Porsche nie dołączy do stawki Formuły 1 w 2026 roku

Według ustaleń The Race, Porsche co prawda nadal interesuje się F1, ale nie wejdzie do niej w perspektywie średnioterminowej.

Należące do Volkswagen Group Porsche zamierzało wejść do F1 wraz z siostrzaną marką Audi w 2026 roku, po wejściu w życie nowych przepisów dotyczących silników. Jednak podczas gdy Audi zdecydowało się zaangażować w budowę własnego silnika F1 i zawarło umowę kupna z zespołem Saubera, rozmowy Porsche z Red Bullem i McLarenem upadły, ponieważ Porsche chciało kupić znaczny pakiet udziałów, lub nawet pakiet kontrolny.

Perspektywy dołączenia do stawki w 2026 roku wyglądały od tego czasu ponuro. Według The Race Porsche skoncentruje się teraz na istniejących programach sportów motorowych. Obejmuje to fabryczny zespół Formuły E i powrót do najwyższej klasy w 24-godzinnym wyścigu Le Mans w ramach projektu 963 Hypercar.

Tak dobrej okazji na powrót Porsche, jak zmiana przepisów, czekająca F1 w 2026 roku, długo nie będzie. Już kiedy w zeszłym roku ujawniono początkową decyzję o próbie znalezienia sposobu na wejście do F1, ówczesny dyrektor generalny VW, Herbert Diess, powiedział, że to prawdopodobnie ostatnia szansa na dołączenie do sieci w ciągu dekady.

„Trudno nadrabiać straty, gdy dołączasz jako nowy zespół” — powiedział Diess. „Potrzebujesz pięciu lub dziesięciu lat, aby znaleźć się w czołówce. Innymi słowy, możesz wejść na pokład tylko wtedy, gdy ma miejsce poważna zmiana zasad”.

Kiedy zeszłego lata rozmowy z Red Bullem załamały się, Porsche upierało się, że wciąż ocenia opcje dołączenia do sieci, ale tylko poprzez udziały w istniejącym zespole, ponieważ brakuje mu infrastruktury, aby podjąć się projektu silnika solo. Dlatego wśród producentów nie było formalnego zgłoszenia zainteresowania przepisami dotyczącymi silników na 2026 rok.

Jakakolwiek umowa dotycząca silnika Porsche po upadku oczekiwanego powiązania z Red Bullem prawdopodobnie ograniczałaby się zatem do wykorzystania silnika, który Audi planuje zaprojektować i zbudować, i być może uruchomienia go w imieniu Porsche.

Nie jest jasne, do ilu zespołów zwrócono się formalnie. McLaren prowadził bezpośrednie rozmowy zarówno z Porsche, jak i Audi, ale nie chciał zrezygnować z kontroli ani praw do nazewnictwa, co uniemożliwiło kontynuację dyskusji.

Utworzenie nowego zespołu od zera, wraz z otwarciem przez FIA procesu dołączenia maksymalnie dwóch nowych zespołów od 2025 r., również nie było atrakcyjne ze względu na koszty i wymaganą infrastrukturę.

Źródło: the-race.com

Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.

Postaw mi kawę na buycoffee.to
Pokaż komentarze