Światowa Rada Sportów Motorowych zaakceptowała pomysł podwójnych kwalifikacji rozgrywanych przy okazji weekendów Grand Prix ze sprintem F1. Zmieniony format zadebiutuje już w najbliższy weekend w Azerbejdżanie.
Po miesiącu przerwy Formuła 1 wraca do ścigania i od razu ze zmienionym formatem rozgrywania weekendu. Od pewnego czasu sporo mówiło się o potrzebie urozmaicenia rywalizacji, a pierwsze sygnały o możliwych zmianach pojawiły się w okolicach trzeciego Grand Prix sezonu 2023 w Australii. W Melbourne zespoły porozumiały się w kwestii dodatkowych kwalifikacji przy okazji weekendu ze sprintem, które będą decydowały o ustawieniu na starcie do niedzielnego wyścigu, a teraz formalnie zostało to zaakceptowane podczas posiedzenia komisji F1.
Do tej pory wyniki sobotniego sprintu decydowały o ustawieniu na starcie w niedzielę. Teraz piątkowe kwalifikacje będą wyznacznikiem ustawienia na starcie do Grand Prix, natomiast drugi sobotni trening zostanie zastąpiony kwalifikacjami do sprintu i będzie nosił nazwę Sprint Shootout.
Pierwsza sesja kwalifikacjyjna rozgrywana w piątek pozostaje bez zmian, natomiast druga – sobotnia czasówka – zostanie skrócona. Kierowcy w Q1 będą mieli do dyspozycji 12 minut, w Q2 10 minut, a w Q3 8 minut. Zmianie ulegnie również dobór opon. W dwóch pierwszych segmentach do dyspozycji będzie wyłącznie opona pośrednia, natomiast w Q3 miękka mieszanka. Punkty za wyścig sprinterski pozostają takie same. Zwycięzca otrzymuje osiem punktów, siedem za drugie miejsce, sześć za trzecie i tak dalej, aż do jednego na ósme – zarówno kierowcy, jak i zespoły będą zdobywać punkty w swoich klasyfikacjach. Oprócz Baku, inne tory, na których będą rozgrywane sprinty, również będą posiadały podobny format rozgrywania weekendu Grand Prix (Austria, Belgia Katar, Stany Zjednoczone COTA i Sao Paulo).
Natomiast proces nakładania kar podczas F1 Sprint został przedstawiony w następujący sposób: „wszelkie kary startowe nałożone podczas pierwszego treningu lub kwalifikacji będą miały zastosowanie do wyścigu”
– czytamy w oświadczeniu F1. „Wszelkie kary poniesione w Sprint Shootout będą miały zastosowanie do Sprintu, podczas gdy wszelkie kary poniesione w Sprincie będą miały zastosowanie do wyścigu”
.
„Ponadto naruszenie parc feme [parku zamkniętego] spowoduje start w alei serwisowej podczas sprintu i wyścigu, podczas gdy kary związane z jednostką napędową będą miały zastosowanie tylko do wyścigu, chyba, że są one również naruszeniem parku zamkniętego”
.
Na posiedzeniu Komisji F1 wydano również zgodę na zwiększenie liczby silników spalinowych (ICE), turbosprężarek, elementów MGU-H i MGU-K na rok 2023 z trzech do czterech.
Źródło: formula1.com
Wesprzyj nas na Patronite.