5,2-kilometrowa pętla, 18 zakrętów oraz 180 minut czystego wyścigu – tak w skrócie prezentuje się tor Virginia International Raceway, który gościć będzie serię IMSA oraz auta GTD Pro i GTD w ten weekend.
Historia obiektu położonego blisko granicy stanów Wirginia i Karolina Północna rozpoczyna się w połowie lat 50-tych. Wtedy grupka entuzjastów z Karoliny Północnej zaczęła szukać idealnego miejsca na tor wyścigowy. Znaleźli je na terenie Alton, wydzierżawili ziemię od rodziny Foote, a także założyli grupę zwaną Sports Car Enterprises. Budowa zajęła im dwa lata i w 1957 roku otwarto Virginia International Raceway.
Początkowo VIR miał nitkę toru o długości ponad 5,2 kilometra, co sprawiło, że stał się najdłuższym torem w Stanach Zjednoczonych w tamtych czasach. Jednym z charakterystyczniejszych cech tego obiektu był zakręt wokół dębu. Aktualnie zakręt 12 nazywa się „Oak Tree”, właśnie na cześć tego drzewa, wokół którego został wybudowany tor.
Pierwszymi oficjalnymi zawodami był wyścig SCCA, który przyciągnął takie sławy jak Carroll Shelby, Carl Haas, czy Bob Holbert. Ten pierwszy świetnie podsumował tor Virginia International Raceway: „Jedno okrążenie w VIR, to jak sto w Watkins Glen”. Shelby wygrał wtedy te zawody, startując w Maserati 450S.
Dzierżawę przejął w 1959 pewien pułkownik, Paul Rembold, który wraz z menadżerem VIR, Henrym Wallace’em pilnowali interesów obiektu. Dzięki nim spopularyzowali w tej części Stanów Zjednoczonych wyścigi samochodowe. Pojawiły się tam m.in. samochody Trans-Am, czy IMSA GT. Parę lat później pojawił się kryzys paliwowy, który w 1974 roku sprawił, że Virginia International Raceway została zamknięta na dłuższy czas.
Obiekt został oddany ponownie do użytku po prawie ćwierć wieku. W 1998 roku inwestorzy, Connie Nyholm i Harvey Siegel dołożyli swoją cegiełkę do odnowienia tego toru. VIR została otwarta w 2000 roku, gdyż odnowienie, ścinanie, a także remontowanie zajęło trochę czasu. Poza poszerzeniem nitki toru i powstaniu nowych „odnóg”, żeby można było rywalizować na VIR w innych wyścigach, obiekt zachował swój pierwotny wygląd.
Dzięki przebudowie i ponownym otwarciu Virginia International Raceway, wróciły wyścigi do Alton. Poza zawodami SCCA, organizowano wyścigi Superbike’ów, a także Grand Am i Amerykańskiej Serii Le Mans, aż do 2013 roku. Na początku 2013 roku, Harvey Siegel wycofał się z zarządu VIR, dzięki czemu Connie Nyholm stała się jedną z niewielu kobiet, które są większościowym udziałowcem toru wyścigowego w Stanach Zjednoczonych. Dzięki jej rozwojowi obiektu, VIR stał się kurortem sportów motorowych. Od 2014 roku, obiekt leżący w Wirginii jest obowiązkowym wyścigiem dla klas GTD i GTD Pro, a wcześniej także i GT Le Mans.
W 2023 roku triumfowali tutaj zawodnicy Corvette Racing #3, Jordan Taylor i Antonio Garcia. Wyprzedzili oni o dwie sekundy brytyjski duet Vasser Sullivan #14, Bena Barnicoat i Jacka Hawkswortha. Zawodnicy Lexusa startowali z pierwszego pola, jednak do rekordu Rossa Gunna z 2022 roku nawet się nie zbliżyli. Trzecie miejsce zajął wówczas startujący w klasie GTD, zespół Paul Miller Racing #1, którzy w składzie Bryan Sellers i Madison Snow wygrali oczywiście swoją kategorię. Za nimi dojechali Patrick Gallagher i Robby Foley z Turner Motorsports #96.
Ross Gunn ma co ciekawe dwa rekordy okrążeń – pierwszy ustanowiony w 2021 roku, zaś drugi, rok później. Jest tak, ponieważ zawodnik z Wielkiej Brytanii w 2021 roku jeździł w kategorii GTD, zaś w 2022 pojechał w GTD Pro. W obu przypadkach Gunn uzyskał czas poniżej 1:44,0.
Kwalifikacje na Virginia International Raceway rozpoczną się w sobotę o 22:45, zaś w niedzielę o 18:00 rozegrany zostanie sprint, który trwać będzie 2 godziny i 40 minut. Transmisję będzie można obejrzeć na YouTubie, na oficjalnym kanale serii IMSA.
Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.