkel Mac z Formula Racing spadł na miejsce szóste.
Wkrótce, Mac wyprzedził jednak dwa MP4-12C, a Ładygin awansował na miejsce drugie. Jeszcze przed kolejną serią pit-stopów, Duńczykowi udało się wyprzedzić także De Leenera – a po zjazdach, Mac był nawet przed Oliverem Berettą z nr 73. W połowie wyścigu, Monakijczyk powrócił jednak przed Duńczyka – i niestety, był to tylko początek problemów załogi nr 60. Po kolejnej zmianie, gdy na torze pojawił się Jan Magnussen, ich Ferrari uległo awarii – Duńczyk musiał zjechać do boksów, spadając daleko za czołówkę. Tu, załogi SMP nr 71 i 73 powoli nie dawały konkurentom szans na zwycięstwo – i ostatecznie to one zajęły pierwsze dwa miejsca, wyprzedzając załogę AF Corse nr 95.
P | Nr | Kierowcy | Klasa | Zespół | Rezultat | ||||
1 | 36 | Nelson Panciatici Paul Loup Chatin Oliver Webb |
1 | LMP2 | Signatech Alpine | 160 okr. | |||
2 | 38 | Simon Dolan Harry Tincknell Filipe Albuquerque |
2 | LMP2 | Jota Sport | + 12,385 | |||
3 | 34 | Michel Frey Franck Mailleux |
3 | LMP2 | Race Performance | + 18,772 | |||
4 | 28 | Luciano Bacheta Mark Szulsicki |
4 | LMP2 | Greaves Motorsport | + 1:10,184 | |||
5 | 43 | Christian Klien Gary Hirsch Pierre Ragues |
5 | LMP2 | NewBlood by Morand Racing | + 2 okr. | |||
6 | 41 | Tom Kimber-Smith Mark Patterson Matthew McMurry |
6 | LMP2 | Greaves Motorsport | + 2 okr. | |||
7 | 55 | Duncan Cameron Matt Griffin Michele Rugolo |
1 | LMGTE | AF Corse | + 7 okr. | |||
8 | 81 | Thomas Kemenater Matteo Cressoni |
2 | LMGTE | Kessel Racing | + 7 okr. | |||
9 | 66 | Daniel McKenzie George Richardson Rob Bell |
3 | LMGTE | JMW Motorsport | + 7 okr. | |||
10 | 56 | Alaksandr Talkanitsa Jr Alaksandr Talkanitsa Sr Pierre Kaffer |
4 | LMGTE | AT Racing | + 7 okr. | |||
11 | 54 | Piergiuseppe Perazzini Marco Cioci Michael Lyons |
5 | LMGTE | AF Corse | + 7 okr. | |||
12 | 72 | Andrea Bertolini Wiktor Szajtar Siergiej Żłobin |
6 | LMGTE | SMP Racing | + 7 okr. | |||
13 | 85 | Roald Goethe Stuart Hall Daniel Brown |
7 | LMGTE | Gulf Racing UK | + 8 okr. | |||
14 | 70 | Yannick Mallegol Francois Perrodo Emmanuel Collard |
8 | LMGTE | AF Corse | + 9 okr. | |||
15 | 71 | Aleksiej Basow Kirył Ładygin Luca Persiani |
1 | GTC | SMP Racing | + 9 okr. | |||
16 | 73 | Olivier Beretta Anton Ładygin David Markozow |
2 | GTC | SMP Racing | + 10 okr. | |||
17 | 95 | Adrien De Leener Cédric Sbirrazzuoli |
3 | GTC | AF Corse | + 10 okr. | |||
18 | 86 | Michael Wainwright Adam Carroll Michael Meadows |
9 | LMGTE | Gulf Racing UK | + 11 okr. | |||
19 | 99 | Ricardo Gonzalez Karim Ajlani Alex Brundle |
4 | GTC | ART Grand Prix | + 11 okr. | |||
20 | 58 | Fabien Barthez Anthony Pons Soheil Ayari |
10 | LMGTE | Team Sofrev-ASP | + 11 okr. | |||
21 | 77 | Horst Felbermayr Sr Horst Felbermayr Jr |
11 | LMGTE | Proton Competition | + 11 okr. | |||
22 | 98 | Kevin Korjus Grégoire Demoustiér Yann Goudy |
5 | GTC | ART Grand Prix | + 12 okr. | |||
23 | 75 | Paul Van Splunteren Gilles Vannelet Mike Parisy |
6 | GTC | ProSpeed Competition | + 12 okr. | |||
24 | 93 | Franck Perera Matthieu Vaxiviere Henry Hassid |
7 | GTC | Pro GT by Almeras | + 12 okr. | |||
25 | 63 | Mads Radsmussen Ilja Melnikow |
8 | GTC | AF Corse | + 12 okr. | |||
26 | 57 | Borys Rotenberg Maurizio Mediani Mika Salo |
9 | GTC | SMP Racing | + 12 okr. | |||
27 | 67 | Erik Maris Jean-Marc Merlin Eric Helary |
12 | LMGTE | IMSA Performance Matmut | + 13 okr. | |||
28 | 59 | Christophe Bourret Jean Luc Beaubelique Jean-Philippe Belloc |
10 | GTC | Team Sofrev-ASP | + 13 okr. | |||
29 | 29 | Julien Schell Nicolas Leutwiler Jonathan Coleman |
7 | LMP2 | Pegasus Racing | + 14 okr. | |||
30 | 60 | Johnny Laursen Mikkel Mac Jensen Jan Magnussen |
11 | GTC | Formula Racing | + 18 okr. | |||
NSK | 76 | Raymond Narac Nicolas Armindo Christina Nielsen |
LMGTE | IMSA Performance Matmut | + 35 okr. | ||||
NSK | 46 | Pierre Thiriet Ludovic Badey Tristan Gommendy |
LMP2 | Thiriet by TDS Racing | |||||
NSK | 78 | Leonid Machitski Timur Sardanow Jonathan Cocker |
GTC | Team Russia by Barwell |
Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.