Porsche Sixt Carrera Cup Deutschland powraca na „ardeński rollercoaster”

Po inauguracji sezonu na Imoli w północnych Włoszech puchar Porsche Sixt Carrera Cup Deutschland „odwiedza” kolejny tor Formuły 1: trzeci i czwarty wyścig sezonu 2025 odbędzie się na Circuit de Spa-Francorchamps. W piątek i sobotę, w ramach programu wsparcia dla belgijskiej rundy Długodystansowych Mistrzostw Świata FIA (WEC), pucharowe 911 GT3 Cup wystartują w dwóch 30-minutowych sprintach.

Kultowy tor, położony w trójkącie między miastami Spa, Stavelot i Malmedy, nie bez powodu jest nazywany „ardeńskim rollercoasterem” – zawdzięcza to zmianom wysokości i kombinacjom szybkich łuków. To dla mnie zdecydowanie najważniejszy moment sezonu” – mówi Robert de Haan, który nie może doczekać się już występu na Spa. 18-letni Niderlandczyk z niemieckiego zespołu Proton Huber Competition po dwóch zwycięstwach na Imoli zmierza do Belgii jako lider mistrzostw. Długie proste gwarantują emocjonujące pojedynki z wykorzystaniem strumienia aerodynamicznego i oferują dobre okazje do wyprzedzania. No i oczywiście Eau Rouge – jeden z najtrudniejszych, a zarazem najfajniejszych zakrętów w całym roku”.

Robert de Haan nieźle zna Circuit de Spa-Francorchamps – podobnie jak jego główni rywale w mistrzostwach kierowców. Należy do nich Francuz Marvin Klein z tej samej ekipy, obecnie drugi w klasyfikacji, który w zeszłym sezonie wygrał tutaj wyścig międzynarodowego pucharu Porsche Mobil 1 Supercup.

Z kolei Junior Porsche Theo Oeverhaus podczas ostatniej rundy niemieckiego Carrera Cup na Spa dwa lata temu zajął szóste i siódme miejsce. To jeden z najbardziej kultowych i wymagających torów na świecie” – opowiada Niemiec z zachwytem. Połączenie szybkich zakrętów, zmian wysokości i legendarnych fragmentów takich jak Eau Rouge sprawia, że każde okrążenie jest absolutnym przeżyciem”. Oeverhaus, który jeździ dla Bonk Motorsport, jest obecnie trzeci w klasyfikacji.

Matheus Ferreira aktualnie prowadzi w tabeli debiutantów. Brazylijczyk, który ściga się dla włoskiego zespołu Target, jest również najwyżej sklasyfikowanym kierowcą z puli talentów Carrera Cup. Do programu rozwoju juniorów Porsche Deutschland należy także Emely de Heus (ID Racing) z Niderlandów, pierwsza kobieta startująca w pucharze. W klasyfikacji ProAm prowadzi Michael Essmann – niemiecki biznesmen rywalizujący 911 GT3 Cup dla Team75 Bernhard, ekipy ambasadora marki Porsche i zwycięzcy Le Mans Timo Bernharda.

W trzecim i czwartym wyścigu tegorocznego sezonu do 28 stałych zawodników dołączą dwaj kierowcy gościnni. Jednym z nich jest Mikel Azcona, były zwycięzca europejskich i światowych mistrzostw samochodów turystycznych (ETCC i WTCC). Ścigając się w barwach zespołu Hadeca Racing, Hiszpan udowodnił swój talent już na Imoli. W zaledwie drugim starcie tylnonapędowym Porsche 911 GT3 Cup o mocy około 375 kW (510 KM) ten specjalista od przedniego napędu zajął dziewiąte miejsce.

Circuit de Spa-Francorchamps jest najdłuższym z ośmiu torów w tegorocznym kalendarzu Porsche Sixt Carrera Cup Deutschland. Miks długich prostych i szybkich zakrętów to dla kierowców szczególne wyzwanie, a temperaturę rywalizacji często dodatkowo podnosi nieprzewidywalna pogoda. Ponieważ ścigamy się jako wsparcie dla Długodystansowych Mistrzostw Świata FIA (WEC), spodziewam się pokaźnej liczby widzów” – powiedział Thorsten Rückert, menedżer projektu Porsche Sixt Carrera Cup Deutschland.

Jazda na paliwie syntetycznym
Aby ograniczyć emisję CO2 w motorsporcie, podczas wszystkich ośmiu wyścigowych weekendów sezonu 2025 samochody startujące w pucharze Porsche Sixt Carrera Cup Deutschland korzystają z syntetycznego paliwa DTM Pro Climate. Po raz pierwszy używa go również ADAC w seriach DTM, ADAC GT Masters i GT4 Germany.

Tor wyścigowy: Circuit de Spa-Francorchamps (Belgia)
Tor Circuit de Spa-Francorchamps od 1925 roku z przerwami gości Grand Prix Belgii. Po ostatniej renowacji w 2007 roku z pierwotnej długości blisko 15 kilometrów został skrócony o około połowę. Obecna wersja mierzy 7,004 km i ma kilka światowej sławy zakrętów, w tym kombinację zjazdów i podjazdów Eau Rouge o około 15-procentowym nachyleniu.

Po raz ostatni niemiecki puchar Carrera Cup odbył się na Spa-Francorchamps w 2023 roku. Zwycięstwa w wyścigach świętowali wtedy Harry King (Allied-Racing) i Loek Hartog (GP Elite). Zarówno Brytyjczyk, jak i Niderlandczyk nie startują już w pucharze.