Nadchodzi finał w Baku

28 pojazdów stanie w ten weekend do rywalizacji w Baku, która po raz pierwszy będzie rundą Serii FIA GT. Wyścig odbędzie się na nowej, 4-kilometrowej ulicznej pętli.

Kiedy rok temu organizatorzy imprez City Challenge otwierali pierwszy odsłonę imprezy w Baku, zapewne nie zdawali sobie oni sprawy, jak szybko ich dzieło dołączy do serii punktowanych rywalizacji FIA GT. Co prawda, powodem tego stało się niepodpisanie przez FIA GT umowy na rundę serii z żadnym pozaeuropejskim torem – sponsorzy z Azerbejdżanu postanowili jednak jak najlepiej wykorzystać ową szansę. I wszystko wskazuje na to, że to się im udało – patrząc na przygotowania do wyścigu, impreza ta może wkrótce stać się naprawdę poważnym i ciekawym ulicznym starciem – a niemal na pewno będzie częścią kolejnej odsłony serii, gdyż Baku wstępnie dołączono do kalendarza sezonu 2014, w którym FIA GT zmieni nazwę na Blancpain GT Sprint.

Jedną z największych zmian w stosunku do roku ubiegłego jest nowa trasa ulicznego toru. Zamiast na krótkiej, 2-kilometrowej pętli wokół majestatycznej siedziby rządu Azerbejdżanu, w tym sezonie samochody ścigać się będą na pętli 4-kilometrowej – podążającej przymorskimi alejami i przebiegającej przy słynnym placu flagi oraz półwyspie, na którym dla konkursu Eurowizji w roku 2012 zbudowano budynek Crystall Hall. Właśnie na pobliskich parkingach utworzone będzie centrum organizacyjne, medialne oraz pit-stopy – tam też puchary otrzymają tegoroczni mistrzowie serii FIA GT.

Kogo natomiast zobaczymy w ten weekend nad morzem Kaspijskim? W przeciwieństwie do roku 2012, tym razem runda ta jest częścią Serii FIA GT – na liście startowej obecni są więc przede wszystkim pretendenci do tytułów mistrza. W czołowej kategorii Pro Cup, puchar trafi na pewno do załogi zespołu Team WRT – pytanie brzmi tylko o konkretnych kierowców, ponieważ prowadzący tu Laurens Vanthoor i Stéphane Ortelli mają tylko 5 punktów przewagi nad Frankiem Stipplerem i Edwardem Sandströmem. Z 26-puntkową stratą, teoretycznie liczy się tu także kierowca trzeciego Audi tego zespołu, Nicolaus Mayr-Melnhof – z którym w Baku ponownie wystąpi René Rast. Walczyć "tylko" o liczącą 175 tys. Euro nagrodę za wygraną będą natomiast Grégoiré Demoustier i Filipe Albuquerque, którzy w Azerbejdźanie pojawią się w czwartym Audi jako goście ekipy z Belgii.

Bez szans nawet na tytuł wice-mistrza, w Baku wystartują także konkurenci Audi z zespołów Sébastiena Loeba i HTP Gravity Charouz. W obu wystąpią znani już kierowcy – Sébastien Loeb i Álvaro Parente oraz Andreas Zuber i Mike Parisy w McLarenach, a Alon Day i Maximilian Buhk w Mercedesie – z pewnością jednak, także i ich interesować będzie wyjątkowa nagroda za wygraną w tej imprezie. Z tego samego powodu, w Baku pojawią się również dwa BMW ekipy z Brazylii oraz Audi niemieckiego Phoenix Racing – w tym ostatnim, partnerem Enzo Idego będzie były mistrz serii, Markus Winkelhock.

A teraz goście – a tu całe mnóstwo znanych kierowców i zespołów. Listę otwiera BMW ekipy mistrzów Blancpain Endurance, Marc VDS, w którym w Baku startować będą Nicky Catsburg oraz regularny kierowca BMW w BES i Amerykańskiej Serii Le Mans, Maxime Martin. Inna belgijska ekipa, Boutsen Ginion, do Azerbejdżanu sprowadziła dwa McLareny prowadzone przez Stefa Dusseldorpa i Alexandra Simsa oraz Fréderica Vervischa i Stoffela Vandroomego – a jeszcze jeden McLaren wystąpi z logo MRS GT Racing, a kierować nim będą Andy Soucek i Oliver Turvey. Ostatni z McLarenów w tej kategorii pojawi się natomiast w zespole Hexis – dla którego będzie to niestety zamknięcie startów w wyścigach GT po kilkunastu latach rywalizacji i dwóch tytułach mistrza wśród ekip. W Hexis, do walki staną Rob Bell i Kevin Estre.

W kategorii Pro Cup, w walce zobaczymy również dwa Porsche brytyjskiego zespołu Trackspeed, w których startować będą Marco Holzer, Nick Tandy, Martin Ragginger oraz Daniel Watts – a dwóch Słowaków, Štefan Rosina i Filip Sladecka, będą zmieniać się za kierownicą Lamborghini austriackiego Grasser Racing. Dodatkowy Mercedes pojawi się z logo Fortec Motorsport – a tą część listy zamknie tegoroczny mistrz niemieckiego ADAC GT Masters, Daniel Keilwitz, który za kierownicą Corvette od Callaway Competition zasiadać będzie na zmianę z doświadczonym Jeroenem Bleekemolenem.

Listę startową powiększa nam 7 pojazdów z kategorii Pro-Am Cup – a tu, rywalizacja o mistrzostwo ma miejsce między dwiema załogami różnych zespołów. Siergiej Afanasiew i Andreas Simonsen z Mercedesa ekipy HTP, o 19 punktów prowadzą z Harim Proczykiem z Lamborghini od Grasser Racing – Austriak będzie więc musiał mieć dużo szczęścia, by móc przejąć prowadzenie w klasyfikacji i zdobyć puchar. Do całej imprezie, zdobycia są jednak łącznie 34 punkty – nic więc nie jest tu jeszcze przesądzone. Pewnym jest natomiast, iż jeśli Proczykowi uda się pokonać załogę Mercedesa – mistrzem zostanie on samodzielnie, gdyż jego partner Dominik Baumann był nieobecny na rundzie w Hiszpanii i przez to traci do Proczyka 20 punktów.

W tej kategorii, do rywalizacji staną również Patrick Cunha i Matheus Stumpf w Lamborghini zespołu Rodrive oraz Cesar Campaniço i Michael Ammermüller w Audi portugalskiego NovaDriver – trzy samochody pojawią się natomiast jako goście rundy. W BMW francuskiego zespołu TDS Racing wystąpią Henry Hassid i Anthony Beltoise, ekipa MRS GT wystawi drugiego McLarena z Markiem Thomasem i Khaledem Al-Mudhafem – a drugiego Mercedesa w tej kategorii, na tor wprowadzi HTP Gravity Charouz, przesuwając go z Gentelmen Trophy za sprawą obecności tu Jarka Janisa. Zmiennik Petra Charouza, należy do kategorii "złotej" – przez co trzeci Mercedes od HTP musiał zostać przesunięty z najsłabszej klasy załóg.

W ten sposób, listę startową zamknie nam tylko jeden pojazd "dżentelmenów" – jedyne w całej stawce Ferrari wystawi zespół AF Corse, w którym zmieniać będą się Federico Leo i Claudio Sdanewitsch. Tu jednak w klasyfikacji wszystko jest już jasne – Petr Charouz i zastępowany przez Janisa Jan Stovicek, już na Słowacji uzyskali przewagę, która zapewniała im tytuł mistrzów – tak więc Stovicek mógł przekazać swoje miejsce Janisowi bez obawy o swój tegoroczny puchar.

Impreza w Baku przewidziana jest na dwa dni – w sobotę, już o godzinie 6:00 czasu polskiego wystartują pierwsze treningi – drugie odbędą się o 8:55. Po południu, o 13:15 odbędą się kwalifikacje – oba wyścigi przewidziano natomiast na niedzielę. Wyścig kwalifikacyjny rozpocznie się o godzinie 6:45, a kończący sezon wyścig główny o godzinie 10:00.

Nr Kierowcy Klasa Zespół Samochód
1
Maximilian Buhk
Alon Day
PRO HTP Gravity Charouz Mercedes SLS AMG GT3
4
Nick Catsburg
Maxime Martin
PRO BMW Team Marc VDS BMW Z4 GT3 
5
Enzo Ide
Markus Winkelhock
PRO Phoenix Racing Audi R8 LMS Ultra
9
Sébastien Loeb
Alvaro Parente
PRO Sébastien Loeb Racing McLaren MP4-12C GT3
10
Andreas Zuber
Mike Parisy
PRO Sébastien Loeb Racing McLaren MP4-12C GT3
11
Stéphane Ortelli
Laurens Vanthoor
PRO Belgian Audi Club
Team WRT
Audi R8 LMS Ultra
12
René Rast
Nicolaus Mayr-Melnhof 
PRO Belgian Audi Club
Team WRT
Audi R8 LMS Ultra 
13
Frank Stippler
Edward Sandström
PRO Belgian Audi Club
Team WRT
Audi R8 LMS Ultra
15
Stef Dusseldorp
Alexander Sims
PRO Boutsen Ginion McLaren MP4-12C GT3
18
Grégoiré Demoustier
Filipe Albuquerque
PRO Belgian Audi Club
Team WRT
Audi R8 LMS Ultra
0
Carlos "Caca" Bueno
Allam Khodair
PRO BMW Team Brazil  BMW Z4 GT3 
21
Ricardo Zonta
Sergio Jimenez 
PRO BMW Team Brazil BMW Z4 GT3 
22
Fréderic Vervisch
Stoffel Vandoorne
PRO Boutsen Ginion McLaren MP4-12C GT3
27
Rob Bell
Kevin Estre
PRO Hexis Racing McLaren MP4-12C GT3
41
Marco Holzer
Nick Tandy
PRO Trackspeed Porsche 911 GT3-R
42
Martin Ragginger
Daniel Watts
PRO Trackspeed Porsche 911 GT3-R
44
Oliver Turvey
Andy Soucek
PRO MRS GT Racing McLaren MP4-12C GT3
52
Štefan Rosina
Filip Sladecka
PRO GRT Grasser Racing Lamborghini Gallardo
LP600+ GT3 
62
Oli Webb
Benji Hetherington
PRO Fortec Motorsport Mercedes SLS AMG GT3 
102
Daniel Keilwitz
Jeroen Bleekemolen
PRO Callaway Competition Corvette C6 Z06-R GT3
2
Siergiej Afanasiew
Andreas Simonsen 
PAM HTP Gravity Charouz  Mercedes SLS AMG GT3 
3
Petr Charouz 
Jarek Janis
PAM HTP Gravity Charouz  Mercedes SLS AMG GT3 
7
Matheus Stumpf
Patrick Cunha
PAM Rodrive Competicoes  Lamborghini Gallardo
LP600+ GT3 
14
Cesar Campanico
Michael Ammermüller
PAM NovaDriver Audi R8 LMS Ultra 
25
Hari Proczyk
Dominik Baumann
PAM Grasser Racing  Lamborghini Gallardo
LP600+ GT3 
45
Henri Hassid
Anthony Beltoise
PAM TDS Racing BMW Z4 GT3 
50
Claudio Sdanewitsch
Michele Rugolo
GTR AF Corse Ferrari 458 Italia GT3
77

Mark Thomas
Khaled Al-Mudhaf
Ilja Melnikow
GTR MRS GT Racing McLaren MP4-12C GT3

Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.

Postaw mi kawę na buycoffee.to
Pokaż komentarze