Brendon Hartley pokonał swojego zespołowego kolegę Kamuiego Kobayashiego w czwartkowej sesji Hyperpole, która zadecydowała o pole position do tegorocznego wyścigu 24 godziny Le Mans. Swójkę kierowców Toyoty dzieliło 0,420 sekundy.
Pośród 23 kierowców, którzy przystąpili do sesji Q2, jako pierwszy na tor wyjechał Kobayashi. Japończyk jako pierwszy ukończył też pomiarowe okrążenie w czasie 3:26,661, lecz zostało one skreślone z powodu wyjazdu poza tor. Swój czas stracił również Ryan Briscoe w Glickenhausie #709, przez co po pierwszych okrążeniach najlepszy czas miał António Félix da Costa w prototypie LMP2 #38 zespołu Jota.
It's HYPERPOLE time in Le Mans. 30 minutes against the clock to clinch the class pole position and be part of the @24hoursoflemans' history.#WEC #LeMans24 pic.twitter.com/GJfFQiw7Cz
— FIA World Endurance Championship (@FIAWEC) June 9, 2022
Hartley opóźnił swój wyjazd z alei serwisowej, żeby uniknąć tłoku na torze. Gdy Nowozelandczyk w końcu przekroczył linię mety, od razu wskoczył na pierwsze miejsce z czasem 3:25,213. Kobayashi nie był w stanie poprawić tego osiągnięcia i na swoim drugim okrążeniu pojechał 0,917 sekundy wolniej od swojego zespołowego kolegi.
Każdy zespół mógł wykorzystać dwa komplety opon podczas 30-minutowej sesji, przez co tor opustoszał w połowie czasu, gdy wszyscy zjechali do alei serwisowej.
Korzystając z nowych opon, swój czas poprawił Briscoe, rozdzielając kierowców Toyoty. Wszystkich podzielił jednak Nicholas Lapierre w Alpine, który wykręcił 3:24,850.
Francuz zjechał następnie do boksów, za to kierowcy Toyoty dopiero się rozkręcali. Na trzy minuty do końca Kobayashi wykręcił 3:24,585 i wskoczył chwilowo na pierwsze miejsce, zanim jego wynik został skreślony. Japończyk miał zatem już tylko jedną próbę, podobnie jak Hartley.
W decydującym pojedynku na dystansie jednego okrążenia, Hartley pojechał o jedną dziesiątą sekundy w pierwszym sektorze. Obaj uzyskali niemal identyczny czas w drugim sektorze, a na ostatnim fragmencie toru Hartley znów pojechał szybciej, wpadając na metę z czasem 3:24,408.
Brendon Hartley is the (Hyper) poleman of this year's @24hoursoflemans in 3:24.408. What a spectacle until the very last second! @TGR_WEC #WEC #LeMans24 @BrendonHartley pic.twitter.com/w4sOCbq54J
— FIA World Endurance Championship (@FIAWEC) June 9, 2022
Kobayashi pojechał o 0,420 sekundy wolniej i ledwo wywalczył drugie miejsce, pokonując Lapierre’a o zaledwie 0,022 sekundy. Briscoe również poprawił swój wynik w samej końcówce, lecz wystarczyło to na czwarte miejsce, przed Olivierem Pla w drugim Glickenhausie.
Pole position w klasie LMP2 wywalczył Robin Frijns z Team WRT #31, który na cztery minuty przed końcem wykręcił 3:28,394. Holender pokonał swojego zespołowego kolegę Normana Nato o prawie półtorej sekundy. Trzeci Filipe Albuquerque pojechał kolejne 0,3 sekundy wolniej. Da Costa spadł ostatecznie na czwarte miejsce, a zmiennik Roberta Kubicy Louis Delétraz był piąty. Stawkę LMP2 zamknął Alex Lynn z United Autosports USA #23.
Pierwszy rząd w klasie GTE Pro wywalczył zespół Corvette Racing. Nick Tandy zdobył pole position z czasem 3:49,985, pokonując swojego zespołowego kolegę Antonio Garcíę o 0,192 sekundy. Frédéric Makowiecki i Laurens Vanthoor zajęli drugi rząd dla Porsche, a kolejne dwie pozycje zajęli Antonio Fuoco i James Calado w Ferrari.
Włoski producent wywalczył za to pierwsze miejsce w klasie GTE Am, za sprawą Vincenta Abrila z ekipy AF Corse #61. Pojechał on o 0,157 sekundy szybciej od Mikkela Jensena w podobnym samochodzie od Kessel Racing. Trzeci był Harry Tincknell z Dempsey-Proton Racing.
Czwartkowe aktywności na torze Circuit de la Sarthe zakończy dwugodzinna, nocna sesja treningowa.
Let the first ever Le Mans Hyperpole ceremony begin.@TGR_WEC @followWRT @CorvetteRacing @AFCorse #WEC #LeMans24 @ROLEX pic.twitter.com/oypIgM26aS
— FIA World Endurance Championship (@FIAWEC) June 9, 2022
P | Nr | Kierowca | Klasa | Zespół | Rezultat | Okr. | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 8 | Sébastien Buemi Brendon Hartley Ryō Hirakawa | Hypercar | Toyota Gazoo Racing | 3:24,408 | 7 | |||
2 | 7 | Mike Conway Kamui Kobayashi José María López | Hypercar | Toyota Gazoo Racing | + 0,177 | 8 | |||
3 | 36 | André Negrão Nicolas Lapierre Matthieu Vaxivière | Hypercar | Alpine Elf Team | + 0,442 | 7 | |||
4 | 709 | Ryan Briscoe Richard Westbrook Franck Mailleux | Hypercar | Glickenhaus Racing | + 1,046 | 8 | |||
5 | 708 | Olivier Pla Romain Dumas Luís Felipe Derani | Hypercar | Glickenhaus Racing | + 1,951 | 8 | |||
6 | 31 | Sean Gelael Robin Frijns René Rast | LMP2 | Team WRT | + 3,986 | 7 | |||
7 | 41 | Rui Andrade Ferdinand Habsburg Norman Nato | LMP2 | Realteam by WRT | + 5,289 | 7 | |||
8 | 9 | Robert Kubica Louis Delétraz Lorenzo Colombo | LMP2 | Prema ORLEN Team | + 5,317 | 6 | |||
9 | 22 | Philip Hanson Filipe Albuquerque Will Owen | LMP2 | United Autosports USA | + 5,662 | 6 | |||
10 | 38 | Roberto González António Félix da Costa Will Stevens | LMP2 | Jota | + 5,965 | 6 | |||
11 | 23 | Oliver Jarvis Joshua Pierson Alex Lynn | LMP2 | United Autosports USA | + 7,188 | 7 | |||
12 | 64 | Tommy Milner Nick Tandy Alexander Sims | LMGTE Pro | Corvette Racing | + 25,577 | 7 | |||
13 | 63 | Antonio García Jordan Taylor Nicky Catsburg | LMGTE Pro | Corvette Racing | + 25,769 | 6 | |||
14 | 91 | Gianmaria Bruni Richard Lietz Frédéric Makowiecki | LMGTE Pro | Porsche GT Team | + 25,969 | 4 | |||
15 | 92 | Michael Christensen Kévin Estre Laurens Vanthoor | LMGTE Pro | Porsche GT Team | + 26,114 | 5 | |||
16 | 52 | Miguel Molina Antonio Fuoco Davide Rigon | LMGTE Pro | AF Corse | + 27,371 | 5 | |||
17 | 51 | Alessandro Pier Guidi James Calado Daniel Serra | LMGTE Pro | AF Corse | + 27,408 | 5 | |||
18 | 61 | Louis Prette Conrad Grunewald Vincent Abril | LMGTE Am | AF Corse | + 28,186 | 7 | |||
19 | 57 | Takeshi Kimura Frederik Schandorff Mikkel Jensen | LMGTE Am | Kessel Racing | + 28,343 | 7 | |||
20 | 77 | Christian Ried Sebastian Priaulx Harry Tincknell | LMGTE Am | Dempsey-Proton Racing | + 28,598 | 3 | |||
21 | 98 | Paul Dalla Lana David Pittard Nicki Thiim | LMGTE Am | Northwest AMR | + 29,170 | 4 | |||
22 | 54 | Thomas Flohr Francesco Castellacci Nick Cassidy | LMGTE Am | AF Corse | + 29,349 | 6 | |||
23 | 85 | Rahel Frey Michelle Gatting Sarah Bovy | LMGTE Am | Iron Dames | + 29,461 | 7 |
Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.