Koniec Sport Trophy, nadzieja w GT3

Po dwóch latach Renault postanowiło zamknąć markową serię wyścigów Sport Trophy. Nie wiadomo jednak, czy z torów zniknie używane tam R.S.01, które ostatnio pojawiało się w niektórych wyścigach GT3.

Istniejąca od 2 lat seria będąca częścią Renault Sports Series (wcześniej World Series by Renault), od początku nie wykazywała spodziewanego zainteresowania wśród potencjalnych zespołów. W pierwszym z nich, w walce pojawiło się jedynie sześć ekip, część z nich zapisując różnych kierowców do poszczególnych rund – nieco więcej, osiem, pojawiło się w obecnym sezonie, wciąż jednak ilościowo nie spełniając założeń producenta. Wskutek niezadowalających planów także na przyszły rok Renault postanowiło zakończyć serię Sport Trophy po zaledwie dwóch sezonach, ostatni wyścig przeprowadzając w ten weekend na torze Estoril.

Koniec serii Sport Trophy nie oznacza jednak końca samego pojazdu Renault R.S.01, zbudowanego wspólnie z Nissanem w ilości ponad 50 sztuk. Choć w założeniu samochód miał być bardziej zaawansowanym i szybszym pojazdem w porównaniu do obecnej na całym świecie homologacji GT3, już w tym sezonie Renault udostępniło poszczególnym zespołom kilka modeli, by te „spowolniły” R.S.01 do poziomu konkurencyjnego wobec typowej GT3. Kilka samochodów oznaczonych  jako R.S 01 FGT3 mogliśmy oglądać m.in. w seriach VdeV czy 24h – mimo zmiany hamulców z karbonowych na stalowe czy specjalnego pakietu aerodynamicznego, startów takiego Renault w swojej rywalizacji Blancpain GT zakazał jednak szef SRO, Stéphane Ratel.

To ostatnie dowodzi zresztą, że nawet w przypadku przebudowy pojazdu, jego obecność w czołowych rywalizacjach GT3 nie jest pewna. Również samo Renault nie informuje o szerszych planach dotyczących obecności w GT3 czy GTE – przyznaje jedynie, iż wyprodukowane już R.S.01 będą dostępne z „pakietem GT3”, umożliwiającym ich starty w niektórych seriach na tym poziomie. Czy jednak owy pakiet będzie na tyle dopracowany, by samochód mógł startować także w seriach Blancpain, nikt tego nie potwierdza.

Seria Renault Sport Trophy wystartowała w 2015 roku, wprowadzając m.in. specyficzny kształt rywalizacji. Załogi podzielone na kierowców Elitarnych (Pro) i Prestiżowych (Am), podczas jednej rundy odbywały 60- lub 90-minutowe wyścigi długodystansowe oraz 25-sprinty w poszczególnych klasach kierowców. Orężem był specjalnie przygotowany przez Renault samochód wyścigowy o podwoziu zbudowanym przez Dallarę, a 550-konnym silnikiem 3.8 V6 twin-turbo od Nismo przygotowanym do rywalizacji przez warsztat Gibson Technology. Przez dwa lata, w serii pojawili się m.in. byli kierowcy Formuły 1, Christian Klien i Robert Kubica – mistrzami pierwszego sezonu zostali natomiast Andrea Pizzitola (E) oraz Dario Capitanio (P) razem z Davidem Fumanellim (Endurance).

Źródło: dailysportscar.com

Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.

Postaw mi kawę na buycoffee.to
Pokaż komentarze