Lando Norris wywalczył pole position do niedzielnego wyścigu Formuły 1 o Grand Prix Rosji w kwalifikacjach, które zostały rozegrane w przejściowych warunkach. Obok niego na starcie ustawi się Carlos Sainz Jr, a z trzeciego pola ruszy George Russell. Lewis Hamilton w samej końcówce obrócił się i przy niskiej prędkości uderzył w barierę, zaś w kwalifikacjach odnotował czwarty czas.
Nocne i poranne ulewne opady deszczu spowodowały znaczącą zmianę harmonogramu w Rosji. Poza odwołaniem trzeciego treningu, podjęto również decyzję o odwołaniu drugiego wyścigu F2 i F3. Na niedługo przed rozpoczęciem kwalifikacji deszcz jednak przestał padać, a także można było ujrzeć kawałki błękitnego nieba. Warunki, co zrozumiałe, były dalekie od ideału. Temperatura powietrza wynosiła tylko 14°C, a toru – 17°C.
Q1
Pierwsza część czasówki rozpoczęła się zgodnie z planem, a spora grupa kierowców, której przewodził Pierre Gasly, od razu pojawiła się na torze na oponach przejściowych. Jedynie Fernando Alonso postawił na pełne deszczówki Pirelli.
Jako pierwszy w tabeli z czasami znalazł się Gasly z wynikiem 1:51,519, podczas gdy jego zespołowy kolega z AlphaTauri, Yuki Tsunoda, był od niego o 3,5 sekundy wolniejszy. Chwilę później szybciej pojechał Charles Leclerc, który pojechał okrążenie w czasie 1:50,292, a następnie Lando Norris z wynikiem 1:49,872. Gasly na swojej drugiej próbie poprawił się na 1:49,218 i powrócił na czoło zestawienia.
Przejazdy innych kierowców w połowie Q1 zakłócił Antonio Giovinazzi, który obrócił się na wyjściu z zakrętu 16. Włoch na szczęście nie uderzył w żadną barierę, jednak jadący tuż za nim Leclerc musiał dość gwałtownie reagować, aby nie kolidować z reprezentantem Alfy Romeo.
First incident of the session as Antonio Giovinazzi spins and Charles Leclerc narrowly avoids him 👀
— Formula 1 (@F1) September 25, 2021
Yellow flags come out temporarily but we're quickly green again
Halfway through Q1...#RussianGP #F1 pic.twitter.com/OiJ43wrIxy
Wkrótce na szczycie tabeli znalazł się duet Mercedesa. Lewis Hamilton wykręcił 1:46,937, zaś jego zespołowy kolega Valtteri Bottas, który odnotował drugi wynik, był wolniejszy o 1,163 sek. Z kolei Max Verstappen wyjechał z garażu na jedno okrążenie instalacyjne, jednak okazało się, że było to jedyne kółko Holendra w kwalifikacjach. Przypomnijmy, że kierowca Red Bulla wystartuje z końca stawki z powodu założenia zupełnie nowej jednostki napędowej Hondy na wyścig w Soczi. Zupełnie inną taktykę obrał Leclerc, który nadal przejeżdżał mierzone okrążenia.
Na 4 minuty przed końcem Q1 najlepszym czasem popisał się Sergio Pérez, który wykręcił 1:46,455, będąc szybszym od Hamiltona o prawie pół sekundy. Meksykanin chwilę później obrócił się jednak w drugim zakręcie, lecz był w stanie kontynuować jazdę.
Ostatecznie na czoło zestawienia wrócili Hamilton, który odnotował 1:45,995, a także Bottas, który był wolniejszy od Brytyjczyka o 0,4 sekundy. W tej części kwalifikacji odpadli: Kimi Räikkönen, Mick Schumacher, Antonio Giovinazzi, Nikita Mazepin i Max Verstappen.
Q2
Podobnie jak w Q1, również i na początku tego segmentu kwalifikacji jako pierwszy na tor wyjechał Gasly, zaś tuż za nim podążał George Russell. Warunki na torze stale się poprawiały, ponieważ Gasly już przy pierwszej próbie był w stanie uzyskać 1:46,671, co było o ponad sekundę lepszym rezultatem niż w Q1. Francuz jednak nie był zadowolony z powodu bardzo niskiego poziomu przyczepności.
Niedługo później na czele zestawienia znalazł się Hamilton, który uzyskał 1:46,096, zaś na drugą pozycję przesunął się Lando Norris, będąc wolniejszym od swojego rodaka o 0,158 sekundy. Bottas z kolei na swoim pierwszym podejściu miał problemy z wyhamowaniem swojego Mercedesa do zakrętu 2 i przestrzelił tę sekcję, przez co odpuścił to kółko. Fin jednak szybko się zrehabilitował i przy następnej próbie wykręcił najlepszy czas sesji – 1:45,506, pokonując Hamiltona o pół sekundy.
Hamilton jednak nie zamierzał zostawić sprawy w ten sposób i na nieco ponad 5 minut przed końcem Q2 powrócił na pierwsze miejsce, wyprzedzając zespołowego kolegę o 0,1 sekundy. Trzeci Norris zmniejszył stratę do 0,4 sek., zaś czwarty Pérez miał zaledwie 0,007 sek. straty względem kierowcy McLarena. Drugi z reprezentantów ekipy z Woking, Daniel Ricciardo, który wygrał ostatni wyścig F1 we Włoszech, znalazł się w sporych tarapatach. Australijczyk znajdował się na granicy awansu do Q3, plasując się na 10. pozycji, lecz pomógł mu fakt, że Nicholas Latifi oraz Leclerc wcześniej zakończyli swój udział ze względu na wymiany silników w ich samochodach i start z końca stawki. Na koniec Ricciardo odnotował ósmy rezultat i przeszedł do Q3.
Do Q3 nie przeszli: Sebastian Vettel, Pierre Gasly, Yuki Tsunoda, Nicholas Latifi oraz Charles Leclerc.
Q3
Po zapaleniu się zielonego światła na końcu alei serwisowej jako pierwsi wyjechał duet Mercedesa – Bottas oraz Hamilton, zaś wszyscy kierowcy pozostali na oponach przejściowych mimo dość wyraźnej suchej nitki na torze.
Przy pierwszej próbie pomiarowych okrążeń szybszy był Hamilton, który uzyskał 1:44,050, pokonując Bottasa różnicą aż 0,660 sekundy. Między kierowcami Mercedesa w tabeli znalazł się Norris, który odnotował drugi wynik i był szybszy od Bottasa o zaledwie 0,004 sek. Czwarty Fernando Alonso tracił jednak już 1,2 sekundy.
Brakiem zaskoczenia było ryzyko, jaki podjął zespół Williams, zakładając Russellowi miękkie opony przeznaczone na suchą nawierzchnię. Mimo dość nerwowego kółka wyjazdowego w wykonaniu Brytyjczyka, pozostali kierowcy również zjeżdżali do boksów i także przechodzili na slicki.
Jednym z nich był Hamilton, który jednak podczas zjazdu do alei serwisowej uderzył w barierę, poważnie uszkadzając swoje przednie skrzydło. Dzięki niewielkiej odległości do stanowiska serwisowego kierowca Mercedesa był w stanie dojechać przed swój garaż, jednak musiał zostać zepchnięty, aby dać miejsce na zmianę opon dla Bottasa. Finalnie Mercedes szybko uwinął się z założeniem skrzydła, dzięki czemu Hamilton mógł w porę wyjechać na tor.
Ci, którzy zjechali na zmianę opon na slicki wcześniej, mieli dość zdecydowaną przewagę. Wśród nich był Sainz, który już po wywieszeniu flagi w biało-czarną szachownicę ustanowił 1:42,510. Jego rezultat pokonał jednak Norris, który odnotował 1:41,993 i wywalczył pierwsze w karierze pole position. Trzeci czas odnotował z kolei Russell.
Hamilton na swoim jedynym okrążeniu na slickach obrócił się w siódmym zakręcie, po czym przy niskiej prędkości uderzył w barierę znajdującą się po zewnętrznej stronie i nie był w stanie dokończyć swojej próby. Brytyjczyk do jutrzejszego wyścigu wystartuje z czwartego pola.
Lewis Hamilton hits the pit lane wall! 😯
— Formula 1 (@F1) September 25, 2021
His front wing is damaged - and he faces a race against time to put in another flying lap #RussianGP #F1 pic.twitter.com/txQInKXk50
Piąty był Ricciardo, szósty czas uzyskał Alonso, a czołową dziesiątkę uzupełnili Bottas, Stroll, Pérez i Ocon.
Wyścig F1 o Grand Prix Rosji wystartuje w niedzielę o godzinie 14:00.
P | Nr | Kierowca | Zespół | Q1 | Q2 | Q3 | Okr. | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 4 | Lando Norris | McLaren F1 Team | 1:47,238 | 1:45,827 | 1:41,993 | 23 | |||
2 | 55 | Carlos Sainz Jr | Scuderia Ferrari | 1:47,924 | 1:46,521 | 1:42,510 | 25 | |||
3 | 63 | George Russell | Williams Racing | 1:48,303 | 1:46,435 | 1:42,983 | 26 | |||
4 | 44 | Lewis Hamilton | Mercedes-AMG Petronas F1 Team | 1:45,992 | 1:45,129 | 1:44,050 | 24 | |||
5 | 3 | Daniel Ricciardo | McLaren F1 Team | 1:48,345 | 1:46,361 | 1:44,156 | 23 | |||
6 | 14 | Fernando Alonso | Alpine F1 Team | 1:47,877 | 1:45,514 | 1:44,204 | 25 | |||
7 | 77 | Valtteri Bottas | Mercedes-AMG Petronas F1 Team | 1:46,396 | 1:45,306 | 1:44,710 | 24 | |||
8 | 18 | Lance Stroll | Aston Martin Cognizant F1 Team | 1:48,322 | 1:46,360 | 1:44,956 | 23 | |||
9 | 11 | Sergio Pérez | Red Bull Racing Honda | 1:46,455 | 1:45,834 | 1:45,337 | 24 | |||
10 | 31 | Esteban Ocon | Alpine F1 Team | 1:48,099 | 1:46,070 | 1:45,865 | 25 | |||
11 | 5 | Sebastian Vettel | Aston Martin Cognizant F1 Team | 1:47,205 | 1:46,573 | 18 | ||||
12 | 10 | Pierre Gasly | Scuderia AlphaTauri Honda | 1:47,828 | 1:46,641 | 18 | ||||
13 | 22 | Yuki Tsunoda | Scuderia AlphaTauri Honda | 1:48,854 | 1:46,751 | 20 | ||||
14 | 6 | Nicholas Latifi | Williams Racing | 1:48,252 | 12 | |||||
15 | 16 | Charles Leclerc | Scuderia Ferrari | 1:48,470 | 10 | |||||
16 | 7 | Kimi Räikkönen | Alfa Romeo Racing Orlen | 1:49,586 | 10 | |||||
17 | 47 | Mick Schumacher | 1:49,830 | 10 | ||||||
18 | 99 | Antonio Giovinazzi | Alfa Romeo Racing Orlen | 1:51,023 | 9 | |||||
19 | 9 | Nikita Mazepin | 1:53,764 | 10 | ||||||
20 | 33 | Max Verstappen | Red Bull Racing Honda | 2 |
Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.