Toyota #7 wygrywa chaotyczne 6h Spa-Francorchamps

Mike Conway, Kamui Kobayashi i José María López odnieśli zwycięstwo w wielokrotnie przerywanym, częściowo deszczowym wyścigu 6h Spa-Francorchamps, będącym drugą rundą tegorocznych Długodystansowych Mistrzostw Świata FIA WEC.

Prowadzenie po starcie z pole position utrzymał Olivier Pla w Glickenhausie. Już w pierwszym zakręcie pozycję lidera próbował mu odebrać André Negrão w Alpine, lecz obierając zewnętrzną linię samemu naraził się na utratę pozycji wobec kierowców Toyoty – Brazylijczyka wyprzedzili zarówno Mike Conway jak i Sébastien Buemi.

W klasie GTE Pro błąd popełnił Kevin Estre, który zablokował koła w pierwszym zakręcie i uderzył w swojego zespołowego kolegę Gianmarię Bruniego. Dwaj kierowcy Porsche chwilę później zderzyli się ponownie – Bruni w tym momencie przebił lewą tylną oponę i stracił okrążenie na zjeździe do boksów, co na samym początku zadecydowało, że zdobywcy pole position ukończą wyścig na ostatniej pozycji.

Do kolizji w pierwszym zakręcie doszło także pomiędzy samochodami GTE Am. Brendan Iribe uderzył w Christinę Nielsen, przez co ta obróciła się i wypadła z toru na nowe żwirowe pobocze. Ferrari od Iron Dames utknął na wyjściu z La Source, powodując wyjazd samochodu bezpieczeństwa.

Pla utrzymywał prowadzenie przez pierwszych 35 minut wyścigu, lecz wraz ze zużyciem opon kierowcy Toyoty zaczęli go doganiać. Buemi w końcu zyskał pierwszą lokatę, wyprzedzając Francuza na dojeździe do Les Combes, a Conway podążył śladami swojego zespołowego kolegi jeszcze na tym samym okrążeniu, wyprzedzając Glickenhausa w szykanie Bus Stop.

Dwie Toyoty pozostawały na prowadzeniu w momencie wywieszenia pierwszej czerwonej flagi, tuż po upływie pierwszej godziny rywalizacji. Jej sprawcą był Miro Konôpka, który rozbił się na wyjściu z zakrętu Campus i zaparkował swój prototyp na środku toru. Choć Słowak wyszedł z samochodu o własnych siłach, wyścig musiał zostać przerwany z powodu konieczności naprawy bariery.

Czerwona flaga była najgorszą możliwą wiadomością dla Buemiego. Jego Toyota #8 miała bowiem problem z ponownym opaleniem i choć Szwajcar w końcu ruszył z miejsca, nie przejechał nawet jednego okrążenia nim musiał się zatrzymać i wycofać z rywalizacji.

W czasie gdy Toyota #8 była usuwana z pobocza, nad torem przeszła intensywna ulewa, wymuszając kolejną przerwę w rywalizacji. Wyścig był jednak wznowiony na krótką chwilę, w czasie której Conway zjechał do boksów po deszczowe opony, a Negrão i Pla wypadli z toru.

Dyrektor wyścigu zezwolił zmianę opon na polach startowych podczas czerwonej flagi, po tym jak niektórzy już zrobili to w alei serwisowej. Zupełnie wymieszało to stawkę i gdy w końcu na 3,5 godziny przed końcem nastąpił restart, na prowadzeniu znajdował się Robin Frijns w prototypie LMP2. Jeszcze większy chaos nastąpił w klasie GTE Pro, gdzie Ferrari #52 zyskało okrążenie przewagi nad całą stawką, tylko dzięki pozostaniu na gładkich oponach aż do czerwonej flagi.

Gdy wyścig został wznowiony, Conway wyprzedził Negrão na wyjściu z La Source i objął prowadzenie wśród kierowców hipersamochodów.

Kolejną czerwoną flagę, krótko po półmetku rywalizacji, spowodował Alex Brundle. Brytyjczyk na swoim okrążeniu wyjazdowym rozbił prototyp polskiego zespołu Inter Europol Competition na wyjściu z kompleksu Les Combes, zmuszając obsługę toru do kolejnej naprawy bariery.

Wyścig został wznowiony po raz ostatni na dwie godziny do mety. Była to dobra wiadomość dla rywali w klasie GTE Pro, którzy mogli odzyskać utracone wcześniej okrążenie do Ferrari #52.

Warunki od tego momentu zaczęły się poprawiać i Toyota zaczęła odzyskiwać inicjatywę. Kobayashi, który wsiadł do prototypu #7, dogonił i wyprzedził Frijnsa na dojeździe do Les Combes, by objąć prowadzenie w klasyfikacji generalnej wyścigu.

Zagrożeniem dla zespołu japońskiego producenta był jeszcze Matthieu Vaxivière w Alpine, lecz musiał on zjechać na dodatkowe tankowanie na pół godziny przed końcem. Wtedy López w Toyocie #7 mógł wykonać dodatkowy pit-stop, aby zmienić zużyte pośrednie opony na te przeznaczone na suchy tor i dowiózł pierwsze miejsce do mety, z przewagą 27 sekund.

Na podium klasyfikacji generalnej uplasowali się Sean Gelael, Robin Frijns i René Rast, którzy zwyciężyli w klasie LMP2. Załoga zespołu WRT #31 pokonała swoich zespołowych kolegów – Rui Andrae, Ferdinanda Habsburga i Normana Nato – o ponad pół minuty.

Lorenzo Colombo, Robert Kubica i Louis Delétraz zakończyli rywalizację na 10. miejscu w klasyfikacji generalnej i 7. w klasie LMP2. Zespół Prema Orlen Team przez chwilę znajdował się nawet na prowadzeniu, lecz prototyp #9 zaczął tracić tempo w połowie wyścigu, a na godzinę przed końcem Delétraz uderzył w barierę.

Zespół Roberta Kubicy uplasował się tuż za Glickenhausem. Amerykański zespół popełnił błąd w doborze opon na przesychający tor, co wykluczyło załogę #708 z walki o podium klasyfikacji generalnej.

Kwestia zwycięstwa w klasie GTE Pro rozstrzygnęła się dopiero na ostatnim okrążeniu. Na mokrym torze przewagę miały samochody Ferrari, lecz gdy nawierzchnia zaczęła wysychać, Michael Christensen szybko gonił oba samochody AF Corse. Kierowca Porsche najpierw na pół godziny do mety wyprzedził Antonio Fuoco w #52, wykorzystując jego błąd w La Source, a pozostałą część wyścigu próbował wyprzedzić Jamesa Calado. Aktualny mistrz świata doskonale się jednak bronił i wspólnie z Alessandro Pier Guidim odniósł niespodziewane zwycięstwo, różnicą zaledwie 0,523 sekundy.

Zwycięstwo w klasie GTE Am odnieśli Christian Ried, Sebastian Priaulx i Harry Tincknell z Dempsey-Proton Racing #77.

Negrão, Vaxivière i Lapierre utrzymali prowadzenie w klasyfikacji generalnej przed kolejną rundą, którą będzie wyścig 24h Le Mans w połowie czerwca.

PNrKierowcaKlasaZespół Rezultat
17


Mike Conway
Kamui Kobayashi
José María López
HypercarToyota Gazoo Racing103 okr.
236


André Negrão
Nicolas Lapierre
Matthieu Vaxivière
HypercarAlpine Elf Team+ 27,473
331


Sean Gelael
Robin Frijns
René Rast
LMP2Team WRT+ 1:06,185
441


Rui Andrade
Ferdinand Habsburg
Norman Nato
LMP2Realteam by WRT+ 1:40,676
538


Roberto González
António Félix da Costa
Will Stevens
LMP2Jota+ 1:48,571
65


Dane Cameron
Emmanuel Collard
Felipe Nasr
LMP2Team Penske+ 1:57,610
722


Philip Hanson
Filipe Albuquerque
Will Owen
LMP2United Autosports USA+ 1:57,901
823


Oliver Jarvis
Joshua Pierson
Alex Lynn
LMP2United Autosports USA+ 1 okr.
9708


Olivier Pla
Romain Dumas
Luís Felipe Derani
HypercarGlickenhaus Racing+ 1 okr.
109


Robert Kubica
Louis Delétraz
Lorenzo Colombo
LMP2Prema ORLEN Team+ 1 okr.
1151

Alessandro Pier Guidi
James Calado
LMGTE ProAF Corse+ 1 okr.
1292

Michael Christensen
Kévin Estre
LMGTE ProPorsche GT Team+ 1 okr.
1352

Miguel Molina
Antonio Fuoco
LMGTE ProAF Corse+ 1 okr.
141


Lilou Wadoux
Sébastien Ogier
Charles Milesi
LMP2Richard Mille Racing Team+ 2 okr.
1583


François Perrodo
Nicklas Nielsen
Alessio Rovera
LMP2P/AAF Corse+ 2 okr.
1610


Nico Müller
Ryan Cullen
Sébastien Bourdais
LMP2Vector Sport+ 2 okr.
1745


Steven Thomas
James Allen
René Binder
LMP2P/AAlgarve Pro Racing+ 2 okr.
1864

Tommy Milner
Nick Tandy
LMGTE ProCorvette Racing+ 2 okr.
1935


Jean-Baptiste Lahaye
Matthieu Lahaye
François Heriau
LMP2P/AUltimate+ 3 okr.
2091

Gianmaria Bruni
Richard Lietz
LMGTE ProPorsche GT Team+ 3 okr.
2177


Christian Ried
Sebastian Priaulx
Harry Tincknell
LMGTE AmDempsey-Proton Racing+ 4 okr.
2233


Ben Keating
Marco Sørensen
Henrique Chaves
LMGTE AmTF Sport+ 4 okr.
2398


Paul Dalla Lana
David Pittard
Nicki Thiim
LMGTE AmNorthwest AMR+ 4 okr.
2454


Thomas Flohr
Francesco Castellacci
Nick Cassidy
LMGTE AmAF Corse+ 4 okr.
2546


Matteo Cairoli
Mikkel Pedersen
Nicolas Leutwiler
LMGTE AmTeam Project 1+ 4 okr.
2686


Michael Wainwright
Riccardo Pera
Benjamin Barker
LMGTE AmGR Racing+ 5 okr.
27777


Satoshi Hoshino
Tomonobu Fujii
Charles Fagg
LMGTE AmD'Station Racing+ 6 okr.
2860


Claudio Schiavoni
Matteo Cressoni
Giancarlo Fisichella
LMGTE AmIron Lynx+ 6 okr.
2988


Fred Poordad
Patrick Lindsey
Jan Heylen
LMGTE AmDempsey-Proton Racing+ 7 okr.
3085


Rahel Frey
Doriane Pin
Christina Nielsen
LMGTE AmIron Dames+ 7 okr.
3121


Simon Mann
Christoph Ulrich
Toni Vilander
LMGTE AmAF Corse+ 9 okr.
3271


Franck Dezoteux
Pierre Ragues
Gabriel Aubry
LMGTE AmSpirit of Race+ 12 okr.
NSK56


Brendan Iribe
Oliver Millroy
Ben Barnicoat
LMGTE AmTeam Project 1
NSK28


Oliver Rasmussen
Ed Jones
Jonathan Aberdein
LMP2Jota
NSK34


Jakub Śmiechowski
Esteban Gutiérrez
Alex Brundle
LMP2Inter Europol Competition
NSK8


Sébastien Buemi
Brendon Hartley
Ryō Hirakawa
HypercarToyota Gazoo Racing
NSK44


Miroslav Konopka
Tijmen van der Helm
Bent Viscaal
LMP2P/AARC Bratislava

Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.

Postaw mi kawę na buycoffee.to
Pokaż komentarze