W trakcie przedsezonowych testów Formuły 1 w Barcelonie mistrzowski zespół Mercedesa-AMG ujawnił nowy system, pozwalający zmieniać zbieżność kół w trakcie jazdy poprzez pchnięcie i pociągnięcie kierownicy przez kierowcę.
Dyrektor techniczny James Allison przyznał, że taki system istnieje: „To nowatorski pomysł, jeśli was to interesuje, nazywa się DAS i wprowadza dodatkową oś do elementów sterowania. Może się to okazać przydatne w trakcie sezonu, ale kiedy i jak będziemy go używać, zostawimy dla siebie. Cieszę się, że mamy to w samochodzie, że działa i wydaje się użyteczne”
.
Nowe rozwiązanie było sprawdzane przez Lewisa Hamiltona i bardzo szybko zaczęto poddawać w wątpliwość lego legalność. Z jednej strony regulamin techniczny mówi jasno w punkcie 10.2.3, że parametry zawieszenia nie mogą być zmieniane w trakcie jazdy, lecz równie dobrze system Mercedesa może zostać uznany za część układu kierowniczego, co podlega pod inny przepis.
„Dla FIA nie jest to żadna nowość. Omawialiśmy z nimi ten pomysł, a przepisy mówią jasno, co jest dozwolone i niedozwolone w układzie kierowniczym, dlatego nie martwię się o legalność”
– dodał Allison.
Dyrektor techniczny Racing Point Andrew Green dodał: „Z tego, co widzieliśmy na nagraniu, jest to część układu kierowniczego. Przepisy mówią, że kierowca może zmieniać pozycję przednich kół tylko przy użyciu kierownicy – nie jest określone w jaki sposób”
.
Hey you go along my first guess at the Merc steering trick.
— Craig Scarborough (@ScarbsTech) February 20, 2020
Top half pic
The steering rack column and steering wheel are one assembly , when the driver is in corners with the steering wheel pushed forwards the front wheels are slightly toed in. pic.twitter.com/25ZfF3Ni37
En este vídeo de @f1 se ve perfectamente como Hamilton mueve el volante hacia él y lo aleja antes y después de la frenada. Solo puedo pensar que también mueve la cremallera de dirección y con eso cambia el reglaje de convergencia (toe) de la suspensión. Si es así, es bestial. pic.twitter.com/86qaA0QcA1
— Albert Fabrega (@AlbertFabrega) February 20, 2020
Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.