Lando Norris zapewnił sobie start z pierwszego miejsca w niedzielnym wyścigu na Circuit Of The Americas. Max Verstappen ustawi się tuż za nim, Holender bowiem stracił szansę na poprawienie swojego czasu po tym, jak żółte flagi pojawiły się po wypadku George’a Russella. Trzecim najszybszym kierowcą w kwalifikacjach okazał się Carlos Sainz Jr.
Max Verstappen przyjechał do Austin pewny siebie i gotowy do walki. Po zdobyciu pole position do sprintu i zamienieniu go na zwycięstwo, zwiększył swoją przewagę w klasyfikacji kierowców nad Lando Norrisem. Forma, którą Holender prezentował od początku weekendu przekazywała nic innego jak wiadomość mówiącą o tym, że «Holenderski Lew» powrócił i jest gotów walczyć.
W miarę rozwoju weekendu wydawało się, że nikt nie będzie w stanie mu zagrozić, jednak kwalifikacje potoczyły się inaczej, niż wielu mogło zakładać.
Q1
Gdy zielone światło zasygnalizowało start Q1, wszyscy pospiesznie opuścili garaże. Szybko utworzyła się kolejka samochodów w alei serwisowej, gotowych do ustanowienia konkurencyjnych czasów okrążeń. Alex Albon jako pierwszy wyjechał na tor, decydując się na używane miękkie opony, podczas gdy większość stawki wybrała świeże miękkie ogumienie.
Pierwsza część kwalifikacji była momentem, w którym kierowcy skupiali się na budowaniu rytmu i testowaniu warunków na torze.
Na 12 minut przed końcem Max Verstappen ustanowił fenomenalny czas okrążenia, od razu będąc o 0.3 sekundy szybszym od innych. Pewność siebie Holendra była wyraźnie widoczna, a on sam wydawał się nietykalny. Za nim, jego kolega z zespołu, Sergio Perez, uplasował się na trzeciej pozycji, choć jechał na świeżych oponach, w przeciwieństwie do Verstappena, który korzystał z używanych.
Limity toru były stałym problemem także podczas trwania kwalifikacji. Ich kolejnymi ofiarami padł Charles Leclerc, Yuki Tsunoda i Pierre Gasly, których czasy okrążeń zostały anulowane, co zostawiło ich bez konkurencyjnego wyniku. To zwiększyło presję na kierowców, którzy mieli coraz mniej czasu na poprawę, w tym na dwóch kierowców Mercedesa, George'a Russella i Lewisa Hamiltona. Obydwaj znaleźli się w strefie spadkowej, a Hamilton szczególnie zmagał się z uzyskaniem dobrego okrążenia.
Pod koniec Q1 Hamilton nie zdołał poprawić swojego wyniku i zakończył kwalifikacje na 19. miejscu. Wraz z nim z kwalifikacjami pożegnali się Zhou Guanyu, Valtteri Bottas, Franco Colapinto i Alex Albon.
Q2
Q2 rozpoczęło się znacznie spokojniej, nikt nie spieszył się z wyjazdem z boksów. Verstappen jako pierwszy ruszył, chcąc utrzymać impet. Wyjechał na używanych oponach i szybko ustawił poprzeczkę, osiągając czas 1:33.052, co było o 0.4 sekundy szybsze niż wynik jego kolegi z zespołu, Pereza, który jechał na świeżych oponach.
Gasly również miał swój moment chwały, przez moment wskakując na drugie miejsce w swoim ulepszonym Alpine, pokazując poprawę osiągów samochodu. Sainz prowizorycznie zajął trzecie miejsce, a Norris czaił się tuż za nim.
W połowie sesji Norris, jadąc na świeżych oponach, uzyskał czas o 0.2 sekundy szybszy od Verstappena, zdobywając P1. Oscar Piastri uplasował się na trzecim miejscu, zaledwie 0.005 sekundy za Holendrem, choć on również jechał na nowych oponach. Para McLarenów wyglądała na bardzo mocną i stało się jasne, że Verstappen, mimo starszych opon, będzie musiał mocniej naciskać w Q3.
W miarę jak ostatnie minuty Q2 dobiegały końca, kilka znanych nazwisk znalazło się w tarapatach. Tsunoda, który zakwalifikował się do Q3 w kwalifikacjach do sprintu, miał trudności i nie zdołał ustanowić konkurencyjnego okrążenia. Esteban Ocon, Nico Hulkenberg i Lance Stroll również nie zdołali awansować do Q3, dołączając do Tsunody w strefie spadkowej.
Q3
Podczas ostatniego segmentu kwalifikacji oczy wszystkich zwrócone były na Verstappena, który wydawał się być gotowy do zdobycia pole position. Jednak to Norris rozpalił sesję, wykonując genialne okrążenie w czasie 1:32.330. Jego wynik był tak imponujący, że obaj kierowcy Ferrari zostali za nim, Sainz zajął drugie miejsce, tracąc 0.3 sekundy do Norrisa, a Charles Leclerc uplasował się jeszcze o 0.1 sekundy dalej na trzecim miejscu.
Verstappen nie był jednak do przecenienia. Mimo świetnego środkowego sektora, jego ostatni sektor nie wystarczył, by pobić Norrisa, Holender więc zakończył sesję zaledwie 0.031 sekundy za nim, zajmując drugie miejsce.
Dalej w stawce, George Russell był piąty, ale jego sesja zakończyła się nagle, gdy uderzył w ścianę, wywołując podwójne żółte flagi i uniemożliwiając innym poprawę czasów. Kierowcy Mercedesa nic się nie stało, wypadek oznaczał jednak, że kolejność pozostała niezmieniona, Norris zdobył pole position, a Verstappen w niedzielnym wyścigu ustawi się tuż obok niego w pierwszym rzędzie.
Znakomite okrążenie Norrisa dało mu pole position, co jest kluczową przewagą w walce z Verstappenem o tytuł. Jednak jak można zgadywać, Holender będzie bezlitosny w dążeniu do zwycięstwa.
Za nimi Sainz i Leclerc są również w dobrej pozycji, by podjąć walkę, podczas gdy Piastri i Russell będą gotowi wykorzystać każdą okazję. Obie ekipy Mercedesa i Ferrari pokazały przebłyski szybkości, ale brakowało im konsekwencji, więc trudno przewidzieć, kto wyjdzie na prowadzenie. Hamilton rozpocznie wyścig z odległej 19. pozycji, mając przed sobą trudną drogę do zdobycia punktów w tym, co było rozczarowującym weekendem dla siedmiokrotnego mistrza świata.
Wszystkie oczy będą skierowane na Norrisa i Verstappena, gdy światła zgasną w Austin. Czy Norris zdoła zamienić pole position na zwycięstwo i zmniejszyć dystans w mistrzostwach? A może nieustępliwa forma Verstappena będzie kontynuowana? Wyścig o Grand Prix Stanów Zjednoczonych odbędzie się w niedzielę o 21:00 czasu polskiego.
P | Nr | Kierowca | Zespół | Q1 | Q2 | Q3 | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 4 | Lando Norris | McLaren F1 Team | 1:33,616 | 1:32,851 | 1:32,330 | |||
2 | 1 | Max Verstappen | Oracle Red Bull Racing | 1:33,046 | 1:32,584 | 1:32,361 | |||
3 | 55 | Carlos Sainz Jr | Scuderia Ferrari | 1:33,556 | 1:32,836 | 1:32,652 | |||
4 | 16 | Charles Leclerc | Scuderia Ferrari | 1:33,241 | 1:32,962 | 1:32,740 | |||
5 | 81 | Oscar Piastri | McLaren F1 Team | 1:33,864 | 1:33,057 | 1:32,950 | |||
6 | 63 | George Russell | Mercedes-AMG Petronas F1 Team | 1:33,536 | 1:33,142 | 1:32,974 | |||
7 | 10 | Pierre Gasly | BWT Alpine F1 Team | 1:33,550 | 1:33,162 | 1:33,018 | |||
8 | 14 | Fernando Alonso | Aston Martin Aramco F1 Team | 1:33,973 | 1:33,429 | 1:33,309 | |||
9 | 20 | Kevin Magnussen | MoneyGram Haas F1 Team | 1:33,564 | 1:33,474 | 1:33,481 | |||
10 | 11 | Sergio Pérez | Oracle Red Bull Racing | 1:33,611 | 1:33,020 | ||||
11 | 22 | Yuki Tsunoda | Visa Cash App RB F1 Team | 1:33,795 | 1:33,506 | ||||
12 | 27 | Nico Hülkenberg | MoneyGram Haas F1 Team | 1:33,601 | 1:33,544 | ||||
13 | 31 | Esteban Ocon | BWT Alpine F1 Team | 1:33,986 | 1:33,597 | ||||
14 | 18 | Lance Stroll | Aston Martin Aramco F1 Team | 1:34,033 | 1:33,759 | ||||
15 | 30 | Liam Lawson | Visa Cash App RB F1 Team | 1:33,339 | |||||
16 | 23 | Alexander Albon | Williams Racing | 1:34,051 | |||||
17 | 43 | Franco Colapinto | Williams Racing | 1:34,062 | |||||
18 | 77 | Valtteri Bottas | Stake F1 Team Kick Sauber | 1:34,152 | |||||
19 | 44 | Lewis Hamilton | Mercedes-AMG Petronas F1 Team | 1:34,154 | |||||
20 | 24 | Zhou Guanyu | Stake F1 Team Kick Sauber | 1:34,228 |
Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.