Podobnie jak w ubiegłym roku, zaledwie tydzień po 24-godzinnym wyścigu Le Mans zespoły serii IMSA przystąpią do 6-godzinnych zmagań na legendarnym torze Watkins Glen International. Na starcie pojawią się wszystkie cztery klasy: GTP, LMP2, GTD Pro i GTD.
Początkowo na liście startowej znajdowały się 56 załogi, jednak ostatecznie będzie ich 55. Z udziału musiał zrezygnować zespół Iron Dames z powodu kontuzji Michelle Gatting, odniesionej podczas przygotowań do Le Mans. Do rywalizacji wraca Magnus Racing #44 z Johnem Potterem, Marco Sørensenem i Spencerem Pumpellym. Wbrew wcześniejszym zapowiedziom, właściciel zespołu John Potter ponownie wystartuje w IMSA, mimo że wyścig 24h Daytona miał być jego ostatnim.
W klasie GTP zobaczymy ponownie Protona Competition #5, z Nico Pino, Nico Varrone i Neelem Janim. Zadebiutuje również prototyp Lamborghini Squadra Corse z Romainem Grosjeanem i Daniiłem Kwiatem w składzie.
W LMP2 wystartuje 12 zespołów, w tym Inter Europol Competition z Bijoyem Gargiem, Tomem Dillmannem i Jeremym Clarkiem. Pojawi się także AO Racing – triumfator klasy LMP2 Pro/Am w Le Mans.
Z Francji do USA przenoszą się również zespoły Cadillaca: Wayne Taylor Racing i Action Express Racing, które nie ukończyły Le Mans. Porsche Penske Motorsport z numerem 4, które finiszowało tam na ósmym miejscu, także pojawi się w stawce.
Choć emocje po Le Mans jeszcze nie opadły, ekipy IMSA przenoszą się do stanu Nowy Jork – na tor położony w pobliżu jeziora Seneca. Watkins Glen International trzykrotnie został uznany przez czytelników „USA Today” za najlepszy tor NASCAR.
Obiekt powstał w połowie lat 50. XX wieku i początkowo miał pętlę o długości 3,7 km. W 1957 roku odbył się tu pierwszy wyścig NASCAR, a już kilka lat później tor trafił do kalendarza Formuły 1. W latach 1961–1980 gościł Grand Prix USA, a zwyciężali tu m.in. Graham Hill, Jackie Stewart, Emerson Fittipaldi i Gilles Villeneuve.
Po utracie F1 tor popadł w kłopoty finansowe i groziło mu zamknięcie. Dopiero utworzenie spółki Corning Enterprises oraz wsparcie International Speedway Corporation pozwoliły na jego reaktywację. Od 1984 roku tor funkcjonuje pod nazwą Watkins Glen International. W tym samym roku po dwuletniej przerwie powrócił 6-godzinny wyścig, który odwoływano tylko dwukrotnie – w 1982–83 z powodu bankructwa toru oraz w 2020 z powodu pandemii COVID-19.
W zeszłym roku triumfowało Porsche Penske Motorsport #7 z Felipe Nasrem i Danem Cameronem. Drugie miejsce zajął duet Sebastien Bourdais / Renger van der Zande (Cadillac Racing #01), a trzecie Porsche Penske #6 z Mathieu Jaminetem i Nickiem Tandym. W LMP2 zwyciężyło AF Corse #88 (Nicklas Nielsen, Luis Perez Companc, Lilou Wadoux), a trzecie miejsce zdobył Inter Europol Competition by PR1/Mathiasen #52 z Nickiem Boulle, Tomem Dillmannem i Kubą Śmiechowskim.
W GTD Pro wygrało Heart of Racing #27 (Alex Riberas, Ross Gunn), a w GTD – dominator sezonu 2023, Winward Racing #57 (Indy Dontje, Philip Ellis, Russell Ward).
Faworytem ponownie jest Porsche Penske Motorsport – obie ich załogi przewodzą klasyfikacji generalnej, a zespół wygrał cztery z pięciu wyścigów w tym sezonie. Przewaga nad trzecim BMW Team RLL wynosi niemal 300 punktów, co może oznaczać, że tytuł rozstrzygnie się między duetami #7 (Nasr / Tandy) a #6 (Campbell / Jaminet).
Zwycięską passę Porsche w GTP przerwał niedawno Meyer Shank Racing #93, który triumfował w Detroit dzięki Nickowi Yelloly’emu i Rengerowi van der Zande. Pokonali oni duet Wayne Taylor Racing #10 – Filipe Albuquerque i Rickiego Taylora – i dali Acurze pierwszą wygraną od roku.
W LMP2 liderem jest załoga Riley #74 (Gar Robinson, Felipe Fraga, Josh Burdon), jednak tu różnice punktowe są niewielkie. Drugie miejsce zajmuje United Autosports #22 (Paul Di Resta, Dan Goldburg, Rasmus Lindh), a trzecie – Inter Europol Competition #43, który triumfował niedawno w Le Mans i wygrał 12h Sebring.
W GTD Pro prowadzi AO Racing #77 (Klaus Bachler, Laurin Heinrich), ale ich przewaga nad Corvette Racing #3 (Alex Sims, Antonio García) wynosi zaledwie 11 punktów. Na trzecim miejscu plasuje się Ford Multimatic Motorsports #64 (Mike Rockenfeller, Sebastian Priaulx) – zwycięzcy ostatniej rundy w Detroit.
W GTD liderem pozostaje Winward Racing #57 (Ellis / Ward), z dwoma zwycięstwami i dwoma czwartymi miejscami w sezonie. Za nimi Vasser Sullivan #12 (Jack Hawksworth, Parker Thompson), który trzykrotnie finiszował na drugim miejscu. Trzecie miejsce zajmuje Wright Motorsports #120.
Kwalifikacje do 6-godzinnego wyścigu rozpoczną się w sobotę o 20:15 czasu polskiego, a start wyścigu zaplanowano na niedzielę o 18:05. Transmisję będzie można obejrzeć na oficjalnym kanale YouTube serii IMSA.
Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.