Porsche Supercup koncentruje się na paliwach odnawialnych

W przededniu rozpoczęcia sezonu Porsche Mobil 1 Supercup 2021 mistrzostwa zobowiązują się do stosowania paliw o niższej zawartości węgla: w ramach pierwszego etapu w międzynarodowym pucharze markowym Porsche wykorzystywane będą zaawansowane biopaliwa i e-paliwa, które mogą znacznie ograniczyć emisję CO2.

Porsche i ExxonMobil łączą siły, aby wspólnie przetestować odnawialne płynne paliwa w trudnych warunkach wyścigowych. Nowe Porsche 911 GT3 Cup z wysokoobrotowym, wysokowydajnym silnikiem typu bokser o 6 cylindrach jest idealnym laboratorium dla odnawialnych paliw wyścigowych Esso (Esso Renewable Racing Fuels). Około 510-konny samochód z 4-litrową jednostką został już przetestowany pod kątem zasilania paliwami odnawialnymi. Celem projektu jest zdobycie cennych doświadczeń z myślą o odnalezieniu dróg prowadzących do potencjalnego przyszłego wprowadzenia takich paliw na rynek. Wyścigi Porsche Mobil 1 Supercup są organizowane jako imprezy towarzyszące podczas ośmiu europejskich Grand Prix Mistrzostw Świata Formuły 1 FIA.

Porsche i ExxonMobil wdrażają dwuetapową strategię testowania paliw odnawialnych z potencjałem redukcji emisji gazów cieplarnianych. W 2021 r. kierowcy rywalizujący w Porsche Mobil 1 Supercup wystartują w ośmiu wyścigach, a ich samochody będą korzystać z mieszanki zaawansowanego biopaliwa z odpadów spożywczych. Aby zapewnić wymagane właściwości paliwa i zachowanie w procesie spalania, dodawane są do niego dodatkowe składniki. W rezultacie liczba oktanowa paliwa wynosi około 98.

Kolejny krok ma nastąpić w 2022 r., wraz z wprowadzeniem e-paliwa pochodzącego z nowego pilotażowego projektu elektrowni Haru Oni w Chile. Powstaje tam wodór, który jest następnie łączony z wychwyconym z atmosfery dwutlenkiem węgla celem produkcji metanolu. Przewiduje się, że po zmieszaniu zgodnie z obecnymi normami rynkowymi dla dzisiejszych samochodów osobowych* nowe e-paliwo pozwoli zmniejszyć emisję gazów cieplarnianych nawet o 85%. W ramach projektu Porsche i ExxonMobil wspólnie z innymi międzynarodowymi partnerami pracują nad przyspieszeniem rozwoju i uzyskaniem potencjalnej przyszłej rentowności paliw syntetycznych.

„Testowanie nowych rozwiązań w wyścigach ma w Porsche wieloletnią tradycję. Jesteśmy dumni, że możemy odgrywać dla Porsche pionierską rolę w decydującym temacie e-paliw” – powiedział Oliver Schwab, menedżer projektu Porsche Mobil 1 Supercup. „Supercup to pierwsza międzynarodowa seria wyścigów wykorzystująca paliwa odnawialne. Biorąc pod uwagę, że nasze wyścigi odbywają się w ramach Mistrzostw Świata Formuły 1 FIA, mocno śledzą nas media, opinia publiczna i inni zaangażowani w wyścigi producenci. Jako pionier w stosowaniu paliwa syntetycznego w samochodach wyścigowych Porsche, puchar Porsche Mobil 1 Supercup przejmuje więc ważną funkcję komunikacyjną dotyczącą znaczenia e-paliw w Porsche”.

Firmy Porsche i ExxonMobil przeprowadziły wstępne testy paliwa już na początku 2019 r. Rok później przeprowadzono badania silników na stanowiskach testowych, eksperymenty dotyczące zgodności materiałowej z komponentami układu paliwowego, a także funkcjonalne testy w szerokim zakresie warunków jazdy. Paliwo wyścigowe musi również spełniać odpowiednie przepisy – pod tym kątem Porsche i ExxonMobil wspólnie pracowały nad opracowaniem chemicznych, fizycznych i technicznych specyfikacji Esso Renewable Racing Fuel. Za ostateczne przygotowanie paliwa do wyścigu odpowiada ExxonMobil.

Paliwo Esso Renewable Racing Fuel będzie stosowane podczas wszystkich wyścigów Porsche Mobil 1 Supercup 2021, również w czasie pierwszej rundy w Zandvoort w Holandii oraz dwóch dni testów odbywających się na torze Monza we Włoszech. Aby zoptymalizować pracę silnika na nowym paliwie, przeprowadzono aktualizację oprogramowania. W ten sposób moc silnika nowego samochodu wyścigowego 911 GT3 Cup pozostaje bez zmian.

Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.

Postaw mi kawę na buycoffee.to
Pokaż komentarze