Porsche Supercup będzie towarzyszyć F1 do 2030 roku

Porsche i Formuła 1® przedłużyły swoją współpracę o kolejne osiem lat – dłużej niż kiedykolwiek w ramach jednego kontraktu. Oznacza to, że puchar Porsche Mobil 1 Supercup 2023 będzie obecny w kalendarzu Mistrzostw Świata Formuły 1 FIA™ jako seria towarzysząca przez prawie cztery dekady. W 2023 r. wyścigi Supercup odbędą się przy okazji ośmiu europejskich wyścigów Formuły 1®. Trzydziesty pierwszy sezon Supercup wystartuje w maju, od wyścigu towarzyszącego Grand Prix Emilii-Romanii. Finał odbędzie się we wrześniu, podczas Grand Prix Włoch.

W przyszłości Porsche Mobil 1 Supercup pozostanie serią towarzyszącą Mistrzostwa Świata Formuły 1 FIA™, tak samo jak we wszystkich minionych sezonach od 1993 r. Obaj partnerzy przedłużyli umowę na osiem lat, do 2030 r. W sezonie 2023 międzynarodowy puchar markowy Porsche z udziałem 911 GT3 Cup o mocy 375 kW (510 KM) będzie częścią ośmiu europejskich imprez Grand Prix™. W kalendarzu 2023 znalazły się: Imola (Włochy), Monte Carlo (Monako), Spielberg (Austria), Silverstone (Wielka Brytania), Budapeszt (Węgry), Spa-Francorchamps (Belgia), Zandvoort (Holandia) oraz Monza (Włochy). Ponadto swoje miejsce w programie wsparcia wyścigów Formuły 1® do 2030 r. zachowują Porsche Carrera Cup Asia i Porsche Carrera Cup Japan, organizowane w Chinach i Singapurze lub Japonii.

„Porsche Supercup jest stałym elementem wybranych weekendów Formuły 1® od 1993 r. I to się nie zmieni: obie strony uzgodniły przedłużenie umowy o kolejne osiem lat. Podkreśla to ogromne zaufanie, jakim Formuła 1® obdarza naszą koncepcję oraz nasz zespół, zarówno dzisiaj, jak i przez ostatnie 30 lat” – skomentował Thomas Laudenbach, wiceprezes ds. Porsche Motorsport.

„Formuła 1® to idealna platforma, by kierowcy i ekipy biorące udział w Porsche Mobil 1 Supercup mogły demonstrować swoje umiejętności na najwyższym, międzynarodowym poziomie. Spotykają się tu najlepsi zawodnicy z krajowych pucharów markowych Porsche. Jestem również dumny z faktu, że w przyszłości – w ramach programu wsparcia kilku imprez Formuły 1® poza Europą – kontynuowane będą odpowiednie krajowe puchary Porsche Carrera Cup. Utrzymamy też naszą obecność w Ameryce Północnej, a nawet rozszerzymy nasze zaangażowanie” – dodał Michael Dreiser, dyrektor sprzedaży Porsche Motorsport.

Stefano Domenicali, prezes i dyrektor generalny Formuły 1®, powiedział: „Już od 30 lat Porsche jest ważną częścią weekendów Formuły 1®. Nie mogę doczekać się kontynuacji tej wieloletniej współpracy, która zapewnia naszym fanom coś wyjątkowego w całym europejskim sezonie i nie tylko. To kolejne symbole naszego wzrostu i wpływu Formuły 1® jako platformy – fakt, że główne marki chcą nadal wzmacniać nasze wspólne relacje oraz potencjał, jaki oferujemy wszystkim partnerom”.

Porsche Mobil 1 Supercup 2023 oferuje zarejestrowanym kierowcom 28 stałych miejsc. W zależności od możliwości torów wyścigowych istnieje możliwość dopisania dodatkowych, gościnnych zawodników. W minionym sezonie licznym kibicom zgromadzonym na trybunach emocjonującą rywalizację zapewniały 32 egzemplarze Porsche 911.

Kalendarz Porsche Mobil 1 Supercup 2023*

19-21 maja: Imola (Włochy)
25-28 maja: Monte Carlo (Monako)
30 czerwca-2 lipca: Spielberg (Austria)
7-9 lipca: Silverstone (Wielka Brytania)
21-23 lipca: Budapeszt (Węgry)
28-30 lipca: Spa-Francorchamps (Belgia)
25-27 sierpnia: Zandvoort (Holandia)
1-3 września: Monza (Włochy)
* może podlegać zmianom

Pięciu zwycięzców, jeden mistrz: podsumowanie 30. sezonu Supercup

Tegoroczny sezon Porsche Mobil 1 Supercup zdefiniowała trójstronna walka o tytuł. Już na początku czołowe miejsce w tabeli zajął Dylan Pereira, który zwyciężył w inauguracyjnym wyścigu na Imoli. Przez pewien czas ten urodzony w Luksemburgu sportowiec, z zawodu żołnierz, musiał jednak rezygnować ze swojej pozycji na rzecz obrońcy tytułu Larry'ego ten Voordego (GP Elite) z Holandii. Dopiero w finale sezonu na torze Monza kierowca BWT Lechner Racing ostatecznie zatriumfował nad ten Voorde’em i Juniorem Porsche Laurinem Heinrichem (SSR Huber Racing) z Niemiec. W całym sezonie Pereira trzykrotnie stawał na najwyższym stopniu podium, a ten Voorde, Heinrich i Marvin Klein (CLRT) wywalczyli po jednym zwycięstwie.

Bastian Buus, tegoroczny debiutant w Supercup, w trakcie sezonu ustanowił dwa rekordy. Duńczyk ścigający się 911 GT3 Cup w barwach ekipy Lechner Racing we wszystkich ośmiu wyścigach zdominował klasyfikację debiutantów, a dwukrotnie przewodził nawet całej stawce. Zajęcie pierwszego miejsca w Le Castellet we Francji uczyniło go też najmłodszym zwycięzcą w całej historii Supercup – miał wtedy 19 lat, jeden miesiąc i pięć dni. Rywalizację zakończył na czwartym miejscu w klasyfikacji generalnej.

Dzięki dobrym występom Buusa i Pereiry ekipa BWT Lechner Racing mogła zatriumfować w tabeli zespołów. Doświadczony zespół z Austrii zdobył tę prestiżową nagrodę już po raz jedenasty. A trofeum w kategorii ProAm po raz czwarty zgarnął Norweg Roar Lindland (Pierre Martinet by Alméras).

W sumie w ośmiu wyścigach sezonu 2022 startowało 53 kierowców z 19 krajów. Pięciokrotny motocyklowy mistrz świata Jorge Lorenzo z Hiszpanii dołączył do stawki jako gościnny kierowca na otwarciu sezonu na Imoli. Ponadto wyścigi Supercup odbywały się podczas Grand Prix Formuły 1® w Monako, Francji, Austrii, Belgii, Wielkiej Brytanii i Holandii, a gospodarzem finału po raz kolejny była włoska Monza. Najwyższą średnią prędkość w ciągu całego wyścigu ustanowił mistrz Dylan Pereira – na poziomie nieco poniżej 175 km/h. Najwyższą szybkość na okrążeniu „wykręcił” jego kolega z zespołu, Brytyjczyk Harry King, który na torze Monza osiągnął średnią przekraczającą 190 km/h.

Podobnie jak w zeszłym roku rywalizujące Porsche 911 GT3 Cup jeździły na paliwie Esso Renewable Racing Fuel – mieszance paliw na bazie biokomponentów z odnawialnych źródeł. Moc sześciocylindrowych silników typu bokser o pojemności skokowej około 4,0 l pozostała niezmieniona i wynosiła 375 kW (510 KM). Oprócz technicznie identycznych samochodów równe szanse wszystkich zawodników oraz wciągającą wyścigową akcję gwarantowały wyścigowe opony Michelin.

Na wszystkich torach trybuny były wypełnione po brzegi. Najważniejszym wydarzeniem sezonu okazało się Grand Prix Wielkiej Brytanii Formuły 1® na torze Silverstone. Oficjalne dane wskazują, że przez cały weekend zgromadziło się tam 401 tys. widzów. Fani Supercup mogli również śledzić zmagania zawodników na ekranach. Osiem wyścigów transmitowało na żywo lub relacjonowało później ponad 20 stacji telewizyjnych nadających w ponad 100 krajach Europy, Ameryk Północnej i Południowej, Azji, Australii oraz Afryki. Dodatkowe zdjęcia i informacje na żywo dostarczał oficjalny kanał internetowy Formuły 1® (f1tv.formula1.com). Sesje treningowe, kwalifikacje i wyścigi nieprzerwanie relacjonowało też centrum informacyjne Porsche Motorsport Hub (motorsports.porsche.com).

„Trzydziesty sezon Supercup okazał się jednym z najbardziej ekscytujących w historii: w ośmiu wyścigach mieliśmy pięciu zwycięzców, a to najlepiej świadczy o wysokim poziomie kierowców” – skomentował Oliver Schwab, menedżer projektu Porsche Mobil 1 Supercup. „Co więcej, byliśmy świadkami drugiego sezonu rywalizacji Porsche 911 GT3 Cup generacji 992, a różnice między poszczególnymi zespołami jeszcze bardziej się zmniejszyły. Oznacza to, że Supercup, organizowany w ramach zawodów Formuły 1®, po raz kolejny w imponującym stylu zaakcentował swoją pozycję jako flagowej serii wśród wszystkich pucharów markowych Porsche. Chciałbym podziękować za to zespołom, kierowcom, naszym partnerom i całemu mojemu zespołowi”.

Puchar Porsche Mobil 1 Supercup 2022 w liczbach

Organizatorzy Grand Prix Wielkiej Brytanii podczas weekendowego wydarzenia naliczyli 401 tys. widzów – to rekord sezonu, który i tak obfitował w wyścigi z wyprzedanymi biletami.

190,289 km/h wynosiła najwyższa średnia prędkość na okrążeniu. Osiągnął ją Harry King z BWT Lechner Racing na torze Monza. W ogólnym ujęciu nie był to jednak najszybszy wyścig – został przerwany przez fazę samochodu bezpieczeństwa.

174,656 km/h to najwyższa średnia prędkość na wyścigowym dystansie. Wynik ten „wykręcił” mistrz Supercup Dylan Pereira (Luksemburg/BWT Lechner Racing) na torze Spa-Francorchamps.

W ośmiu rundach Porsche Mobil 1 Supercup 2022 rywalizowało 53 kierowców: 28 zarejestrowanych zawodników i 25 gości. W tej drugiej grupie znalazł się pięciokrotny motocyklowy mistrz świata Jorge Lorenzo. Hiszpan prowadził VIP-owski samochód podczas otwarcia sezonu na włoskiej Imoli.

Na starcie większości wyścigów Supercup ustawiały się 32 egzemplarze wyścigowego Porsche 911 GT3 Cup.

21 kierowców ukończyło kwalifikacje w odstępie jednej sekundy – tak zażarta była rywalizacja na Red Bull Ringu w austriackim Spielbergu podczas weekendu Grand Prix Austrii.

W sezonie 2022 w Supercup ścigali się kierowcy 19 narodowości – większość z nich przypadała na Holendrów (łącznie dwunastu stałych zawodników i gości). Junior Porsche Laurin Heinrich, czterokrotny mistrz Supercup Michael Ammermüller oraz Sebastian Freymuth (wszyscy w barwach SSR Huber Racing) pochodzili z Niemiec. Poza tym zawodnicy reprezentowali: Australię, Austrię, Belgię, Brazylię, Danię, Finlandię, Francję, Włochy, Luksemburg, Nową Zelandię, Norwegię, Szwecję, Szwajcarię, Hiszpanię, Wielką Brytanię i USA. Po raz pierwszy w 30-letniej historii Supercup w stawce wystartował też kierowca z Izraela.

Pięciu różnych kierowców wygrało co najmniej jeden wyścig. Zwycięzca klasyfikacji generalnej Dylan Pereira triumfował trzy razy, mistrz debiutantów Bastian Buus wygrał dwa razy, a Larry ten Voorde, Junior Porsche Laurin Heinrich i Marvin Klein (Francja/CLRT) mieli na koncie po jednym zwycięstwie.

0,370 s – tyle wynosiła różnica pomiędzy zwycięzcą Bastianem Buusem a drugim Harrym Kingiem w wyścigu Supercup na torze Monza. Żaden inny wyścig tego sezonu nie przyniósł tak zbliżonych wyników.

Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.

Postaw mi kawę na buycoffee.to
Pokaż komentarze