Przewodnik przed Grand Prix Turcji

Po dziewięcioletniej przerwie, Formuła 1 z powodu zmienionego tegorocznego harmonogramu tym razem wraca do Turcji, gdzie nie ścigała się od 2011 roku. Najbardziej znanym miejscem na Istanbul Park jest zakręt 8 – to długi, lewy łuk o długości 640 metrów, który w przeszłości wyznaczał limity dla samochodów F1. W tym roku należy jednak spodziewać się, że kierowcy będą w stanie bez problemu pokonać tę sekcję z gazem w podłodze przy około 270 km/h. W poniższym przewodniku zamieściliśmy statystyki i ciekawostki związane z Grand Prix Turcji, a także harmonogram nadchodzącego weekendu.

Tor: Istanbul park – 5,338 km, 14 zakrętów
Dystans: 58 okrążeń / 309,396 km
Rekord toru: 1:24,770 – Juan Pablo Montoya (McLaren, 2005)

1. trening: piątek o 9:00
2. trening: piątek o 13:00
3. trening: sobota o 10:00
Kwalifikacje: sobota o 13:00
Wyścig: niedziela o 11:10

Informacje przed weekendem

  • Na Istanbul Park będą dostępne dwie strefy DRS. Punkt detekcji do pierwszej z nich znajdować się będzie 82 metry przed zakrętem 9, a strefa aktywacji rozpocznie się 82 metry przed zakrętem 11. Z kolei punkt detekcji do drugiej strefy znajdzie się 33 metry przed zakrętem 13, a strefa aktywacji rozpocznie się 69 metrów po ostatnim, 14. zakręcie.


Najważniejsze fakty

  • Będzie to ósme Grand Prix Turcji Formuły 1 i pierwsze od 2011 roku. Wyścig zadebiutował w kalendarzu w sezonie 2005 roku i każdego roku był obecny w mistrzostwach przez kolejnych sześć lat. Wszystkie edycje rozegrano na Istanbul Park.
  • Felipe Massa to kierowca, który odniósł tu największy sukces i jest jednocześnie zawodnikiem, który wygrał więcej niż raz. Brazylijczyk triumfował trzy razy z rzędu w latach 2006-2008 w Ferrari. Jego wygrana z 2006 roku jest jednocześnie jego pierwszym w Formule 1.
  • W Turcji wygrywało też czterech innych kierowców, z czego trzech z nich są obecni w aktualnej stawce zawodników. Spośród jeszcze ścigających się zawodników triumfowali: Kimi Räikkönen, który wygrał inauguracyjny wyścig w 2005 roku w McLarenie, Lewis Hamilton, który także zwyciężał w McLarenie w sezonie 2010, a także Sebastian Vettel, który stanął na najwyższym stopniu podium w 2011 roku w barwach Red Bull Racing. Na liście zwycięzców GP Turcji znajduje się również Jenson Button, który wygrał edycję wyścigu w 2009 roku w Brawn GP.
  • Dzięki trzem zwycięstwom Massy, Ferrari to konstruktor z największym sukcesem w GP Turcji. McLaren znajduje się w tym zestawieniu na drugiej pozycji za sprawą triumfów Räikkönena i Hamiltona.
  • Massa znajduje się również na czele statystyki pole position na Istanbul Park. Brazylijczyk po swoje trzy zwycięstwa sięgał startując z samego czoła stawki.
  • W ogólnym rozrachunku, na siedem rozegranych wyścigów, w pięciu zwyciężał kierowca startujący z pole position. Oprócz Massy, w podobny sposób sukces świętowali również Räikkönen w 2005 roku oraz Vettel w sezonie 2011. Hamilton oraz Button wygrywali po ustawieniu się na drugim polu startowym. Vettel miał pole position również w 2009 roku, lecz wyścig ukończył na trzecim miejscu. Oprócz nich, również Mark Webber wywalczył w Turcji pierwsze pole startowe – Australijczyk dokonał tego w 2010 roku, zaś linię mety przekroczył na trzeciej pozycji.
  • Vettel zadebiutował w weekendzie Formuły 1 właśnie podczas Grand Prix Turcji 2006. Niemiec, który miał wówczas 19 lat, wziął udział w obu piątkowych sesjach treningowych w zespole BMW Sauber, zastępując najpierw Roberta Kubicę, a następnie Nicka Heidfelda. Łącznie pokonał on 54 okrążenia. W FP1 uzyskał ósmy czas, zaś w drugim treningu był już najszybszy, mając 0,073 s. przewagi nad Massą z Ferrari. Vettel wystartował w swoim pierwszym wyścigu w następnym sezonie w Grand Prix Stanów Zjednoczonych w zastępstwie za Kubicę.
  • W ten weekend Red Bull Racing będzie świętować swoje 300. grand prix. Zespół zadebiutował podczas Grand Prix Australii 2005 i od tego czasu wygrał 63 razy, wywalczył 62 pole position, a ponadto sięgnął po 180 miejsc na podium. Do tego dochodzą cztery tytuły mistrza świata konstruktorów Formuły 1 w latach 2010-13. W tym samym czasie Vettel wywalczył swoje cztery mistrzowskie tytuły wśród kierowców.
  • Räikkönen posiada największą liczbę najszybszych okrążeń w wyścigu – dwa. W obu przypadkach zdobywał je w Ferrari, kolejno w 2007 i 2008 roku. Pozostali to: Juan Pablo Montoya (2005), Michael Schumacher (2006), Button (2009), Witalij Pietrow (2010) oraz Webber (2011).
  • Fernando Alonso najwięcej razy stawał na podium w Stambule. Chociaż nigdy nie wygrał Grand Prix Turcji, Hiszpan dwukrotnie zajął drugie miejsce (z Renault w 2005 i 2006 roku), a także dwukrotnie trzecią pozycję (w 2007 roku z McLarenem i w 2008 roku z Ferrari).
  • Będzie to najpóźniejsza pora rozgrywania Grand Prix Turcji. Pierwsze trzy edycje zorganizowano w sierpniu, a później rundę tą przeniesiono na maj. Wyjątek stanowi 2009 rok, kiedy wyścig odbył się w czerwcu.

Źródło: Z wykorzystaniem informacji prasowej FIA

Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.

Postaw mi kawę na buycoffee.to
Pokaż komentarze