Max Verstappen uzyskał najlepszy czas okrążenia w pierwszym treningu na torze Barcelona- Catalunya. Za Holendrem znaleźli się Sergio Perez i Esteban Ocon.
Na Grand Prix Hiszpanii przywiozło dwa dodatkowe zestawy twardych opon, które wejdą do oficjalnego użycia od Grand Prix Wielkiej Brytanii na Silverstone. Zastosowano w nich nowy materiał, ale cała specyfikacja jest identyczna z poprzednią wersją. Oprócz tego tor Barcelona-Catalunya powrócił do starego układu, gdzie w ostatnim sektorze została usunięta szykana, a kierowcy z dużo większą prędkością mogą pokonywać dwa ostatnie zakręty. Sama nitka toru skróciła się o 18 metrów i od tego weekendu na nowo będą ustalane rekordy okrążeń.
A fresh look ✨
— Formula 1 (@F1) June 2, 2023
The final chicane has been removed, leaving the circuit to its original last two corner layout!#SpanishGP #F1 pic.twitter.com/2e4D6WB3js
Początek pierwszej sesji rozpoczął się od wyjazdu kierowców od wspomnianych oponach prototypowych, aby lepiej poznać ich charakterystykę. Oprócz tego Fernando Alonso korzystając z faktu, że obiekt Catalunya jest skrojony pod testowanie różnych rozwiązań, wyjechał na tor z kratownicą czujników, która sprawdza przepływ powietrza za przednimi kołami. Podobne rozwiązanie zastosowano w samochodzie Nycka de Vriesa.
Drobne problemy z dobijaniem w ostatnim zakręcie zgłaszał George Russell. Również w samochodzie Lewisa Hamiltona dało się zauważyć, że jego W14 podskakuje na wyjściu przed główną prostą. Pierwsze minuty zespoły zdecydowanie poświęciły na sprawdzanie nowości przywiezionych na tor i testy opon, co odzwierciedlały wyniki.
Po kwadransie na czele co prawda znajdował się duet Red Bulla, ale margines, z jaki kierowcy pokonywali tor pod Barceloną, był wyraźny. Pozycję lidera zajmował Max Verstappen z wynikiem 1:15.945 na pośrednich oponach, a niecałe pół sekundy za nim znajdował się Sergio Perez. Trzeci kierowca w osobie Nico Hulkenberga tracił do lidera 1,5 sekundy na oponach miękkich.
Z upływem czasu coraz więcej kierowców zaczęło przechodzić na pośrednie opony i podkręcać powoli tempo. Carlos Sainz Jr na pierwszym swoim mierzonym okrążeniu bez nadmiernego naciskania przesunął się na trzecią lokatę, a na czwartą Logan Sargeant. Na podskakiwanie w 10. zakręcie uskarżał się Verstappen. Holender wyczuwał ten dyskomfort podczas hamowania, a także w ostatnim zakręcie. Ten sam problem miał Lando Norris, który wprost poinformował zespół, że w ostatnim zakręcie ma zjawisko morświnowania.
Po pół godziny kierowcy Red Bulla zdecydowali się na zmianę opon i wyjechanie na najbardziej miękkiej mieszance. Pierwszy użytek z niej zrobił Perez, który bez problemu wskoczył na pierwsze miejsce, a chwilę później o 0,7 sekundy szybciej pojechał Verstappen i z wynikiem 1:14.606 objął prowadzenie. Na pozycjach 3 i 4 zameldowali się za to zawodnicy Alfa Romeo. Guanyu Zhou o 0,072 sekundy szybciej, niż Valtteri Bottas pokonał nitkę toru.
Na kwadrans przed końcem na oponach miękkich na tor wyjechał duet Ferrari. W pierwszej kolejności swoją próbę rozpoczął Sainz. Samochód w rękach Hiszpana spisywał się dość nerwowo, co nie pozwoliło kierowcy z numerem 55 przejechać czystego okrążenia, ale to wystarczyło na wskoczenie na trzecie miejsce ze stratą 1,1 sekundy do lidera. Porównywalne tempo miał Charles Leclerc, który o 0,032 pojechał szybciej od swojego kolegi. Niezłe tempo zaprezentował za to de Vries, który uplasował się za plecami dwójki kierowców z Milton Keynes i tracąc mniej, niż 0,9 sekundy do najlepszego wyniku.
Dobrą formę z Monako do Hiszpanii przeniósł zespół Alpine. Esteban Ocon po założeniu miękkich opon nieznacznie poprawił czas trzeciego w tabeli kierowcy AlphaTauri, a jego zespołowy partner Pierre Gasly przesunął się na piątą lokatę.
Końcowe minuty nie przyniosły zmian w czołówce. Jedynie Fernando Alonso na ostatnim okrążeniu zdołał przesunąć się na szóstą lokatę. Chwilę napięcia miał za to Gasly i Sargeant, którzy nie zrozumieli się w nawrocie za drugim sektorem i doszło między nimi do lekkiego kontaktu.
Eeeek! Gasly and Sargeant make contact towards the end of the session 🫣#SpanishGP #F1 pic.twitter.com/Z1obKgKNTH
— Formula 1 (@F1) June 2, 2023
P | Nr | Kierowca | Zespół | Rezultat | Okr. | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 1 | Max Verstappen | Oracle Red Bull Racing | 1:14,606 | 32 | |||
2 | 11 | Sergio Pérez | Oracle Red Bull Racing | + 0,768 | 32 | |||
3 | 31 | Esteban Ocon | BWT Alpine F1 Team | + 0,812 | 28 | |||
4 | 21 | Nyck de Vries | Scuderia AlphaTauri | + 0,898 | 27 | |||
5 | 10 | Pierre Gasly | BWT Alpine F1 Team | + 0,939 | 27 | |||
6 | 14 | Fernando Alonso | Aston Martin Aramco Cognizant F1 Team | + 0,941 | 24 | |||
7 | 20 | Kevin Magnussen | MoneyGram Haas F1 Team | + 1,083 | 22 | |||
8 | 16 | Charles Leclerc | Scuderia Ferrari | + 1,088 | 28 | |||
9 | 55 | Carlos Sainz Jr | Scuderia Ferrari | + 1,120 | 27 | |||
10 | 63 | George Russell | Mercedes-AMG Petronas F1 Team | + 1,147 | 32 | |||
11 | 4 | Lando Norris | McLaren F1 Team | + 1,177 | 25 | |||
12 | 44 | Lewis Hamilton | Mercedes-AMG Petronas F1 Team | + 1,239 | 29 | |||
13 | 24 | Zhou Guanyu | Alfa Romeo F1 Team Stake | + 1,300 | 24 | |||
14 | 22 | Yuki Tsunoda | Scuderia AlphaTauri | + 1,309 | 27 | |||
15 | 18 | Lance Stroll | Aston Martin Aramco Cognizant F1 Team | + 1,333 | 25 | |||
16 | 77 | Valtteri Bottas | Alfa Romeo F1 Team Stake | + 1,372 | 24 | |||
17 | 81 | Oscar Piastri | McLaren F1 Team | + 1,747 | 26 | |||
18 | 27 | Nico Hülkenberg | MoneyGram Haas F1 Team | + 1,855 | 28 | |||
19 | 2 | Logan Sargeant | Williams Racing | + 1,900 | 30 | |||
20 | 23 | Alexander Albon | Williams Racing | + 2,024 | 28 |
Wesprzyj nas na Patronite.