38 zgłoszeń do sezonu 2023 WEC

Organizatorzy Długodystansowych Mistrzostw Świata FIA WEC opublikowali rekordową listę zgłoszeń, składającą się z 38 aut w trzech klasach. Aż 13 maszyn zobaczymy w czołowej kategorii hipersamochodów.

Hipersamochody

Toyota

Aktualni mistrzowie świata przystąpią do nowego sezonu ze znanym składem kierowców. Mike Conway, Kamui Kobayashi i José María López poprowadzą samochód nr 7, a siostrzane auto #8 poprowadzą Sébastien Buemi, Brendon Hartley i będący członkiem zespołu od ubiegłego roku Ryō Hirakawa.

Trzeci sezon z rzędu, zespół Toyoty będzie wystawiać hybrydowy prototyp GR010, który przejdzie tylko nieznaczne modyfikacje.

Glickenhaus

Amerykańska stajnia Scuderia Cameron Glickenhaus powróci do WEC z pojedynczym hipersamochodem 007, po opuszczeniu dwóch ostatnich wyścigów poprzedniego sezonu. Fabryczny zespół Glickenhaus Racing wystawi jeden egzemplarz, z numerem 708, a jedynym potwierdzonym kierowcą jest obecnie Romain Dumas.

Producent ogłosił, że podczas wyścigu 24 godziny Le Mans do stawki dołączy drugi samochód z numerem 709, wystawiany przez dealerski zespół HK Motorcars.

Peugeot

Po debiucie w WEC podczas ubiegłorocznego wyścigu o 6 godzin Monzy, francuski producent będzie szykować się do pierwszego startu w 24 godzinach Le Mans od 2011 roku. Po pozyskaniu Nico Müllera z Audi, Peugeot nie wprowadził już dalszych zmian w składzie kierowców – Paul di Resta, Mikkel Jensen i Jean-Éric Vergne poprowadzą prototyp 9X8 #93, a Loïc Duval, Gustavo Menezes i Müller utworzą załogę #94.

Cadillac

Ścigający się dotychczas jedynie w IMSA producent będzie jednym z dwóch w stawce mistrzostw świata, korzystający z nowego prototypu specyfikacji LMDh. W przeciwieństwie do znanych już w WEC hipersamochodów, są one oparte na częściowo wspólnej platformie, obejmującej podwozie jednego z czterech dostawców oraz gotowy układ hybrydowy.

Pod nazwą Cadillac Racing, w WEC ścigać się będzie zespół Chip Ganassi Racing, który prowadził już wcześniej program GTE Forda. Kierowcami będą Earl Bamber, Alex Lynn i Richard Westbrook. Ekipa zapowiada wystawienie drugiego pojazdu w 24h Le Mans.

Valnwall

Największym zaskoczeniem na liście zgłoszeń jest obecność zespołu ByKolles, który wystawi swój nowy hipersamochód pod nazwą Vanwall. Austriacka ekipa próbowała dostać się do WEC od dłuższego czasu, lecz Vanwall nie był uznawany przez organizatora za producenta samochodów, pomimo planów wypuszczenia na rynek prototypu Vandervell 1000 w wersji dopuszczonej do ruchu. Ten pomysł został porzucony, lecz już w przyszłym tygodniu firma ma zaprezentować swój pierwszy elektryczny samochód produkcyjny Vandervell S. W celu przyjęcia zgłoszenia, zażegnany musiał zostać także spór prawny o znak towarowy Vanwall pomiędzy Collinem Kollesem, a brytyjskim warsztatem Vanwall 1958 Limited.

Wabikiem dla organizatorów było zaangażowanie Jacquesa Villeneuve’a jako jednego z kierowców, obok Toma Dilmanna i Estebana Guerrieriego. Nie ma jednak pewności, czy Kanadyjczyk weźmie udział we wszystkich rundach.

Porsche

Po pięciu latach przerwy, Porsche powróci do czołowej klasy wyścigów długodystansowych i będzie najliczniej reprezentowanym producentem w klasie hipersamochodów. Poza dwoma prototypami 963 (w specyfikacji LMDh) wystawianymi przez fabryczny zespół Penske, w stawce pojawią się prywatne maszyny ekip Jota i Proton Competition – duże opóźnienia w budowie prototypów oznaczają jednak, że ekipy klienckie nie dostaną swoich egzemplarzy przed startem sezonu. Mówi się nawet o tym, że będą gotowe nie wcześniej niż po wyścigu 6h Monzy, co wyjaśniałoby przyjęcie do stawki dwóch dodatkowych zgłoszeń, pomimo limitu pojemności 36 aut na niektórych europejskich torach.

Kierowcami fabrycznego zespołu będą Dane Cameron, Michael Christensen i Frédéric Makowiecki, którzy podzielą prototyp #5, a także Kevin Estre, André Lotterer i Laurens Vanthoor, dla których przeznaczony będzie prototyp #6.

Ferrari

Powrót Ferrari do czołowej klasy wyścigów długodystansowych po 50 latach jest jednym z najbardziej wyczekiwanych wydarzeń w sporcie motorowym. Fabryczny zespół AF Corse wystawi dwa nowe hipersamochody 499P – z numerem 50 pojadą Antonio Fuoco, Miguel Molina i Nicklas Nielsen, z kolei z numerem 51 startować będą Alessandro Pier Guidi, James Calado i Antonio Giovinazzi.

LMP2

Niższa klasa prototypów będzie składać się z 11 maszyn Oreca 07, wystawianych przez siedem różnych zespołów. Aktualni mistrzowie z ekipy Jota pozostaną w klasie LMP2 z jednym prototypem, a oprócz nich pojedyncze zgłoszenie mają jedynie Vector Sport oraz Inter Europol Competition – potwierdzonymi kierowcami polskiego zespołu są obecnie Jakub Śmiechowski i Fabio Scherer.

Nie mogąc ścigać się dłużej w czołowej klasie prototypem zbudowanym według przepisów LMP1, zespół Alpine przeniósł się do LMP2, gdzie wystawi dwie maszyny. Dwa prototypy wystawią również United Autosports, Team WRT oraz Prema Racing – tutaj rewelacją jest zaangażowanie 19-letniej Doriane Pin jako jednego z kierowców załogi #63.

LMGTE Am

Po rozwiązaniu klasy GTE Pro, wszystkie startujące w WEC załogi GT będą musiały mieć w swoim składzie nieprofesjonalnego kierowcę. Pośród 14 aut zobaczymy jedną Corvette C8.R – wystawianą przez fabryczny zespół Pratt&Miller, trzy Astony Martiny Vantage AMR, cztery Ferrari 488 GTE Evo i aż sześć Porsche 911 RSR - 19. Balans sił zmienił się nieco po tym, jak zespół Iron Lynx zamienił swoje Ferrari na Porsche, co jest związane z podpisaniem kontraktu z Lamborghini.

Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.

Postaw mi kawę na buycoffee.to
Pokaż komentarze