Ile kosztuje bolid F1? Top najdroższych bolidów w historii wyścigów

Ile kosztuje bolid F1 w 2024 i dlaczego aż tyle? Zapoznaj się z naszym rankingiem!

Początki wyścigów Formuła 1 sięgają 1950 roku. W tym czasie dzięki wysiłkom konstruktorów sport ten przeszedł prawdziwą rewolucją. Współczesne bolidy należą do najbardziej zaawansowanych i najwyżej wycenianych narzędzi, przy pomocy których uprawia się sport motorowy. 

Zastanawiacie się, ile kosztuje bolid F1 ferrari? Cóż, najprościej by było zajrzeć pod maskę. O tym marzy każdy fan motoryzacji. „Na pierwszy rzut oka pojazdy poruszające się z zawrotną prędkością na torach wyglądają jak podkręcone do granic możliwości samochody wyścigowe. Tymczasem bolid Formuły 1 to niezwykle wyrafinowane połączenie technologii, inżynierii, projektowania i aerodynamiki” – twierdzi Andrzej Krupiewski ze Sport.pl.

Inżynierowie stają na głowie, by wycisnąć z dostępnych komponentów nie tylko rekordową prędkość, ale również przyczepność. Kierowca przy tym może czuć się naprawde bezpiecznie. W naszym małym rankingu przeanalizujemy, ile kosztuje bolid F1. Postaramy się także przekonać was, jakie czynniki wpływają na jego cenę. Na koniec znajdziecie ranking najwyżej wycenianych konstrukcji na aukcjach.

Czym tak naprawdę jest bolid Formuły 1?

Jest to najwyższa klasa jednomiejscowych wyścigów samochodowych bez nadkoli. W kategorii organizacji Fédération Internationale de l'Automobile F1 plasuje się na pierwszym miejscu pod względem osiągów i elitarności. Sport ten istnieje od połowy lat pięćdziesiątych XX wieku i z biegiem czasu znacznie ewoluował. Samochody biorące udział w wyścigach bezwzględnie są ultrazaawansowane technologicznie.

Każdy bolid musi spełniać rygorystyczne wymogi techniczne ustanowione przez FIA. Określają one takie parametry, jak materiały, z których wykonano, aerodynamika, konstrukcja jednostki napędowej, rozmiar opon, systemy zawieszenia.

Przegląd kosztów bolidów Formuły 1

Całkowity koszt bolidu Formuły 1 jest ogromny, jednak różni się znacznie w zależności od użytych komponentów i dostawców części. Średnia wartość jednego egzemplarza wynosi zazwyczaj od 10 do 20 milionów dolarów za sztukę. Nie obejmuje to dodatkowych kosztów, takich jak bieżące wydatki zespołów lub badania i rozwój nowych części, ostateczny koszt po uwzględnieniu tych wydatków jest więc znacznie wyższy.

Ile kosztuje bolid F1 mercedes albo ferrari? To zależy od komponentów i elementów mechanicznych zaprojektowanych, wyprodukowanych, opracowanych i przetestowanych przez projektantów zatrudnionych przez team i zewnętrznych dostawców. Przyjrzyjmy się więc niektórym kosztom. Podajemy je w dolarach amerykańskich.

  • Podwozie: 2-5 mln 
  • Silnik i skrzynia biegów: 5-10 mln
  • Elektronika i okablowanie: 1,5-2,5 mln
  • Zawieszenie, koła i opony: 2,5-4 mln
  • Aerodynamika (skrzydła i dyfuzory): 2,5 mln-5 mln
  • Nadwozie i lakierowanie: od 1 mln
  • Kokpit plus zabezpieczenie kierowcy: od 1 mln
  • Osprzęt informatyczny i telemetria: od 1 mln
  • Bak: od 0,5 mln

Skąd wziąć pieniądze na konstrukcję bolidu F1

Wiemy już, ile kosztuje bolid F1 2024. Skąd poszczególne teamy biorą na to wszystko pieniądze? Jednym ze źródeł sa kontrakty sponsorskie z kasynami i domami bukmacherskimi. Przeglądając aktualne bonusy bez depozytu zapewne rozpoznaliście kilka marek hazardowych, których logotypy pojawiają się na owiewkach, kaskach i skafandrach kierowców. Poker Stars, Aristocrat Gaming i inne kasyna internetowe (lub organizacje zajmujące się turniejami) wydają krocie na sponsoring w tej branży. Samo tylko krypto kasyno Stake wydało w 2023 aż 100 mln na kontrakty z F1! W przypadku operatorów możliwe są ulgi podatkowe.

Wzamian sponsorzy mogą liczyć na skojarzenie swoich marek z najbardziej emocjonującym sportem pod Słońcem oraz ogromnymi zasięgami. "Liczbę fanów F1 na całym świecie ocenia się dziś na blisko 450 mln mniej lub bardziej regularnych widzów" – twierdzi Oskar Darus, komentator sportowy Eurosportu. Jest więc o co walczyć!

Ile kosztuje bolid F1 – top-5 najdroższych konstrukcji

  1. Mercedes-Benz W196 z 1954 r. sprzedany za 29,8 mln – W196 kierowany przez Juana-Manuela Fangio stał się najdroższym bolidem Formuły 1 kiedykolwiek sprzedanym na aukcji. W momencie sprzedaży przez Bonhams w 2013 roku, jego atrakcyjność dodatkowo zwiększał fakt, że spośród dziesięciu pozostałych egzemplarzy W196, był to jedyny, który nie był własnością Daimler-Benz lub muzeum.
  2. Ferrari F2003-GA z 2003 r. sprzedane za 14,7 mln w 2022 r. Bolid Schumachera przebił szacunkową wycenę i nowy właściciel z pewnością odczuł to w portfelu. 
  3. 2001 Ferrari F2001 sprzedany za 7,5 mln w 2017 r. – Ten konkretny model miał na koncie Grand Prix na Węgrzech i w Monako i również należał do Schumachera. 
  4. Ferrari F2002 z 2002 r. sprzedane za 6,64 mln w 2019 r. – Kolejna pozycja w naszym rankingu była jednym z najbardziej utytułowanych samochodów F1 wszechczasów. Bolid ten ma na koncie 15 zwycięstw, 11 pole position i 15 najszybszych okrążeń w 19 wyścigach. 
  5. Ferrari F300 z 1998 r. sprzedane za 6,01 mln USD w 2022 r. – Konstrukcja ta jest jedynym bolidem Ferrari, który ma na koncie same wygrane wyścigi!

Podsumowanie

Koszt bolidu F1 może wydawać się wysoki. Do czasu, gdy weźmiemy pod uwagę wszystkie czynniki składające się na finalną cenę. 

Pieniądze zainwestowane w badania i rozwój sprawiają, że każdy bolid F1 jest jednym z najbardziej zaawansowanych pojazdów, które jeździły po kuli ziemskiej. Odbija się to na cenach aukcyjnych, choć – jak widzimy – nie zawsze oddają one realny koszt wyprodukowania jednego egzemplarza.

Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.

Postaw mi kawę na buycoffee.to
Pokaż komentarze