Przewodnik przed Grand Prix Bahrajnu

Formuła 1 wkracza w końcową fazę sezonu, która składać się będzie z trzech wyścigów na Bliskim Wschodzie. Pierwszym z nim jest Grand Prix Bahrajnu, które miało pierwotnie odbyć się pod koniec marca, jednak z powodu pandemii i zmienionego kalendarza zostanie rozegrane w tę niedzielę. Z kolei za tydzień odbędzie się drugi wyścig w Bahrajnie o Grand Prix Sakhir, tym razem na zewnętrznej, krótkiej konfiguracji. W poniższym przewodniku znajdują się statystyki i ciekawostki związane ze zbliżającym się GP Bahrajnu, jak również harmonogram weekendu wyścigowego.

Tor: Bahrain International Circuit – 5,412 km, 15 zakrętów
Dystans: 57 okrążeń / 308,238 km
Zwycięzca 2019: Lewis Hamilton (Mercedes)
Pole position 2019: Charles Leclerc (Ferrari) - 1:27,866
Rekord toru: 1:31,447 – Pedro de la Rosa (McLaren, 2005)

1. trening: piątek o 12:00
2. trening: piątek o 16:00
3. trening: sobota o 12:00
Kwalifikacje: sobota o 15:00
Wyścig: niedziela o 15:10

Informacje przed weekendem

  • Bariera z opon znajdująca się na wprost za poboczem zakrętu 1 została wydłużona, a jej szerokość - zwiększona.
  • Bariera z opon znajdująca na wprost na poboczu zakrętu 10 została poprawiona.
  • Na Bahrain International Circuit dostępne będą trzy strefy DRS. Punkt detekcji do pierwszej z nich znajdować się będzie 50 metrów przed zakrętem 1, zaś strefa aktywacji – 23 metry po zakręcie 3. Druga strefa posiadać będzie punkt detekcji ulokowany 10 metrów przed zakrętem 9, a strefę aktywacji – 50 metrów przed zakrętem 10. Z kolei punkt detekcji do trzeciej strefy zostanie zamieszczony 110 metrów przed zakrętem 14, a strefa aktywacji znajdzie się 170 metrów po ostatnim, 15. zakręcie.

Najważniejsze fakty

  • Będzie to 16. Grand Prix Bahrajnu Formuły 1. Wszystkie 16 rund rozgrywały się na torze Bahrain International Circuit w Sakhir. Pierwszy wyścig odbył się w 2004 roku i był on częścią kalendarza F1 w każdym sezonie za wyjątkiem 2011 roku.
  • Wyścig odbywał się głównie na konfiguracji toru Grand Prix o długości 5,412 km składającego się z 15. zakrętów. Wyjątkiem był 2010 rok, kiedy podjęto decyzję o organizacji zmagań na konfiguracji długodystansowej o długości 6,299 km i posiadającej 23 zakręty. Z kolei w przyszłym tygodniu na Grand Prix Sakhir zostanie użyty układ zewnętrzny o długości tylko 3,543 km i mający zaledwie 11 zakrętów.
  • Rekord czasu okrążenia Pedro de la Rosy z 2005 roku, który w McLarenie uzyskał 1:31,447, jest o ponad sekundę wolniejszy niż najszybsze okrążenie Michaela Schumachera z jego zwycięskiego wyścigu o Grand Prix Bahrajnu 2004. Przyczyną tego była przebudowa czwartego zakrętu, która spowodowała zmniejszenie środkowoliniowej długości toru o 5 metrów i – w efekcie – stworzenie nowego układu toru pod cele pomiaru czasu.
  • Sebastian Vettel jest kierowcą, który odniósł największy sukces w Grand Prix Bahrajnu. Ma on na swoim koncie cztery zwycięstwa – po dwa z nich sięgnął w Red Bull Racing w 2012 i 2013 roku, a po kolejne dwa w Ferrari w sezonach 2017 i 2018. W ten weekend Lewis Hamilton ma szansę na wyrównanie tego rekordu. Brytyjczyk triumfował w Mercedesie w 2014, 2015 i 2019 roku.
  • Z kolei Ferrari jest zespołem, który wygrywał w Bahrajnie najwięcej wyścigów. Oprócz triumfów Schumachera i Vettela, dla Scuderii zwyciężali Felipe Massa w 2007 i 2008 roku, a także Fernando Alonso w sezonie 2010.
  • Vettel ma na swoim koncie najwięcej pole position do GP Bahrajnu, ustawiając się na czele stawki w 2010, 2012 i 2018 roku. Z obecnej stawki, Hamilton (2015 i 2016 r.), Valtteri Bottas (2017 r.), a także Charles Leclerc (2019 r.) również wywalczyli tu pierwsze pole startowe.
  • W przypadku Bottasa i Leclerca pole position było ich pierwszym w karierze. Ponadto Leclerc w ubiegłym roku wywalczył tu pierwsze najszybsze okrążenie wyścigu i pierwszy finisz na podium. Innym kierowcą, który stanął po raz pierwszy na pole position w Bahrajnie, jest Robert Kubica, który dokonał tego w 2008 roku w ekipie BMW Sauber. Jest to jednocześnie jedyne pierwsze pole startowe w karierze Polaka. Z kolei Romain Grosjean stawał po raz pierwszy na podium po wywalczeniu trzeciego miejsca w 2012 roku.
  • Triumfator wyścigu wygrywał po starcie z pole position sześciokrotnie, a kolejne cztery – po ruszeniu z drugiego pola. W pozostałych przypadkach zwycięzca startował z drugiego rzędu – trzy razy z P3, a dwa z P4. Z czwartego pola wygrywali Fernando Alonso w 2006 roku oraz Jenson Button w sezonie 2009.
  • Kimi Räikkönen jest rekordzistą pod względem ukończenia wyścigu na podium z najdalszej pozycji startowej. Fin zajął trzecie miejsce w 2006 roku po ruszeniu z 22. i zarazem ostatniego pola z powodu awarii mechanicznej, do której doszło w kwalifikacjach. Räikkönen i Hamilton są ponadto współrekordzistami w liczbie wizyt na podium – obaj finiszowali w pierwszej trójce po 8 razy.
  • Nicholas Latifi będzie w weekend Grand Prix Bahrajnu jedynym debiutantem. Kanadyjczyk jednak ścigał się na torze w Sakhir przy wielu okazjach. W 2015 roku rywalizował na tym torze w serii GP2 w 2015 roku, kończąc wyścigi na 15. i 11. miejscu, a ponadto brał udział we wszystkich dotychczasowych rundach Formuły 2 w tym kraju – w 2017 roku zajął 11. i 4. pozycję, a w sezonie 2018 finiszował na 11. i 10. lokacie. W ubiegłym roku wygrał w wyścigu głównym, zaś w niedzielnym sprincie zajął trzecie miejsce.

Źródło: Z wykorzystaniem informacji prasowej FIA

Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.

Postaw mi kawę na buycoffee.to
Pokaż komentarze