Brendon Hartley, Kazuki Nakajima i Sébastien Buemi wygrali 8-godzinny wyścig w Bahrajnie, kończący sezon 2021 Długodystansowych Mistrzostw Świata FIA WEC. Załoga Toyoty #8 pokonała zdobywców pole position – Mike’a Conwaya, Kamuiego Kobayashiego i José Maríę Lópeza w siostrzanym aucie.
Stawkę do zielonej flagi poprowadził Conway, który miał obok siebie Buemiego. Obaj kierowcy Toyoty przeszkodzili sobie w pierwszym zakręcie, co wykorzystał Nicolas Lapierre w Alpine #36, by objąć prowadzenie. Francuz utrzymywał się na pierwszej pozycji przez osiem okrążeń, lecz wraz ze zużywaniem się opon Conway i Buemi go dogonili. Lapierre nie oddał prowadzenia bez walki, lecz po tym jak Conway zdołał go wyprzedzić, Buemi zdołał zrobić to samo na kolejnym okrążeniu.
Od tego momentu Toyoty były już niezagrożone na dwóch pierwszych pozycjach, w czym pomogła awaria skrzyni biegów w samochodzie Alpine. Zespół Signatech dokonał szybkiej naprawy, lecz załoga #36 straciła sześć okrążeń i do końca wyścigu walczyła o powrót na trzecie miejsce w klasyfikacji generalnej.
Mając przed sobą pusty tor, kierowcy Toyoty mogli skupić się na rywalizacji między sobą. Buemi prezentował lepsze tempo i wyprzedził Conwaya w drugiej godzinie wyścigu, a jego zmiennicy nie oddali prowadzenia już do samego końca. Tym samym Nakajima wygrał swój ostatni wyścig w WEC, natomiast tytuł mistrzowski powędrował do załogi #7.
WRT bierze wszystko w LMP2
Belgijski zespół Team WRT zakończył swój debiutancki sezon w WEC trzecim z rzędu zwycięstwem i triumfem w klasyfikacji kierowców oraz zespołów LMP2. Robin Frijns, Ferdinand Habsburg i Charles Milesi zdominowali rywalizację, finiszując ponad minutę przed dwoma samochodami Jota.
W bratobójczym pojedynku, António Felix da Costa na trzy minuty do mety w zdecydowany sposób pozbawił drugiej lokaty Toma Blomqvista. Portugalczyk stanął na podium obok Anthony’ego Davidsona i Roberto Gonzaleza. Davidson – w swoim ostatnim profesjonalnym starcie – przypadkowo zjechał do boksów, a do tego otrzymał karę za zbyt szybką jazdę w alei serwisowej.
Za prototypami Jota uplasowali się ubiegłoroczny mistrzowie z United Autosports #22, a pierwszą piątkę uzupełnili Renger van der Zande, Jakub Śmiechowski i Alex Brundle z Inter Europol Competition #34.
Robert Kubica, wraz z Dennisem Andersenem i Andersem Fjordbachem, zajęli trzecie miejsce w klasyfikacji Pro-Am.
Ferrari górą w kontrowersyjnej walce GTE Pro
Alessandro Pier Guidi i James Calado wyszli zwycięsko z trwającej całe osiem godzin rywalizacji o zwycięstwo oraz tytuł mistrzowski w klasie GTE Pro. Kluczowy moment wyścigu miał miejsce na 12 minut do mety.
Startujący z drugiego pola Calado w Ferrari #51 wyprzedził Kevina Estre’a w Porsche #92 już po sześciu minutach, lecz musiał oddać pozycję po wyjeździe poza tor. Brytyjczyk ponownie objął prowadzenie pod koniec pierwszej godziny.
Samochody Porsche znalazły się ponownie na czele po szybszych pit-stopach, lecz w kluczowym momencie – gdy po 3,5 godziny cała stawka zjechała do boksów po nowe podczas neutralizacji – to lepsza praca AF Corse dała inicjatywę Ferrari.
W połowie wyścigu przewaga Calado nad Michaelem Christensenem – który wsiadł do Porsche #92 – wynosiła już 3,5 sekundy, co skłoniło niemiecki zespół do objęcia alternatywnej strategii. Porsche zdecydowało się nie zmieniać opon na dwie godziny przed końcem, pozostawiając Christensena na mocno zużytym komplecie. AF Corse tymczasem założyło nowe tylne opony w samochodzie #51, którego do mety poprowadził Pier Guidi.
Włoch w szybkim tempie dogonił Duńczyka, lecz nie miał okazji do ataku. Obaj liderzy w GTE Pro jechali blisko siebie aż do ostatniego kwadransa, kiedy to w walce przeszkodził prototyp United Autosports. Christensen został przyblokowany i szybciej zahamował do ostatniego zakrętu, po czym Pier Guidi uderzył w tył Porsche i posłał Duńczyka poza tor.
DRAMATIC end to the race in LMGTE Pro as @Ale_PierGuidi hits @ChristensenMK while they were fighting for the world championship. WOW!#WEC #8HBahrain @PorscheRaces @FerrariRaces pic.twitter.com/pbDtmr133t
— WEC (@FIAWEC) November 6, 2021
Sędziowie zdecydowali, że Pier Guidi musi oddać pozycję rywalowi, co Porsche postanowiło chytrze wykorzystać. Christensen dogonił wolno jadące Ferrari na początku prostej startowej, by następnie zjechać do boksów na ostatnie tankowanie, uniemożliwiając Pier Guidiemu oddanie pozycji.
Włoch przyspieszył więc z powrotem i gdy okrążenie później sam zjechał na pit-stop, powrócił na tor z przodu. Kierowca Ferrari nie oddał już prowadzenia i przekroczył linię mety 3,249 sekundy przed Christensenem.
Zwycięstwo dało Pier Guidiemu i Calado drugi tytuł mistrzowski w przeciągu trzech lat. Podium dla drugiej załogi Ferrari – Daniela Serry i Miguela Moliny – dało włoskiemu producentowi mistrzostwo w klasyfikacji producentów.
W klasie GTE Am triumfowali Nicklas Nielsen, Alessio Rovera i François Perrodo, którzy sięgnęli także po tytuł w końcowej klasyfikacji.
P | Nr | Kierowcy | Klasa | Zespół | Rezultat | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 8 | Sébastien Buemi Kazuki Nakajima Brendon Hartley | Hypercar | Toyota Gazoo Racing | M | 247 okr. | |||
2 | 7 | Mike Conway Kamui Kobayashi José María López | Hypercar | Toyota Gazoo Racing | M | + 7,351 | |||
3 | 36 | André Negrão Nicolas Lapierre Matthieu Vaxivière | Hypercar | Alpine Elf Matmut | M | + 6 okr. | |||
4 | 31 | Robin Frijns Ferdinand Habsburg Charles Milesi | LMP2 | Team WRT | G | + 7 okr. | |||
5 | 38 | Roberto González António Félix da Costa Anthony Davidson | LMP2 | Jota | G | + 7 okr. | |||
6 | 28 | Sean Gelael Stoffel Vandoorne Tom Blomqvist | LMP2 | Jota | G | + 7 okr. | |||
7 | 22 | Philip Hanson Fabio Scherer Filipe Albuquerque | LMP2 | United Autosports USA | G | + 7 okr. | |||
8 | 34 | Jakub Śmiechowski Renger van der Zande Alex Brundle | LMP2 | Inter Europol Competition | G | + 9 okr. | |||
9 | 29 | Frits van Eerd Giedo van der Garde Job van Uitert | LMP2P/A | Racing Team Nederland | G | + 9 okr. | |||
10 | 70 | Esteban Garcia Loïc Duval Norman Nato | LMP2P/A | RealTeam Racing | G | + 9 okr. | |||
11 | 20 | Dennis Andersen Anders Fjordbach Robert Kubica | LMP2P/A | High Class Racing | G | + 10 okr. | |||
12 | 1 | Tatiana Calderón Sophia Flörsch Beitske Visser | LMP2 | Richard Mille Racing Team | G | + 10 okr. | |||
13 | 21 | Henrik Hedman Juan Pablo Montoya Ben Hanley | LMP2P/A | DragonSpeed USA | G | + 11 okr. | |||
14 | 44 | Miroslav Konopka Olli Caldwell Nelson Panciatici | LMP2P/A | ARC Bratislava | G | + 12 okr. | |||
15 | 51 | Alessandro Pier Guidi James Calado | LMGTE Pro | AF Corse | M | + 14 okr. | |||
16 | 92 | Kévin Estre Neel Jani Michael Christensen | LMGTE Pro | Porsche GT Team | M | + 14 okr. | |||
17 | 52 | Daniel Serra Miguel Molina | LMGTE Pro | AF Corse | M | + 14 okr. | |||
18 | 91 | Gianmaria Bruni Richard Lietz Frédéric Makowiecki | LMGTE Pro | Porsche GT Team | M | + 16 okr. | |||
19 | 83 | François Perrodo Nicklas Nielsen Alessio Rovera | LMGTE Am | AF Corse | M | + 17 okr. | |||
20 | 77 | Christian Ried Jaxon Evans Matt Campbell | LMGTE Am | Dempsey-Proton Racing | M | + 18 okr. | |||
21 | 56 | Egidio Perfetti Matteo Cairoli Riccardo Pera | LMGTE Am | Team Project 1 | M | + 18 okr. | |||
22 | 47 | Roberto Lacorte Giorgio Sernagiotto Antonio Fuoco | LMGTE Am | Cetilar Racing | M | + 18 okr. | |||
23 | 57 | Takeshi Kimura Mikkel Jensen Scott Andrews | LMGTE Am | Kessel Racing | M | + 19 okr. | |||
24 | 60 | Claudio Schiavoni Andrea Piccini Matteo Cressoni | LMGTE Am | Iron Lynx | M | + 19 okr. | |||
25 | 54 | Thomas Flohr Francesco Castellacci Giancarlo Fisichella | LMGTE Am | AF Corse | M | + 20 okr. | |||
26 | 777 | Satoshi Hoshino Tomonobu Fujii Andrew Watson | LMGTE Am | D'Station Racing | M | + 20 okr. | |||
27 | 85 | Rahel Frey Sarah Bovy Katherine Legge | LMGTE Am | Iron Lynx | M | + 22 okr. | |||
28 | 86 | Michael Wainwright Benjamin Barker Tom Gamble | LMGTE Am | GR Racing | M | + 23 okr. | |||
29 | 98 | Paul Dalla Lana Augusto Farfus Marcos Gomes | LMGTE Am | Aston Martin Racing | M | + 24 okr. | |||
NSK | 33 | Ben Keating Dylan Pereira Felipe Fraga | LMGTE Am | TF Sport | M | ||||
NSK | 88 | Khaled Al Qubaisi Axcil Jefferies Julien Andlauer | LMGTE Am | Dempsey-Proton Racing | M |
Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.