Grand Prix Kanady z pierwszym trofeum wygenerowanym przez AI

Formuła 1 we współpracy z AWS stworzyła pierwszy w historii puchar przy użyciu narzędzi oferowanych przez sztuczną inteligencję.

Projekt powstał po wcześniejszej analizie szeregu tradycyjnych trofeów oraz dzięki badaniom w trakcie tworzenia bolidu na sezon 2022, w którym brała udział technologia chmury AWS. Finalna wersja została wykonana przez brytyjskiego złotnika i przedstawia ślad aerodynamiczny bolidu F1 wraz z detalami kojarzącymi się z Kanadą: rzekę Świętego Wawrzyńca przepływającą przez Montreal oraz liść klonu. 

Co warte podkreślenia, każdy fan F1 będzie mógł wziąć udział w zaprojektowaniu swojego własnego trofeum. Wystarczy skorzystać z dedykowanego generatora PartyRock. Autorzy najlepszych prac zostaną nagrodzeni wycieczkami na jedno z przyszłorocznych weekendów Grand Prix (więcej informacji tutaj). Zgłoszenia będą przyjmowane do 31 października 2024 roku.

„Przez ponad sześć lat AWS był nieocenionym partnerem, rewolucjonizując wykorzystanie danych w celu usprawnienia sposobu, w jaki działamy w całym sporcie. Nasze światy nadal się łączą, ponieważ szukamy przełomowych technologii, takich jak generatywna sztuczna inteligencja, aby podnieść poziom zarówno rywalizacji na torze, jak i wrażeń poza torem dla fanów” – powiedział Emily Prazer, dyrektor handlowy Formuły 1.

Włodarze serii planują zaprzęgnąć potencjał sztucznej inteligencji do stworzenia narzędzia o nazwie Statbot, który ma ułatwić analizę danych historycznych o królowej motorsportu. Po wpisaniu odpowiedniej komendy np. „Kiedy ostatni raz kierowca wygrał swoje pierwsze Grand Prix F1 jako debiutant?” Statbot udzieli odpowiedzi: „Lewis Hamilton w 2007 roku podczas Grand Prix Kanady”. Zgodnie z wiadomością zamieszczoną w notce prasowej: „dzięki (temu) zespół produkcyjny będzie mógł uzyskać dostęp do odpowiednich informacji znacznie szybciej podczas transmisji”.

F1 współpracuje z AWS również w celu zastosowania AI w analizie przyczyn źródłowych (RCA), aby skuteczniej identyfikować i rozwiązywać podstawowe problemy technologiczne, które występują poza torem podczas wyścigów. Narzędzie to umożliwi F1 badanie błędów systemowych poprzez zadawanie pytań (tak samo jak w przypadku np. ChatGPT), zwiększając tym samym zdolność F1 do utrzymania najwyższej wydajności operacyjnej podczas Grand Prix, minimalizując przestoje i zapewniając płynny wyścig dla zespołów, kierowców i widzów.

„Bolidy Formuły 1 generują ponad milion punktów danych na sekundę, a to dopiero początek.  F1 gromadzi dodatkowe dane na temat kierowców, torów, pogody i niesamowitej historii samej F1. U podstaw naszego partnerstwa leży możliwość wyciągnięcia cennych wniosków z tych wszystkich danych.  Dzięki generatywnym możliwościom sztucznej inteligencji AWS, F1 podniesie poziom opowiadania historii, ponieważ dane historyczne są bez wysiłku analizowane wraz z wydarzeniami w czasie rzeczywistym, aby zaangażować fanów bardziej dynamicznym i aktualnym komentarzem. Wspólnie redefiniujemy sposób, w jaki sport jest oglądany i zarządzany” – przyznał Neil Ralph, główny specjalista ds. przemysłu sportowego w AWS. 

Źródło: corp.formula1.com, aboutamazon.ca

Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.

Postaw mi kawę na buycoffee.to
Pokaż komentarze