Ostatnia prosta - zapowiedź Grand Prix Arabii Saudyjskiej

Po dwudziestu wyścigach i wielu niespodziewanych zwrotach akcji różnica między Maxem Verstappenem a Lewisem Hamiltonem wynosi zaledwie 8 punktów. Już za dwa tygodnie na pewno wszystko będzie jasne, ale mistrzostwa mogą rozstrzygnąć się już w niedzielę.

Poprzednio w Formule 1

  • W poprzednich sezonach wiele ciekawych rzeczy działo się w środku stawki, jednak losy mistrzostwa rozstrzygały się bardzo szybko. W tym roku jest dokładnie odwrotnie. Wystarczy spojrzeć na tabelę konstruktorów. Najmniejsza różnica punktowa (zaledwie 5 punktów) jest między walczącymi o mistrzostwo Mercedesem i Red Bullem, reszta tabeli jest już raczej rozstrzygnięta. Różnica między pretendentami do tytułu w klasyfikacji kierowców również jest bardzo mała. Max Verstappen prowadzi o zaledwie 8 punktów.
  • Gdy Red Bull miał dużą przewagę w środku sezonu, Lewis Hamilton nie pozwolił nigdy przewadze punktowej Verstappena za bardzo urosnąć. Teraz to procentuje, bo Mercedes w końcówce sezonu zdecydowanie dominuje. Hamilton wygrał dwa wyścigi z rzędu i nic nie wskazuje na to, by miał przestać wygrywać. Ten sezon jednak zaskakiwał już nie raz.
  • McLaren w ostatnich trzech wyścigach zdobył zaledwie 4 punkty, co jest kompletną katastrofą dla teamu, który jeszcze niedawno był bliski wygrania dwóch wyścigów z rzędu.

Najważniejsze wątki przed GP Arabii Saudyjskiej

  • Bardzo zacięta walka o mistrzostwo. 8 punktów różnicy w klasyfikacji kierowców to bardzo niewiele. Ile dokładnie? Jeśli Hamilton wygra i zdobędzie najszybsze okrążenie, a Verstappen będzie drugi, co jest bardzo prawdopodobnym rozstrzygnięciem, obaj rywale mogą przed ostatnim wyścigiem mieć tyle samo punktów.
  • Możliwość rozstrzygnięcia mistrzostw. Verstappen może jednak zostać mistrzem już w Arabii Saudyjskiej. Biorąc pod uwagę formę Mercedesa, najbardziej realistycznym scenariuszem dla takiego rozstrzygnięcia jest nieukończenie wyścigu przez Hamiltona. Tego Mercedes będzie się bał najbardziej. Hamilton na pewno musi umiejętnie zarządzać w tym wyścigu ryzykiem, jednak to samo dotyczy również Verstappena. Również dla niego odpadnięcie z wyścigu byłoby prawdziwą katastrofą. Czy więc obaj kierowcy będą tym razem nieco mniej agresywni niż dotąd? Byłoby to logiczne, ale znając ich, nie jest to wcale pewne.
  • Trudna sytuacja Norrisa. O ile trzecie miejsce McLarena w klasyfikacji konstruktorów jest już raczej stracone, Lando Norris wciąż jest piąty w klasyfikacji kierowców. To jednak długo nie potrwa jeśli zespół nie wróci do formy. Ostatnie bardzo słabe wyniki zespołu nie do końca odzwierciedlały jego rzeczywistą formę, dużą rolę odegrał też pech. McLarena z pewnością stać na więcej, ale ich problemem jest przede wszystkim forma Ferrari, którego kierowcy zagrażają Norrisowi w klasyfikacji. Charles Leclerc ma obecnie zaledwie 1 punkt straty do Lando, a Carlos Sainz juz tylko 7,5.
  • Zupełnie nowy tor. Jeddah Cornishe Circuit to kolejny po Losail w Katarze nowy obiekt w kalendarzu F1, tym razem jednak jest to tor, który ukończono na ostatnią chwilę, tuż przed weekendem wyścigowym. Zaprojektowany jako najszybszy tor uliczny na świecie z aż 27 zakrętami i zupełnie nową nawierzchnią, będzie z pewnością wyjątkowym wyzwaniem. Nowy asfalt powinien być dość śliski, a kara za błędy duża, ze względu na bliskość barier. FIA zapewnia, że obiekt spełnia najwyższe normy bezpieczeństwa, ale niektórzy w to powątpiewają. Kluczowe jest jednak to, że zupełnie nowy obiekt sprawia, że przed weekendem zupełnie nie wiadomo, kto będzie miał przewagę. Okaże się to pewnie dopiero w kwalifikacjach.
  • Kontrowersyjna lokalizacja. Wizyta, coraz bardziej w ostatnich latach wrażliwej społecznie, F1 w kraju, który przez lata był symbolem łamania praw człowieka, jest pewnym zgrzytem. Lewis Hamilton, bardzo zaangażowany w idee, które z pewnością mocno kłócą się z ideologią panującą w Arabii Saudyjskiej, nie ukrywa swojego sprzeciwu, co jest dla organizatorów mocno niezręczne. Podczas weekendu wszyscy będą robić dobrą minę do złej gry, ale trudno będzie o tym kontekście zupełnie zapomnieć.
  • Decyzje sędziów. Presja jest coraz większa nie tylko na kierowców, ale też na kierownika wyścigu, sędziów, a nawet na porządkowych. Christian Horner został ostatnio przywołany do porządku w Katarze, po tym jak skrytykował jednego z marshali, za co później przepraszał, jednak najbardziej szerokim echem odbijała się krytyka sędziów, za niekonsekwentne decyzje. Podczas dwóch kolejnych weekendów kolejno szefowie Mercedesa jak i Red Bulla głośno wyrażali niezadowolenie z decyzji oficjeli. Jak będzie tym razem? Michael Masi musi się przygotować na dużą presję ze strony obu teamów, podczas ostatnich dwóch weekendów. Sędziowie zaś z pewnością czują ogromną presję. Ich decyzje mogą przecież rozstrzygnąć losy mistrzostwa. 

Informacje przed weekendem

  • Na torze Jeddah Corniche Circuit kierowcy będą mieć do dyspozycji aż trzy strefy DRS. Punkt detekcji do pierwszej z nich zostanie zamieszczony na wyjściu z zakrętu 17, a strefa aktywacji rozpocznie się na wyjściu z zakrętu 19. Punkt detekcji do drugiej strefy znajdzie się na wejściu do zakrętu 22, a aktywacja będzie miała swój początek na wyjściu z zakrętu 25. Z kolei detekcja do ostatniej strefy znajdzie się na wejściu do ostatniego, 27. zakrętu, zaś strefa aktywacji rozpocznie się na prostej startowej, 170 metrów po ostatnim zakręcie.

Najważniejsze fakty

  • Będzie to pierwsze Grand Prix Arabii Saudyjskiej. To drugi nowy tor, który dołączył do kalendarza Formuły 1 – 2 tygodnie temu odbyło się Grand Prix Kataru. To będzie jednocześnie 75. tor, na którym odbędzie się wyścig Formuły 1. GP Arabii Saudyjskiej zostanie czwartą rundą zorganizowaną na Bliskim Wschodzie, dołączając do tradycyjnych już wyścigów w Bahrajnie i Abu Zabi.
  • Jeddah Corniche Circuit to drugi najdłuższy tor w tegorocznym kalendarzu – jest krótszy o nieco ponad 800 metrów od najdłuższego Spa-Francorchamps. Główną cechą nowego obiektu to szybki tor uliczny, który jest w pewnych aspektach podobny do Baku City Circuit – tor w Azerbejdżanie również należy do długich i ma 6,003 km długości. Brytyjski tor Silverstone ma z kolei 5,891 km długości.
  • Podczas konstrukcji toru wykorzystano 34000 ton asfaltu, a cała infrastruktura pochłonęła 550000 ton cementu, 30000 metrów kwadratowych kostki i ponad 1400 ton szkła.
  • Jeddah Corniche Circuit będzie piątym torem, który zorganizuje wyścig F1 przy użyciu sztucznego oświetlenia. Jako pierwszy ten format objął Marina Bay Street Circuit w Singapurze, który zadebiutował w kalendarzu w 2008 roku. Od tego czasu dołączyły nocne rundy na Yas Marina Circuit w Abu Zabi oraz na Bahrain International Circuit, na którym pierwszy wyścig nocny zorganizowano w 2014 roku. Oświetlenie toru wymaga natężenia na poziomie 1500 luksów, a system świateł będzie działać dzięki doprowadzeniu okablowania o łącznej długości 200 km.
  • Max Verstappen ma szansę na wywalczenie pierwszego tytułu mistrza świata F1 w Arabii Saudyjskiej. Jego ośmiopunktowa przewaga nad Lewisem Hamiltonem oznacza, że aby sięgnąć po upragnioną koronę, musi pokonać kierowcę Mercedesa różnicą 18. oczek. Zakładając, że Verstappen odniesie zwycięstwo i wywalczy dodatkowy punkt za najszybsze okrążenie wyścigu, będzie musiał liczyć na to, że Hamilton ukończy rywalizację na torze Jeddah na pozycji szóstej lub niżej. Jeśli Holender wygra, ale nie zdobędzie punktu za najszybsze kółko, Hamilton musiałby być siódmy. Verstappen nadal może wywalczyć tytuł, jeśli zajmie drugie miejsce w przypadku, jeśli Hamilton będzie dziesiąty lub niżej.
  • Lando Norris z McLarena potrzebuje co najmniej 10. miejsca w wyścigu o GP Arabii Saudyjskiej, aby sięgnąć po kamień milowy w postaci 300. punktów w F1. Dziewiąta lokata Brytyjczyka w Katarze pozwoliła mu wywalczyć łącznie 299 oczek. Osiągnął to w 58. startach, co daje średnią 5,15 punktów na wyścig.
  • Sergio Pérez z Red Bulla również może sięgnąć w niedzielę po podobne osiągnięcie. Ósme miejsce lub wyżej sprawi, że Meksykanin przebije barierę 900. punktów. W 211. startach jego średnia punktowa na wyścig wynosi 4,24.

Tor: Jeddah Corniche Circuit – 6,174 km, 27 zakrętów
Dystans: 50 okrążeń / 308,450 km
Rekord toru: brak

Trening 1: piątek o 14:30
Trening 2: piątek o 18:00
Trening 3: sobota o 15:00
Kwalifikacje: sobota o 18:00
Wyścig: niedziela o 18:30

Źródło: Z wykorzystaniem informacji prasowej FIA

Postaw mi kawę na buycoffee.to

Redakcja

Tomasz Kubiak
Daniel Wawiórka
Roksana Ćwik
Kamil Topczewski
Dariusz Szymczak
Mikołaj Suchocki
Gabriela Skoczylas
Zuzanna Kurek
Adrian Kleć
Jakub Cieciura
Julia Trusewicz
Bartosz Przyborowski

Informacje

Redaguj z nami
Polityka prywatności
Gdzie oglądać wyścigi?
Kalendarz
Klasyfikacje
Wyniki

Partnerzy

rally and race cyrkf1 feeder league