Rast przed Winkelhockiem w kwalifikacjach

René Rast był najszybszy w kwalifikacjach do pierwszego wyścigu FIA GT w Baku. Niemiec uzyskał w drugiej części sesji najlepszy czas weekendu, bijąc wynik rodaka z części pierwszej.

W przeciwieństwie do poprzednich rund FIA GT, w Baku nie odbyła się finałowa rywalizacja o pole position – wyniki dwóch części sesji decydowały więc o układzie całej stawki na starcie pierwszego, niedzielnego wyścigu. Po dramatycznej i dwukrotnie przerwanej części pierwszej, bezwzględnym zdobywcą pole positon wydawał się być Markus Winkelhock – kierowca Audi nr 5 zespołu Phoenix praktycznie zdominował tą część kwalifikacji, dopiero pod koniec nieco "doścignięty" przez czołowego konkurenta. Jak się jednak okazało, w luźniejszej sesji drugiej, rezultat Niemca przebił jego rodak, René Rast z Audi nr 12 od WRT – i to on, z jedynym czasem poniżej 1:43, zapewnił swojej załodze start z pierwszego miejsca w niedzielnym wyścigu kwalifikacyjnym.

Podobnie, jak pierwszy trening, także i pierwsza część kwalifikacji okazała się niezwykle dramatyczna – a co ciekawe, znów jedną z przyczyn takiego przebiegu zdarzeń był pech kierowcy Mercedesa nr 1 od HTP. Tym razem sprawcą zamieszania był Maximilian Buhk, który w połowie 15-minutowej rywalizacji wpadł w barierę z opon – więcej szczęścia miał natomiast Markus Winkelhock, który ratując się przed uderzeniem w inne Audi, zjechał z toru akurat w otwartą, boczną uliczkę zakrętu nr 8. Jakby tego było mało, pod koniec sesji, w barierę wpadł także Matheus Stumpf w Lamborghini ekipy Rodrive – przez co ta część sesji została zakończona nieco przed upływem 15 minut.

Przygoda Winkelhocka nie przeszkodziła mu jednak w uzyskaniu najlepszego wyniku pierwszej części kwalifikacji – Niemiec był tu zresztą najlepszy już od początku. Na swoim pierwszym okrążeniu, kierowca Audi przebił wynik Renego Rasta z drugiej sesji treningowej – a następnie zszedł do niesamowitego poziomu 1:43.314, o ponad 2 sekundy będąc szybszym od kolejnego kierowcy w stawce. Tym był Fréderic Vervisch w McLarenie ekipy Boutsen, który z czasem zszedł poniżej granicy 1:45 – podobnie, jak Nick Tandy w Porsche nr 41 od Trackspeed. Pod koniec sesji, najbliżej Winkelhocka znalazł się jednak Alexander Sims w drugim McLarenie od Boutsen Ginion, jako drugi schodząc tu poniżej granicy 1:44 – a dopiero wtedy, do czołówki wszedł kierowca zespołu Team WRT, konkretnie Stéphane Ortelli. Moniakijczyk zaliczył szósty wynik, przegrywając także z Robertem Bellem z Hexis – a po części wskutek dwóch przerw w sesji, dopiero w trzeciej dziesiątce znaleźli się Frank Stippler i Nicolaus Mayr-Melnhof.

W drugiej części kwalifikacji, początkowo wydawało się, że decydujące o układzie na starcie będą raczej rezultaty części pierwszej. Wkrótce jednak kierowcy zaczęli poprawiać wyniki swoich partnerów – na czele znaleźli się Maxime Martin w BMW od Marc VDS przed Laurensem Vanthoorem z Audi nr 11 i Sébastienem Loebem z McLarena nr 9. 6 minut przed końcem sesji, Martin jako pierwszy zszedł poniżej granicy 1:44 – i wtedy do walki przystąpił René Rast, który bardzo zbliżył się do wyniku Winkelhocka z sesji pierwszej. Na trzecie miejsce w całych kwalifikacjach wszedł Vanthoor, na piąte Mike Parisy – za to Rast, na kolejnym okrążeniu uzyskał niesamowite 1:42.551, o pół sekundy przebijając czas Winkelhocka i odbierając mu pole position.

Pod koniec sesji, poniżej 1:44 zszedł jeszcze Stef Dusseldorp w McLarenie nr 15 – nieco lepszym był jednak wynik jego zmiennika, Alexa Simsa, dzięki któremu załoga ta wystartuje z miejsca czwartego. Za Rastem, Winkelhockiem, Vanthoorem i Simsem, najlepsze czasy kwalifikacji uzyskali Martin i Loeb – a Stoffel Vandoorne w McLarenie nr 22 od Boutsen uzyskał niemal identyczny czas, co jego zmiennik w sesji pierwszej. Wynik Nicka Tandego przebił Kevin Estre z McLarena od Hexis, odbierając Brytyjczykowi miejsce ósme – Porsche nr 41 stanie do walki razem z BMW nr 21. W drugiej części sesji, pierwszą dziesiątkę uzupełnił Edward Sandström w Audi nr 13 – jednak incydent z jego udziałem z pierwszego treningu przesunie tą załogę o 5 miejsc na starcie jutrzejszego wyścigu.

Z kategorii Pro-Am Cup, najszybszym był ponownie Andreas Simonsen w Mercedesie nr 2 ekipy HTP Gravity Charouz – co ciekawe, plasując się za najlepszym kierowcą wśród "dżentelmenów". Tu jednak, ekipę AF Corse reprezentował m.in. Federico Leo – tak więc nie należy się dziwić tak wysokiej pozycji załogi kategorii GTR. Wśród kierowców walczących o mistrzostwo Pro-Am Cup, obaj kierowcy Mercedesa nr 2 byli wyraźnie lepsi od załogi Lamborghini nr 25.

Wyścig kwalifikacyjny odbędzie się w niedzielę o godzinie 6:45 czasu polskiego.

Poz Nr Kierowcy   Klasa Zespół   Rezultat Strata S
1 12
René Rast
Nicolaus Mayr-Melnhof 
1 PRO Belgian Audi Club
Team WRT
1:42.551   2
2 5
Enzo Ide
Markus Winkelhock
2 PRO Phoenix Racing 1:43.062 +0.511 1
3 11
Stéphane Ortelli
Laurens Vanthoor
3 PRO Belgian Audi Club
Team WRT
1:43.615 +1.064 2
4 15
Stef Dusseldorp
Alexander Sims
4 PRO Boutsen Ginion 1:43.825 +1.274 1
5 10
Andreas Zuber
Mike Parisy
5 PRO Sébastien Loeb Racing 1:43.855 +1.304 2
6 4
Nick Catsburg
Maxime Martin
6 PRO BMW Team Marc VDS 1:43.908 +1.357 2
7 9
Sébastien Loeb
Alvaro Parente
7 PRO Sébastien Loeb Racing 1:44.123 +1.572 2
8 22
Fréderic Vervisch
Stoffel Vandoorne
8 PRO Boutsen Ginion 1:44.216 +1.665 2
9 27
Rob Bell
Kevin Estre
9 PRO Hexis Racing 1:44.243 +1.692 2
10 41
Marco Holzer
Nick Tandy
10 PRO Trackspeed 1:44.402 +1.851 1
...     ...       ...        
15 50
Claudio Sdanewitsch
Federico Leo
1 GTR AF Corse 1:45.156 +2.605 2
16 2
Siergiej Afanasiew
Andreas Simonsen 
1 PAM HTP Gravity Charouz  1:45.207 +2.656 2
...     ...       ...        
18 14
Cesar Campanico
Michael Ammermüller
2 PAM NovaDriver 1:45.491 +2.940 2
...     ...       ...        
20 25
Hari Proczyk
Dominik Baumann
3 PAM Grasser Racing  1:45.588 +3.037 2
...     ...       ...        
26 77
Mark Thomas
Ilja Melnikow
2 GTR MRS GT Racing 1:49.821 +7.270 2

Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.

Postaw mi kawę na buycoffee.to
Pokaż komentarze