Finał w Portugalii

Na portugalskim torze Estoril, w ten weekend odbędzie się ostatnia runda tegorocznej, Europejskiej Serii Le Mans. Do obrony tytułu przymierza się ekipa Signatech.

Oddalony zaledwie o 25 km od stolicy Portugalii, Lizbony, tor Estoril po raz ostatni gościł serię ELMS trzy lata temu. Także i wtedy, runda na zachodnim skraju Europy kończyła sezon – a będąc wówczas imprezą obejmującą również pojazdy LMP1, o mistrzostwo biły się wtedy ekipy Pescarolo i Rebellion. W ten weekend, mistrzami może za to zostać jedna z trzech ekip LMP2 – najlepsza z nich mają szansę na powtórzenie sukcesu sprzed roku.

Signatech, bo o niej tu mowa, po wyścigu we Francji zwiększyła przewagę nad konkurencją do dziesięciu punktów. Dla Paula-Loupa Chatina, Olivera Webba, a przede wszystkim Nelsona Panciaticciego oznacza to spore ułatwienie w obronie mistrzowskiego tytułu dla tej ekipy – choć bynajmniej, nie obędzie się to bez rywalizacji. Wciąż duże możliwości (a jeszcze większe ambicje) ma mianowicie brytyjska ekipa JOTA Sport – Simon Dolan, Harry Tinkcnell oraz gospodarz tej rundy, Filipe Albuquerque, chcąc tu pokazać, że walczyć trzeba zawsze do końca.

Teoretycznie, szanse na mistrzostwo ma jeszcze zespół Morand Racing, zwycięzca rundy we Francji – mimo sukcesu, ekipa ma jednak stratę 18 oczek do lidera, tak więc w praktyce musiałoby się wiele stać w Portugalii, by to właśnie Christian Klien i Gary Hirsch zostali mistrzami sezonu 2014. Bardziej prawdopodobna będzie więc walka o miejsce drugie z JOTA Sport – a także obrona mistrzowskiego podium przed rodzimą konkurencją z Race Performance. Ta ekipa traci do Morand tylko 5 punktów – tak więc o podium trzeba będzie w Portugalii zawalczyć.

Pozostałe zespoły nie mają już szans na mistrzostwo – co najbardziej dotyka ekipę Thiriet TDS Racing. Triumf na Silverstone zapowiadał walkę Francuzów o kolejny puchar – gdy jednak ich Morgana zastąpił nowy Ligier JS P2, sukcesy tego pojazdu z Le Mans nie przeniosły się na ELMS, aż w dwóch wyścigach w ogóle nie dojeżdżając do mety. Obecność Ligiera w Portugalii będzie więc tylko tłem dla rywalizacji o mistrzostwo – podobnie, jak dwóch Zyteków ekipy Greaves Motorsport, Oreca od Sébastien Loeb Racing i Murphy Prototypes oraz Morgana zespołu Pegasus.

Trzy zwycięstwa na koncie sprawiają natomiast, że niemal pewnymi mistrzostwa w kategorii GTE mogą być Duncan Cameron i Matt Griffin z załogi AF Corse nr 55. 21-puntkową przewagę wypracował im głównie ostatni triumf na Circuit Paul Ricard – gdzie ich czołowi konkurenci, Andrea Bertolini, Siergiej Żłobin i Wiktor Szajtar zdobyli zaledwie 6 oczek. To sprawia, że kierowcy ci będą mieli problem nawet ze zdobyciem miejsca drugiego – startujący razem z Brytyjczykiem i Irlandczykiem Michele Rugolo był obecny podczas wszystkich trzech ich zwycięstw, a nie brał udziału tylko na (nomen-omen – rodzimym dla niego) torze Imola, gdzie załoga AF Corse zdobyła 6 punktów. Włoch traci przez to właśnie owe 6 punktów do Camerona i Griffina – a o całe 15 przeważa nad załogą z Rosji.

Co więcej, seria trzecich miejsc sprawia, że poważnym zagrożeniem dla Rosjan będą w Portugalii dwa kolejne Ferrari – Daniel McKenzie i George Richardson z JMW tracąc do nich tylko 5 punktów, a o 1 więcej Alaksandr Talkanitsa i Pierre Kaffer z AT Racing. SMP może więc nawet wypaść z podium sezonu 2014 – szczególnie, że w dwóch ostatnich wyścigach, Rosjanie wypadali o wiele gorzej od konkurencji. W tej kategorii zobaczymy znów Michała Broniszewskiego – Polak ponownie zasiądzie za kierownicą Ferrari nr 80 od Kessel.

O ile w GTE sytuacja nie jest najlepsza – SMP będzie jednak mogło poszczycić się triumfem w kategorii GTC, o ile utrzymają oni 18,5-punktową przewagę nad Duńczykami z Formula Racing. Po trzech drugich miejscach, we Francji Rosjanie w końcu zwyciężyli tegoroczny wyścig ELMS – dzięki czemu, szanse na odebranie im tytuły mistrza są raczej nikłe.

Podobnie zresztą, sytuacja przedstawia się jeśli chodzi o miejsce trzecie – tu kolejna załoga SMP ma wyraźną, 16-punktową przewagę nad kierowcami McLarena nr 99 od ART Grand Prix. Słaby wynik Francuzów na domowym torze dwukrotnie zwiększył różnicę między nimi a Rosjanami – ci będą musieli liczyć na pecha przeciwników, by udało im się jeszcze zdobyć tegoroczne podium. Ciekawostką wyścigu w Portugalii w tej klasie będzie pojawienie się znanej ekipy Marc VDS – Belgowie postanowili wystawić na Estoril pojedyncze BMW z Basem Leindersem, Markusem Palttalą i Henry Hassidem.

Ostatni wyścig sezonu, tradycyjnie rozłożony jest na dwa dni. W sobotę odbędą się dwie części treningu (start o godzinie 12:00 i 16:30) – w niedzielę kwalifikacje od godziny 10:30 oraz sam wyścig rozpoczynający się o 14:30.  

Nr   Kierowca Klasa   Zespół   Samochód
24


Vincent Capillaire
Jimmy Eriksson

LMP2 Sébastien Loeb Racing Oreca 03R Nissan
28


Luciano Bacheta
Mark Szulsicki

LMP2 Greaves Motorsport Zytek Z11SN Nissan
29

Julien Schell
Nicolas Leutwiler
Jonathan Coleman
LMP2 Pegasus Racing Morgan OAK Nissan 
34


Michel Frey
Franck Mailleux

LMP2 Race Performance  Oreca 03 Judd 
36

Nelson Panciatici
Paul Loup Chatin
Oliver Webb

LMP2 Signatech Alpine Alpine A450b Nissan 
38

Simon Dolan
Harry Tincknell
Filipe Albuquerque
LMP2 Jota Sport  Zytek Z11SN Nissan
41

Johnny Mowlem
Miguel Faisca
James Fletcher
LMP2 Greaves Motorsport Zytek Z11SN Nissan
43

Christian Klien
Gary Hirsch
Pierre Ragues
LMP2 NewBlood by Morand Racing  Morgan OAK Judd
46

Pierre Thiriet
Ludovic Badey
Tristan Gommendy
LMP2 Thiriet by TDS Racing Ligier JS P2 Nissan 
48

Pipo Derani
James Littlejohn
Tony Wells
LMP2 Murphy Prototypes Oreca 03R Nissan
54

Piergiuseppe Perazzini
Marco Cioci
Michael Lyons 
LMGTE AF Corse Ferrari 458 Italia GTC
55

Duncan Cameron
Matt Griffin
Michele Rugolo
LMGTE AF Corse Ferrari 458 Italia GTC
56

Alaksandr Talkanitsa Jr.
Alaksandr Talkanitsa Sr.
Pierre Kaffer
LMGTE AT Racing Ferrari 458 Italia GTC
58

Fabien Barthez
Anthony Pons
Soheil Ayari
LMGTE Team Sofrev-ASP Ferrari 458 Italia GTC
66

Daniel McKenzie
George Richardson
Daniel Zampieri
LMGTE JMW Motorsport Ferrari 458 Italia GTC
67

Erik Maris
Jean-Marc Merlin
Eric Helary
LMGTE IMSA Performance Matmut  Porsche 911 GT3 RSR
70

Yannick Mallegol
Francois Perrodo
Emmanuel Collard
LMGTE AF Corse Ferrari 458 Italia GTC
72

Andrea Bertolini
Wiktor Szajtar
Siergiej Żłobin
LMGTE SMP Racing Ferrari 458 Italia GTC
76

Raymond Narac
Nicolas Armindo
Christina Nielsen
LMGTE IMSA Performance Matmut  Porsche 911 GT3 RSR
80


Michał Broniszewski
Giacomo Piccini

LMGTE Kessel Racing Ferrari 458 Italia GTC
81

 
Thomas Kemenater
Matteo Cressoni

LMGTE Kessel Racing Ferrari 458 Italia GTC
85

Roald Goethe
Stuart Hall
Daniel Brown
LMGTE Gulf Racing UK Aston Martin V8 Vantage GTE
86

Michael Wainwright
Adam Carroll
Ben Barker
LMGTE Gulf Racing UK Porsche 911 RSR
57



Borys Rotenberg
Maurizio Mediani
Mika Salo

GTC SMP Racing Ferrari 458 Italia GT3
59

Christophe Bourret
Pascal Gibon
Jean-Philippe Belloc
GTC Team Sofrev-ASP Ferrari 458 Italia GT3
60


Johnny Laursen
Mikkel Mac Jensen
Jan Magnussen
GTC Formula Racing Ferrari 458 Italia GT3
63


Mads Radsmussen
Filipe Barreiros

GTC AF Corse Ferrari 458 Italia GT3
71

Aleksiej Basow
Kirył Ładygin
Luca Persiani
GTC SMP Racing Ferrari 458 Italia GT3
73

Olivier Beretta
Anton Ładygin
David Markozow
GTC SMP Racing Ferrari 458 Italia GT3
75

Paul Van Splunteren
Gilles Vannelet
Maxime Soulet
GTC ProSpeed Competition Porsche 911 GT3 R
78

Leonid Machitski
Timur Sardanow
Jonathan Cocker
GTC Team Russia by Barwell BMW Z4 GT3
87



Bas Leinders
Markus Palttala
Henry Hassid
GTC BMW Sports Trophy Marc VDS BMW Z4 GT3
92

Mario Cordoni
Marco Zanuttini
Andrea Montermini
GTC Team Ombra Ferrari 458 Italia GT3
95


Adrien De Leener
Cédric Sbirrazzuoli
 
GTC AF Corse Ferrari 458 Italia GT3
98

Kevin Korjus
Grégoire Demoustiér
Yann Goudy
GTC ART Grand Prix McLaren MP4-12C GT3
99

Ricardo Gonzalez
Karim Ajlani
Alex Brundle
GTC ART Grand Prix McLaren MP4-12C GT3

Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.

Postaw mi kawę na buycoffee.to
Pokaż komentarze