FIA porządkuje zasady przyznawania kar na starcie wyścigów F1

FIA wprowadziła zmiany dotyczące decydowania o kolejności kierowców na polach startowych do wyścigów po chaosie, który miał miejsce przed Grand Prix Włoch. Nowe przepisy mają działać ze skutkiem natychmiastowym.

Organ zarządzający F1 znalazł się w ogniu krytyki, gdy przez długi czas nie opublikowano tradycyjnej kolejności na starcie po sobotnich kwalifikacjach na torze Monza. Same zespoły nawet nie były do końca pewne, z jakiego pola wystartują ich kierowcy. Był to skutek przyznania ogromnej liczby kar wielu kierowcom za nadprogramowe elementy jednostek napędowych, zaś dotychczasowe przepisy nie precyzowały wystarczająco jasno procedury, którą mogliby wykorzystać sędziowie przy układaniu tejże kolejności.

Po tym, co wydarzyło się na Monzy, FIA dokonała zmian w regulaminie, aby jasno określić cały proces związany z ustaleniem poszczególnych pozycji na starcie wyścigu w przypadku przyznawania kierowcom kar cofnięcia. W środę w Londynie miało miejsce spotkanie Światowej Rady Sportów Motorowych, w którym zatwierdzono nowe przepisy, obowiązujące ze skutkiem natychmiastowym, również podczas pozostałych wyścigów tegorocznego sezonu.

Dzięki określonym zasadom, nawet jeśli FIA nie będzie szybko publikować dokumentu potwierdzającego kolejność na starcie, kibice oraz dziennikarze będą mogli łatwiej interpretować daną sytuację związaną z nakładaniem kar.

Artykuł 42.2 odnoszący się do sposobu nakładania kar cofnięcia na starcie brzmi następująco:

  1. Sklasyfikowani kierowcy, którzy otrzymają cofnięcie łącznie o 15 pozycji lub mniej, zostaną przydzieleni do tymczasowej pozycji na starcie jednakowej ich wynikowi w kwalifikacjach plus suma przyznanych kar. Jeśli dwóch lub więcej kierowców dzieli tymczasową pozycję na polach startowych, ich względna kolejność zostanie ustalona zgodnie z miejscem w kwalifikacjach, przy czym najwolniejszy kierowca zachowa swoją przydzieloną pozycję, a inni zawodnicy otrzymają lokatę bezpośrednio przed nimi.
  2. Po przyznaniu ukaranym kierowcom tymczasowych pozycji na starcie zgodnie z punktem a), nieukarani sklasyfikowani zawodnicy otrzymają każdą wolną pozycję na polach startowych, w kolejności z miejsca uzyskanego w kwalifikacjach.
  3. Po przyznaniu pozycji na polach startowych nieukaranym sklasyfikowanym kierowcom, ukarani zawodnicy z tymczasową pozycją startową, jak określono w (a), zostaną przesunięci w górę, aby wypełnić każdą wolną pozycję na polach.
  4. Kierowcy sklasyfikowani, którzy zgromadzili karę cofnięcia o więcej niż 15 pól, lub którzy zostali ukarani startem z końca stawki, będą startować za każdym innym kierowcą sklasyfikowanym. Ich względna pozycja będzie określona zgodnie z ich pozycją w kwalifikacjach.
  5. Kierowcy niesklasyfikowani, którzy zostali dopuszczeni do startu przez sędziów, będą startować za wszystkimi kierowcami sklasyfikowanymi. Ich względne pozycje zostaną określone zgodnie z Artykułem 39.3 (b).

Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.

Postaw mi kawę na buycoffee.to
Pokaż komentarze