Przewodnik przed Grand Prix Portugalii

Po pierwszym od wielu sezonów wyścigu na Nürburgringu o GP Eifel, nadszedł czas na rywalizację na torze Autódromo Internacional do Algarve, który po raz pierwszy zorganizuje Grand Prix Portugalii. Dla tego kraju będzie to powrót do kalendarza Formuły 1 po przerwie, która trwała od 1996 roku. Sama Portugalia ma dość znaczącą historię związaną z F1, która, podobnie jak harmonogram nadchodzącego weekendu, została zamieszczona w poniższym przewodniku.

Tor: Autódromo Internacional do Algarve – 4,653 km, 15 zakrętów
Dystans: 66 okrążeń / 306,826 km

1. trening: piątek o 12:00
2. trening: piątek o 16:00
3. trening: sobota o 12:00
Kwalifikacje: sobota o 15:00
Wyścig: niedziela o 14:10

Informacje przed weekendem

  • Na torze Algarve dostępna będzie jedna strefa DRS. Punkt detekcji znajdzie się 65 metrów za zakrętem 14, a strefa aktywacji rozpocznie się 125 metrów za ostatnim, 15. zakrętem.
  • Sędzią z ramienia kierowców podczas GP Portugalii będzie były kierowca Formuły 1, DTM i WEC Witalij Pietrow, który po raz pierwszy obejmie tego typu rolę.


Najważniejsze fakty

  • Będzie to 17. wyścig Formuły 1 o Grand Prix Portugalii i pierwszy od 24. lat. Runda ta po raz pierwszy zagościła w kalendarzu F1 w sezonie 1958, gdzie ścigano się na ulicznym torze w Porto – Circuito da Boavista. Rok później przeniesiono się do leśnego parku Monsanto w pobliżu Lizbony, ale w kolejnym sezonie nastąpił powrót do Porto na jeszcze jeden wyścig w 1960 roku. Później Portugalia wypadła z kalendarza, ale powróciła do niego w sezonie 1984 wraz z nową rundą na torze Estoril. Obiekt na zachód od Lizbony był organizatorem GP Portugalii każdego roku do sezonu 1996, po którym wyścig ponownie wypadł z mistrzostw.
  • Chociaż Autódromo Internacional do Algarve nigdy nie organizował wyścigu Formuły 1, tor ten był trzykrotnie wykorzystywany przez zespoły F1 jako obiekt testowy. Już w ciągu dwóch miesięcy od ukończenia budowy toru w październiku 2008 roku, Ferrari oraz McLaren odbyły dwudniowe testy w grudniu. Miesiąc później McLaren oraz Toyota zawitały na tor Algarve w dniach 17-18 stycznia 2009 roku na przedsezonowe testy, a dzień później do tych zespołów dołączyły Renault, Toro Rosso i Williams na kolejne trzy dni jazd.
  • Kierowcami, którzy osiągnęli największy sukces w Grand Prix Portugalii, to Alain Prost i Nigel Mansell. Obaj po trzy razy wygrywali wyścigi na torze Estoril. Prost triumfował w 1984, 1987 oraz 1988 roku w McLarenie, zaś Mansell zwyciężał w sezonach 1986 i 1992 w Williamsie, a także w sezonie 1990 w Ferrari. Innym kierowcą z więcej niż jedną wygraną jest Sir Stirling Moss, który stanął na najwyższym stopniu podium w 1958 roku w ekipie Vanwall oraz w sezonie 1959 w Cooperze. Ostatnim triumfatorem GP Portugalii jest Jacques Villeneuve, który odniósł zwycięstwo w barwach Williamsa na Estoril w 1996 roku.
  • Williams ma spośród zespołów najwięcej triumfów w Portugalii. Oprócz dwóch zwycięstw Mansella oraz wygranej Villeneuve’a, stajnia świętowała sukces wraz z Riccardo Patrese w 1991 roku, Damonem Hillem w sezonie 1994 oraz Davidem Coulthardem w 1995 roku.
  • Zwycięstwo Coultharda z sezonu 1995 było jego pierwszym w Formule 1. Tylko jeden inny kierowca po raz pierwszy w karierze wygrywał właśnie w Portugalii – był nim Ayrton Senna. Trzykrotny mistrz świata swój pierwszy triumf wywalczył w 1985 roku na torze Estoril w Lotusie. Brazylijczyk sięgnął wówczas po wielkiego szlema, ponieważ oprócz zwycięstwa zdobył także po pole position, najszybsze okrążenie wyścigu i prowadził na każdym okrążeniu.
  • Senna jest rekordzistą pole position do Grand Prix Portugalii – ma ich trzy na swoim koncie. Oprócz 1985, startował on z pierwszego pola w 1986 roku w Lotusie, a także w sezonie 1989 w barwach McLarena.
  • GP Portugalii dwukrotnie rozstrzygało mistrzostwa. Niki Lauda pokonał Alaina Prosta w walce o tytuł w sezonie 1984 różnicą zaledwie pół puntu. Austriak wywalczył wówczas drugie miejsce w ostatnim wyścigu sezonu. Z kolei w 1993 roku to Prost przypieczętował mistrzostwo, także dzięki zajęciu drugiego miejsca. Wówczas to wystarczyło, aby zapewnić sobie tytuł na dwie rundy przed końcem.
  • Podczas gdy Autódromo Internacional do Algarve to nowy tor w kalendarzu Formuły 1, część kierowców obecnej stawki zdążyła się już wcześniej z nim zapoznać. Do tego grona należy między innymi Daniel Ricciardo, który wygrał mistrzostwo brytyjskiej Formuły 3 w sezonie 2009, a także ścigał się na tym torze w Formule Renault 3.5 tego samego roku. Z kolei Sergio Pérez także startował na tym obiekcie w 2009 roku w serii GP2. Ponadto, w sezonie 2015, Alex Albon, Charles Leclerc, George Russell i Lance Stroll stanęli na starcie rundy europejskich mistrzostw Formuły 3. W pierwszym wyścigu Albon wywalczył drugie miejsce, a w wyścigach numer dwa i trzy Stroll stawał na najniższym stopniu podium.  

Źródło: Z wykorzystaniem informacji prasowej FIA

Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.

Postaw mi kawę na buycoffee.to
Pokaż komentarze