Le Castellet to kolejny przystanek w tegorocznej odsłonie Europejskiej Serii Le Mans. We Francji, największymi faworytami będą ekipy gospodarzy – Signatech i TDS Racing.
Francuski tor położony przy miejscowości Le Castellet jest znany z odbywających się tu, przedsezonowych testów – o wiele mniej jednak ma tu miejsce regularnych rywalizacji, szczególnie tych na poziomie międzynarodowym. Jedną z najważniejszych serii regularnie odwiedzających Circuit Paul Ricard jest właśnie Europejska Seria Le Mans – w tym roku jednak, będzie to czwarta, a nie ostatnia z rund sezonu. Nie zmienia to faktu, że faworytami wyścigu są ekipy francuskie – szczególnie ta broniąca tytułu i prowadząca w klasyfikacji.
Signatech, bo o niej mowa, w ubiegłym roku właśnie tu zdobył mistrzostwo ELMS. O ile jednak wtedy, pozostający w zespole Nelson Panciatici startował z tą samą ilością punktów, co Pierre Thiriet – tym razem, Francuz ma przewagę 4 punktów – a jego głównym konkurentem nie jest ekipa TDS, ale JOTA Sport. Po nieudanym występie na swoim terenie, Simon Dolan, Harry Tincknell oraz Filipe Albuquerque zaliczyli zwycięstwo oraz drugie miejsce – i teoretycznie, to właśnie oni będą na Circuit Paul Ricard największym zagrożeniem dla Panciaticiego, Olivera Webba oraz Paula-Loupa Chatina.
W praktyce bowiem, do faworytów wciąż zalicza się załogę Pierra Thirieta – Ci również mają na koncie zwycięstwo (właśnie na Silverstone) – ale i pechowy debiut Ligiera JS P2 w poprzednim wyścigu na Red Bull Ring. Z tego powodu, TDS Racing jest dopiero czwarta i ma już stratę 15 punktów do liderów – o 4 więcej ma duet Franck Mailleux i Michel Frey, którzy w prototypie Oreca 03 Judd od Race Performance będą się zmieniać także z Wenezuelczykiem Rodolfo Gonzálezem. Z Thirietem tradycyjnie pojadą Tristan Gommendy i Ludovic Badey – a w całej kategorii LMP2, do walki stanie łącznie 10 pojazdów, z dwoma Zytekami od Greaves Motorsport, jedną Oreca od Murphy Prototypes oraz jedną od Sébastien Loeb Racing.
Niemniej skomplikowana jest sytuacja w kategorii LMGTE, przy czym tu, Francuzi nie stanowią już czołówki faworytów. Do niej należą przede wszystkim prowadzący w klasyfikacji Matt Griffin i Duncan Cameron z AF Corse, którzy po wygranej na Red Bull Ring wyprzedzili Wiktora Szajtara, Siergieja Żłobina i Andrea Monterminiego z rosyjskiej SMP Racing. Ci przygotowują się do rewanżu – a do rywalizacji z nimi szykują się Daniel McKenzie i George Richardson z ekipy JMW, którzy z 16 punktami straty mają jeszcze szansę na mistrzostwo. Jest to możliwe także w przypadku Matteo Cressoniego i Thomasa Kemenatera z Kessel Racing – tu jednak, bardziej interesować nas będzie występ drugiej załogi ze Szwajcarii, a więc powracającego do walki Michała Broniszewskiego. Ciekawostką będzie również pojawienie się "nowego" pojazdu – ekipa Gulf Racing UK wymienia we Francji Porsche 911 GT3 RSR na nowszy 911 RSR typoszeregu 991.
Tradycyjnie, najwięcej pojazdów pojawi się w kategorii GTC – tu jednak sytuacja jest znacznie prostsza. Choć prowadzący w klasyfikacji Anton Ładygin, Dawid Markozow i Olivier Beretta nie wygrali w tym roku jeszcze ani jednego wyścigu – sytuacja u przeciwników daje im przewagę 12 oczek w klasyfikacji generalnej. Po Red Bull Ring, na drugie miejsce spadli mianowicie Duńczycy z Formula Racing, wyjeżdżając z Austrii tylko z połową punktu – zwyciężyli za to koledzy z załogi SMP nr 71, tyle, że oni nie ukończyli otwierającego sezon wyścigu na Silverstone. Na uwagę zasługuje tu również, występująca jako gospodarz ekipa ART Grand Prix w McLarenach, szczególnie czwarta w klasyfikacji załoga nr 99 – a wśród ciekawostek, nowi gracze w stawce, włoski Team Ombra w Ferrari i dwójka Mario Cordoni – Marco Zanuttini. Z Francji oczekujemy tu także Porsche od Pro GT, Ferrari od Sofrev ASP oraz Audi ekipy Sébastien Loeb Racing – tych jednak raczej nie zalicza się do grona potencjalnych zwycięzców.
Impreza trwać będzie dwa dni – w sobotę odbędą się tylko dwa treningi, o godzinie 10:30 oraz 15:00. Pozostałe sesje będą miały miejsce w sobotę: kwalifikacje od godziny 9:00, a start wyścigu zaplanowany n a godzinę 13:00.
Nr | Kierowca | Klasa | Zespół | Samochód | |||
24 | Vincent Capillaire Andrea Roda Arthur Pic |
LM2 | Sébastien Loeb Racing | Oreca 03R Nissan | |||
28 | Luciano Bacheta Mark Szulsicki |
LMP2 | Greaves Motorsport | Zytek Z11SN Nissan | |||
29 | Julien Schell Nicolas Leutwiler Jonathan Coleman |
LMP2 | Pegasus Racing | Morgan OAK Nissan | |||
34 | Michel Frey Franck Mailleux |
LMP2 | Race Performance | Oreca 03 Judd | |||
36 |
Nelson Panciatici |
LMP2 | Signatech Alpine | Alpine A450b Nissan | |||
38 | Simon Dolan Harry Tincknell Filipe Albuquerque |
LMP2 | Jota Sport | Zytek Z11SN Nissan | |||
41 | Johnny Mowlem Matthew McMurry |
LMP2 | Greaves Motorsport | Zytek Z11SN Nissan | |||
43 | Christian Klien Gary Hirsch Pierre Ragues |
LMP2 | NewBlood by Morand Racing | Morgan OAK Judd | |||
46 | Pierre Thiriet Ludovic Badey Tristan Gommendy |
LMP2 | Thiriet by TDS Racing | Ligier JS P2 Nissan | |||
48 | Pipo Derani Nathanael Berhon Rodolfo Gonzalez |
LMP2 | Murphy Prototypes | Oreca 03R Nissan | |||
54 | Piergiuseppe Perazzini Marco Cioci Michael Lyons |
LMGTE | AF Corse | Ferrari 458 Italia GTC | |||
55 | Duncan Cameron Matt Griffin Michele Rugolo |
LMGTE | AF Corse | Ferrari 458 Italia GTC | |||
56 | Alaksandr Talkanitsa Pierre Kaffer |
LMGTE | AT Racing | Ferrari 458 Italia GTC | |||
58 | Fabien Barthez Anthony Pons Soheil Ayari |
LMGTE | Team Sofrev-ASP | Ferrari 458 Italia GTC | |||
66 | Daniel McKenzie George Richardson James Walker |
LMGTE | JMW Motorsport | Ferrari 458 Italia GTC | |||
67 | Erik Maris Jean-Marc Merlin Eric Helary |
LMGTE | IMSA Performance Matmut | Porsche 911 GT3 RSR | |||
70 | Yannick Mallegol Francois Perrodo Emmanuel Collard |
LMGTE | AF Corse | Ferrari 458 Italia GTC | |||
72 | Andrea Bertolini Wiktor Szajtar Siergiej Żłobin |
LMGTE | SMP Racing | Ferrari 458 Italia GTC | |||
76 | Raymond Narac Nicolas Armindo Christina Nielsen |
LMGTE | IMSA Performance Matmut | Porsche 911 GT3 RSR | |||
80 | Michał Broniszewski Giacomo Piccini |
LMGTE | Kessel Racing | Ferrari 458 Italia GTC | |||
81 | Thomas Kemenater Matteo Cressoni |
LMGTE | Kessel Racing | Ferrari 458 Italia GTC | |||
85 | Roald Goethe Stuart Hall Daniel Brown |
LMGTE | Gulf Racing UK | Aston Martin V8 Vantage GTE | |||
86 | Michael Wainwright Adam Carroll Ben Barker |
LMGTE | Gulf Racing UK | Porsche 911 RSR | |||
57 |
|
Borys Rotenberg |
GTC | SMP Racing | Ferrari 458 Italia GT3 | ||
59 | Christophe Bourret Pascal Gibon Jean-Philippe Belloc |
GTC | Team Sofrev-ASP | Ferrari 458 Italia GT3 | |||
60 |
Johnny Laursen Mikkel Mac Jensen Jan Magnussen |
GTC | Formula Racing | Ferrari 458 Italia GT3 | |||
63 | Mads Radsmussen Filipe Barreiros |
GTC | AF Corse | Ferrari 458 Italia GT3 | |||
71 | Aleksiej Basow Kirył Ładygin Luca Persiani |
GTC | SMP Racing | Ferrari 458 Italia GT3 | |||
73 | Olivier Beretta Anton Ładygin David Markozow |
GTC | SMP Racing | Ferrari 458 Italia GT3 | |||
75 | Paul Van Splunteren Gilles Vannelet Mike Parisy |
GTC | ProSpeed Competition | Porsche 911 GT3 R | |||
78 | Leonid Machitski Timur Sardanow Jonathan Cocker |
GTC | Team Russia by Barwell | BMW Z4 GT3 | |||
92 | Mario Cordoni Marco Zanuttini |
GTC | Team Ombra | Ferrari 458 Italia GT3 | |||
93 | Franck Perera Lucas Lasserre Eric Dermont |
GTC | Pro GT by Almeras | Porsche 911 GT3 R | |||
94 | Thomas Flohr Francesco Castellacci Andrea Rizzoli |
GTC | AF Corse | Ferrari 458 Italia GT3 | |||
95 | Adrien De Leener Cédric Sbirrazzuoli |
GTC | AF Corse | Ferrari 458 Italia GT3 | |||
98 | Kevin Korjus Grégoire Demoustiér Yann Goudy |
GTC | ART Grand Prix | McLaren MP4-12C GT3 | |||
99 | Ricardo Gonzalez Karim Ajlani Alex Brundle |
GTC | ART Grand Prix | McLaren MP4-12C GT3 |
Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.