Nowe pojazdy na Paul Ricard

28 samochodów pojawiło się w tym tygodniu na przedsezonowych testach Europejskiej Serii Le Mans. W niemal każdej z kategorii mogliśmy zobaczyć tegoroczne nowości.

Nie tylko nowy LMP3, ale także Oreca 05, BR01 czy BMW kategorii GTE pojawiły się na przedsezonowych testach odbywających się w miniony poniedziałek i wtorek na torze Paul Ricard w Le Castellet. Choć nie wszystkie mogły się popisać maksimum swoich możliwości, a konstrukcja rosyjskiego zespołu stała tylko w boksach – kibice mogli w końcu zobaczyć, jakie samochody pojawią się w tym roku w Europejskiej Serii Le Mans. Osobną kwestią było również pojawienie się wielu tegorocznych kierowców, których kilka ekip sprowadziło do Francji aż pięciu – i to nie tylko Europejczyków, ale i Saudyjczyka, Japończyka czy też Brazylijczyka. Niestety, wbrew zapowiedziom, na prologu nie pojawił się Polak – z testów zrezygnowała jego szwajcarska ekipa Kessel.

Szczęśliwie, przez oba dni testów, sesjom sprzyjała pogoda – jedynie w ostatnim, piątym treningu, deszcz nie pozwolił kierowcom na sprawdzenie pełni możliwości swoich pojazdów na zupełnie suchym torze. Pierwszego dnia rano, niespodziewany szturm przypuściła ekipa Murphy Prototypes – w starszym Oreca 03R, Francuz Nathanaël Berthon zaliczając wynik 1:48.155, o ponad sekundę lepszy od drugiego w tabeli zespołu JOTA Sport. Bardzo szybki był wówczas także drugi Gibson 015S, czyli zmodernizowany Zytek Z11SN, pojazd ekipy Greaves Motorsport – minimalnie gorszy czas uzyskał także tegoroczny debiutant, Oreca 05 wiążącego z nim duże nadzieje zespołu Thiriet TDS Racing.

Nieco gorsze czasy pojawiły się w tabeli wyników sesji drugiej – tu, na czele znalazł się zespół Greaves, pokonując nowego w stawce Ibanez Racing i pozaeuropejski Eurasia Motorsport. Znów czwarty był TDS Racing, ponownie minimalnie przegrywając z załogami z miejsc 2-3 – a piąty wynik uzyskał rosyjski SMP Racing, który choć sprowadził na tor swoją nową konstrukcję, własny prototyp BR01, swoje siły sprawdzał jeszcze w Oreca 03. Najlepiej, Rosjanie wypadli jednak w sesji trzeciej, tu zajmując miejsce drugie – przy czym do nocnego treningu przystąpiło ostatecznie zaledwie 12 pojazdów.

W kategorii LMP3, w Le Castellet ostatecznie pojawił się tylko jeden gotowy prototyp Ginetta-Juno – fabryczny zespół Team LNT sprawdzając go z pomocą pięciu swoich kierowców. W najlepszej dla niego sesji drugiej, kierowcom udało się wbić między pojazdy obu kategorii GT – pamiętajmy jednak, iż był to pierwszy start całkowicie nowej konstrukcji.

Pośród pojazdów GTE, pierwszego dnia testów, górą okazał się być Alessandro Pier Guidi, wspomagający austriacki zespół Talkanitsów. W sesji drugiej, Włoch uzyskał najlepszy wynik owego dnia, o niemal sekundę pokonując Porsche ekipy Gulf Racing UK – wielu kibiców patrzyło jednak na nowość w tej kategorii, BMW Z4 GTE ekipy Marc VDS. Na czele z Andym Priaulxem, Z4 początkowo może nie zachwycało – w sesji wieczornej okazało się jednak najlepsze spośród pięciu obecnych wtedy na torze pojazdów swojej kategorii.

Bardzo dobrze, BMW sprawowało się za to w najsłabszej kategorii GTC – tu, w sesji pierwszej, pojazd ekipy TDS Racing nie miał sobie równych. Dopiero po południu, jego czas pokonały trzy Ferrari ekipy AF Corse, drugie i trzecie z różnicą zaledwie 0.001 sekundy – przez co na czele znalazł się Francesco Castellacci z załogi nr 62. Mimo zapowiedzi, na torze nie pojawiła się wówczas Italia ekipy SMP Racing – a w sesji nocnej, żaden z siedmiu pojazdów tej kategorii nie przystąpił do testów.

Jedną z gwiazd drugiego dnia był rosyjski prototyp BR01, który choć wciąż nie pojawił się na torze, zespół SMP Racing zaprezentował w swoim boksie. Nowa konstrukcja, choć jeszcze nie gotowa, jest na najlepszej drodze do pojawienia się w pierwszej rundzie ELMS w dwóch egzemplarzach – a więc zgodnie z zapowiedziami Borysa Rotenberga.

Wyraźnie lepszą od konkurentów, tym razem okazała się natomiast załoga Thiriet TDS Racing – w pierwszym wtorkowym treningu, Tristan Gommendy uzyskując drugi najlepszy wynik całych przedsezonowych testów. Zadowolona z wyników swojego nowego nabytku, francuska ekipa o 0.9 sekundy pokonała Rosjan z SMP Racing oraz, także opisującą testy jako udane, załogę Greaves Motorsport – o ponad sekundę gorsza od lidera była natomiast załoga Ibanez Racing.

Deszcz w sesji piątej nie pozwolił już kierowcom poprawić czasów – kilka ekip postanowiło zresztą już wtedy spakować swoje manatki. Bez Ibanez Racing, JOTA Sport czy SMP, najszybszą okazała się być ekipa Algarve Pro Racing, walcząca w "feralnym" Ligierze nabytym od ekipy TDS – nieco gorszy był natomiast Gibson ekipy Greaves.

Coraz lepiej sprawował się tu nowy prototyp LMP3, drugiego dnia testów przegrywając już tylko z jednym pojazdem GT – wciąż jednak, jego czasy nie odstawały od teoretycznie słabszych kategorii. Co więcej – owym najlepszym samochodem GT wcale nie był pojazd GTE, ale model specyfikacji GT3 startujący w klasie GTC – tak więc, wynik ten tym bardziej mówił dość niewiele.

W przypadku pojazdów GTE, najszybszym było nowe BMW Z4 GTE, Andy Priaulx dość wyraźnie pokonując konkurentów z Ferrari i Porsche – przegrywając jednak z aż trzema samochodami GTC, m.in. siostrzanym Z4 GT3. BMW było najlepsze także w deszczowej sesji popołudniowej – i tu również przegrywając z pojazdem od TDS Racing.

Wówczas, BMW Z4 GT3 było najszybszym spośród samochodów GTC – w sesji przedpołudniowej, francuska załoga była jednak dopiero trzecia. Najlepszy czas uzyskała wtedy załoga SMP Racing, która drugiego dnia testów pojawiła się na torze – a przed BMW znalazło się jeszcze Ferrari nr 62 od AF Corse. Z pozostałymi Ferrari wygrali także Duńczycy z jedynego w tej kategorii Aston Martina, tylko o 0.03 sekundy gorsi od BMW kategorii GTE.

Oficjalne testy były ostatnim takim sprawdzianem przed rozpoczynającą sezon rundą na torze Silverstone. 11 kwietnia, do walki w Wielkiej Brytanii stanąć mają łącznie 34 pojazdy, m.in. przynajmniej 7 prototypów LMP3.

P Nr Kierowca Klasa Zespół Samochód Rezultat S.
1 48

Nathanaël Berthon
Mark Patterson
Michael Lyons 
1 LMP2 Murphy Prototypes Oreca 03R Nissan 1:48.155 1
2 46

Pierre Thiriet
Ludovic Badey
Tristan Gommendy
2 LMP2 Thiriet by TDS Racing Oreca 05 Nissan +0.277 4
3 41



Johnny Mowlem
Gary Hirsch
Björn Wirdheim
Jon Lancaster
Saud Al Faisal
3 LMP2 Greaves Motorsport Gibson 015S Nissan +0.800 2
4 38

Simon Dolan
Filipe Albuquerque
Harry Tincknell
4 LMP2 JOTA Sport Gibson 015S Nissan +0.812 3
5 37


Michaił Aloszyn
Kirył Ładygin
Anton Ładygin
Nicolas Minassian
5 LMP2 SMP Racing Oreca 03 Nissan +0.935 3
6 45

José Ibanez
Ivan Bellarosa
Pierre Perret
6 LMP2 Ibanez Racing Oreca 03R Nissan +1.059 2
7 33
Pu Jun Chin
Nico Pieter De Brujin
7 LMP2 Eurasia Motorsport Oreca 03R Nissan +1.064 2
8 25

Andrea Roda
James Winslow
Rodolfo González
8 LMP2 Algarve Pro Racing Team Ligier JS P2 Nissan +1.582 2
9 29


Léo Roussel
David Cheng
Ho Pin Tung
Jonathan Coleman
9 LMP2 Pegasus Racing Morgan LMP2 Nissan +2.275 2
10 40
Tracy Krohn
Niclas Jönsson
10 LMP2 Krohn Racing Ligier JS P2 Nissan +3.334 4
11 44


Pierre Perret
José Ibanez
Michele La Rosa
Yutaka Tamagishi
11 LMP2 Ibanez Racing Oreca 03R Nissan +3.779 4
12 56


Alaksandr Talkanitsa Jr
Alaksandr Talkanitsa Sr
Alessandro Pierguidi
Aaron Scott
1 GTE AT Racing Ferrari 458 Italia GTC +8.825 2
13 57

Borys Rotenberg
Luca Persiani
Siergiej Żłobin
1 GTC SMP Racing Ferrari 458 Italia GT3 +9.592 4
14 86


Michael Wainwright
Adam Carroll
Ryan Cullen
Philip Keen
2 GTE Gulf Racing UK Porsche 911 RSR +9.771 2
15 2


Michael Simpson
Lawrence Tomilson
Chris Hoy
Charlie Robertson
1 LMP3 Team LNT Ginetta-Juno Nissan +9.777 4
16 62

Thomas Flohr
Francesco Castellacci
Stuart Hall
2 GTC AF Corse Ferrari 458 Italia GT3 +9.865 4
17 59

Eric Dermont
Franck Perera
Dino Lunardi
3 GTC TDS Racing BMW Z4 GT3 +9.900 4
18 51

Peter Mann
Raffaele Gianmaria
Matteo Cressoni
3 GTE AF Corse Ferrari 458 Italia GTC +10.055 1
19 63

Giorgio Roda
Ilja Melnikow
Marco Cioci
4 GTC AF Corse Ferrari 458 Italia GT3 +10.057 2
20 64

Mads Radsmussen
Felipe Barreiros
Francisco Guedes
5 GTC AF Corse Ferrari 458 Italia GT3 +10.058 2
21 52

Andy Priaulx
Henry Hassid
Jesse Krohn
4 GTE BMW Sports Marc VDS BMW Z4 GTE +10.221 4
22 68

Casper Elgaard
Kristian Poulsen
Simon Moller
6 GTC Massive Motorsport Aston Martin V12 Vantage GT3 +10.251 4
23 58
Olivier Beretta
Daniel Serra
7 GTE Scuderia Villorba Corse Ferrari 458 Italia GTC +10.569 2
24 60
Johnny Laursen
Mikkel Mac Jensen
8 GTE Formula Racing Ferrari 458 Italia GTC +10.678 2
25 55

Duncan Cameron
Matt Griffin
Alexander Mortimer
9 GTE AF Corse Ferrari 458 Italia GTC +10.765 4
26 66

George Richardson
Robert Smith
Samuel Tordoff
10 GTE JMW Motorsport Ferrari 458 Italia GTC +11.660 2
  27

Maurizio Mediani
Dawid Markozow
Nicolas Minassian

LMP2 SMP Racing BR01 Nissan

Wyniki poszczególnych sesji znajdziesz klikając:
Sesja 1, Sesja 2, Sesja 3, Sesja 4Sesja 5

Redakcja

Tomasz Kubiak
Daniel Wawiórka
Roksana Ćwik
Kamil Topczewski
Dariusz Szymczak
Mikołaj Suchocki
Gabriela Skoczylas
Zuzanna Kurek
Adrian Kleć
Jakub Cieciura
Julia Trusewicz

Informacje

Redaguj z nami
Polityka prywatności
Gdzie oglądać wyścigi?
Kalendarz
Klasyfikacje
Wyniki

Partnerzy

rally and race cyrkf1 feeder league