Finał – zapowiedź Grand Prix Abu Zabi

To będzie ostatni wyścig w F1 Kimiego Räikkönena, a także, przynajmniej na jakiś czas, Antonio Giovinazziego i Hondy. To również ostatni wyścig tej generacji samochodów. Jest wiele ciekawych wątków, ale wszystkie bledną wobec faktu, że będzie to ostatni rozdział pasjonującej walki o tytuł między Lewisem Hamiltonem i Maxem Verstappenem.

Poprzednio w F1

  • Po 21 wyścigach, wielu starciach, dwóch poważnych kraksach i zeszłotygodniowym kontrowersyjnym pojedynku w Arabii Saudyjskiej, dwóch pretendentów do tytułu ma dokładnie tyle samo punktów. To był wspaniały sezon, kto nie oglądał, niech żałuje, ale teraz to wszystko nie jest już istotne. Po prawdziwym maratonie, wszystko rozstrzygnie sprint do mety. To jak rzuty karne w finale mistrzostw świata. Wszystko co było wcześniej, nie ma już znaczenia.
  • W przeszłości kilkukrotnie zacięte pojedynki o tytuł rozstrzygały się w kontrowersyjnych okolicznościach. Dwa legendarne pojedynki Ayrtona Senny z Alainem Prostem rozstrzygnęły kraksy podczas GP Japonii w Suzuka. Michael Schumacher dzięki kraksie z Damonem Hillem wywalczył tytuł w sezonie 1994, a trzy lata później po kraksie z Jacques’em Villeneuve'em został zdyskwalifikowany z klasyfikacji mistrzostw.  
  • Lewis Hamilton dominuje w F1 od lat. W niedzielę ma szansę stać się pierwszym kierowcą w historii F1, który wygra tytuł po raz ósmy. Byłby też to jego piąty tytuł z rzędu, co wcześniej udało się tylko Michaelowi Schumacherowi.
  • Hamilton pięciokrotnie już walczył o mistrzostwo do ostatniego wyścigu. W sezonie 2010 jego szanse były tylko teoretyczne, w 2007 doznał bolesnej porażki w debiutanckim sezonie, ale w latach 2008, 2014 i 2016 wygrywał.
  • Max Verstappen nadal uważany jest za młodego zawodnika, ale tak naprawdę czeka na swój pierwszy tytuł w F1 już siedem długich lat. 

Co będzie miało znaczenie w pojedynku między Hamiltonem a Verstappenem?

  • Samochód. Ponieważ zarówno Verstappen jak i Hamilton potrafią wycisnąć ze swojego samochodu maksymalny potencjał, kluczem do zwycięstwa jest to, który samochód ma przewagę na torze. W tym sezonie zmieniało się to z weekendu na weekend, a czasem z dnia na dzień podczas weekendu wyścigowego. Generalizując można powiedzieć, że Red Bull lepiej radził sobie w zakrętach, zwłaszcza tych wolnych, gdzie kluczem jest przyczepność, Mercedes zaś, miał przewagę na prostych i w szybkich łukach dzięki kombinacji mocy silnika i niskiego oporu powietrza. To jednak nie oznacza, że na tej podstawie można wiarygodnie przewidzieć, który z pojazdów będzie miał przewagę w Abu Zabi. Różnice między samochodami są bardzo małe, a mających znaczenie dla optymalnego ustawienia samochodu czynników jest bardzo dużo. Bardzo duże znaczenie będzie miało zachowanie konkretnych mieszanek opon na dystansie wyścigu, więc przewaga, któregoś z zespołów może być zależna chociażby od temperatury toru. Jeśli walka będzie wyrównana, znaczenie może mieć nawet kierunek wiatru na długiej prostej.
  • Nowy układ toru. W zeszłym roku Red Bull niespodziewanie dominował w Abu Zabi nad niepokonanym wcześniej Mercedesem, więc wydawałoby się, że w tym roku tym bardziej Max Verstappen będzie faworytem. Nie jest to jednak oczywiste. Po pierwsze Mercedes wygląda bardzo dobrze od kilku weekendów wyścigowych, po drugie zmienił się sam tor. Przeszedł kilka zmian i wszystkie z nich polegają na zastąpieniu wolnych szykan i zakrętów szybszymi. To teoretycznie dobra wiadomość dla Mercedesa.
  • Asfaltowe pobocza. Verstappen był krytykowany za manewry w Brazylii i tydzień temu w Arabii Saudyjskiej, kiedy wyjeżdżał poza tor, by nie pozwolić się wyprzedzić Hamiltonowi. Niezależnie od tego co sądzimy o tej taktyce ze sportowego punktu widzenia, była ona możliwa dzięki asfaltowym poboczom, umożliwiającym dalszą jazdę, mimo przekroczenia granic toru. Yas Marina to obiekt, na którym wszystkie pobocza są wyłożone kolorowym asfaltem. Może to oznaczać, że wyprzedzanie Verstappena będzie tu bardzo trudne, a także, że znowu dużo pracy mogą mieć sędziowie.
  • Większa ilość zwycięstw Verstappena. Mimo że obu pretendentów do tytułu ma identyczną ilość punktów, to Verstappen prowadzi, ze względu na większą ilość zwycięstw. To oznacza, że zostanie mistrzem, jeśli ani on ani Hamilton nie ukończą wyścigu. To kluczowa informacja, jeśli chodzi o podejście obu zawodników do walki koło w koło. Kibice Hamiltona mogą obawiać się agresywnych manewrów Maxa, ale należy pamiętać o tym, co spotkało Schumachera w 1997 roku. W przypadku kolizji rozstrzygającej o mistrzostwie, kierowca, który spowodował wypadek, może być ukarany karnym odjęciem punktów. Miejmy nadzieje, że te możliwości pozostaną w sferze rozważań, a o tytule rozstrzygnie sportowa rywalizacja, ale jak dotąd między dwoma pretendentami niejednokrotnie iskrzyło.
  • Wojna psychologiczna. Starcie na torze to tylko przedłużenie walki, która ma miejsce też poza torem. Hamilton mówił ostatnio, że odpuszczał Verstappenowi wiele razy i okazywało się to czasem dobrą taktyką, bo dostawał następną szansę, którą wykorzystywał. Już nie będzie następnych szans. To będzie ostateczne starcie w tym sezonie. Rywale będą robili wszystko by zwiększyć na siebie wzajemnie presję. Przedsmak tego mieliśmy w Arabii Saudyjskiej. Wytykanie sobie nawzajem kontrowersyjnych zachowań, insynuacje jazdy nie fair, narzekania na traktowanie przez sędziów i wreszcie szereg taktycznych fauli na torze. Tego wszystkiego możemy spodziewać się też w Abu Zabi ze strony pretendentów do tytułu i ich otoczenia. Im bardziej któryś z nich poczuje, że mistrzostwo tuż przed metą wymyka mu się z rąk, tym bardziej nerwowa może być jego reakcja. O wygranej może przesądzić nie tylko szybkość, ale też dojrzałość.

Informacje przed weekendem

  • Tor został dość poważnie zmodyfikowany, zaś zmiany szerzej opisano pod tym artykułem.
  • Na Yas Marina Circuit kierowcy będą mieć do dyspozycji dwie strefy DRS. Punkt detekcji do pierwszej z nich zostanie zamieszczony 40 metrów przed zakrętem 7, a strefa aktywacji rozpocznie się 270 metrów po tym zakręcie. Z kolei punkt detekcji do drugiej strefy znajdzie się na 50 metrów po zakręcie 9, a aktywacja będzie miała swój początek 165 metrów po tym zakręcie.

Najważniejsze fakty

  • Będzie to 13. wyścig Formuły 1 o Grand Prix Abu Zabi. Wszystkie dotychczasowe odsłony rozgrywano na Yas Marina Circuit. Wyścig kończył sezon mistrzostw 9 razy, za wyjątkiem sezonów 2011-13, kiedy ostatnim wyścigiem była Brazylia.
  • Lewis Hamilton jest kierowcą, który osiągnął największy sukces na tym torze, wygrywając 5 razy – wraz z McLarenem w 2011 roku oraz w Mercedesie w sezonach 2014, 2016, 2018 i 2019. Sebastian Vettel to jedyny inny kierowca, który triumfował wielokrotnie na tym obiekcie. Niemiec stawał na najwyższym stopniu podium wraz z Red Bull Racing w 2009, 2010 i 2012 roku. Z kolei Kimi Räikkönen triumfował w Lotusie w sezonie 2012, Nico Rosberg wygrał dla Mercedesa w 2015 roku, podobnie jak Valtteri Bottas w sezonie 2017. Z kolei ubiegłoroczna edycja padła łupem Maxa Verstappena.
  • Mercedes to zespół z największym sukcesem na Yas Marina, wygrywając GP Abu Zabi siedmiokrotnie, zaś wliczając triumf McLarena z 2011 roku, jako producent silników zwyciężył w 2/3 wszystkich rozegranych tu wyścigów.
  • Na tym torze nigdy wcześniej nie rozstrzygały się losy mistrzostwa konstruktorów, jednak wśród kierowców miało to miejsce trzy razy. W 2014 i 2016 roku duet Mercedesa – Hamilton i Rosberg – wkraczał w ostatni wyścig sezonu z szansami na tytuł. Oba wyścigi wygrał Hamilton, jednak po tytuł sięgnął tylko przy okazji sezonu 2014. Inny przypadek rozstrzygnięcia tytułu dla kierowców miał miejsce w 2010 roku, kiedy Vettel, Mark Webber, Fernando Alonso oraz Hamilton mieli szansę na mistrzostwo w ostatnim wyścigu sezonu. Wówczas wyścig wygrał Vettel, który jednocześnie sięgnął po pierwszy z czterech tytułów.
  • To drugi raz w historii Formuły 1, kiedy walczący o tytuł kierowcy wkraczają w ostatni wyścig sezonu z identyczną liczbą punktów. Poprzedni taki przypadek wystąpił w 1974 roku, gdy Emerson Fittipaldi i Clay Regazzoni mieli identyczny bilans punktowy, jednak w walce o mistrzostw liczył się również Jody Scheckter. Wówczas po tytuł sięgnął Fittipaldi.
  • Będzie to ostatni wyścig w karierze dla Räikkönena. Mistrz świata F1 z 2007 roku odejdzie ze sportu po tym wyścigu. Dla Fina to 349. start w Grand Prix, co jest absolutnym rekordem F1. W czasie swojej przygody wywalczył 18 pole position, 46 najszybszych okrążeń w wyścigu, 21 zwycięstw i 103 razy stawał na podium. Jego ostatni triumf miał miejsce w 2018 roku, kiedy w barwach Ferrari zwyciężył w GP Stanów Zjednoczonych na torze COTA. Zadebiutował w 2001 roku w Sauberze, a ścigał się także w McLarenie w latach 2002-2006 oraz w Ferrari w sezonach 2007-2009. Następnie wycofał się z mistrzostw, aby rywalizować w Rajdowych Mistrzostwach Świata. Do Formuły 1 wrócił w 2012 roku, gdy reprezentował barwy zespołu Lotus F1 Team, a potem ścigał się ponownie dla Ferrari w latach 2014-2018. Jego kariera zatoczyła koło, ponieważ ostatnie trzy sezony spędził w operowanym przez Saubera zespole Alfa Romeo.

Tor: Yas Marina Circuit – 5,281 km, 16 zakrętów
Dystans: 58 okrążeń / 306,183 km
Rekord toru: brak
Zwycięzca 2020: Max Verstappen (Red Bull Racing)
Pole position 2020: Max Verstappen (Red Bull Racing) – 1:35,246

Trening 1: piątek o 10:30
Trening 2: piątek o 14:00
Trening 3: sobota o 11:00
Kwalifikacje: sobota o 14:00
Wyścig: niedziela o 14:00

Poniżej zamieściliśmy ponadto kilka zdjęć z przygotowań do finałowego wyścigu sezonu F1 w Abu Zabi.

Źródło: Z wykorzystaniem informacji prasowej FIA

Galeria:

Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.

Postaw mi kawę na buycoffee.to
Pokaż komentarze