Prototypy LMP3 dopuszczone do mistrzostw IMSA

Urozmaicony system kwalifikacji, inny system punktacji, a także pięć kategorii. To tylko część nowych zasad, które wejdą wraz z nowym rokiem. Pozmieniano kosmetycznie daty wyścigów, jednak wciąż będzie to 12 weekendów wyścigowych.

Pięć kategorii: Daytona Prototype international, LMP2, GT Le Mans, GT Daytona i nowa klasa LMP3. Znane z formatu w Europejskiej Serii Le Mans prototypy występować będą w sześciu wyścigach, w tym, w całym cyklu Endurance Cup. Są możliwe dwie opcje wyborów kierowców w tej klasie: kierowca z brązową licencją wraz z kierowcą srebrnej/złotej kategorii lub brązowy/srebrny kierowca mający mniej niż 25 lat, oraz srebrny/złoty, mający więcej niż 25 lat. Nowe generacje aut LMP3 mogą się nadać jako mieszanka prototypów nowej i poprzedniej generacji z oddzielnymi klasami. Czterech producentów ma homologacje do robienia prototypów LMP3 i są to Ginetta, ADESS, Ligier i Duqueine, jednakże zespoły w Europejskim odpowiedniku korzystają z tych dwóch ostatnich. Pierwszą ekipą, która będzie wystawiać prototyp LMP3 będzie Riley Motorsports z Dylanem Murreyem i Jimem Coxem, czyli zwycięzcy ostatniego wyścigu Sports Car Challenge w klasie GS.

Nowy system punktacji w 2021 roku będzie zupełnie inny niż ten, który znamy do tej pory. Do tej pory można było uzyskać 35 punktów za pierwsze miejsce, 32 za drugie, 30 za trzecie i tak do pozycji 30, gdzie można zdobyć jeden punkt. W przyszłym roku ta wartość będzie pomnożona o 10. Tak, więc za pierwsze miejsce zdobywa się 350 punktów, za drugie 320, za trzecie 300 i tak, aż do 30 pozycji, gdzie możesz mieć 10 punktów.

Również można zyskać punkty w kwalifikacjach, choć i tutaj będzie się to różniło od punktów zdobywanych w Europejskiej Serii Le Mans. W ELMS punkt zdobywa zwycięzca kwalifikacji, zaś w IMSA to będzie 10% od struktury punktacji w 2021 roku. Tak, więc za pierwsze miejsce ma się 35 punktów, za drugie 32, za trzecie 30 i tak do miejsca 30., gdzie można zdobyć 1 oczko. Ważne jest to, że punkty zyskują wszyscy kierowcy i cały zespół.

Zostając w temacie kwalifikacji, to będzie zmieniony jego system. O ile w kategoriach GTLM i DPi nie będzie żadnych zmian, to w trzech pozostałych klasach dojdzie do kilku istotnych modyfikacji. Kwalifikacje w kategoriach LMP2, LMP3 i GTD podzielone będą na dwa segmenty i podzielone na dwóch kierowców. W pierwszym kierowcy-amatorzy będą mieli komplet nowych opon. Pod koniec, Ci zawodnicy, którzy wyruszyli na pierwszy segment muszą zjechać do boksów na obowiązkową zmianę kół i kierowców. W drugim segmencie kierowca na nowych oponach musi przejechać szybkie okrążenie. Dodatkowo, ten komplet opon, będzie używany w wyścigu. Opony, które były używane w kwalifikacjach są traktowane, jako część przydziału opon każdego zespołu.

„Uczestnictwo wielu kierowców w kwalifikacjach w klasach Pro-Am daje nam pewne wyjątkowe możliwości” – powiedział John Doonan, prezydent IMSA. „Kierowcy Am wciąż będą odgrywać ostateczną rolę w ustalaniu pozycji na polach startowych, gdy kierowcy Pro powinni zajmować się polepszeniem osiągów samochodu”.

Do zmiany również doszło w klasie LMP2, gdzie teraz kierowca, który w rankingu FIA będzie miał platynową kategorię, może rywalizować w pełnym sezonie serii IMSA. Wcześniej ustalone było, że kierowca z tieru platynowego mógł uczestniczyć w 24-godzinnym wyścigu na Daytona International Speedway. Nie zmieniła się zasada, gdzie kierowca kategorii brązowej zdobędzie mistrzostwo klasy LMP2 i nagrodę Jima Truemana, dostanie automatyczne zaproszenie na 24-godzinny wyścig Le Mans w 2022 roku.

Ustalono również daty wyścigów w serii IMSA na 2021 rok:

22-24 stycznia – Roar Before the 24 (DPi, LMP2, LMP3, GTLM, GTD)
28-31 stycznia – 24h Daytona (DPi, LMP2, LMP3, GTLM, GTD)
17-20 marca – 12h Sebring (DPi, LMP2, LMP3, GTLM, GTD)
16-17 kwietnia – Long Beach (DPi, GTLM, GTD)
23-25 kwietnia – Laguna Seca (DPi, LMP2, GTLM, GTD)
14-16 maja – Mid-Ohio Sports Car Course (DPi, LMP3, GTD)
TBA – Detroit Belle Isle (DPi, LMP2, GTD)
24-27 czerwca – 6h Watkins Glen (DPi, LMP2, LMP3, GTLM, GTD)
2-4 lipca – Canadian Tire Motorsport Park (DPi, LMP3, GTLM, GTD)
16-17 lipca – Lime Rock Park (GTLM, GTD)
6-8 sierpnia – Road America (DPi, LMP2, LMP3, GTLM, GTD)
20-22 sierpnia – Virginia International Raceway (GTLM, GTD)
6-9 października – Petit Le Mans (DPi, LMP2, LMP3, GTLM, GTD)

W wyścigu 24h Daytona w kategoriach LMP2 i LMP3 nie będzie punktów zaliczanych do klasyfikacji generalnej mistrzostw IMSA. Z kolei wydarzenia na Detroit Belle Isle i na kanadyjskim torze Canadian Tire Motorsport Park w kategorii GTD będzie uwzględniona punktacja w Sprint Cup.

Źródło: sportscar365.com, sportscar365.com

Postaw mi kawę na buycoffee.to

Redakcja

Tomasz Kubiak
Daniel Wawiórka
Roksana Ćwik
Kamil Topczewski
Dariusz Szymczak
Mikołaj Suchocki
Gabriela Skoczylas
Zuzanna Kurek
Adrian Kleć
Jakub Cieciura
Julia Trusewicz
Bartosz Przyborowski

Informacje

Redaguj z nami
Polityka prywatności
Gdzie oglądać wyścigi?
Kalendarz
Klasyfikacje
Wyniki

Partnerzy

rally and race cyrkf1 feeder league