Max Verstappen uzyskał najlepszy czas okrążenia w suchym trzecim treningu do Grand Prix Japonii. Holender uplasował się przed duetem Ferrari: Carlosem Sainzem Jr oraz Charlesem Leclerkiem.
Po deszczowych obu piątkowych treningach, sobota przywitała kierowców pochmurną, ale – co ważniejsze – suchą pogodą. Z tego względu tuż po zapaleniu zielonego światła na końcu alei serwisowej, dosłownie w ciągu minuty na tor wyjechała cała stawka. Wśród nich był Mick Schumacher, który po rozbiciu swojego Haasa pod koniec pierwszego treningu, nie wziął udziału w FP2.
Jako pierwszy na tor był w stanie wyjechać George Russell, który otworzył sesję wynikiem 1:37,969. Nie był to spektakularny rezultat, bo już chwilę później ten wynik pobił Sainz Jr, notując 1:35,491. Przez kilka sekund na czele zestawienia znajdowali się także Lando Norris oraz Sergio Pérez, zanim wszystkich pogodził Verstappen, który wskoczył na pierwsza lokatę z czasem 1:32,050, będąc szybszym o ponad sekundę od zespołowego kolegi z Meksyku. Swój wynik Holender na miękkich oponach, na których jeździła około połowa stawki.
Po okresie szybkich okrążeń, sytuacja w całej tabeli szybko się uspokoiła, chociaż kierowcy pozostawali na torze. Wskazywało to na szybką utratę optymalnego okna pracy na nienagumowanym torze Suzuka, a także na fakt, że kierowcy oraz zespoły, oprócz tempa kwalifikacyjnego, chcieli zebrać dane oraz znaleźć ustawienia pod niedzielny wyścig, który – co ciekawe – zapowiadał się deszczowy.
Przez następne kilkanaście minut kierowcy przede wszystkim skupiali się na analizie zebranych danych w garażach, bądź też wykonywaniem długich przejazdów. Verstappen jak dotąd korzystał tylko z miękkich opon, które wydawały się odpowiadać bolidowi Red Bulla. Ten rodzaj mieszanki testował też duet Mercedesa: Russell oraz Lewis Hamilton, podczas gdy Ferrari podzieliło się obowiązkami – Leclerc sprawdzał pośrednie ogumienie, zaś Sainz korzystał z miękkich opon.
Niemal na półmetku sesji Russell wykonał swoje szybkie kółko, jednak nadal miał 0,948 sek. straty do Verstappena. Różnicę tę następnie zmniejszył duet Alpine: Fernando Alonso uzyskał 1:32,553, tracąc 0,503 sek., zaś Esteban Ocon miał 0,635 sek. straty względem kierowcy Red Bulla. Interesujące było to, że kierowcy francuskiej stajni dokonali tego na pośrednich oponach.
Niedługo później do głosu doszło Ferrari. Na miękkim ogumieniu Sainz wysunął się na pierwsze miejsce z czasem 1:30,965, zaś Leclerc miał mniej niż pół sekundy straty do zespołowego kolegi. Objęli oni jednak prowadzenie w sesji, mając odpowiednio sekundę i pół sekundy przewagi nad trzecim Verstappenem. Holender wskoczył na drugą lokatę na 15 minut przed końcem, notując 0,351 sek. straty względem Sainza, ale na pośrednich oponach. To wskazywało, że lider mistrzostw jest w stanie pojechać znacznie szybciej, jeśli tylko ponownie skorzysta z miękkiego ogumienia Pirelli.
Tradycyjnie już kierowcy ponownie podkręcili swoje tempo w ostatnich 10 minutach, aby sprawdzić przejazdy kwalifikacyjne. Hamilton przy swoim pierwszym podejściu uzyskał piąty czas, odnotowując ponad 0,6 sek. straty względem Sainza, podczas gdy Leclerc zbliżył się do Hiszpana na zaledwie 0,015 sek, powracając na drugie miejsce w tabeli.
Na odpowiedź Verstappena nie trzeba było długo czekać. Na 4 minuty przed końcem Holender po uzyskaniu rekordowych wszystkich trzech sektorów uzyskał 1:30,671, wyprzedzając w zestawieniu Sainza różnicą 0,294 sek. Poprawę odnotował również Alonso, który awansował na czwarte miejsce, wskakując przed duet Mercedesa. Pod koniec FP3 poprawę odnotował także Pérez, który do tej pory plasował się na 11. pozycji. Meksykanin był w stanie przesunąć się bliżej czołówki, notując czwarty czas, który był jednak gorszy od tego, co wcześniej pokazał Alonso.
Verstappen pozostał na czele do samego końca. Holender był najszybszy w trzecim treningu, pokonując duet Ferrari: Sainza i Leclerca. Czwarty czas uzyskał Alonso, potwierdzając swoją dobrą dyspozycję na torze Suzuka. Piąty był Pérez, szósta i siódma lokata przypadła Russellowi i Hamiltonowi, zaś czołową dziesiątkę zamknęli Norris, Ocon i Stroll.
Kwalifikacje do Grand Prix Japonii rozpoczną się o godzinie 8:00 czasu polskiego.
P | Nr | Kierowca | Zespół | Rezultat | Okr. | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 1 | Max Verstappen | Oracle Red Bull Racing | 1:30,671 | 22 | |||
2 | 55 | Carlos Sainz Jr | Scuderia Ferrari | + 0,294 | 27 | |||
3 | 16 | Charles Leclerc | Scuderia Ferrari | + 0,309 | 27 | |||
4 | 14 | Fernando Alonso | BWT Alpine F1 Team | + 0,649 | 20 | |||
5 | 11 | Sergio Pérez | Oracle Red Bull Racing | + 0,843 | 25 | |||
6 | 63 | George Russell | Mercedes-AMG Petronas F1 Team | + 0,859 | 28 | |||
7 | 44 | Lewis Hamilton | Mercedes-AMG Petronas F1 Team | + 0,918 | 25 | |||
8 | 4 | Lando Norris | McLaren F1 Team | + 1,076 | 27 | |||
9 | 31 | Esteban Ocon | BWT Alpine F1 Team | + 1,079 | 22 | |||
10 | 18 | Lance Stroll | Aston Martin Aramco Cognizant F1 Team | + 1,167 | 25 | |||
11 | 3 | Daniel Ricciardo | McLaren F1 Team | + 1,189 | 28 | |||
12 | 23 | Alexander Albon | Williams Racing | + 1,275 | 26 | |||
13 | 77 | Valtteri Bottas | Alfa Romeo F1 Team Orlen | + 1,300 | 24 | |||
14 | 5 | Sebastian Vettel | Aston Martin Aramco Cognizant F1 Team | + 1,551 | 25 | |||
15 | 20 | Kevin Magnussen | Haas F1 Team | + 1,619 | 23 | |||
16 | 47 | Mick Schumacher | Haas F1 Team | + 1,695 | 24 | |||
17 | 22 | Yuki Tsunoda | Scuderia AlphaTauri | + 1,706 | 26 | |||
18 | 24 | Zhou Guanyu | Alfa Romeo F1 Team Orlen | + 1,714 | 24 | |||
19 | 6 | Nicholas Latifi | Williams Racing | + 2,197 | 26 | |||
20 | 10 | Pierre Gasly | Scuderia AlphaTauri | + 2,210 | 24 |