Już w najbliższy weekend, podczas Grand Prix Emilii-Romanii, rozpocznie się nowy sezon Porsche Mobil 1 Supercup. Po raz kolejny w kalendarzu znalazło się osiem wyścigów, organizowanych w ramach programu wsparcia Formuły 1. Podczas inauguracyjnej rundy na włoskiej Imoli sześciocylindrowe boksery w pucharowych Porsche 911 GT3 Cup po raz pierwszy będą zasilane niemal wyłącznie syntetycznym paliwem.
Dzięki zastosowaniu tak zwanych e-paliw (ang. eFuels) międzynarodowy puchar markowy Porsche reprezentuje kolejny etap transformacji wyścigów samochodowych w kierunku możliwie najwyższego stopnia neutralności pod względem emisji CO2. W otwarciu sezonu wystartuje 30 kierowców, w tym nowy Junior Porsche Alessandro Ghiretti.
Porsche Mobil 1 Supercup 2024 rozpoczyna się w Emilii-Romanii: w niedzielę 19 maja na torze Imola we Włoszech zielone światło otrzyma pierwsza tegoroczna runda pucharu. Łącznie w kalendarzu po raz kolejny znalazło się osiem wyścigów odbywających się w ramach europejskich Grand Prix. Do udziału w 32. sezonie Supercup zgłosiło się 24 kierowców, którzy reprezentują 11 krajów, w tym Australię, Republikę Południowej Afryki i Macedonię Północną. Najwięcej zawodników pochodzi z Niemiec, Niderlandów i Francji – po 5 z każdego z tych krajów.
Nowy Junior Porsche Alessandro Ghiretti powraca do Porsche Mobil 1 Supercup jako mistrz debiutantów z 2023 roku. Kolegą z ekipy 22-letniego Francuza – Schumacher CLRT (także Francja) – jest Larry ten Voorde, dwukrotny zdobywca tytułu z Niderlandów. Kolejny zawodnik z doświadczeniem w Supercup to Brytyjczyk Harry King z zespołu BWT Lechner Racing, który miniony sezon zakończył na trzecim miejscu w klasyfikacji generalnej.
Dla kontrastu w topowym pucharze markowym Porsche po raz pierwszy będzie rywalizować aż kilkunastu młodych kierowców. Do grona debiutantów należą m.in.: 17-letni Niderlandczyk Robert de Haan, zeszłoroczny zwycięzca „generalki” Porsche Carrera Cup Benelux, oraz Theo Oeverhaus, 19-letni Niemiec, który zimą zapewnił sobie koronę mistrza w Porsche Carrera Cup Middle East i dzierży aktualny tytuł najlepszego debiutanta Porsche Carrera Cup Deutschland. Obaj będą reprezentować ekipę BWT Lechner Racing z Austrii, która w 2023 roku wywalczyła mistrzostwo zespołów Supercup. W sezonie 2024 o ten tytuł powalczą też: Proton Huber Competition z Niemiec, Dinamic Motorsport i Ombra z Włoch, GP Elite z Niderlandów oraz Alméras z Francji. Każda z ekip wystawi maksymalnie pięć egzemplarzy Porsche 911 GT3 Cup.
Podczas otwarcia sezonu na Imoli z etatowymi pretendentami do pucharu Supercup zmierzy się 6 kierowców gościnnych. W sumie w sprinterskim wyścigu na torze Formuły 1 w Emilii-Romanii, na dystansie 14 okrążeń lub 68,726 km, wystartuje 30 samochodów Porsche 911 GT3 Cup.
„Na Imoli rozpoczynamy bardzo wyjątkowy sezon. Wykorzystując e-paliwa, Porsche Mobil 1 Supercup podkreśla swoją rolę – flagowego projektu w ramach zaangażowania Porsche w sport motorowy. To nie wszystko: po raz kolejny wszystkie wyścigi organizujemy wspólnie z Formułą 1, która od 1993 roku pozostaje dla nas idealnym partnerem. Z kolei udział aż 12 nowicjuszy po raz kolejny pokazuje, jak ważny jest nasz międzynarodowy puchar jako platforma startowa dla młodych kierowców”
– komentuje Oliver Schwab, menedżer projektu Porsche Mobil 1 Supercup.
Flagowy projekt e-paliw z firmą partnerską HIF Global
W 2024 roku samochody startujące w wyścigach Porsche Mobil 1 Supercup po raz pierwszy będą zasilane wyłącznie w dużej mierze syntetycznym paliwem. Surowe paliwo pochodzi z pilotażowej instalacji Haru Oni w Chile, obsługiwanej przez firmę HIF Global. Surowiec ten jest produkowany w stanie gotowym do użytku wyścigu w procesie znanym jako blendowanie. Produkt końcowy sprawia, że pucharowe 911 GT3 Cup o mocy około 375 kW (510 KM) mogą jeździć niemal neutralnie pod względem emisji CO2. Biopochodna, półsyntetyczna mieszanka paliwowa drugiej generacji jest stosowana w Porsche Mobil 1 Supercup już od 3 lat. Teraz wspólnie z HIF Global, topowy puchar markowy Porsche stawia kolejny krok w kierunku neutralności pod względem emisji dwutlenku węgla.
Osiem wyścigów w ramach programu wsparcia Formuły 1
W sezonie 2024 wyścigi Porsche Mobil 1 Supercup nadal będą odbywać się wyłącznie w ramach programu wsparcia Formuły 1. Kalendarz obejmuje osiem europejskich Grand Prix. Sezon rozpoczyna się w najbliższy weekend, od Grand Prix Emilii-Romanii na torze Imola we Włoszech. Finał odbędzie się w Parku Królewskim w Monzy, również we Włoszech (od 30 sierpnia do 1 września). W międzyczasie zespoły wezmą udział w wydarzeniach w Monako i Spielbergu (Austria), na torze Silverstone (Wielka Brytania), w Budapeszcie (Węgry), na Spa-Francorchamps (Belgia) i w Zandvoort (Niderlandy).
Autodromo Enzo e Dino Ferrari, Imola (Włochy)
Otwarty w 1953 roku tor wyścigowy na obrzeżach Imoli jest jednym z najsłynniejszych obiektów Formuły 1. Królowa motorsportu powróciła tu w 2020 roku, po 13-letniej przerwie. Włoski rollercoaster o długości 4,909 km biegnie wzdłuż naturalnych konturów wzgórz w regionie Emilii-Romanii.
Właśnie na Imoli, oficjalnie nazwanej na cześć założyciela firmy Ferrari i jego syna, 25 kwietnia 1993 roku puchar Porsche Supercup świętował swój globalny debiut. Ówczesne Grand Prix San Marino do 2006 roku stanowiło nieodłączny element kalendarza Supercup. Od 2022 roku Imola ponownie gości międzynarodowy puchar markowy Porsche, jako gospodarz Grand Prix Emilii-Romanii.
Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.