36 faktów i liczb na temat Porsche oraz Le Mans

Rekordowe 18 zwycięstw w klasyfikacji generalnej to najpopularniejsza liczba związana z Porsche i Le Mans. Podwajając ją, otrzymamy najciekawsze fakty dotyczące udziału producenta sportowych aut ze Stuttgartu-Zuffenhausen w słynnym maratonie. Sprawdź, co wspólnego ma 919 Hybrid z dostawami prądu dla małej wsi, w jakim czasie Mark Webber ukończył swoje pierwsze okrążenie za kierownicą prototypu LMP1 i kiedy Porsche świętowało pierwszy sukces w wyścigu samochodów hybrydowych.

1 wstępny przejazd pierwszym 919 Hybrid wykonał Timo Bernhard, kierowca testowy Porsche, 12 czerwca 2013 r. na torze badawczym w Weissach. Niewiele ponad dwa lata później, za kierownicą systematycznie udoskonalanego prototypu Le Mans, ten sam zawodnik został mistrzem w wyścigach długodystansowych.

3 gwiazdy Hollywood wystartowały w barwach Porsche w wyścigu Le Mans. Występ Steve’a McQueena doczekał się kinowej ekranizacji (rok 1971), Paul Newman zajął drugie miejsce w „generalce” (rok 1979), a Patrick Dempsey wspiął się na podium w 2015 r., kończąc rywalizację jako drugi w klasie GTE-AM.

3,2 godziny – tyle każdy kierowca Porsche startujący w klasie LMP spędza średnio na łóżku masażysty w trakcie 24-godzinnego wyścigu Le Mans.

członków liczyła skromna delegacja LMP Porsche, która odwiedziła Le Mans w celach badawczych w 2013 r., na rok przed powrotem Porsche do najwyższej klasy wyścigów WEC. Byli oni świadkami pierwszego zwycięstwa fabrycznego Porsche od 1998 r., kiedy to Porsche 911 RSR triumfowało w klasie GT.

osób wchodziło pod koniec 2011 r. w skład zespołu, który – pod przewodnictwem Fritza Enzingera – rozpoczął przygotowania do powrotu Porsche do LMP. Od 2015 r. ekipa liczy 260 członków, z czego 160 to inżynierowie.

kierowców Porsche klasy LMP odpoczywa i śpi w zlokalizowanych za garażami trzech sypialniach. W każdym kontenerze wygospodarowano miejsce dla dwóch zawodników. Wszyscy mają do dyspozycji wspólną łazienkę. Cisza nie wchodzi tu w grę.

megadżuli z systemu odzyskiwania energii na każde okrążenie to w Le Mans najwyższa kategoria przewidziana przepisami dotyczącymi efektywności. Porsche było pierwszym i przez długi czas jedynym producentem startującym w tej kategorii. Dla całego zespołu to przełomowe wyzwanie: im więcej energii elektrycznej zużywa 919 Hybrid, tym mniej paliwa może spalić.

10 czerwca 2015 r. o godzinie 22 Neel Jani rozpoczął pierwszą sesję kwalifikacyjną w Le Mans. Pokonał okrążenie toru w czasie 3:16,887 minuty – i do dziś jest to w rekord okrążenia toru.

12 mężczyzn należało do forpoczty, która 23 maja 2017 r., prawie cztery tygodnie przed startem wyścigu, rozpoczęła budowę stalowego szkieletu dwupoziomowej hali tuż za boksem Porsche. 30 maja na miejsce przyjechał konwój ośmiu naczep z samochodami startującymi w wyścigu oraz całe wyposażenie boksu. Do 4 czerwca, czyli dnia zarezerwowanego na jazdy testowe, wszystko musi być na miejscu.

14 gigabajtów – tyle danych każde 919 Hybrid wysyła w czasie 24-godzinnego wyścigu do analityków pracujących w boksie.

15 minut przed debiutanckim wyścigiem 919 Hybrid na torze Silverstone w 2014 r. szef zespołu Andreas Seidl skutecznie rozładował towarzyszące wszystkim napięcie, mówiąc: „Dla człowieka to jeden mały krok, ale dla Porsche wielki skok – mamy dwa samochody LMP1 na starcie wyścigu!”.

19,9 kilograma – tyle waży jedno koło 919 Hybrid. Mechanik Rainer Mühlhäuser zdołał podnieść stare koło i przykręcić nowe, za każdym razem używając tylko jednej ręki. Odkąd zrobił to na torze Silverstone, w czasie wyścigu otwierającego serię WEC, ten sam imponujący wyczyn praktykują pozostali członkowie ekipy.

20 godzin wyścigu minęło, gdy samochód z numerem 20 objął prowadzenie w Le Mans 2014. 20 minut po tym, jak Mark Webber rozpoczął swoją finałową zmianę, musiał wrócić do boksu siłami napędu elektrycznego – w jego prototypie wystąpiła awaria silnika. 20 minut później w bliźniaczym samochodzie z numerem 14 doszło do awarii skrzyni biegów.

20:32 – o tej godzinie 9 grudnia 2013 r. Mark Webber w kompletnej ciemności pokonał swoje pierwsze okrążenie za kierownicą prototypu LMP1 na torze, po którym jeszcze nigdy nie jeździł. Test na torze w Portimão był punktem zwrotnym – wykryto, że silnik V4 montowany w Porsche 919 Hybrid powoduje znaczne wibracje. Do końca miesiąca problem został rozwiązany.

25 – 10 października 2014 r., w czasie testów na torze Fuji, zespół złożył Brendonowi Hartleyowi życzenia z okazji 25. urodzin. Nie zabrakło prezentów. Niestety, okazało się, że było to o miesiąc za wcześnie.

30 przerw na tankowanie oraz 10 przerw na zmianę opon i kierowców przewidziano na każde Porsche 919 Hybrid w czasie wyścigu Le Mans.

54 – przez 54 kolejne okrążenia Romain Dumas oraz Neel Jani prowadzili zwycięskie Porsche 919 w trakcie nocnego przejazdu podczas wyścigu Le Mans w 2016 r. Z uwagi na fazy samochodu bezpieczeństwa zmiana Dumasa została najdłuższą ze wszystkich zmian kierowców kategorii LMP – trwała od godziny 0:13 do 3:38. To niemal tyle samo, ile trwają dwa wyścigi Grand Prix Formuły 1.

60/40 – Około 60 procent energii odzyskiwanej przez Porsche 919 Hybrid pochodzi z przednich hamulców, a około 40 procent zapewnia układ wydechowy.

65 osób tworzy zespół operacyjny Porsche LMP w czasie 6-godzinnych wyścigów WEC. W czasie 24-godzinnego wyścigu Le Mans jego liczebność rośnie do 90 osób.

90 stopni wynosi kąt rozwarcia cylindrów silnika spalinowego V4 Porsche 919 Hybrid. Jego tryb pracy przypomina „boksera” z ustawionymi pod kątem cylindrami.

100% – W czasie rundy finałowej WEC w Bahrajnie w 2015 r. pękły obie dźwignie przepustnicy w samochodzie prowadzonym przez trio w składzie: Timo Bernhard, Brendon Hartley i Mark Webber. To, że ci trzej kierowcy dotarli na metę i zostali mistrzami świata, jest zasługą sprytnych inżynierów i mechaników: mechanicy zablokowali przepustnice w pozycji całkowicie otwartej, wkładając w silnik dwie pary kombinerek połączonych opaskami zaciskowymi, a inżynierowie w czasie rzeczywistym programowali elektronikę, aby samochód mógł jechać dalej.

239 – 30 listopada 2014 r. Mark Webber pokonywał 239. okrążenie w finałowym przejeździe w São Paulo, gdy odniósł najgorszy wypadek w całej swojej karierze.

248 – Po 248 okrążeniach w São Paulo Neel Jani w siostrzanym samochodzie wywalczył pierwsze zwycięstwo w wyścigu WEC za kierownicą Porsche 919 Hybrid.

395 okrążeń pokonało trio w składzie: Earl Bamber, Nico Hülkenberg i Nick Tandy w drodze po zwycięstwo w 24-godzinnym wyścigu Le Mans w 2015 r. Trzech debiutantów w klasie LMP uzgodniło przed wyścigiem, że będą prowadzić samochód z komfortową prędkością, próbując jednocześnie unikać jakichkolwiek uderzeń. W ten sposób udało im się ukończyć rywalizację – i wywalczyć dla Porsche pierwsze zwycięstwo w klasyfikacji generalnej od 1998 r.

397 okrążeń to najdłuższy dystans pokonany kiedykolwiek w czasie 24-godzinnego wyścigu w Le Mans. Rekord należy do triumfatorów Le Mans z 2010 r. – a cała ekipa, która go ustanowiła (Timo Bernhard, Romain Dumas i Mike Rockenfeller) ma za sobą kariery Juniorów Porsche. Ich Audi pokonało 5410,713 kilometrów.

> 400 koni mechanicznych przekazują dwa różne systemy odzyskiwania energii w układzie napędowym 919 Hybrid (przednie hamulce i układ wydechowy). Na życzenie silnik elektryczny może napędzać przednią oś i tymczasowo zamienić prototyp Porsche w samochód z napędem na obie osie.

< 500 koni mechanicznych to moc turbodoładowanego silnika spalinowego Porsche 919 Hybrid, który napędza tylną oś.

919 – Porsche 919 Hybrid to jedyny samochód klasy LMP1, który odzyskuje energię nie tylko w trakcie hamowania, lecz również podczas przyspieszania – dzięki systemowi odzysku energii ze spalin.

1900 – W tym roku Ferdynand Porsche stworzył pierwszy samochód z szeregowym napędem hybrydowym. Nazwał go „Semper Vivus”, czyli „wiecznie żywy”. Dwa silniki spalinowe za pośrednictwem dynama stale ładowały akumulator i napędzały dwa silniki elektryczne w piastach kół (20 amperów przy napięciu 90 woltów każdy). Rok później w czasie wyścigu górskiego Semmering, ulepszona wersja prototypu Lohner Porsche bez trudu uzyskała najlepszy czas wśród samochodów elektrycznych. Po tym wydarzeniu zbudowano krótką serię dwumiejscowych kompaktowych aut elektrycznych.

2013 – Gdyby kierowca „zepsuł powietrze” w samochodzie, zapach w kabinie utrzymywałby się przez dwie godziny – komentował niezadowolony z powodu nieskutecznej wentylacji kokpitu Neel Jani po pierwszych testach samochodu w 2013 r.

22 984 razy zmieniano biegi (w górę i w dół) w zwycięskim Porsche 919 Hybrid w czasie 24-godzinnego wyścigu Le Mans w 2016 r.

62 000 kilowatogodzin energii elektrycznej z dwóch systemów odzyskiwania (hamowania z przedniej osi i ze spalin) odzyskały wszystkie Porsche 919 Hybrid, które dotychczas – podczas jazdy testowych i wyścigów – pokonały łącznie 321 tysięcy kilometrów. Gdyby „919” były wspólną elektrownią, to wygenerowana przez nie energia wystarczyłaby na cały rok dla 15 domów, zamieszkiwanych przez 4 osoby każdy.

120 000 obrotów na minutę – a nawet więcej – osiąga turbina, która znajduje się w układzie wydechowym i służy do napędu generatora. Aby odzyskiwać energię również przy niskich obrotach, turbina ma zmienną geometrię (VTG). Turbosprężarka, dla odmiany, nie korzysta z tego rozwiązania.

128 000 kilometrów przejechały różne wersje Porsche 919 Hybrid od początku 2014 r. do końca maja 2017 r. w czasie wyścigowych weekendów (wliczając w to treningi i kwalifikacje).

193 000 kilometrów – tyle od 2013 r. Porsche 919 pokonały w ramach testów.

243 000 kilometrów bezawaryjnie „zaliczyły” identycznie specyfikowane pompy cieczy chłodzącej Porsche 919 Hybrid – aż nagle, o godzinie 23:13 podczas 24-godzinnego wyścigu Le Mans w 2016 r., jedna z nich odmówiła posłuszeństwa. O 1:56 Bernhard, Hartley i Webber powrócili do wyścigu, tracąc 39 okrążeń do lidera.

Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.

Postaw mi kawę na buycoffee.to
Pokaż komentarze