Toyota uczci 40-lecie swoich startów w legendarnym wyścigu 24 godziny Le Mans w wyjątkowy sposób. Podczas 93. edycji zmagań na torze Circuit de la Sarthe, która odbędzie się w dniach 14-15 czerwca 2025 roku, oba prototypy GR010 Hybrid zespołu Toyota Gazoo Racing wystartują w okolicznościowych barwach. Jedno z malowań nawiązuje do ikonicznego samochodu z przeszłości, drugie – oddaje ducha obecnej ery. Oba mają wspólny cel: sięgnąć po szóste zwycięstwo Toyoty w tym prestiżowym wyścigu.
Samochód z numerem 7, którym pojadą Mike Conway, Kamui Kobayashi i Nyck de Vries, otrzyma czerwono-białe barwy inspirowane modelem TS020 z lat 1998-1999, znanym także jako GT-One. To właśnie ten samochód zachwycał aerodynamiczną sylwetką i trwale zapisał się w pamięci fanów, również dzięki swojej obecności w pierwszej odsłonie gry Gran Turismo. Współczesna interpretacja jego malowania obejmuje dynamiczne białe błyski na czerwonym tle, które przecinają karoserię od przodu do tyłu, bezpośrednio nawiązując do sylwetki GT-One. Jak podkreśla Toyota, jest to ukłon w stronę bogatej historii wyścigów długodystansowych i sposób na jeszcze silniejsze związanie fanów z marką i motorsportem.
Z kolei prototyp z numerem 8 – prowadzony przez Sébastiena Buemiego, Brendona Hartleya i Ryo Hirakawę – zaprezentuje się w matowo czarnym malowaniu, które symbolizuje teraźniejszość. Centralnym elementem jest logo GR, oddające ducha zespołu, którego hasłami są «Speed» i «Hate to lose». Wzór ten nawiązuje również do koncepcji «Prototype», podkreślającej ciągły rozwój oraz filozofię budowania coraz lepszych samochodów wywodzących się z motorsportu.
Oba GR010 Hybrid będą również nosić specjalne logo upamiętniające 40. rocznicę debiutu Toyoty w Le Mans. Podczas tegorocznego Le Mans marka zaprezentuje także swoje aktualne projekty wodorowe związane z wyścigami długodystansowymi. To element szerszej strategii na rzecz zrównoważonej i neutralnej klimatycznie motoryzacji.
Od debiutu w 1985 roku Toyota wystawiła w Le Mans łącznie 61 samochodów w 26 edycjach wyścigu. Bilans japońskiego producenta to pięć zwycięstw, 18 miejsc na podium i osiem pole position. Wszystko zaczęło się od modelu 85C z silnikiem opartym na jednostce drogowej. W 1992 roku Toyota po raz pierwszy stanęła na podium. W latach 1995-1996, z powodu zmian w przepisach, zespół wystawiał Toyotę Suprę, po czym wrócił do prototypów z modelem TS020. To właśnie GT-One zdobył pierwsze pole position w 1999 roku. Po dziesięcioletniej przerwie Toyota powróciła do Le Mans w 2012 roku z napędem hybrydowym i od tego czasu odnosi regularne sukcesy: trzy zwycięstwa z TS050 Hybrid (2018-2020) oraz dwa z GR010 Hybrid (2021 i 2022).
Źródło: Z wykorzystaniem informacji prasowej Toyota Gazoo Racing
- Galeria:
Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.