Na portugalskim torze Estoril, w ten weekend odbędzie się ostatnia runda tegorocznej, Europejskiej Serii Le Mans. Do obrony tytułu przymierza się ekipa Signatech.
Oddalony zaledwie o 25 km od stolicy Portugalii, Lizbony, tor Estoril po raz ostatni gościł serię ELMS trzy lata temu. Także i wtedy, runda na zachodnim skraju Europy kończyła sezon – a będąc wówczas imprezą obejmującą również pojazdy LMP1, o mistrzostwo biły się wtedy ekipy Pescarolo i Rebellion. W ten weekend, mistrzami może za to zostać jedna z trzech ekip LMP2 – najlepsza z nich mają szansę na powtórzenie sukcesu sprzed roku.
Signatech, bo o niej tu mowa, po wyścigu we Francji zwiększyła przewagę nad konkurencją do dziesięciu punktów. Dla Paula-Loupa Chatina, Olivera Webba, a przede wszystkim Nelsona Panciaticciego oznacza to spore ułatwienie w obronie mistrzowskiego tytułu dla tej ekipy – choć bynajmniej, nie obędzie się to bez rywalizacji. Wciąż duże możliwości (a jeszcze większe ambicje) ma mianowicie brytyjska ekipa JOTA Sport – Simon Dolan, Harry Tinkcnell oraz gospodarz tej rundy, Filipe Albuquerque, chcąc tu pokazać, że walczyć trzeba zawsze do końca.
Teoretycznie, szanse na mistrzostwo ma jeszcze zespół Morand Racing, zwycięzca rundy we Francji – mimo sukcesu, ekipa ma jednak stratę 18 oczek do lidera, tak więc w praktyce musiałoby się wiele stać w Portugalii, by to właśnie Christian Klien i Gary Hirsch zostali mistrzami sezonu 2014. Bardziej prawdopodobna będzie więc walka o miejsce drugie z JOTA Sport – a także obrona mistrzowskiego podium przed rodzimą konkurencją z Race Performance. Ta ekipa traci do Morand tylko 5 punktów – tak więc o podium trzeba będzie w Portugalii zawalczyć.
Pozostałe zespoły nie mają już szans na mistrzostwo – co najbardziej dotyka ekipę Thiriet TDS Racing. Triumf na Silverstone zapowiadał walkę Francuzów o kolejny puchar – gdy jednak ich Morgana zastąpił nowy Ligier JS P2, sukcesy tego pojazdu z Le Mans nie przeniosły się na ELMS, aż w dwóch wyścigach w ogóle nie dojeżdżając do mety. Obecność Ligiera w Portugalii będzie więc tylko tłem dla rywalizacji o mistrzostwo – podobnie, jak dwóch Zyteków ekipy Greaves Motorsport, Oreca od Sébastien Loeb Racing i Murphy Prototypes oraz Morgana zespołu Pegasus.
Trzy zwycięstwa na koncie sprawiają natomiast, że niemal pewnymi mistrzostwa w kategorii GTE mogą być Duncan Cameron i Matt Griffin z załogi AF Corse nr 55. 21-puntkową przewagę wypracował im głównie ostatni triumf na Circuit Paul Ricard – gdzie ich czołowi konkurenci, Andrea Bertolini, Siergiej Żłobin i Wiktor Szajtar zdobyli zaledwie 6 oczek. To sprawia, że kierowcy ci będą mieli problem nawet ze zdobyciem miejsca drugiego – startujący razem z Brytyjczykiem i Irlandczykiem Michele Rugolo był obecny podczas wszystkich trzech ich zwycięstw, a nie brał udziału tylko na (nomen-omen – rodzimym dla niego) torze Imola, gdzie załoga AF Corse zdobyła 6 punktów. Włoch traci przez to właśnie owe 6 punktów do Camerona i Griffina – a o całe 15 przeważa nad załogą z Rosji.
Co więcej, seria trzecich miejsc sprawia, że poważnym zagrożeniem dla Rosjan będą w Portugalii dwa kolejne Ferrari – Daniel McKenzie i George Richardson z JMW tracąc do nich tylko 5 punktów, a o 1 więcej Alaksandr Talkanitsa i Pierre Kaffer z AT Racing. SMP może więc nawet wypaść z podium sezonu 2014 – szczególnie, że w dwóch ostatnich wyścigach, Rosjanie wypadali o wiele gorzej od konkurencji. W tej kategorii zobaczymy znów Michała Broniszewskiego – Polak ponownie zasiądzie za kierownicą Ferrari nr 80 od Kessel.
O ile w GTE sytuacja nie jest najlepsza – SMP będzie jednak mogło poszczycić się triumfem w kategorii GTC, o ile utrzymają oni 18,5-punktową przewagę nad Duńczykami z Formula Racing. Po trzech drugich miejscach, we Francji Rosjanie w końcu zwyciężyli tegoroczny wyścig ELMS – dzięki czemu, szanse na odebranie im tytuły mistrza są raczej nikłe.
Podobnie zresztą, sytuacja przedstawia się jeśli chodzi o miejsce trzecie – tu kolejna załoga SMP ma wyraźną, 16-punktową przewagę nad kierowcami McLarena nr 99 od ART Grand Prix. Słaby wynik Francuzów na domowym torze dwukrotnie zwiększył różnicę między nimi a Rosjanami – ci będą musieli liczyć na pecha przeciwników, by udało im się jeszcze zdobyć tegoroczne podium. Ciekawostką wyścigu w Portugalii w tej klasie będzie pojawienie się znanej ekipy Marc VDS – Belgowie postanowili wystawić na Estoril pojedyncze BMW z Basem Leindersem, Markusem Palttalą i Henry Hassidem.
Ostatni wyścig sezonu, tradycyjnie rozłożony jest na dwa dni. W sobotę odbędą się dwie części treningu (start o godzinie 12:00 i 16:30) – w niedzielę kwalifikacje od godziny 10:30 oraz sam wyścig rozpoczynający się o 14:30.
Nr | Kierowca | Klasa | Zespół | Samochód | |||
24 | Vincent Capillaire Jimmy Eriksson |
LMP2 | Sébastien Loeb Racing | Oreca 03R Nissan | |||
28 | Luciano Bacheta Mark Szulsicki |
LMP2 | Greaves Motorsport | Zytek Z11SN Nissan | |||
29 | Julien Schell Nicolas Leutwiler Jonathan Coleman |
LMP2 | Pegasus Racing | Morgan OAK Nissan | |||
34 | Michel Frey Franck Mailleux |
LMP2 | Race Performance | Oreca 03 Judd | |||
36 |
Nelson Panciatici |
LMP2 | Signatech Alpine | Alpine A450b Nissan | |||
38 | Simon Dolan Harry Tincknell Filipe Albuquerque |
LMP2 | Jota Sport | Zytek Z11SN Nissan | |||
41 | Johnny Mowlem Miguel Faisca James Fletcher |
LMP2 | Greaves Motorsport | Zytek Z11SN Nissan | |||
43 | Christian Klien Gary Hirsch Pierre Ragues |
LMP2 | NewBlood by Morand Racing | Morgan OAK Judd | |||
46 | Pierre Thiriet Ludovic Badey Tristan Gommendy |
LMP2 | Thiriet by TDS Racing | Ligier JS P2 Nissan | |||
48 | Pipo Derani James Littlejohn Tony Wells |
LMP2 | Murphy Prototypes | Oreca 03R Nissan | |||
54 | Piergiuseppe Perazzini Marco Cioci Michael Lyons |
LMGTE | AF Corse | Ferrari 458 Italia GTC | |||
55 | Duncan Cameron Matt Griffin Michele Rugolo |
LMGTE | AF Corse | Ferrari 458 Italia GTC | |||
56 | Alaksandr Talkanitsa Jr. Alaksandr Talkanitsa Sr. Pierre Kaffer |
LMGTE | AT Racing | Ferrari 458 Italia GTC | |||
58 | Fabien Barthez Anthony Pons Soheil Ayari |
LMGTE | Team Sofrev-ASP | Ferrari 458 Italia GTC | |||
66 | Daniel McKenzie George Richardson Daniel Zampieri |
LMGTE | JMW Motorsport | Ferrari 458 Italia GTC | |||
67 | Erik Maris Jean-Marc Merlin Eric Helary |
LMGTE | IMSA Performance Matmut | Porsche 911 GT3 RSR | |||
70 | Yannick Mallegol Francois Perrodo Emmanuel Collard |
LMGTE | AF Corse | Ferrari 458 Italia GTC | |||
72 | Andrea Bertolini Wiktor Szajtar Siergiej Żłobin |
LMGTE | SMP Racing | Ferrari 458 Italia GTC | |||
76 | Raymond Narac Nicolas Armindo Christina Nielsen |
LMGTE | IMSA Performance Matmut | Porsche 911 GT3 RSR | |||
80 | Michał Broniszewski Giacomo Piccini |
LMGTE | Kessel Racing | Ferrari 458 Italia GTC | |||
81 | Thomas Kemenater Matteo Cressoni |
LMGTE | Kessel Racing | Ferrari 458 Italia GTC | |||
85 | Roald Goethe Stuart Hall Daniel Brown |
LMGTE | Gulf Racing UK | Aston Martin V8 Vantage GTE | |||
86 | Michael Wainwright Adam Carroll Ben Barker |
LMGTE | Gulf Racing UK | Porsche 911 RSR | |||
57 |
|
Borys Rotenberg |
GTC | SMP Racing | Ferrari 458 Italia GT3 | ||
59 | Christophe Bourret Pascal Gibon Jean-Philippe Belloc |
GTC | Team Sofrev-ASP | Ferrari 458 Italia GT3 | |||
60 |
Johnny Laursen Mikkel Mac Jensen Jan Magnussen |
GTC | Formula Racing | Ferrari 458 Italia GT3 | |||
63 | Mads Radsmussen Filipe Barreiros |
GTC | AF Corse | Ferrari 458 Italia GT3 | |||
71 | Aleksiej Basow Kirył Ładygin Luca Persiani |
GTC | SMP Racing | Ferrari 458 Italia GT3 | |||
73 | Olivier Beretta Anton Ładygin David Markozow |
GTC | SMP Racing | Ferrari 458 Italia GT3 | |||
75 | Paul Van Splunteren Gilles Vannelet Maxime Soulet |
GTC | ProSpeed Competition | Porsche 911 GT3 R | |||
78 | Leonid Machitski Timur Sardanow Jonathan Cocker |
GTC | Team Russia by Barwell | BMW Z4 GT3 | |||
87 |
|
Bas Leinders Markus Palttala Henry Hassid |
GTC | BMW Sports Trophy Marc VDS | BMW Z4 GT3 | ||
92 | Mario Cordoni Marco Zanuttini Andrea Montermini |
GTC | Team Ombra | Ferrari 458 Italia GT3 | |||
95 | Adrien De Leener Cédric Sbirrazzuoli |
GTC | AF Corse | Ferrari 458 Italia GT3 | |||
98 | Kevin Korjus Grégoire Demoustiér Yann Goudy |
GTC | ART Grand Prix | McLaren MP4-12C GT3 | |||
99 | Ricardo Gonzalez Karim Ajlani Alex Brundle |
GTC | ART Grand Prix | McLaren MP4-12C GT3 |
Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.